Pagina 1 van 1
Kachel blaast alleen nog maar warme lucht.
Geplaatst: 28.10.2007 - 15:37
door golftouch
Sinds enige tijd blaast onze V40 alleen nog maar warme lucht. Het maakt niet uit hoe de temperatuurknop staat. Het inschakelen van de airco heeft geen tot nauwelijks effect.
Wij rijden een V40, 102 pk diesel, phase 2 uit 2001.
Na een tijdje (minuut of 10,15) gaat het over en blaast hij weer koude lucht.
Nu viel het mij altijd al op dat onze kachel niet echt goed te regelen was. In de zomer met airco aan moest hij om maximaal koud staan. 1 graad hoger en de lucht werd weer te warm.
Laatst had ik een storing van de airbag in de bijrijdersstoel en moest de auto naar de Volvo garage. Bij het uitlezen van het systeem gaf hij aan dat er een +30 voeding storing was op het kachelsysteem. De monteur deelde mij mede dat dit een veel voorkomend probleem is bij de V40.
Wie kan mij helpen en weet waar bij mijn auto mogelijk de fout zit? En wie weet wat de +30 voeding fout is? Ondanks deze fout deed de kachel het wel gewoon.
Wat zou evt een nieuwe kachelunit in het dashboard 2e hands mogen kosten als hier de fout in zit?
Bedankt.
Geplaatst: 31.10.2007 - 11:07
door golftouch
Nu bleek gisteren dat hij zeker 30 minuten alleen koude lucht geblazen heeft. De temperatuurknop op max. zetten hielp niets.
Later deed hij het wel weer zoals het hoorde en kon ik de temp weer regelen.
Heeft er echt niemand een idee of een mogelijke oplossing?
Geplaatst: 31.10.2007 - 20:33
door DeNNiS_
ik heb de zelfde auto en het zelfde probleem... met de kachel
soms door auto opnieuw testarten of tik op de tempratuur knop tegeven wilt wel eens helpen maar als u weet wat het probleem is zou ik het graag horen
Geplaatst: 05.10.2008 - 18:57
door golftouch
Tot op heden weet ik nog steeds niet wat het is.
Het enige wat helpt is een klap op de middenconsole te geven boven de middelste blazers.
Tot mijn verbazing werkt daarna de regelknop weer en krijg ik warme/koude lucht.
Geplaatst: 05.10.2008 - 23:02
door laheije
Zou het kunnen dat de regelknop vervuild is geraakt, misschien eens demonteren en schoonmaken.
Als ik hoor dat die tik wel resultaat heeft denk ik in eerste instantie aan bovengenoemde.
Huub
Geplaatst: 05.10.2008 - 23:15
door RobertV
of een slechte soldering welke oiv temperatuur wel/geen contact maakt?
Geplaatst: 06.10.2008 - 00:21
door golftouch
Ik zal hem eens verwijderen en bekijken. Ben vrij technisch dus dat zal het probleem niet zijn.
Moet toch nog daar in de buurt zijn omdat het lampje achter mijn alarmlichtschakelaar niet meer brandt. Steeds meer lampjes gaan ineens de geest geven. Een paar weken ook al het lampje dat de cruise-control op "aan" staat.
Een tijdje geleden ook al de lampjes in de lichtschakelaar vervangen.
Valt me wel op dat bij meerdere de kachel of alleen warme of alleen koude lucht blaast.
Geplaatst: 25.06.2009 - 16:06
door golftouch
Ik ben erachter.
Ik had al een 2e handse in huis om te wisselen.
Met het openmaken van de unit bleek dat er op de printplaat 2 slechte solderingen zaten. Deze zaten bij de stekker aansluiting.
Nu weet ik waarom een klap op het dashboard regelmatig werkte. En de garage een slechte +30 meting kreeg.
Als ik tijd heb zal ik een foto maken en plaatsen.
Belachelijk dat een unit van 650 Euro ex btw dit heeft en dat ik hier zelf zo lang mee rond gereden heb (en dat is mijn eigen schuld natuurlijk met een mts achtergrond).
Geplaatst: 27.06.2009 - 23:45
door maxpower
Mooi dat het nu is opgelost dan..
Ik weet dat er namelijk 2 of 3 voelers voor de ecc zitten waarvan degene bij de voetenruimte nogal eens van slag wil zijn.
Heb dezelfde problemen gehad met mijn vorige v40.
Bij de nieuwe gelukkig nog niet.
Soms wil er een voorschakelweerstand kapot zijn.
Mvg. Bjorn
Geplaatst: 28.06.2009 - 00:17
door V401.8
maxpower schreef:Mooi dat het nu is opgelost dan..
Ik weet dat er namelijk 2 of 3 voelers voor de ecc zitten waarvan degene bij de voetenruimte nogal eens van slag wil zijn.
Heb dezelfde problemen gehad met mijn vorige v40.
Bij de nieuwe gelukkig nog niet.
Soms wil er een voorschakelweerstand kapot zijn.
Mvg. Bjorn
Wat had jij precies voor problemen? Te koude of te warme lucht?
Geplaatst: 28.06.2009 - 00:26
door golftouch
Ik vooral warme lucht. Airco op koud en nog warm. Ook zonder airco.
Klap op het dashboard en het werd weer kouder.
Geplaatst: 28.06.2009 - 00:38
door maxpower
Ik had vooral warme lucht..
Na 15 minuten rijden trok het dan vaak weer bij en was het goed..
Soms wat draaien aan de knoppen en dan weer goed.
Maar meestal op de meest gangbare temperaturen.. 20, 21 en 22 graden..
Geplaatst: 28.06.2009 - 00:43
door golftouch
Hier eigenlijk altijd op max koud. 1 stand hoger en het werd veel te heet.
Vaak na een tijd rijden veranderde dat wel gelukkig. Misschien dus na een drempel of zo.
Nu nog steeds dat probleem?
Geplaatst: 28.06.2009 - 00:47
door maxpower
Nope.
Nou ja, soms wel maar de laatste tijd eigenlijk niet meer icm airco.
Heb het met de vorige meer gehad.
Heb nu een jongere gekocht en vooralsnog werkt alles beter..
Haha
Grtzzz. Bjorn
Geplaatst: 28.06.2009 - 00:50
door golftouch
Lijkt dan wel een productiefout. Want hij was al eerder vervangen volgens onderhoud historie.
Nu werkt hij weer. En kan de airco weer geregeld worden.
Geplaatst: 28.06.2009 - 01:00
door maxpower
Ik heb bij de dealer wel gehoord dat het vaker voorkomt en dat er op een aantal series een terugroepactie op is geweest..
Maar dat geven ze liever niet toe natuurlijk..
Werkt hetzelfde bij VAG waar ik heb gewerkt..
Geplaatst: 28.06.2009 - 01:13
door golftouch
Klopt. Deze sessie is niet terug geroepen begreep ik.
Misschien een brief sturen naar Volvo Nederland om een coulance aan te vragen.
Bij mijn Golf 4 had ik het bekende probleem dat de ruit in het portier viel. Via PON een coulance regeling gekregen.