Pagina 1 van 1

moeilijk schakelen 440 turbo '94

Geplaatst: 20.10.2007 - 17:40
door Volvo_480_turbootje
Hoi iedereen

Overlaatste heb ik een goede 440 turbo van '94 gevonden.

Een minpuntje, hij schakelde soms moeilijk naar 2de

Dan ben ik bij een volvodealer de versnellingsbakolie (originele volvo-olie) gaan laten veranderen én het koppelingspedaal wat lager laten zetten, zodoende dat de koppeling wat sneller pakt wat pedaalgevoel betreft. En hij deed dit ook dan maar...
Nu schakelt hij nog moeilijker, ALS hij schakelt gaat ie zeer vlot in versnelling, maar soms krijg ik hem gewoonweg niet in 1ste, 2de of 3de. In 4de en 5de geen enkele probleem.

Als ik hem bijvoorbeeld niet in 3de krijg gooi ik hem in 4de of terug in 2de zonder probleem.

Als ik het koppelingspedaal terug hoger zet (de kabel aanspan), gaat het schakelen weer iets beter.

De koppeling lijkt me niet te slippen en lijkt nog goed, ik heb ooit een 480 met versleten koppeling gehad en dan slipt die, gaat toerental naar omhoog maar je komt niet vooruit...

Ik heb al over schakelbusjes en rubbers gelezen hier op het V40 forum, kan dit ook het probleem bij mijn 440 turbo zijn? Hij heeft nu 150000 km

Groeten en alvast bedankt!

Geplaatst: 23.10.2007 - 22:23
door volvogrill
volvo480 als ik jou mag adviseren dan een nieuwe koppeling monteren,
drukgroep enz je geeft het al zelf aan dat als men de koppelingspedaal
hoger laat komen dmv afstelling dan schakelt hij beter met andere woorden
ik moet de drukvingers verder intrappen om vrij tekomen.de plaat is erg dun.
event wat olielekage achterstekeering erbij.en sippen maar.
de schakelbusje bij versnellingsbak/keuzestang demonteren en afslijpen
invetten en rustig vastzetten hier mee heft men speling op.
groet volvogrill

Geplaatst: 24.10.2007 - 08:39
door SchoutenCC
Ik wil niet doen alsof ik verstand heb van de versnellingsbak, maar er zijn ook op het 440-forum genoeg berichten over het vervangen van de versnellingsbak-olie en de schakelbusjes etc. Het lijkt me toch iig de moeite waard de schakelbusjes te proberen alvorens een hele nieuwe versnellingsbak te monteren, al is het maar uit financieel oogpunt...
Vraag trouwens ook nog even na (of kijk op de factuur) welke olie je hebt gekregen, want je hebt renault-olie nodig (uit mijn hoofd zeg ik iets van 75w80 ofzo maar dat is op het forum te vinden). Als je dit allebei hebt geregeld en hij doet het nog steeds niet goed, dan kun je altijd nog overstappen op groffer geschut ;)

Geplaatst: 24.10.2007 - 09:55
door bap
Ik denk dat je nog geen koppeling moet vernieuwen..
wel schakelarm opnieuw moet laten afstellen om dit probleem op te lossen
Heb ook een keer in volvo 460t gereden met het zelfde probleem ..slecht schakelen ..super vervelend ..
Bij de garage zeiden ze dit zo op te kunnen lossen door hem opnieuw af te stellen...
Doe dit dus eerst..en kijk daarna naar koppeling..

gr Bap :thumbup:

Geplaatst: 24.10.2007 - 10:05
door Vampie
Ik had hetzelfde probleem. Heb de schakelbusjes laten vervangen en daarna was het probleem, met het moeilijk in de versnelling gaan, opgelost. (Echter het andere probleem, dat hij uit zijn 1 schiet, niet.)

Geplaatst: 24.10.2007 - 16:24
door Volvo_480_turbootje
Hoi
De koppeling heb ik weer wat losser gezet en vergeleken, er is geen verschil.
Ik hoef zelfs de koppeling niet ver in te drukken om te schakelen.
Ik moet er wel bijzeggen, de versnellingsbakolie die eruitkwam zag bruin en was niet helder, grafiet?
Het is vooral als ik sneller wil schakelen dat ie er soms niet in wil, vooral in 2de en 3de, heel soms als ik naar eerste wil schakelen ,aan de lichten en soms in 4de nu ook.
Als ik rustig schakel is er niets aan de hand...
Maar volgende week gaan we dat schakelbusje veranderen
Merci voor de antwoorden

Geplaatst: 24.10.2007 - 21:33
door Vampie
Er zijn er 4 of 5.

Geplaatst: 26.10.2007 - 21:10
door volvogrill
beste 480 turbotje. let op je moet niet de plastic busjes vernieuwen,
maar het busje wat er in zit aan bak zijde afslijpen,als de plastic busjes
defect zijn dan wel vernieuwen, er onstaat op den duur een speling.
die je kan opheffen door het busje temodificeren.het gevolg is dat de schakelstang niet voldoende verdraaid word zodat het schakelen problemen geeft.je kan wel aan de basis-afstelling stang gaan draaien maar de ruimte
die er is komt weer terug,en er is weinig te verdraaien want je zit zo verkeerd en dan zijn de schakel probleem pjes groter.
groet volvogrill

Geplaatst: 27.10.2007 - 10:22
door Volvo_480_turbootje
Hey jongens, bedankt voor die info.
Woensdag ga ik dit bekijken met mijn technieker.
Vandaag ga ik eens alles smeren daar, een tip van een van mijn leerlingen die autotechnieker is...
Ik hou jullie op de hoogte!
Btw, een collega van mij met een 440 heeft dit probleem ook...

groeten

Geplaatst: 27.10.2007 - 23:00
door Paul Daf
Gezien de klacht en de km stand, hou er maar rekening mee dat de koppeling vernieuwd zal moeten worden.
ik heb hem ook recentelijk vervangen ( slipte niet ging wel zwaar en zat hoog)
bediening is nu lekker soepel en schakelen gaat veel lichter, het aangrijpmoment is ook veel prettiger.

gr paul

Geplaatst: 31.10.2007 - 21:03
door volvogrill
beste volvo frikken zoals ik al had geadviseerd zijn er gelukkig nog meer
volvo-techneuten die een duidelijke advies geven van uit de praktijk
gericht.bedankt paul daf.
groet volvogrill

Geplaatst: 16.12.2007 - 18:37
door Volvo_480_turbootje
Goed, hier ben ik weer, ik denk dat mijn schakelprobleem is opgelost

We hadden het plastic schakelbusje veranderd, zelfs de pook en bakolie

Na de bakolie veranderd te hebben schakelde hij nog slechter :s
Die volvoonderhoudsman, eigenlijk een van een volvorecyclagebedrijf, beweerde dat het de juiste olie was. Maar wanneer de wagen warm was had mijn versnellingsbak kuren, hij leek niet meer af te koelen.
Wat heb ik dan gedaan, zelf olie bij volvo gaan halen, dit met Marly GX eringekapt, en nu schalt hij als boter, eindelijk!!!