Pagina 1 van 1
Warmrijden auto
Geplaatst: 23.10.2007 - 11:56
door glitz
Hallo,
Ik ben benieuwd naar de meningen over het warmrijden van een ieders auto. Ik laat zelf altijd de auto 10 a 15 sec even stationair draaien om de olie rond te laten gaan en dan rustig wegrijden zo rond de 2500 rpm. Eenmaal op de snelweg ( 1 km ) kom ik de volgende 8 a 9 km niet boven de 3000 rpm. Daarna zo rond de 4000 rpm.
Ik ben benieuwd naar jullie ideen hierover.
Glitz
Geplaatst: 23.10.2007 - 12:04
door menjo
RPM maakt niet zo veel uit, de belasting is belangrijker. Ik rij liever bij 3500rpm constant m'n auto warm dan dat ik bij standsverkeer de auto onder de 2500rpm hou (om maar een voorbeeld te geven). Gewoon rustig optrekken en zo constant mogelijk proberen te rijden.
Geplaatst: 23.10.2007 - 12:10
door Iroll
Het beste is om gewoon direct weg te rijden. Stationair koud laten draaien is slecht, het beste is om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te laten komen door rustig, niet teveel toeren, te rijden zoals je beschrijft. Het liefst met de verwarming uit de 1e paar kilometers.
Geplaatst: 23.10.2007 - 12:11
door Oceanracer
3500 rpm bij een koude motor? Brrrr... Ik kom niet boven de 2200
Geplaatst: 23.10.2007 - 12:17
door menjo
Oceanracer schreef:3500 rpm bij een koude motor? Brrrr... Ik kom niet boven de 2200
Waarom Brrrr...? De belasting is lager bij dat aantal toeren en er gaat veel meer benzine doorheen. Benzine verbranden is de belangrijkste (zeg maar enige, want de wrijving is ongeveer nul) reden dat een motor opwarmt.
Geplaatst: 23.10.2007 - 12:25
door Oceanracer
Waarom brrr... het is een gevoel. Kijk: Als ik het koud heb, kan ik hard gaan lopen want dan ben ik in no-time warm. Maar met koude spieren heb ik dan ook zo een blessure. Bovendien "voelt" het niet goed. Als ik met een koude motor meer toeren maak, "merk" ik aan de auto dat ie daar nog geen zin in heeft. Maar ik ben een beetje een rare, vandaar dat alles tussen " " staat.
Enige onderbouwing het ik ook nog wel: De olie is nog veels te dik om goed te kunnen smeren, dus moet je gewoon een beetje kalm aan doen. Toegegeven: Hij warmt bij meer toeren wel sneller op.
Geplaatst: 23.10.2007 - 13:04
door menjo
Rond 3000rpm (ik heb het over benzine auto) heb je gewoon meer pk "over" dan bij 2000rpm, de motor is daar minder efficient, dus meer warmte ontwikkeling, en dus warmt mijn motor met minder toeren op. Het aantal toeren per kilometer is gewoon constant in dezelfde versnelling en onafhankelijk van het aantal toeren per minuut en dus is mijn motor in minder kilometer warm. Het verschil in wrijving lijkt me niet zo heel groot tussen 2000 en 3000rpm (ik zeg niet dat je 6000rpm moet gaan rijden).
Maar het allerbelangrijkste is om zo constant mogelijk te rijden zolang de motor koud is. Ik rij hier na 200m de snelweg op en rij dan gewoon 120-130km/u constant, dat is vele male beter dan de eerste 10km bij allerlei stoplichten op te trekken (en ook stationair draaien bij een stoplicht is niet goed, aangezien dan de belasting bijna nul is en de motor dus niet opwarmt).
Geplaatst: 23.10.2007 - 18:03
door Oceanracer
Ik begrijp je redenatie. Hij zal ook zeker juist zijn. Alleen het druist tegen mijn gevoel in, om na 200 meter al op de snelweg te moeten rijden, met "veel" toeren. Ik draai na m'n oprit eerst een provinciale weg op en doe dat altijd rustig aan. Als het dan druk is, wacht ik liever even...
Trouwens: ook bij een warme motor kom ik niet boven de 3500 toeren.
Geplaatst: 23.10.2007 - 18:15
door menjo
Ja een provinciale weg is natuurlijk ook prima, stadsverkeer of een file is funest.
Geplaatst: 23.10.2007 - 18:17
door Oceanracer
Maar als ik het goed heb begrepen kan ik bij 80 km/u beter de bak in 4 laten staan tijdens het opwarmen ipv in 5. Dan is de motor sowieso eerder warm, maar dat is dus niet slechter voor de motor?
Geplaatst: 23.10.2007 - 18:33
door menjo
Ik heb er nog eens over doorgedacht en durf het niet met zekerheid te zeggen. Ik denk namelijk dat de wrijving ook evenredig toeneemt met de zuigersnelheid, dus de slijtage ook, alleen houdt de slijtage ook weer evenredig sneller op doordat de motor eerder warm is, zou elkaar dus op moeten heffen ongeveer. Ik denk gewoon blijven doen wat je zelf fijn vindt, ik merk zelf iig dat de motor koud veel lekkerder loopt rond de 3000 toeren, maar dat kan natuurlijk ook weer verschillen per auto/motor.
Geplaatst: 23.10.2007 - 18:39
door Oceanracer
Hebben we TS Glitz hier nou mee geholpen, of juist niet.

Geplaatst: 23.10.2007 - 18:40
door menjo
We zijn het toch eens dat je rustig op moet trekken en zo constant mogelijke snelheid moet rijden? Dat is al een goede tip

Geplaatst: 24.10.2007 - 09:20
door glitz
Bedankt voor de reakties heren. Ik zal de tip van het gelijkmatig warmrijden zeker meer proberen toe te passen. Maarja dan zouden we eerst nog wat het file leed moeten doen

Geplaatst: 24.10.2007 - 09:58
door jef
Kijk een op
www.hetnieuwerijden.nl ,hier staan misschien wat tips die je kunt gebruiken.want wat voor nieuwe auto's geldt ,kunnen wij toch ook met onze VOLVO's.