Pagina 1 van 1
Zwaar worden van rem en koppelingspedaal
Geplaatst: 25.10.2007 - 17:19
door sanco
Beste forumcollega's.
Ik ben erg benieuwd of jullie volgende symptomen ook herhennen en of er bij jullie evt iets is gevonden of aan gedaan is.
1) ik rij een lang stuk op de Duitse Autobahn, ca 100-150km non -stop in 6. Kortom ik heb de koppeling dus een uur niet hoeven gebruiken. Dan moet ik schakelen. Het koppelingspedaal voelt de eerste keer dan erg zwaar, is ahw onbekrachtigd. Na 1 keer trappen is het "probleem" weer opgelost. In mindere mate verbeeld ik me dat ook als ik in NL eens een wat langer stuk achtereen kan rijden (maar dit komt immers maar weinig meer voor).
2) gisteren stap ik in de auto en trap de rem in om te voorkomen dat deze achteruitrolt van de oprit. Het intrappen van de rem kost enorm veel kracht. pas nadat de motor is gestart en de bekrachtiging weer "werkt" is het pedaal weer normaal. Nu weet ik dat je bijv na het schoonmaken van de remmen even moet pompen alvorens alles weer op druk is / en het pedaal hard. In dit geval heb ik de auto een dag eerder normaal weggezet en daarbij niet nog 1 of meer keren op het rempedaal getrapt bij afgeschakelde motor.
In beide gevallen lijkt het alsof een of andere vacuumsysteem oid wat voor de bekrachtiging zorgt langzaam leeg (vol !) loopt waardoor je onbekrachtigd het pedaal bedient. Met het rempedaal heb ik dit nog niet eerder meegemaakt overigens.
Herkent iemand deze klachten en klopt mijn evt verklaring of is de werking wezenlijk anders? Dank voor jullie meedenken!
Geplaatst: 25.10.2007 - 17:44
door eXite
Koppelingspedaal herken ik uit zowel mijn 1.6D als mijn T5 S40, rem niet, lijkt me ook kwalijke zaak als je plotseling zou moeten ingrijpen.
Re: Zwaar worden van rem en koppelingspedaal
Geplaatst: 25.10.2007 - 22:31
door daf46
sanco schreef:Beste forumcollega's.
2) gisteren stap ik in de auto en trap de rem in om te voorkomen dat deze achteruitrolt van de oprit. Het intrappen van de rem kost enorm veel kracht. pas nadat de motor is gestart en de bekrachtiging weer "werkt" is het pedaal weer normaal.
Vermits de motor uitstond lijkt me dit volkomen normaal.
Duw maar eens op het rempedaal terwijl je start je voelt de bekrachtiging zo opkomen.
Wat 1) betreft vraag ik mij af of het koppelingspedaal uberhaupt wel bekrachtigd is.
Geplaatst: 26.10.2007 - 06:58
door lancer
Komt me in het geheel niet bekend voor. Ik heb eerder gehoord van deze klachten, om de proef op de som te nemen heb ik een keer op een rustige vakantiedag van Woerden (A12) tot Dwingeloo (A28) gereden zonder te remmen of te koppelen (klaverblad bij Hogeveen was wel spannend), maar ik heb dit fenomeen in mijn eigen auto niet vast kunnen stellen.
Geplaatst: 26.10.2007 - 07:51
door Billy Road
Zware koppeling had ik ook....remmen geen probleem, maar de bekrachtiging werkt alleen als de motor draait...
Geplaatst: 26.10.2007 - 08:15
door IkeV70
Klacht 2 is hier vaker besproken. Het probleem is dat het remvacuum weglekt als de auto stilstaat. Na een paar uur parkeren heb je geen bekrachtiging meer. Het is maar de vraag of dit normaal is. Mijn V70 heeft het ook. Hiervoor heb ik dit bij geen enkele auto gehad.
Geplaatst: 26.10.2007 - 11:52
door aggadomo
Bij motor die uitstaat zijn de remmen nooit bekrachtigt. Heb dit trouwens al gemerkt bij zogoed als elke auto waar ik mee reed. geen idee of de koppeling bekrachtigd wordt eigenlijk
Re: Zwaar worden van rem en koppelingspedaal
Geplaatst: 26.10.2007 - 12:07
door BBC2006
sanco schreef:Beste forumcollega's.
Ik ben erg benieuwd of jullie volgende symptomen ook herhennen en of er bij jullie evt iets is gevonden of aan gedaan is.
1) ik rij een lang stuk op de Duitse Autobahn, ca 100-150km non -stop in 6. Kortom ik heb de koppeling dus een uur niet hoeven gebruiken. Dan moet ik schakelen. Het koppelingspedaal voelt de eerste keer dan erg zwaar, is ahw onbekrachtigd. Na 1 keer trappen is het "probleem" weer opgelost. In mindere mate verbeeld ik me dat ook als ik in NL eens een wat langer stuk achtereen kan rijden (maar dit komt immers maar weinig meer voor).!
Jazeker, 1 komt zeer bekend voor. Als je langere tijd de koppeling niet gebruikt op de snelweg bv. dan voelt het de eerste keer zwaarder aan dan daarna. Heb dat meerdere malen gemerkt.
Merk trouwens ook dat de koppeling soms bij warm weer en/of intensief gebruik (beetje stevig rijden/remmen bv) begint te "plakken" en daarbij voelt het pedaal dan juist heel erg licht aan.
Enfin ik vind ook dat het koppelings pedaal soms zwaar soms licht aanvoelt.
BBC2006 V50 T5 awd.
Geplaatst: 26.10.2007 - 12:59
door IkeV70
aggadomo schreef:Bij motor die uitstaat zijn de remmen nooit bekrachtigt. Heb dit trouwens al gemerkt bij zogoed als elke auto waar ik mee reed. geen idee of de koppeling bekrachtigd wordt eigenlijk
Als je de motor afgezet hebt kun je nog 1 of 2 keer bekrachtigd remmen mbv het vacuum dat er nog steeds is. Het is naar mijn mening niet normaal dat dat vacuum vanzelf weglekt. Zie ook eerdere topics hierover.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15519
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=3899
Geplaatst: 26.10.2007 - 13:48
door daf46
IkeV70 schreef:aggadomo schreef:Bij motor die uitstaat zijn de remmen nooit bekrachtigt. Heb dit trouwens al gemerkt bij zogoed als elke auto waar ik mee reed. geen idee of de koppeling bekrachtigd wordt eigenlijk
Als je de motor afgezet hebt kun je nog 1 of 2 keer bekrachtigd remmen mbv het vacuum dat er nog steeds is. Het is naar mijn mening niet normaal dat dat vacuum vanzelf weglekt. Zie ook eerdere topics hierover.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15519
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=3899
Ik blijf het toch normaal vinden, het is wel zo dat je bij een auto met trommelremmen achteraan minder hard zal moeten duwen.
Ik heb dit ervaren bij zowat alle auto's waarmee ik gereden heb: Honda accord (*), vw bora, subaru legacy (*), skoda octavia(*), volvo 850, renault laguna 1 en 2, ...
(*) trommelrem achter
Geplaatst: 26.10.2007 - 18:59
door sanco
IkeV70 schreef:aggadomo schreef:Bij motor die uitstaat zijn de remmen nooit bekrachtigt. Heb dit trouwens al gemerkt bij zogoed als elke auto waar ik mee reed. geen idee of de koppeling bekrachtigd wordt eigenlijk
Als je de motor afgezet hebt kun je nog 1 of 2 keer bekrachtigd remmen mbv het vacuum dat er nog steeds is. Het is naar mijn mening niet normaal dat dat vacuum vanzelf weglekt. Zie ook eerdere topics hierover.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15519
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=3899
Precies zo denk ik er ook over Ike. Het is ook pas de eerste keer dat het bij mijn rempedaal optrad, maar het vacuum mag normaal gesproken na 10 uur niet zomaar verdwenen zijn (mits niet nogmaals beroerd bij uitgeschakelde motor). Vwbt het koppelingspedaal, ik begrijp dat het dus vaker voorkomt. Moet ook zeggen dat het sinds ik er erg in kreeg (eerst denk je ik verbeeld het me, later herken je het beter) niet merkbaar erger is geworden. Het zal er dus bij sommige exemplaren wel bij horen.
Geplaatst: 03.11.2007 - 17:52
door kmser
Het remprobleem heb ik ook al gehad, maar dan nadat de wagen een week heeft stilgestaan. Na een of twee keer remmen is het weer ok.
Re: Zwaar worden van rem en koppelingspedaal
Geplaatst: 06.06.2014 - 00:20
door Risrael
@BBC2006 jouw ervaring van het 'plakkerig' gevoel herken ik ook. Bij het ontkoppelen n de eerste versnelling. Heb jij de dealer er nog laten kijken? Zo ja, wat is daar dan uitgekomen?
Re: Zwaar worden van rem en koppelingspedaal
Geplaatst: 06.06.2014 - 00:28
door Johan s60
Koppeling zwaarder na een poos gereden te hebben had mijn vorige s60 ook last van, ondanks dat de kopp. al een keer vernieuwd was.
Waarschijnlijk even een wat hogere mechanische weerstand vd drukgroep, maar bekrachtigd is de koppeling zeker niet.
En remmen zwaar komt omdat je voorraad vacuum weg gelekt is, hoort eigenlijk niet, maar zolang het niet te gek is, geen probleem.