Pagina 1 van 1
Vervanging distributieriem
Geplaatst: 21.10.2007 - 17:02
door schermer
Bij mijn 240 polar is de distributieriem
(de laatste keer) vervangen bij 147.000 km.
Nu staat de teller op bijna 250.000 km.
Is dat riskant?
wat is de uiterste te adviseren interval?
Geplaatst: 21.10.2007 - 21:24
door Belg
Hoog tijd voor een nieuwe riem hoor. Normaal gezien moet deze om de 80000 a 90000 km vervangen worden. Dus dringend doen zou ik zeggen. Het zal je een hoop narigheid besparen.
Groeten, Koen
Geplaatst: 21.10.2007 - 21:30
door glitz
Vergeet niet dat de vervanging van je riem niet alleen met kilometers te maken heeft maar ook met leeftijd van de riem. Er staat 7 jaar voor of 90.000 km.
Ik heb het laatst ook laten doen bij 78.000 (460) maar wel uit 96', dus 11 jaar. Mijn vader vond de leeftijd van de riem niet belangrijk ( audi ) en die was vorig week dus goed de sjaak. Alle kleppen krom, gereviseerde kop erop en weer in de soep. Later weer een ruilkop erop en koppakking eruit. Nu istie 2200 euries armer.....
Ik zou het dus laten doen, bij de dealer ben je ongeveer 400 euries kwijt met spanrollen en waterpomp maar Ramon & Ramon op het forum schijnt het ook voor minder te doen.
Geplaatst: 23.10.2007 - 15:18
door volvo rob
Is dit wat?
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 3Fxref%3D1
Ik vindt 400 wel veel (en waarom zou je de waterpomp meteen vervangen?
Over motor wel of niet in de soep draaien bij een gebroken riem is ook al wat geschreven:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... 0#msg57180
Nog nooit zelf gedaan, maar moet volgens mij niet zo moeilijk zijn om te doen. (en vele malen goedkoper).
Geplaatst: 23.10.2007 - 20:50
door Fat Rat
een ton is zowiezo tijd om te vervangen, weet niet precies wat de termijn is, maar dacht voor onze red blocks ergens tussen de 75 en 90 duizend en 5 tot 6 jaar.
Over het in de soep lopen... hangt er vanaf welke cillinderkop, maar dacht dat de 1000531 die standaard op een B230F zit een vrijloper is.
Bij het vervangen van de riem zou ik ook zeker de spanrol meenemen, deze kost je dan 3 tientjes extra en mocht deze het tussentijds begeven dan kan het alsnog fout gaan. Dan moet je zowiezo weer een nieuwe riem erop laten leggen.
De waterpomp wordt ook vaak genoemd omdat deze meestal korter meegaan als 2 riemen en misschien is de pomp de vorige keer ook niet vervangen, ook mede omdat een pomp 5 tientjes kost ofzo en je er direct bij kan als de riem eraf is.
Zou dus gaan voor:
distributieriem
spanrol
v-snaren
waterpomp
Dan heb je alles gehad en kan je beestje er weer even tegenaan.
aan onderdelen ben je ongeveer 150 ofzo euro kwijt.
Ik heb het gedaan met wat hulp van een monteur op een sleuteldag in ongeveer 3 uur...(zonder waterpomp, stom stom stom).
Geplaatst: 23.10.2007 - 22:21
door volvo rob
Correct me if i'm wrong, maar volgens mij gaat een waterpomp vele malen langer mee dan een riem en kun je beide prima onafhankelijk van elkaar vervangen.
Ok, als alles toch open ligt, kun je er beter bij, maar je kunt een waterpomp prima vervangen zonder een distr. riem. (en vice versa)
Waterpomp vervangen is geen grote klus.
Ik heb net de waterpomppakking vervangen (teller staat nu op 456.000km), pomp is nog prima en zit er al minimaal 250.000 km op.
Kosten kloppen iid wel
10 per v-snaar (3x)
15 distr.riem
30 spanrol
70 pomp
indien pomp, dan nog 10L koelvloeistof (20,-)
Als je zelf niet handig bent, kost een riem vervangen idd iets van 100 - 130
Met een goede Haynes/Bentley erbij en hulp van het forum is het prima te doen en nog leuk ook.
Succes
Geplaatst: 24.10.2007 - 21:06
door Fat Rat
wat betreft de waterpomp geef ik alleen een mening weer die ik algemeen tegen kom.
kwa materiaal kwam ik bij de dealert iets duurder uit, maar dat scheelde niet veel.
Als je zelf een beetje wil sleutelen en dingen aan wil pakken waar je nog geen kaas van gegeten hebben dan zou ik lid worden van het 240-260 register en naar sleuteldagen gaan....