Pagina 1 van 1

Proefritje XC70 D5 MY08

Geplaatst: 19.10.2007 - 18:45
door Paul
Nou dat valt best mee die auto!
Afbeelding

Rijdt wel erg lekker, stuurt veel zwaarder dan onze XC70 (maar ik denk dat deze gewoon geen snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging had)
Stuur van de oude XC70 is toch wel veel fijner dan dit nieuwe geval ;-)

Maar de D5 hoor je stuk minder in deze auto en dat vonden mijn ouders toch wel heel erg fijn.
Ruimte achterin mhwa niet echt verbeterd heb ik het idee, in ieder geval niet VEEL meer. Maar wat me inderdaad ook opviel zijn die verdomd kleine hoofdsteunen achterin.

Afbeelding

Wat wel heel leuk is is dat waarschuwingsysteem. Er zat ook zo'n projector bij voor op de voorrruit (in ieder geval daar leek het op)
Bij een M5 kreeg ik het voor elkaar het aan te zetten maar kon hier niet zo snel een knopje vinden, misschien toch niet die functie...

Wat wel heel mooi werkt is die Bluetooth Carkit, erg netjes!
Verder veel bekijks met die auto!

Afbeelding

Geplaatst: 19.10.2007 - 23:08
door mindbrother
Hé Paul, dat was dus best genieten. Ik zou je ouders vragen die oude XC70 om te ruilen! Als je daar nog advies bij nodig hebt .... ;)

Geplaatst: 20.10.2007 - 09:34
door Fulaks
En ben jij die gemaskerde kerel die er met de auto van door gaat ?

Die radar in de radiatorgrille voor de snelheidsafhankelijke cruise control, dat is toch werkelijk van een esthetisch niveau waar mijnh broek van afzakt.

Geplaatst: 20.10.2007 - 10:05
door Paul
Ja schitterend he! Alleen daarom al zou ik het niet bestellen...

Re: Proefritje XC70 D5 MY08

Geplaatst: 20.10.2007 - 13:32
door Poolrev
Paul schreef:Er zat ook zo'n projector bij voor op de voorrruit (in ieder geval daar leek het op)
Bij een M5 kreeg ik het voor elkaar het aan te zetten maar kon hier niet zo snel een knopje vinden, misschien toch niet die functie...
Nee, bij Volvo is een HUD niet leverbaar. De donkere streep voor de klokkenwinkel op ´t dashboard is de rij waarschuwingslampjes van het Collision Warning System :wink: .

Geplaatst: 21.10.2007 - 12:27
door +++t blijft behelpen+++
mooi hoor! maar wat is dat lelijke ding links in de grille?

Geplaatst: 21.10.2007 - 12:43
door xc-men
Lelijke he, is iets voor mensen die niet auto kunnen rijden en ook niet op letten in het verkeer. Een normale Volvo rijder heeft dit echt niet nodig.

Collision Warning with Brake Support is ontworpen om een dreigende botsing te detecteren en de bestuurder te waarschuwen om zo een aanrijding te vermijden of de gevolgen ervan te beperken. Een radarsensor achter het radiatorrooster bewaakt permanent de afstand tot een voorligger. Wanneer die voorligger plots remt en het systeem oordeelt dat er een botsing dreigt, waarschuwt het de bestuurder met een rood knipperlicht op de voorruit en een duidelijk hoorbaar alarmsignaal. Bovendien verkort het systeem de remafstand door de remmen voor te belasten en voor te bereiden op een paniekstop. Collision Warning with Brake Support helpt zo de bestuurder om een ongeval te vermijden of de gevolgen van een crash te beperken.

Geplaatst: 22.10.2007 - 09:18
door Fulaks
Nog even aan toevoegen dat er nu twee opties beschikbaar zijn :

- collision warning with brake support (ACC + klaarzetten remmen); én

- collision warning with autobrake (ACC + auto remt zelf; hiervoor is bijkomende aan die prachtige doos in de grille -een radar is dat- nog een camera onder de binnenspiegel gemonteerd dacht ik).

Die camera onder de binnenspiegel is er ook voor de optie "lane departure warning with driver alert control" (waarvoor ik nu het pseudoniem 'ingebouwde koffiemachine' lanceer). Een beetje te vergelijken met de vibrerende zetels die Citroën al een tijdje aanbiedt, maar in de Volvo gaat het om een geluidssignaal. Het hele systeem werkt op basis van de wegmarkeringen en de reacties van de chauffeur. Het staat of valt dus deels met de kwaliteit van de wekmarkeringen. Wie dus in België rondrijdt heeft er niets aan, onze wegmarkeringen verdienen geen schoonheidsprijs.

Binnen enkele opties verder kunnen we de auto alleen op pad sturen, en kunnen wij lekker thuisblijven. Nee serieus, op de duur denk je dat je als chauffeur niet meer moet opletten, dat de electronica alles van je overneemt. Ik vind dit technisch allemaal wel knap, maar ik moet het zelf niet hebben omdat ik vrees dat het mijn alertheid niet ten goede komt.

Geplaatst: 22.10.2007 - 11:08
door Schoentje
Fulaks schreef: Binnen enkele opties verder kunnen we de auto alleen op pad sturen, en kunnen wij lekker thuisblijven. Nee serieus, op de duur denk je dat je als chauffeur niet meer moet opletten, dat de electronica alles van je overneemt. Ik vind dit technisch allemaal wel knap, maar ik moet het zelf niet hebben omdat ik vrees dat het mijn alertheid niet ten goede komt.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb dit zelf bewust allemaal niet aangeschaft. Het is allemaal prachtig, en het werkt ook echt wel, maar het gevaar is dat je er wat lui van wordt. Da's geen probleem als je steeds alleen in dezelfde auto rijdt (en je dus steeds 'geholpen' wordt) maar als je dan een keer in een andere auto rijdt, bijvoorbeeld het boodschappenkarretje van je vrouw, dan kun je jezelf aardig tegenkomen...

Ik heb, hoe mooi het allemaal is, dus geen dodehoekwaarschuwing, collisionwarning, adaptieve cruise control etc etc.

Geplaatst: 22.10.2007 - 11:21
door Fulaks
Ik dus ook niet. Heb me enkel (nou ja...) getrakteerd op de Summum-versie, de geventileerde zetels en het High Performance audio systeem met CD-wisselaar, Bluetooth, het gelamineerde glas rondom en de ingebouwde kinderzitjes. En een zonnebrilhouder, een afneembare trekhaak en het fietsenrek.

Nog in overweging : tuning naar pakweg 200 PK en verlaging als ik kan overtuigd worden van het feit dat ik niet op comfort zal inboeten...

Geplaatst: 22.10.2007 - 21:26
door drowel
Fulaks schreef:Ik dus ook niet. Heb me enkel (nou ja...) getrakteerd op de Summum-versie, de geventileerde zetels en het High Performance audio systeem met CD-wisselaar, Bluetooth, het gelamineerde glas rondom en de ingebouwde kinderzitjes. En een zonnebrilhouder, een afneembare trekhaak en het fietsenrek.

Nog in overweging : tuning naar pakweg 200 PK en verlaging als ik kan overtuigd worden van het feit dat ik niet op comfort zal inboeten...
Dat chippen gaat zelfs wel tot een PK of 225 als ik me niet vergis... en ik kan je vertellen... Dat is een WERELD van verschil!