Pagina 1 van 2
210 PK en rijden in de winter
Geplaatst: 14.10.2007 - 10:32
door josas
Over een dikke week kan ik mijn nieuwe auto, S60 mj 2004, full options geartronic ophalen....wat een kracht.
Nu kom ik uit een V40 1.8 automaat. Hiermee was rijden op glad wegdek geen probleem. (W-lock)
Nu echter met 210 PK op de wielen(wel traction controle) hoop ik niet dat het 1 glijpartij wordt.
Zal het meer grip hebben, ondanks de vele pk's, dan mijn V40, of moet ik naar een slipcursus?
Geplaatst: 14.10.2007 - 10:36
door NielsPHEV
Dat glijden valt wel mee een slipcursus kan nooit kwaad maar het belangrijkste zijn WINTERBANDEN
Geplaatst: 14.10.2007 - 10:43
door liquid_force
niet alleen winterbanden ... ook gedoseerd gas geven, weten wat je doet, ik rij nu met bijna 280pk (okee, met AWD en handbak) maar heb geen enkel probleem ... zelfs op een ijs-meer heb ik gereden zonden enig probleem
Geplaatst: 14.10.2007 - 10:47
door josas
Winterbanden wil ik niet aan.....
maar het valt dus mee?!
Tja, AWD, dat moet helemaal geen probleem opleveren.
Weet 1 van jullie waar de antenne van de radio zich bevind?
Er zit nl. niks op het dak, geen spriet, geen vin.
Geplaatst: 14.10.2007 - 10:53
door liquid_force
josas schreef:Winterbanden wil ik niet aan.....
waarom wil je niet aan winterbanden? tis een stuk veiliger en het kost je niets extra's ...
'
josas schreef:
Weet 1 van jullie waar de antenne van de radio zich bevind?
Er zit nl. niks op het dak, geen spriet, geen vin.
er zitten 2 antenne's in de achterbumper verwerkt geloof ik
Geplaatst: 14.10.2007 - 11:03
door josas
liquid_force schreef:josas schreef:Winterbanden wil ik niet aan.....
waarom wil je niet aan winterbanden? tis een stuk veiliger en het kost je niets extra's ...
Kost toch een dikke duizend euro? Banden en velgen?
Geplaatst: 14.10.2007 - 11:04
door Paul
Lichtmetaal wel, hebben acties, maar je rijdt 2x zo lang met je zomerbanden.
Geplaatst: 14.10.2007 - 11:09
door liquid_force
1. goedkoopste winterbanden op autobandenmarkt.nl in de maat 225/45R17 (wat ik onder mijn S60 heb liggen) zijn 80 euro per stuk, de goedkoopste merkbanden (Pirelli) zijn 153 euro per stuk.
2. het is prima mogelijk om winterbanden om je huidige velgen te laten leggen, dus je bent dan rond de 350 euro kwijt (met de goedkoopste banden) incl. wisselen ed.
(veel leasemaatschappijen kopen geen extra velgen voor de winterbanden, het is dus niet noodzakelijk, mijn broer heeft er 3 jaar op die manier mee moeten wisselen, zonder enige problemen)
3. zolang je op je winterbanden rijdt slijten je zomerbanden niet als je ze goed laat opslaan (ik betaalde in Veenendaal volgens mij 10 euro per set banden per seizoen (winter/zomer)) je hebt misschien dus wel een extra investering door het aankopen van je banden, maar doordat je minder slijtage hebt op je andere banden blijven je kosten dus relatief heel laag.
Geplaatst: 14.10.2007 - 11:27
door ufovolvo
2. het is prima mogelijk om winterbanden om je huidige velgen te laten leggen, dus je bent dan rond de 350 euro kwijt (met de goedkoopste banden) incl. wisselen ed.
TEchnisch gesproken een juiste opmerking. Het is evenwel voor de band zelf niet bepaald een voordeel om meerdere keren van de velg áf, en om te leggen. De aansluitrand van de band op de velg is behoorlijk kritisch en beschadiging heb je zo. Daarnaast houd je, als je de winderbanden om goedkope velgen legt, je dure lichtmetaaltjes pekelvrij.
Per saldo kosten winterbanden eigenlijk niks... (zie 3. hierboven) ... helemaal waar!
Re: 210 PK en rijden in de winter
Geplaatst: 14.10.2007 - 11:39
door Koidream
josas schreef:...Nu echter met 210 PK op de wielen(wel traction controle) hoop ik niet dat het 1 glijpartij wordt...
Bij dit soort vragen stel ik mij de vraag of je wel klaar bent om met 210pK om te gaan.
Het gaspedaal kan je ook doseren hoor, dit hoef je niet steeds tot op de bodem te drukken...
Geplaatst: 14.10.2007 - 12:34
door NielsPHEV
josas, je maakt een duidelijk andere afweging dan ikzelf als het op winterbanden aankomt. Ik denk dat je je vergist. Zoals eerder geschreven slijten je zomer banden niet dus eigenlijk zijn er nauwelijks extra kosten terwijl de veiligheid fors toeneemt en je problemen in oa Oostenrijk of Dld voorkomt.
Daar komt bij, noclaim terugval kost ook geld enne jij die mooie T krijg je ook niet voor niets !
Re: 210 PK en rijden in de winter
Geplaatst: 14.10.2007 - 13:06
door josas
Koidream schreef:josas schreef:...Nu echter met 210 PK op de wielen(wel traction controle) hoop ik niet dat het 1 glijpartij wordt...
Bij dit soort vragen stel ik mij de vraag of je wel klaar bent om met 210pK om te gaan.
Het gaspedaal kan je ook doseren hoor, dit hoef je niet steeds tot op de bodem te drukken...
Juist, de spijker op de kop.
Het ging mij er om, hoe lastig zijn die pk's te doseren met traction controle, op een relatief glad wegdek.
Het is niet van óf ik er klaar voor ben.....eens moet de eerste keer zijn, toch?
Winterbanden beter, dat snap ik.
Geplaatst: 14.10.2007 - 13:17
door Fabian
Heb ook 2 winters met winderbanden gereden. Reed tijdens de winter op zich wel aardig, maar zodra het iets warmer (natter) wordt glibber je alle kanten op.
Zie ook:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/ ... andenfabel
Geplaatst: 14.10.2007 - 16:16
door Johan s60
Ja precies, als er geen sneeuw ligt zijn zomer banden veiliger, meer grip.
De winterband is eigenlijk een sneeuw band waar je in nederland weinig aan hebt.
Geplaatst: 14.10.2007 - 16:35
door Gast
Johan s60 schreef:Ja precies, als er geen sneeuw ligt zijn zomer banden veiliger, meer grip.
De winterband is eigenlijk een sneeuw band waar je in nederland weinig aan hebt.
Er zijn blijkbaar toch nog mensen die deze onzin geloven.
HEEL JAMMER.
Geplaatst: 14.10.2007 - 17:29
door Fabian
Een winterband heeft pas meer grip onder de 7 graden en heeft meer grip in sneeuw dan een zomerband. Op een vol geregend wegdek heeft een zomerband meer grip dan een winterband. Iig mijn bevindingen met mijn 307 en nieuwe zomer/winter banden.
Voor de 5 dagen per jaar dat hier sneeuw licht is de winterband erg nuttig, maar je moet ze erg snel weer wisselen met de zomerbanden zodra het wat natter/warmer wordt.
Geplaatst: 14.10.2007 - 18:32
door josas
Tja, met die steeds warmer wordende winters is het eigenlijk onnodig.
Vroeger toen er veel sneeuw viel, reed niemand op die dingen en nu het klimaat aan het veranderen is, gaat een ieder over op winterbanden.
Overigens, niks tennadele van de veiligheid bij slecht winterweer!
Maar dan moeten we maar rustiger rijden
Geplaatst: 14.10.2007 - 18:33
door Aantje
Niet mee-eens, Winterbanden hebben nut onder de 7 tot 10 graden celcius. De samenstelling van de banden is namelijk anders dan bij zomderbanden. Waarom dan voor winterbanden, omdat deze veel meer grip hebben bij lage temeraturen. Het rubber blijft zachter, wat zigzelf uitzet in grip (Nee je zomerbanden warmrijden etc werkt niet.)
Een bijkomend voordeel is is dat ze zichzelf terugverdienen. Een nadeel is dat ze bij zomers weer zichzelf een beetje op-eten. Dus vervang ze optijd, Het materiaal slijt dan veel harder. Winterbanden zou ik persoonlijk absoluut doen, je merkt echt verschil als er ooit een keer sneeuw ligt.
Als voorbeeld, wij hadden thuis een S80 met winterbanden (auto v/d zaak) en een Ford mondeo 2,5 V6. Toen mijn vader in de sneeuw wegreed met de s80 reed hij veels te hard de straat uit voor het type weer zonder enige problemen. Toen hij vervolgens met de Ford wegreed op dezelfde snelheid begon hij toch problemen te krijgen toen hij moest remmen/sturen om de hoofdstraat te zien. Sindsdien hebben wij op beide auto's winterbanden. Het is namelijk veel veiliger.
Geplaatst: 14.10.2007 - 19:35
door Johan s60
AlexV70 schreef:
Er zijn blijkbaar toch nog mensen die deze onzin geloven.
HEEL JAMMER.
'Geen onzin, puur uit eigen ervaring.
Ik heb michelin winterbanden, deze hebben gewoon weinig grip als het nat is, en zeker minder grip als de zomerbanden van hetzelfde merk.
Misschien is het nog niet koud genoeg maar met de nederlandse winters zie ik er geen voordeel in :x-mas:
Geplaatst: 15.10.2007 - 07:36
door menjo
Nog een tip. Als (je het gevoel hebt dat) het glad is, nooit met cruise control aan rijden.