Pagina 1 van 1

rare ECC in net aangeschafte V70 2.4T

Geplaatst: 26.10.2007 - 10:15
door pch
Zoals in een ander topic al duidelijk moge zijn zijn we de nieuwe trotse bezitters van een Volvo V70 2.4T uit 2000.
Maar ik vind dat de ECC nogal vreemd doet: bij instelling op 22 graden aan beide kanten en de knop "auto" ingedrukt gaat hij bij een buitentemperatuur van 10 graden opeens gewoon keihard koude lucht blazen! Dat lijkt me toch niet helemaal normaal toch? Het enige dat er dan opzit is handmatig de ventilator op nul te draaien waarna het blazen stopt en de airco ook uit gaat (groen wordt rood)

Gr. Paul.

Geplaatst: 26.10.2007 - 10:46
door JJDD
Direct na het starten?? Dan moet 'ie misschien nog even opwarmen? Of evt "ontdooistand" (symbooltje van vooruit) ingedrukt? Dan gaat 'ie ook los.

Geplaatst: 26.10.2007 - 11:02
door pch
JJDD schreef:Direct na het starten?? Dan moet 'ie misschien nog even opwarmen? Of evt "ontdooistand" (symbooltje van vooruit) ingedrukt? Dan gaat 'ie ook los.
Nee, niet direkt na het starten.
Ik heb dan b.v. de 2 knopjes ingedrukt voor de voorruit en de achterruit en na een paar km. doe ik die uit en druk op de knop "auto" (temp. instelling L/R staat dan op 22 graden) Eerst gaat het het dan prima maar na +/- 100 km gaat hij ineens keihard koude lucht blazen! Echt ijskoud, terwijl het buiten 10 graden is en hij toch echt binnen ingesteld is op 22 graden, en het dus bij lange na niet 22 graden is binnen, zelfs bij het instellen op 26 graden blijft hij keihard koude lucht blazen. Pas op de max stand in volledig rood wordt het na een 15-30 min een beetje warm maar hij blijft blaze...
Vreemd toch en niet kloppend lijkt me?

Gr. Paul.

Geplaatst: 26.10.2007 - 13:25
door Hans
Als de ECC op aut staat zal de ecc eerst de vooruit gaan ontwasemen, ookal is die niet aangeslagen. Dat doet ie gewoon bij een lage temperatuur.
Zodra er warmte beschikbaar komt uit de motor zal dit naar het passagierscompartiment geleid worden. Let maar eens op hoe vernuftigd het allemaal werkt. Maar toegegeven, hij blaast wel hard ja..

Geplaatst: 26.10.2007 - 13:26
door Hans
Na 15-20 een beetje warm is niet goed, bij mij werd en wordt het na 2 minuten al warm in de auto.

Geplaatst: 26.10.2007 - 13:37
door JJDD
hans anesthesie schreef:Als de ECC op aut staat zal de ecc eerst de vooruit gaan ontwasemen, ookal is die niet aangeslagen. Dat doet ie gewoon bij een lage temperatuur.
Volgens mij doet 'ie dat alleen indien je op het speciaal daarvoor bestemde knopje drukt (misschien knopje die ook achteruit en speigels verwarmd? weet ik even niet meer). En dan gaat het ook echt los, fasten your seatbelts! dan inderdaad (eerst) koude lucht.

Warmer worden gaat zeker sneller, gelukkig, als alles goed is.

Geplaatst: 26.10.2007 - 14:39
door pch
hans anesthesie schreef:Na 15-20 een beetje warm is niet goed, bij mij werd en wordt het na 2 minuten al warm in de auto.
Het gaat dus nog anders:
ik rij dus al een uurtje en zo'n 100 km en het was dan gewoon lekker, dus ik denk zo'n 22 graden ofzo, en dan ineens begint hij zomaar opeens koude lucht te blazen, kijhard en ijskoud! Ik weet niet om wat voor een reden...
Het is niet omdat ik net ben weggereden dus, of dat er iets is om te wasemen of iets anders, temp. buiten is de hele weg 10 graden en binnen dus de hele tijd zo'n 22, maar opeens zonder enige aanleiding begint hij dus met koude lucht (airco) te blazen: ik vind hier niets vernuftigs aan! Het is gewoon zwaar irritant en erg ONcomfortabel!!!
Lijkt mij gewoon een defect? Iets lijkt me niet in orde en dus kapot...

Gr. Paul.

Geplaatst: 26.10.2007 - 15:29
door edraket
Het lijkt me dat de temp sensor defect of vuil is. Dat is het piepkleine roostertje in het airco paneel. Soms volstaat doorblazen met perslucht (wel voorzichtig er zit electronica achter. Anders moet de sensor zelf worden vervangen. Komt wel regelmatig voor bij de classic V70's en 850's. Of het een euvel is bij de nieuwere types weet ik niet.

Geplaatst: 26.10.2007 - 15:43
door pch
edraket schreef:Het lijkt me dat de temp sensor defect of vuil is. Dat is het piepkleine roostertje in het airco paneel. Soms volstaat doorblazen met perslucht (wel voorzichtig er zit electronica achter. Anders moet de sensor zelf worden vervangen. Komt wel regelmatig voor bij de classic V70's en 850's. Of het een euvel is bij de nieuwere types weet ik niet.
OK, zal eens kijken of er te zien valt of dat vies is.

Gr. Paul.

Geplaatst: 29.03.2008 - 15:13
door Henry Willems
Hoi,
Ik heb het zelfde probleem bij mijn recent aangeschafte XC70. De EEC wordt alleen warm als ik hem max. instel. Iedere lagere instelling leidt tot koude lucht.

Weet je nu wat de oorzaak was?

Groeten,

Geplaatst: 29.03.2008 - 15:35
door Wolfs XC
Welkom Henry Willems,

Reeds voorgesteld in Even Voorstellen?....liefst met foto natuurlijk :P

Geplaatst: 29.03.2008 - 16:30
door Henry Willems
waar kan ik dat vinden?

Geplaatst: 29.03.2008 - 20:23
door Rob2u
Ik zou zeggen: laat de ECC even doormeten en inregelen bij de dealer! Duurt maar ca. 15 min. en meestal is het een kwestie van weer opnieuw inregelen.
In diverse onderwerpen op dit Forum is het wel eens langsgekomen.

Geplaatst: 29.03.2008 - 20:39
door Oceanracer
Met een mooi woord ook wel kalibreren genoemd.

Geplaatst: 29.03.2008 - 20:39
door Black 2.4T awd
Het lijkt me dat de temp sensor defect of vuil is. Dat is het piepkleine roostertje in het airco paneel. Soms volstaat doorblazen met perslucht (wel voorzichtig er zit electronica achter. Anders moet de sensor zelf worden vervangen. Komt wel regelmatig voor bij de classic V70's en 850's. Of het een euvel is bij de nieuwere types weet ik niet.
Kijk eens op deze site is wel in het duits: http://www.miketdi.de/faq/80/be_p23.htm

Geplaatst: 29.03.2008 - 20:44
door Rob2u
Oceanracer schreef:Met een mooi woord ook wel kalibreren genoemd.
Zooooo Erwin, gaan we moeilijke woorden gebruiken..... :wink:

Geplaatst: 29.03.2008 - 20:48
door Oceanracer
Altijd handig voor de zoekfunctie. :D

Het wordt ook wel eens (foutief) met een C geschreven, dus calibreren.

Geplaatst: 30.03.2008 - 13:49
door Henry Willems
Dank u allen. Ik ga er mee aan de slag....

hard blazen airco

Geplaatst: 26.05.2008 - 20:51
door V-enominaal-70
Ik herkende dit probleem van PCH ook in mijn Volvo, daarna via de duitstalige beschrijving van Black 2.4T awd de ventilator schoon gemaakt. De beschrijving was niet perfect, zo met zweet op het voorhoofd en klamme handen aan de slag gegaan.
Na het schoonmaken de eerste proefrit gemaakt: het was en is nog steeds heeeeeerlijk van temparatuur.

Mocht er een behoefte zijn aan een gedetaileerde/gevoelsmatige aanvalsplan, dan hoor ik dat wel.