Pagina 1 van 1

koud he!

Geplaatst: 20.10.2007 - 18:39
door toppertje
er is al vaker over geschreven,maar met het zakken vd buitentemp. valt het muj weer op dat het verschrikkelijk lang duurt voordat de motor vd D5 op temp. is, en daarmee ook de kachel.

bij deze temp. ong6-7 gr s"morgens duurt het wel 10 minuten
voordat het lekker warm is in de auto.
ik ben zeker 10km verder.
:(
ik had het al eens geprobeerd met een stuk karton voor de radiateur,maar zonder gewenst resultaat.

heeft iemand hier ook een oplossing voor gevonden,
en zo ja,wat ?

Geplaatst: 20.10.2007 - 18:51
door Fredhead
Mijn motor doet er ook langer over om op temperatuur te komen, maar die van mij alleen wel met een minuut of 5 al lekker warm van binnen.
Heb vanmorgen alleen gemerkt dat het voorgloeien langer duurde.

Is een standkachel niets voor je? Dan is je auto al lekker warm voordat jij instapt.

Geplaatst: 20.10.2007 - 18:59
door toppertje
ja dat is wel lekker zn standkachel, ben alleen bang dat het een nogal kostbare ingreep wordt omdat naderhand nog in te bouwen.
ik heb zelf al eens een haarfohn van mn vrouw aangesloten op een tijdschakelaar :P toen was het in de auto wel lekker warm, maar het probleem met de opwarm periode vd motor
is daarmee niet verholpen (helaas)

Geplaatst: 20.10.2007 - 19:15
door plim
Ik heb dan wel een benzine motor, maar bij mij duurt dat niet zo lang om de motor enigzins warm te laten worden. Bij mijn 850 heb ik daar wel eens last van gehad, maar toen bleek de thermostaat defect. Die ging te vroeg open waardoor de motor er erg lang over deed om op temperatuur te komen. Misschien iets soortgelijks bij jou ?

Geplaatst: 20.10.2007 - 19:50
door toppertje
nee,het ligt niet ad thermostaat.
dit dacht ik in eerste instantie ook,dat hij mischien helemaal open bleef staan.
maar alles was in orde,dit is een bekend nadeel vd D5 motoren.
het had iets te maken met de nieuwe zuiniger motoren.

Geplaatst: 20.10.2007 - 20:43
door Oceanracer
Klopt,

Bij de huidige generatie diesels gaat er minder energie verloren aan warmte. Benzine motoren zijn (niet alleen om die reden) dorstiger, maar daardoor wel lekker snel warm.

Maar je vroeg om een oplossing, niet om de oorzaak. Eigenlijk is alleen de reeds geopperde standkachel een goede oplossing. Deze is inderdaad erg kostbaar, zeker origineel van Volvo. Er zijn ook afterfit-modellen van Webasto. Deze zijn voordeliger als die van Volvo en bovendien inschakelbaar met een A.B. wat bij Volvo niet mogelijk is.

Geplaatst: 21.10.2007 - 00:50
door Fulaks
De nieuwe V70 heeft dan ook standaard op de dieselversies een elektrische verwarming van de binneruimte voor als de motor nog niet op temperatuur is. Wat dit voor de batterij doet...