Pagina 1 van 1
kennisdeling gezocht
Geplaatst: 29.10.2007 - 14:52
door jaejoon73
ben net trotse bezitter van mijn allereerste auto: een 480 es van okt 1995 gekocht bij een officiele volvodealer.
heb de balleverstand van auto's, het enige dat ik wist is dat ik deze auto wilde. wilde wel een exemplaar van een zo'n laat mogelijk bouwjaar.
deze auto wil ik dus koesteren. is er iemand in amsterdam of omgeving die graag met mij wat kennis wil delen over dit prachtig hollandse bakkie?
ik ken nu inmiddels wel wat sites maar met zijn tweeen/gedrieen of nog meer filosoferen met de auto's erbij, das toch het echte werk he?
groetjes
Steef
Geplaatst: 29.10.2007 - 15:30
door bert67
480 Register lijkt me een uitstekende kennisbank lijkt me!
www.volvo480register.nl
Uiteraard is hier ook e.e.a. te vinden!
Welkom. Hebben we al om foto`s gevraagd??
Geplaatst: 29.10.2007 - 16:32
door Walter
en neem eens contact op met
www.volvo-480-europe.org.
Geplaatst: 31.10.2007 - 11:56
door jaejoon73
dit is em dan
Geplaatst: 31.10.2007 - 13:38
door V480-S60
Allereerst trouwens welkom.
Mooie auto. Maar: weet je zeker dat het een ES is? Ik zie namelijk S wieldoppen. Een ES heeft standaard 14" lichtmetaal.
[Nu als MOD]Daarnaast heb ik even een fotootje weggehaald. Je had twee keer dezelfde gepost. [/Einde MOD]
En natuurlijk kan ik je het volvo 480 register alsmede het Volvo 480 Europa forum aanbevelen.
Veel rijplezier in de mooiste Nederlands automobiel.
Geplaatst: 29.11.2007 - 22:40
door jaejoon73
er staat ES achterop... maar ik besef dat dat geen hard bewijs is...
wel heeft ze airco, boordcomp., mooi rol-afdek hoesje voor bagageruimte maar inderdaad heerlijk lelijke wieldoppen. heb laatst de originele 14 inch velgen gekocht. die gaan er binnenkort dus op.
ik ben na twee maanden zeer tevreden met haar.
wel bemerk ik haar specifieke kuren...
ook ik heb er helaas last van:
ze lekt rechts achter in de bagageruimte
linker deur heeft speling
drie roestpuntjes rechterachterspatbord. (van 1mm grootte dus nog heel prematuur denk/hoop ik)
dat van dat lekken baart me de meeste zorgen. van lekken komt vrees ik ook elektra-problemen...
op verschillende forums zie ik tips om haar waterproof te maken.
ik zit er mischien toch aan te denken om naar nordicar te rijden en haar daar aan deskundigen over te laten. of weet iemand echt een kundig en linker-hand-doe-het zelf-proof oplossing voor een leek als ik?
Geplaatst: 30.11.2007 - 01:35
door Auk
Beste Jaejoon73!
Allereerst gefeliciteerd met je mooie 480! Blijkt hier om een persoon te gaan die de auto ook als haar cq. ze aanspreekt

Altijd mooi! Al kijken de meeste er raar naar op, ik doe het zelf ook.. ben iets TE groot 480 liefhebber..
Wanneer de boel nat is en lekt kun je het best de achterlichten gewoon even afkitten.. use your fantasy.. siliconenkit kopen, de lichten mooi afkitten en daarna nog even met een natte vinger de kitresten wegvegen!
Tevens kan de lekkage ook nog komen doormiddel via je achterruit of je rubber... maar dat kom je niet vaak tegen..
Binnenkort ook in mijn project topic te zien hoe ik het doe, maar veel moeilijks is het niet...
Iedereen begint als leek, niet?
Veel plezier op het forum!
Auk
Geplaatst: 30.11.2007 - 10:21
door Iroll
Kijk uit met siliconen kit. Gebruik niet de badkamer variant die uithard mbv azijn-of mierenzuur! Dit spulletje is veel te agressief op metaal, de boel gaat eronder rotten. Je ruikt gelijk de typische zure lucht als je de verkeerde hebt.
Geplaatst: 30.11.2007 - 11:57
door coyote1980
Kit zou ik nooit gebruiken in de 480. De achterlichten komen zo vast te zitten dat als je ze ooit los wilt halen een hamer en beitel je enige hulp zal zijn...
Ik heb van 3M nu een paar keer kit-on-roll (butylband) gebruikt om de achterlichten waterdicht te maken (een keer in mijn vorige 480, en een keer in mijn huidige). het is het spul dat ook gebruikt wordt om voorruiten vast te zetten. Werkt super en eenvoudig. Ik geloof dat je de 10mm of 12mm diameter versie moet hebben, weet het zo niet uit mijn hoofd.
Het klusje is simpel:
- voorzichtig achterlichten verwijderen
- alles goed schoonmaken en ontvetten
- butylband op het achterlicht aanbrengen langs de rand waarmee het achterlicht contact gaat maken met je body, goed de contouren volgen en geen bochtjes afsnijden door binnendoor te gaan
- achterlichten voorzichtig weer terugplaatsen
Bij mij lekte het ook langs het raamrubber van de achterruit waar deze langs de C-stijl loopt naarbinnen. Hier heb ik aan de binnenkant butylband aangebracht. Uit het zicht, en geen lekkage meer.
Geplaatst: 30.11.2007 - 16:24
door Laptom
Zo te zien is jou 480 een ES. Een S had geen boordcomputer. Mooie bak en geniet ervan! De achterlichten zelf waterdict maken stelt niet zoveel voor. Vooral zelf doen, is ook het leuke van een 480!
Geplaatst: 01.12.2007 - 16:16
door V480-S60
Idd is het dus een ES maar waar zijn de oorspronkelijke velgen gebleven! Zitten er nu misschien winterbanden om?
Ik las trouwens dat je originele lichtmetalen velgen gekocht hebt. Gefeliciteerd.
Geplaatst: 11.12.2007 - 19:06
door jaejoon73
bedankt voor alle goede reacties!
een kleine relativering van mijn kant:
de achterlichten verwijderen is voor mij al niet simpel.
dus: ik denk dat als het toch simpel is, het dus waarschijnlijk ook niet zoveel kost om haar professioneel te laten repareren.
over de velgen: er zitten geen winterbanden om. zo is ze gekocht. ik heb in zeeland de velgen gekocht. ik vermoed overigens dat het langs de c-stijl komt, want daar voel ik duidelijk wat speling als ik er op druk.
en over haar geaardheid...ik kan gewoon niet anders concluderen.
niet rationeel, kuren, maar ozo moooooi
Geplaatst: 20.12.2007 - 21:00
door coyote1980
@jaejoon73: simpel staat niet gelijk aan goedkoop. Iets kan heel ingewikkeld zijn als je het de eerste keer doet, maar als je het trucje doorhebt in een handomdraai klaar zijn. Net zoals iets wat eenvoudig is wel tijdrovend is. En in een garage tellen de minuten, niet de hoeveelheid verstookte energie in de grijze bovenmassa
Welke velgen heb je gekocht trouwens?
En wat de achterlichten betreft: ik zou het gewoon proberen. Met tact en beleid kom je een heel eind. Belangrijk is dat je een vraagbaak of Haynes aanschaft met plaatjes waar de schroeven zitten. Daarnaast zorgen dat je wat basisgereedschap in huis hebt. Dat hoeft dan nog geeneens kwaliteit te zijn, wat ik doe is goedkope rommel kopen, en als het dan af en toe tekortschiet naar de winkel gaan voor kwaliteit. Levert wel wat ergernis op, dat wel weer... Klussen gaan over het algemeen een stuk makkelijker als je het juiste gereedschap hebt.
De achterlichten verwijderen is een kwestie van wat schroeven uit de binnenpanelen verwijderen, dan de panelen zelf verwijderen. Als je dan toegang hebt tot de achterlichten daar de 3 of 4 moertjes verwijderen. Nu is het een kwestie van het achterlicht met beleid naar buiten eruit duwen, eventueel oude kit met een stanley mes met beleid lossnijden en daar komt hij. Als je de auto een paar dagen niet nodig hebt kun je altijd beginnen en steeds als je vastloopt omschrijven + plaatjes posten van waar je mee zit.
Zelf klussen, ik zie er altijd tegenop, maar als ik af en toe zelf wat gedaan heb ben ik zo trots als een pauw
