Pagina 1 van 1

het gekende "schokken" probleem

Geplaatst: 30.10.2007 - 07:56
door duthoy
zoals vele 4xx auto's heeft de mijne ook last van het schokken en schudden probleem,
ik heb gisterenavond mijn stappenmotor eruit gehaald, helemaal doorgespoten met remmenreiniger en terug geplaatst. niet veel verbetering.

Dan wou ik aan het weghalen van mijn rotor en distributiekap.
daar begon de ellende! na het nummeren van de bougiekabels, wou ik de 3 schroeven van de distributiekap losmaken. Die zaten dus muurvast!
zou ik deze met wat kruipolie mogen inspuiten om ze los te maken?
ik heb er gisteren al één van mijn goeie torx bitjes op kapot getrokken.
of zijn er mensen met andere tips?

Geplaatst: 31.10.2007 - 16:17
door jochemsmolders
Ik had vorig jaar zelf ook het schokken en schudden probleem met mijn 440. Toen heb ik de benzinemotor en filter vervangen. Maar uiteindelijk kwam ik erachter dat het gewoon de vacuumslangetjes waren. Achter op het gasklephuis zitten twee rubberen slangetjes. Die waren helemaal verweerd en dus niet meer luchtdicht. Die slangetjes kosten eigenlijk niks dus die zou ik om te beginnen vervangen. Moet toch een keer. En misschien is het dan al verholpen. Houd er wel rekening mee dat in één van de slangetjes een restrictie zit die je in het nieuwe slangetje moet proppen. Succes ermee.

Geplaatst: 01.11.2007 - 12:07
door duthoy
jochemsmolders schreef:Ik had vorig jaar zelf ook het schokken en schudden probleem met mijn 440. Toen heb ik de benzinemotor en filter vervangen. Maar uiteindelijk kwam ik erachter dat het gewoon de vacuumslangetjes waren. Achter op het gasklephuis zitten twee rubberen slangetjes. Die waren helemaal verweerd en dus niet meer luchtdicht. Die slangetjes kosten eigenlijk niks dus die zou ik om te beginnen vervangen. Moet toch een keer. En misschien is het dan al verholpen. Houd er wel rekening mee dat in één van de slangetjes een restrictie zit die je in het nieuwe slangetje moet proppen. Succes ermee.
de rotor en verdeelkap, en stappenmotor zijn ondertussen gedaan,
de schok blijft erin zitten!
misschien vuile kleppen? of brandstoffilter/pomp?
alle idee's zijn welkom!

Geplaatst: 01.11.2007 - 15:09
door YannickvanRooyen
hoeveel cilinders doen er mee?

testen door met draaiende motor met een tang de bougiekabel los te trekken.

blijft het hetzelfde dan is OF de verdelerkap gaar, of je spruitstukpakking

Geplaatst: 01.11.2007 - 22:34
door wpee
Ja die torx bitjes waren dus geen goede bitjes, zowieso zit er geen torx in volgens mij.

Wat doet het toerental , is dit normaal stationair 900-1000 rpm?

Wim

Geplaatst: 01.11.2007 - 22:43
door duthoy
alle cilinders doen mee, het stationair is in orde,
de wagen stamp niet continu, soms 5 km. niet, soms 20 km. niet, zoms 3 x op 100 meter, héél onregelmatig.
dit is vooral als de gasklep bijna dicht is, voor bv continu 50 km. in 3de of 70 in 40de. als ik meer gas geef geen probleem.

Geplaatst: 02.11.2007 - 01:14
door Ron440Fleet
bezinksel in tank wat in motor is gekomen , recentelijk erg leeg gereden misschien waardoor bezinksel mee is gegaan in benzine leiding ?


Slangen checken zoals hierboven word genoemd een optie.
Bougiekabels gaar of 1 ervan ?
etc etc , probeer het een en ander visueel te controleren ......

Hoop dat je het kan vinden snel.


succes Ron

Geplaatst: 02.11.2007 - 08:38
door t_w
Als het vooral gebeurt wanneer de gasklep bijna dicht zit, moet je deze eens schoonmaken.

Bij een garage hebben ze daar speciaal spul voor.
Ik dacht al eens gehoord te hebben dat wanneer de 'buis' rond de klep vettig is, dat dit problemen kan opleveren...

Geplaatst: 02.11.2007 - 09:18
door wpee
Als je het hebt over stappenmotor denk ik dat het injectie is.

Inderdaad alle luchtslangen vanaf filter tot inlaatspruitstuk reiningen, let op, vooral ook bij sensoren en luchtmassameters.

Bougies vervangen , benzinefilter vervangen denk ik niet nodig, aangezien je bij volgas geen probleem hebt.

Fouten uitlezen

Geplaatst: 05.11.2007 - 13:42
door duthoy
heb eens injectorenreiniger in m'n volle tank gedaan, vrijdagavond naar zee gereden (140 - 160 km puur autostrade) zondag terug gereden, tussenin geen meter gedaan met auto, dus 2 lange ritten op autostrade. à 130 km/u.
heeft er nog last van. (misschien pas resultaat na een 500-1000 km.)
ik krijg precies het gevoel dat het voorvalt, een halve seconde na ik over een oneffenheid ben gereden (bv de naden bij een viaduct) en precies minder last van als de auto nog niet warm staat. misschien te weinig demping voor de motorsteunen!?
Misschien zoek ik het te ver, maar ik heb bij elke schok schrik dat ik mijn subframe of de steunen beschadig op de langere temijn.
Ik heb mijn benzinetank wel eens volledig leeggereden, maar daarvoor was het reeds (maar minder frequent)
Ik heb het vroeger eens een week gehad, dan is het voor 1-2 maand weggeweest en nu is het sinds een 1,5 week terug.

Geplaatst: 05.11.2007 - 23:07
door wpee
Tsja, dan lijkt het een slechte stekker verbinging.
Alle stekkers van injectie en ontsteking loshalen, van binnen bekijken en controleren op verbrandingsverschijnselen en stof, inspuiten met contactspray en dichtmaken.
Doe het in stappen, dus elke dag 1 stekker, zo wordt je er niet moe van en weet je ook wanneer je de goede te pakken hebt.
Vergeet injectieunit niet.

Heb ik gehad bij een gloetjenieuwe volvo 440 bij rechterbochten ! Slechte stekkerverbinding.

Wim

Geplaatst: 06.11.2007 - 08:50
door duthoy
bedankt wim, ik zal dat eens nakijken, maar, sorry, mss newbee vraagje, maar waar vind ik die stekkers ergens?

motor B16F - 1996

Geplaatst: 06.11.2007 - 23:04
door wpee
JA eigenlijk door de hele motorruimte, maar begin maar eens aan de bougies en ga dan verder, neem ze maar allemaal ter hand.

Injectie unit zit achter de bekleding tegen de buitenmuur bij de rechter zitplaats (voeten bijrijder)

succes
Wim

Geplaatst: 07.11.2007 - 13:46
door duthoy
na wat injectorenreiniger (marly c2i) in een benzinetank te doen, is het precies na 400 km. het verbeteren. toch in ieder geval de stekkers eens allemaal nakijken.

Geplaatst: 13.11.2007 - 20:18
door mightyspawn
gooi geen injector reiniger in je auto. Is het spul des duivels, kun je je auto kapot mee rijden. vooral in deze winter maanden.

Heb het paar jaar terug gezien bij een vriend die een 460 heeft. Was in de winter en waar hij woont heb je een hele korte invluchtstrook (is niet in Nederland) dus moet je flink gas in trappen. Dat spul bezorgde het blok een opdonder waardoor de distruriem opeens niet meer goed stond, was paar tandjes over gesprongen.

Je zou zeggen dat dit niet kan, maar een andere oorzaak kon de garage er niet aan koppelen. 20.000km eerder was de complete distruriem incl span en looprol vervangen.

Enige reden waarom hij dit spul erin heeft gedaan was omdat die stationair niet lekker loopt. En dat is een algemeen probleem van de 4xx reeks.

Kijk uit met dat spul, garages raden het vaak af.Net als Vpower tanken in de winter.

Geplaatst: 13.11.2007 - 20:49
door The Real Master
Dat de distributieriem recentelijk vervangen is zegt niks.
Bij mijn pa is dit ook gebeurd bij de dealer waar die zelf werkt door een collega van hem.
Hierna op vakantie en 2000 km verder hele blok naar de filisteinen driem geknapt kosten weet ik veel hoeveel en ter vervanging een astratje zonder airco.
Nou dan zit je lekker met de hitte en zonder kofferbak.

Gr.TRM

Geplaatst: 13.11.2007 - 21:26
door duthoy
nou, in m'n volgende bak gaat dit er niet meer in, maar ik duw hem ook nooit niet door, dus die klap zal nog wel meevallen.
als het beter is en de injectoren terug wat properder, dan kan ik weer verder.
misschien af en toe als hij warm is, een lang hoge toeren rijden (bv 100 in 3de op autostrade)
zo 1 maal per 2 maanden ofzo, dan vervuilt hij niet zo snel (het blok heeft 50.500 km.)