Pagina 1 van 1
Arbeidsproductiviteit bij Volvo
Geplaatst: 03.11.2007 - 22:05
door uncle-olav
Tijdens het scannen van het frontje van het kleine volvo boekje "2007 in zakformaat" viel me op pagina 42 een tweetal interessante tabellen op. Een overzicht van het aantal geproduceerde auto's in 2006 en het aantal werknemers in 2006.
Klik maar eens op de tweede kleine image om een vergrootte weergave van de tabelpagina te krijgen en trek uw conclusies over de verschillen tussen de arbeidsproductiviteit van Zweden, de Belgen en de Chinezen.

/jan
Geplaatst: 03.11.2007 - 22:32
door bart simpson
Die chinezen zijn met zijn 3-en reteproductief idd.
Geplaatst: 03.11.2007 - 22:42
door ufovolvo
Ze kunnen beter de hele productie naar Zuid Afrika verplaatsen... daar bouwen de auto's zichzelf....
Geplaatst: 03.11.2007 - 22:43
door ulrichm
en de zuidafrikanen doen het zonder mensen

Geplaatst: 04.11.2007 - 16:41
door +++t blijft behelpen+++
ok bouwen dus niet,
maar de rest?
marketing
logistiek
research
ontwikkeling
directie
en weet ik allemaal nog meer,
Geplaatst: 04.11.2007 - 17:54
door Barlin
Het zijn natuurlijk geen werknemers maar inhuurkrachten die het echte werk verzetten. Dus niet op de pay roll van Volvo maar ingehuurd via een of ander ondeuidelijk bedrijf. Ben ook benieuwd naar de leeftijds opbouw van de inhuurkrachten. Hoeveel kinderhanden zitten er aan een Volvo uit de verschillende landen.
Geplaatst: 04.11.2007 - 21:29
door mjeuring
Barlin schreef:Hoeveel kinderhanden zitten er aan een Volvo uit de verschillende landen.
Volvo heeft net zoals elke grote multinational een code of conduct, waarbij kinderarbeid direct (eigen fabrieken) en indirect (bij toeleveranciers) verboden is. Dat het onmogelijk om van grondstof tot eindfabrikaat vast te stellen of er kinderarbeid aan te pas komt is natuurlijk onmogelijk.
Hoe weet jij dat er geen kinderarbeid gebruikt werd bij de productie van jouw T-shirt, of bij de grondstof daarvan?
Overigens hoef je voor kinderarbeid niet eens naar ZO azie, in Turkije helpen de kinderen op het land ook mee om katoen te plukken...
Geplaatst: 05.11.2007 - 07:52
door Barlin
Ah. Goed antwoord! Dit kan haast alleen van een Volvo medewerker komen (is dat werkelijk zo) die door presentaties van top en leidinggevende overspoeld is met verhalen over sustainable development en corporate social responsibility. Het millieu is bij Volvo natuurlijk ook een hot item (ha ha ha). Dat er mensen zijn die een vervuilende T2.5 kopen daar kan Volvo toch niets aan doen!?
Ik vind kinderarbeid beslist verwerpelijk en het zou niet moeten kunnen maar als producenten tegen redelijke vergoedingen, en in goede omstandigheden, inclusief educatie kinderen laten werken, dan kan ik er mee leven. De andere kant van het verhaal is namelijk dat de gezinnen waarbij kinderarbied voorkomt zover onder de armoede grens leven dat hoe dan ook ieder gezinslid zijn/haar bijdrage moet leveren. Ik zie ze dan liever in fabrieken werken (onder de genoemde condities) dan in het geniep in de prostitutie verdwijnen.
Geplaatst: 05.11.2007 - 10:59
door Cereal
Wist trouwens ook niet dat de XC90 het meest verkochtte model was. (Althans, het meest geproduceerde model)
Geplaatst: 05.11.2007 - 11:14
door menjo
Uit deze getallen kun je weinig halen.
Chinezen werken ongeveer 20% efficienter volgens mijn werkgever. Dit komt omdat ze na 80% van het werk al vinden dat ze klaar zijn.