Pagina 1 van 1
Donker rommelend geluid
Geplaatst: 30.10.2007 - 12:20
door Ollecram
Hallo mensen.
Sinds vorig weekeinde de winterbanden (Goodyear Ultragrip 7) weer op de auto laten zetten.
Ze hebben er nu 12.000 km opzitten.
Wat me vorig jaar opviel, was dat ze erg stil waren. Helaas is dat nu niet meer zo.
Ik hoor nu een diep donker gerommel in het vooronder. Het komt duidelijk van de banden af. Ik hoor het zowel bij hoge als lage snelheden.
Wat zou dat kunnen zijn?
Geplaatst: 30.10.2007 - 13:26
door S80T6G3
Ik ben geen banden specialist maar een paar dingen schiten mij zo te binnen:
1) Looprichting verkeerd om. (Er staat een pijl op de zijkant van de band)
2) Banden hebben tijdelijk een platvlak door de opslag gedurende het jaar. Dit komt weer goed als ze een keer goed warm gereden zijn.
3) Zijn scheef afgesleten en er is een verwisseling geweest tussen voor en achter.
4) zijn de banden met velg en al opgeslagen of heb je 1 set velgen en verwisel je de banden? Als dat zo is zou een scheef afgesleten band met de binnen kant naar buiten op de velg gekomen kunnen zijn.
Geplaatst: 30.10.2007 - 13:41
door T!M
Wielmoeren/bouten goed vastgedraaid?

Geplaatst: 30.10.2007 - 14:28
door Ollecram
Looprichting oké
Liggend opgeslagen
Goed vastgedraaid
Niet scheef afgesleten
Geen wissel van voor naar achter
Banden hebben aparte velgen
Kan het sowieso komen van de opslag? Ook al worden ze liggend opgeslagen?
Als dat zo is, moet ik maar even naar Duitsland om de boel goed op temperatuur te krijgen

Geplaatst: 30.10.2007 - 14:30
door T!M
'Spoort' de auto nog wel recht? Trekt ie niet naar links of rechts?
Geplaatst: 30.10.2007 - 14:33
door Ollecram
De auto loopt netjes rechtdoor. Ik laat de auto elke 30.000 km uitlijnen.
Geplaatst: 30.10.2007 - 14:37
door T!M
Voelt het loopvlak van de banden vlak aan? Geen bobbels erop (cuppen) ed.?
Geplaatst: 30.10.2007 - 14:42
door Ollecram
Geen idee. Maar even kijken. Het klinkt trouwens niet alsof ze vlak zijn.
Geplaatst: 30.10.2007 - 18:59
door sjoerdb
is er bij zeer lage snelheid een beweging aan de auto te merken dat je banden in oppervlakte niet rond zijn?
Geplaatst: 31.10.2007 - 09:40
door Ollecram
sjoerdb schreef:is er bij zeer lage snelheid een beweging aan de auto te merken dat je banden in oppervlakte niet rond zijn?
Volgens mij wel. Maar ja, dat kan ook tussen de oren zitten....
Toch maar even naar Profile (duur, maar goed). Ik zie er namelijk niets bijzonders aan.
Geplaatst: 01.11.2007 - 19:41
door Ollecram
Vandaag bij Profile geweest in Den Haag.
Even samen met een monteur op pad. Hij hoorde het ook.
Op de brug bekeken of de lagers oké waren. Dat was het gelukkig het geval.
Na het bekijken van de banden, kwam hij tot de conclusie dat de voorbanden aan cuppen waren. Hij heeft het mij laten zien en nam fatsoenlijk de tijd om mij een en ander uit te leggen (blijft een goede toko, dat Profile)
Maar shocking! Na 10.000 km al??? Kan dat zomaar?
Iemand enig idee??
Geplaatst: 01.11.2007 - 22:53
door ufovolvo
Dat voobanden cuppen is vreemd, mijn conclusie is dus ook dat bij de wissel voor en achter zijn omgewisseld. Achterbanden cuppen, doordat ze niet aangedreven zijn en daardoor - noem het maar - slepend worden aangedreven.
Als 't cuppen niet té erg is kan je de banden laten slijpen. Kost wel iets profiel, bij mij was 't minder dan een halve milimeter, maar dan loopt 't weer grandioos.
Cuppen kan worden versterkt door een niet helemaal juiste afstelling van de niet-aangedreven as. Ik weet allee niet of Volvo's hiervoor gevoelig zijn. Soms helpt 't al om alleen voor/achter weer terug te zetten.
Geplaatst: 02.11.2007 - 08:32
door Ollecram
ufovolvo schreef:Dat voobanden cuppen is vreemd, mijn conclusie is dus ook dat bij de wissel voor en achter zijn omgewisseld. Achterbanden cuppen, doordat ze niet aangedreven zijn en daardoor - noem het maar - slepend worden aangedreven.
Als 't cuppen niet té erg is kan je de banden laten slijpen. Kost wel iets profiel, bij mij was 't minder dan een halve milimeter, maar dan loopt 't weer grandioos.
Cuppen kan worden versterkt door een niet helemaal juiste afstelling van de niet-aangedreven as. Ik weet allee niet of Volvo's hiervoor gevoelig zijn. Soms helpt 't al om alleen voor/achter weer terug te zetten.
Het rare van het verhaal is, is dat voor en achter niet omgewisseld zijn.
Waar kan ik ze laten slijpen? Het cuppen is namelijk in de beginfase.