Pagina 1 van 1
V40 1.9dci zuigend suizend geluid
Geplaatst: 25.10.2007 - 16:47
door patriek
De kop zegt het al. Een typisch geluid, wat lijkt op het turbogeluid maar dan veel harder. Het word ook harder naarmate het toerental stijgt. Dus het is zeer waarschijnlijk dat het wel iets met de turbo te maken heeft. Een monteur heeft er naar gekeken en kon niks vinden. De slang was in ieder geval niet lek. Hij deed het af als normaal turbogeluid. Lijkt me sterk omdat dit geluid er niet altijd in heeft gezeten en omdat ik dit nog nooit gehoord heb bij andere turbodiesels.
Wie o wie, weet er raad????
Geplaatst: 26.10.2007 - 08:42
door V480-S60
Allereerst even een vraagje.
Hoeveel heeft de motor inmiddels gelopen?
Is dit meer dan 200.000 km?
Zo ja dan kan het binnenkort afgelopen zijn met de Turbo. Hoeft dus niet maar het kan
Bij mijn V40 1.9D 115pk had ik dit geluid dus vanaf ca 220.000 km, bij iets meer dan 225.000 km ging de turbo eraan.
Nogmaals ik zeg niet dat het dat is. Maar zoals je het zegt lijkt het op mijn ervaring.
En helaas is de turbo één van de zwakkere appendages op de 1.9 dCI (zie ook de ervaringen van Lagunarijders met deze motoren. die waren vaak al vanaf 130.000 km aan de beurt.)
Geplaatst: 29.10.2007 - 22:10
door patriek
bedankt voor de tip...
wat kost zo een turbo (geloof dat er op de 115 pk wel een andere zit, maar goed heb ik ongeveer een indicatie)
Groeten,
Patrick
Geplaatst: 01.11.2007 - 15:52
door buuntje
er zijn maar 3 oorzaken voor dit geluid
turbo
scheur luchtslang
intercooler kapot
heeft de motor ook vermogenverlies?
Geplaatst: 01.11.2007 - 20:00
door patriek
geen vermogenverlies...
De slang is als het goed is ook nog heel.
Wat zou er dan kapot kunnen zijn aan de intercooler, en hoe kan ik dat controleren.
ondertussen, geloof het of niet, kom ik toevallig iemand tegen die waarschijnlijk de desbetreffende turbo nog heeft thuisliggen. Wie o wie weet of dit de goede is:
Turbo Gareth A/R423-503.06-1GT15498H108052-820069 1350-A717345-2 S/H FE 104487F
Geplaatst: 01.11.2007 - 20:21
door DeNNiS_
dit kan ook nog de oudere niet commonrail turbo zijn...
wat ik aan info heb 102 pk versie
S40/V40 - 102hp 1.9L D G 01- 717348-1/2 A Y
S40/V40 - 102hp NEW 1.9L D G 01- 717348-1/2N A Y
Geplaatst: 01.11.2007 - 20:40
door patriek
alvast bedankt...
als het goed is krijg ik er morgen ook de volvo nummers bij...
dan weten we meer
Geplaatst: 01.11.2007 - 20:41
door DeNNiS_
dit is het orginele turbo nr 717348
Geplaatst: 03.11.2007 - 15:23
door THR33KINGS
Je kunt EGR pijpje (kleine haakse bochtje) of EGR klep eens controleren daar wil die ook wel eens 'afbalazen'
Geplaatst: 03.11.2007 - 15:28
door Ramon&Ramon
rij anders maar een keer langs om te luisteren.dat het aan de turbo zelf ligt lijkt mij namelijk niet het geval!
Geplaatst: 05.11.2007 - 20:18
door patriek
mocht ik toevallig in de buurt van utrecht zijn (en er nog steeds niet uit zijn) zal ik dat zeker doen. Wat erg vervelend is dat ik enorm weinig tijd heb ivm nieuwe baan en huis.
Maar goed egr?? Waar zit die precies> Op de turbo zelf? of ergens anders
in ieder geval nog een plaatje van de turbo ter verduidelijking.
Geplaatst: 05.11.2007 - 22:19
door THR33KINGS
De EGR (EXHAUST GAS RECIRULATION) zit achter bovenaan het motorblok aan het inlaat spruitstuk (boven de turbo) deze zit met 3 boutjes vast aan het inlaat spruitstuk, en het bochtje wat ik bedoel zit daaronder en is zo groot als een handvat van een fiets maar dat in een bocht deze maakt verbinding tussen uitlaat spruitstuk en EGR klep
Geplaatst: 13.11.2007 - 22:06
door patriek
de soap continues...
ondertussen ben ik erachter dat de turbo zou moeten passen....
Maar goed dit verhaal van de egr heb ik ook al meerdere malen gehoord. of hij is kapot, of hij is vuil...
denk ook te weten waar die zit (zie plaatje). hopelijk kan ie van het wiekent eraf en dan kijken of die schooon te maken valt. iemand nog tips hiervoor?
Geplaatst: 13.11.2007 - 22:58
door buuntje
dat is idd de egr.
om te reinigen zijn er verschillende mogelijkheden.
ofwel duw je de klep met een schroevendraaier omhoog zodat je alle roet van de zittingen kan halen. en ook in de rest van de klep natuurlijk.
ofwel vraag je bij de dealer als je zijn toestel mag gebruiken.
dit is een elektronisch apparaat die stroom steekt op de klep zodat ze blijft openstaan, zo kan je veel makkelijker de roet verwijderen.
en de andere functie is onder impuls openen en sluiten zodat je kan zien als ze vlot open en dicht gaat en zo de geleidingen reinigd.
Geplaatst: 29.11.2007 - 14:38
door patriek
Nou mense we zijn er waarschijnlijk uit… Had de EGR
Vorige week werd het fluiten opgevolgd door een soort van lekkend uitlaat geluidje. Gister nog een plofje en toen klonk ie alsof er helemaal geen uitlaat onder zat. (en had ie ongeveer 40 pk)
Diagnose: egr slang doormidden. Morgen een nieuwe en hopelijk zijn dan alle problemen voorbij!!
Bedankt voor de hulp
Geplaatst: 29.11.2007 - 21:29
door LUBERO
Welk is nu de erg ?
de nr 1 of degenen waar er op eerste gezicht een rode pijl naar wijst ?
dit voor alle zekerheid ,ik heb er nu al zoveel van gehoord en gelezen ,
en er zijn aan dit al zoveel kwalen aan toegedicht dat ik er nu eens benieuwd naar ben
mvg
Geplaatst: 29.11.2007 - 22:41
door buuntje
dat met de pijl is de egr
Geplaatst: 04.12.2007 - 22:09
door patriek
uh..
ik dacht dat ik nog wat dingen gepost had...
maar goed de soap continues. uiteindelijk is de egr leiding gescheurd en weer gerepareerd. Maar het ding fluit nog steeds. De theorie dat de egr leiding gescheurd is omdat er teveel druk is in de uitlaat lijkt ook niet echt op te gaan, want dan zou de turbo ook meer druk krijgen en dus meer vermogen leveren.
Van het wiekent maar eens kijken of er wat axiale speling op het asje van de turbo zit, en anders maar vervangen aangezien ik de turbo toch al voor een extreem zacht prijsje thuis heb liggen
to be continued.......
Geplaatst: 04.12.2007 - 22:10
door patriek
ow nou zie ik dat dat bericht er inderdaad nog stond
Geplaatst: 29.12.2007 - 17:59
door patriek
het einde van het sprookje, of nachtmerrie dan. De turbo had inderdaad veel spelling. Ding vervangen, niks aan de hand show. loopt als een zonnetje
verder bleken de kleppen ook echt niet meer goed te staan dus al die achterlijke klepstoters vervangen... nooit meer renault......
iedereen bedankt en ik hoop dat dit jullie nooit overkomt