Pagina 1 van 1

Vlak voor aankoop - enkele kleinigheden

Geplaatst: 30.10.2007 - 08:16
door Garfield
Hallo allemaal,

Ik lees al een maand of twee mee op dit forum en heb ook al flink wat gezocht, maar kan op een paar dingen die ik me afvraag geen antwoord vinden, vandaar mijn post.

Ik sta op het punt om een V70 2.5TDI automaat uit 1998 met 304k km op de teller over te nemen van een collega. Ik rijd er nu al sinds afgelopen vrijdag in en heb, al dan niet met vrouw en kinders, al en paar honder km. gereden.

Technisch lijkt de auto me aardig op orde, afgezien van wat kleinigheden. Zo werd bij de laatste APK (17-09-07) geconstateerd dat er wat droogtescheurtjes in de remleidingen aan de voorzijde aan het ontstaan waren en dat de stuurkogel rechtsvoor 0,5mm speling had.
Dat zijn zaken waar ik niet wakker van lig.

Eigenlijk lig ik nergens van wakker mbt. deze auto, maar ik vraag me een paar dingen af:

- De bagagerolhoes zit muurvast in de uitgerolde stand: heeft iemand dit wel eens gehad en zo ja hoe opgelost ?
- De auto heeft halfleer interieur. In de linkerflank van de bestuurdersstoel zit op "riemhoogte" in het leer een scheur van plm. 7 cm lengte. Hoe zou ik dat kunnen (laten) oplossen ?
- Hoe ik ook manoeuvreer met de stoel, ik krijg hem niet zo ingesteld dat ik er lekker in zit. Nou is dat ook niet zo belangrijk want de auto wordt hoofdzakelijk voor mijn vrouw, maar toch. Ik ben niet extreem lang (1.82) maar ik zit wel met mijn bekken helemaal recht tegen de leuning ivm. een hernia van enkele jaren geleden. Op die manier staat de stoel voor mij niet laag genoeg. Ik had dat in andere Volvo's (940, V50) ook al. In mijn zakelijke lease-Audi A4 kan ik de stoelen wel diep genoeg zetten. Herkent iemand dit ? Heeft iemand wel eens iets gedaan om de stoelen lager te zetten ? Zou dat überhaupt kunnen ?
- De richtingaanwijzer slaat vanuit de linksaf stand héél erg laat af. Te laat naar mijn zin, ik moet echt heel bewust het stuur kaarsrecht zetten om de richtingaanwijzer af te laten slaan. Is dit in te stellen ?
- Het raam rechtsvoor en linksachter kan wel electrisch naar beneden, maar naar boven werkt alleen met de schakelaar op de bestuurdersplek. Kwestie van schakelaar in de betreffende deuren fixen ?
- De airco is al een paar keer bijgevuld, ik heb de topics daarover hier op het forum gelezen dus ik weet waar ik aan toe ben :-)

Verder heeft de auto rondom wel wat deukjes en krasjes en gewone plastic wieldoppen op stalen velgen, maar daar merk ik van binnen niet zoveel van :-) De vraagprijs is er dan ook naar: € 5.000,- en ik denk dat daar nog wel wat van af kan. De automaat doet het perfect en de motor geeft geen enkele klap verkeerd. De auto is verder vrij luxe met gescheiden climate control, stoelverwarming voor en achter, ABS, cruise control, airbags links en rechts. Kortom alles wat je nu normaal vindt maar in 1998 nog best bijzonder was :-) Oh ja, ook nog een lekker open dak !

Als iemand wat tips / advies / commentaar heeft dan hoor ik dat heel graag !

Groet,

Arvid

Geplaatst: 30.10.2007 - 08:30
door Walter
Technisch lijkt de auto me aardig op orde, afgezien van wat kleinigheden. Zo werd bij de laatste APK (17-09-07) geconstateerd dat er wat droogtescheurtjes in de remleidingen aan de voorzijde aan het ontstaan waren en dat de stuurkogel rechtsvoor 0,5mm speling had.
Dat zijn zaken waar ik niet wakker van lig.

Zou ik maar wel doen. Stuurkogel wordt er niet beter op, zal nu wel een nieuwe draagarm op moeten voor de apk. En die droogtescheurtjes, dat merken ze niet voor niets op. Zou zelf geen gescheurde remleiding willen. Mijn advies is vervangen, zodra canvas zichtbaar wordt is het afkeur maar voor jezelf is de remmerij belangrijker dan dat.

Eigenlijk lig ik nergens van wakker mbt. deze auto, maar ik vraag me een paar dingen af:

- De bagagerolhoes zit muurvast in de uitgerolde stand: heeft iemand dit wel eens gehad en zo ja hoe opgelost ?
Niet op te lossen, is intern kapot en moet vervangen worden.

- De auto heeft halfleer interieur. In de linkerflank van de bestuurdersstoel zit op "riemhoogte" in het leer een scheur van plm. 7 cm lengte. Hoe zou ik dat kunnen (laten) oplossen ?
Je kan de bekleding nieuw bestellen en die over de stoel (laten) trekken. Dat is de mooiste oplossing. Een bekleder weet er ook wel raad mee maar of dat goedkoper is...

- Hoe ik ook manoeuvreer met de stoel, ik krijg hem niet zo ingesteld dat ik er lekker in zit. Nou is dat ook niet zo belangrijk want de auto wordt hoofdzakelijk voor mijn vrouw, maar toch. Ik ben niet extreem lang (1.82) maar ik zit wel met mijn bekken helemaal recht tegen de leuning ivm. een hernia van enkele jaren geleden. Op die manier staat de stoel voor mij niet laag genoeg. Ik had dat in andere Volvo's (940, V50) ook al. In mijn zakelijke lease-Audi A4 kan ik de stoelen wel diep genoeg zetten. Herkent iemand dit ? Heeft iemand wel eens iets gedaan om de stoelen lager te zetten ? Zou dat überhaupt kunnen ?
Lager zetten gaat niet lukken, zit met het frame direct tegen de bodemplaat aan. De stoel kan zo veel kanten op, denk dat je gewoon een tijdje moet proberen. En probeer de lendesteun ook eens, wellicht helpt dat wat.

- De richtingaanwijzer slaat vanuit de linksaf stand héél erg laat af. Te laat naar mijn zin, ik moet echt heel bewust het stuur kaarsrecht zetten om de richtingaanwijzer af te laten slaan. Is dit in te stellen ?
Dit werkt met een palletje wat zodra je richting aangeeft, uit staat. Als het draaiende stuurwiel daarlangs gaat, duwt ie 'm terug. Kan zijn dat het palletje wat versleten of lam is. Zit aan de schakelaar, dus die zou je kunnen vervanegn. Durf niet te beloven dat dit gelijk opgelost is.

- Het raam rechtsvoor en linksachter kan wel electrisch naar beneden, maar naar boven werkt alleen met de schakelaar op de bestuurdersplek. Kwestie van schakelaar in de betreffende deuren fixen ?
Waarschijnlijk de centrale schakelaar (klinkt gek maar is zo). Die geven vaker gekker storingen, zoals bv tankklepje wat niet werkt. Kwestie van met de dealer overleggen of je een nieuwe kan proberen.

- De airco is al een paar keer bijgevuld, ik heb de topics daarover hier op het forum gelezen dus ik weet waar ik aan toe ben

Hopelijk heb je hier iets aan. Succes!

Geplaatst: 30.10.2007 - 09:59
door Garfield
Thanks voor je reactie.

Ik bedoelde niet dat ik de stuurkogel en remleidingen niet wilde (laten) repareren, maar dat ik me geen zorgen maak over de ernst van die mankementen. Voorzover ik weet zijn ze niet zo moeilijk (en dus kostbaar) om op te lossen.

Geplaatst: 30.10.2007 - 10:25
door Walter
Klopt, kwestie van vervangen :-)

Succes!

Geplaatst: 30.10.2007 - 13:47
door edraket
Rolhoes is wel te repareren. Een nieuwe gaat waarshijnlijk ook weer snel stuk. Ik heb er zelf al twee gedaan met heel goed resultaat. Je moet er wel het geduld voor hebben. Zie:
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=11205.0

Geplaatst: 30.10.2007 - 15:15
door Garfield
Hi Ed,

Dat ziet er als een zeer bruikbare tip uit, dankjewel !

Groet,

Arvid

Geplaatst: 30.10.2007 - 15:24
door Walter
zo leer ik ook weer wat

Geplaatst: 30.10.2007 - 15:58
door Quota
Voor deze prijs, klinkt het gewoon als een goede aanbieding, zou inderdaad de wielophanging en de remleidingen laten nakijken bij een dealer, en daarna lekker erop los laten roffelen!

Geplaatst: 31.10.2007 - 21:45
door wolff
Even over de optische zaken: Je kan uitdeuken zonder spuiten overwegen voor de kleine deukjes, en de bekleding kan dr Vinyl plaastelijk repareren. Ik heb zelf redelijk wat deukjes uit mijn auto laten halen, dat werkt afhankelijk van de grootte van de deuk goed. Verder heb ik werk gezien van dr Vinyl, dat ziet er ook puik uit. Dat uitdeuken heb ik samen met de ProTech lakbehandeling in Goes laten doen. www.protechzeeland.nl

Geplaatst: 01.11.2007 - 09:32
door edraket
VolvoMafia schreef:zo leer ik ook weer wat
Dat ik jou nog iets mocht leren :D

Geplaatst: 01.11.2007 - 10:41
door Walter
Als je het maar weet :evil:


sorry :oops: :D