Pagina 1 van 1

dynamo

Geplaatst: 02.11.2007 - 12:23
door Rob
Deze week bleek mijn dynamo defekt. Ik kwam er achter doordat mijn accu leeg was en niet meer bijlaadde, ook een nieuwe accu (zoals geadviseerd door Kwik-Fit, grrr) hielp niets. Het alarmlichtje voor de accu is niet defekt maar heeft nooit gebrand om aan te geven dat de dynamo niet meer oplaadt. Ik heb nog nooit eerder met een defekte dynamo te maken gehad, maar had altijd begrepen dat het rode lampje in zo'n geval zou gaan branden. Nu zal ik met deze auto dit probleem niet meer gaan krijgen, maar ben toch heel nieuwsgierig hoe dit zit en of dit te verhelpen is. Wie weet hoe deze alarmering werkt en of er na te gaan is waar de fout zit?

Geplaatst: 02.11.2007 - 13:35
door Nexxx
Gisteren pech onderweg. Zonder vooraankondiging viel alles incl. motor binnnen een aantal minuten uit. Niks waarschuwingslampje, een radio welke uitviel was mijn eerste waarschuwing direct opgevolgt door een dashboard dat niet meer af te lezen was. (pech s,avonds) Als laatste viel ook de motor uit, dit waarschijnlijk omdat de electronische regeling ook niet meer werkt.?
Na terug gesleept te zijn (terug naar het bezoek waar we vandaan komen), meteen maar op internet gaan kijken alwaar mijn vermoeden vrij snel bevestigd werd, ....een defecte dynamo. Toch een lichtpuntje (ieder nadeel heeft zijn voordeel) ..ik ben via via hier terecht gekomen en heb me direct geregistreerd. Dus...nee, ik weet niet waarom het waarschuwingslampje zijn plicht heeft verzuimd, maar kan er aan toevoegen dat je er niet veel aan hebt. Tussen het uitvallen van mijn radio tot totale stilte zat ong. 1,5 minuut.
Groeten Wim

Geplaatst: 02.11.2007 - 14:07
door Rob
mijn radio was idd ook de eerste die de geest gaf en ook kort daarna de verlichting, dus het klopt. Ik had nog een nieuwe spanningsregelaar liggen, dus op dit moment werkt alles weer, maar ik ben nog op zoek naar een definitieve oplossing, een gereviseerde of een nieuwe dynamo.

Re: dynamo

Geplaatst: 02.11.2007 - 16:38
door Vosje
Rob schreef: Wie weet hoe deze alarmering werkt en of er na te gaan is waar de fout zit?
Hallo Rob,

Bij de moderne wisselstroomdynamo blijft op de rotor een zeer gering remanent magnetisch veld achter, onvoldoende voor de dynamo om op spanning te komen. Dit lost men op door de rotorwikkeling in eerste instantie via het laadstroomcontrolelampje rechtstreeks vanuit de accu te voeden. Bij het aanzetten van het contact gaat dit daardoor branden. Lampje en rotorwikkeling staan in serie. Zodra de dynamo spanning begint te leveren gaat deze zichzelf verder bekrachtigen en mag er via het laadstroomlampje geen stroom meer door de rotorwikkeling lopen. Dit bereikt men met velddiodes of een veldrelais. Het lampje gaat dan uit.

Waarschijnlijk zijn bij jou de koolborstels en / of de sleepringen versleten. De rotor bouwt door de hierdoor ontstane onderbreking in het circuit rotorwikkeling - lampje geen magnitisch veld meer op waardoor de dynamo geen stroom levert. Omdat het laadstroomlampje niet brandt lijkt alles in orde maar dat is niet zo: er loopt domweg geen stroom door het lampje.

Vriendelijke groet,

Vosje

Geplaatst: 02.11.2007 - 16:49
door Rob
de koolborstels waren idd versleten. Maar dan blijft de vraag, wat dan de funktie van dat controle lampje is, niet het aangeven van een dynamo die niet laadt.

Geplaatst: 02.11.2007 - 17:00
door Vosje
Rob schreef:de koolborstels waren idd versleten. Maar dan blijft de vraag, wat dan de funktie van dat controle lampje is, niet het aangeven van een dynamo die niet laadt.
Hallo Rob,

Zoals je uit mijn voorgaande uitleg kunt opmaken zal het lampje indien het systeem in orde is (lees het stroomcircuit gesloten is, dus geen versleten koolborstels, sleepringen, defect lampje of eender welke onderbreking) bij het omdraaien van het contactslot gaan branden.
Een teken dat alles in orde is. Echter, niemand draait de contactsleutel om en gaat dan vervolgens kijken of alle lampjes wel branden. Men let er alleen op of alle lampjes uit zijn na het starten van de motor.
Nu je aangeeft dat de koolborstels versleten waren is het 100% zeker dat het lampje na het omdraaien van het contactslot niet heeft gebrand maar zoals aangegeven, daar let niemand op.
De functie van het lampje is dus dat het wel degelijk moet branden na het omdraaien van het contactslot bij stilstaande motor en uit moet gaan wanneer de motor (lees dynamo) gaat draaien. Dan is het systeem in orde.

Vriendelijke groet,

Vosje

Geplaatst: 02.11.2007 - 17:21
door Rob
aha, het wordt licht. Duidelijk. Ik heb idd nooit gecontroleerd of het lampje in eerste instantie brandde, ik ging er van uit dat wanneer ik bij draaiende motor geen lampjes krijg, alles in orde is. Ik heb nu geleerd dat dat niet zo is. Dank.

Geplaatst: 04.11.2007 - 20:27
door AndorabLe
Het (tijdelijk) aanzetten van alle lampjes wordt ook wel een lampentest genoemd. Op diverse machines op mijn werk gebruiken we het ook om idd lampen te controleren. (Rode lampen moeten persé functioneren omdat de operators anders het een en ander onterecht goedkeuren.)