Pagina 1 van 1

440 of 460 op lpg gezocht

Geplaatst: 06.11.2007 - 20:02
door Erikl
omdat mijn huidige auto wat te duur gaat worden (maandlasten) ben ik op zoek naar een wat kleinere en praktischere auto.
Daardoor kwam ik al snel uit bij de volvo 440/460 (vroeger ook volvo 940 gereden, dus daarom ook al wat bevooroordeeld natuurlijk.)

Bij verschillende 460's zie ik er bij staan dat de achterbank plat geklapt kan worden, iemand een idee of je er dan ook zo een fiets in kan gooien?

Omdat ik zo'n 1500 km per maand rij wil ik er het liefst een hebben op LPG g3, maar erg veel staan er daar niet van te koop zag ik al.
De enieg 460 die ik kon vinden was deze
is die toevallig bekend hier?

[MODS BREAK]link verborgen, link verpestte de hele lay out. Voor grote links graag de [url=]code gebruiken [/MODS BREAK]

Geplaatst: 07.11.2007 - 14:04
door glitz
Gassssssssssssssssssssssssss.....................is om op te .........;-)

Geplaatst: 08.11.2007 - 07:37
door Erikl
koken, ik weet het :)

maar benzine is me te duur bij 1500 km in de maand, en diesels hebben vaak al erg veel gereden (en stinken, en maken lawaai :P ) dus dan kom je al snel uit bij lpg, en dan vooral G3 want dat scheelt weer wat in de wegenbelasting.

Geplaatst: 08.11.2007 - 09:44
door V480-S60
In principe zijn de diesels de betere keus. Ook al hebben ze veel gelopen.
De auto uit je link kan, mits goed onderhouden, ook nog goed zijn maar omdat het een gasauto is heb je kans dat je over 25.000 km aan de beurt bent voor een nieuwe kop.

Geplaatst: 08.11.2007 - 17:17
door glitz
Helemaal mee eens, als je veel rijdt gewoon naar diesel gaan. Met gas kan je na 100.000 km ff een nieuwe kop erop zetten. Diesel geniet zwaar de voorkeur.

Geplaatst: 08.11.2007 - 17:32
door rjwiegant
Volstrekte lariekoek,

Ik heb een 440 op lpg g3, na 270.000 moest de kop pas vervangen worden, verder is het echt probleemloos kachelen geblazen op lpg. Volvo's kunnen over het algemeen heel goed tegen gas.

Laat je niet uit het veld slaan door mensen die zelf nog nooit op gas hebben gereden en dus alleen maar de indianen verhalen en de bekende vooroordelen er op nahouden.

Geplaatst: 08.11.2007 - 19:43
door BuggyRene
IDD lariekoek, mijn 440 op gas heeft nu 342.000 km op de teller zonder dat ie ook maar 1x uit elkaar is geweest. Op tijd kleppen stellen en onderhoud, zelfde geldt ook voor een diesel anders houdt die het ook niet lang vol.

Geplaatst: 08.11.2007 - 22:03
door Minimaniac
Als je vaak de fiets achterin wilt, lijkt me de 440 een betere keus.
bij de 460 zal de fiets er in meenemen moeilijk worden.

Geplaatst: 09.11.2007 - 18:01
door Laptom
Zowel Minimaniac en BuggyRene hebben een punt.

Ik prefereer de 440 boven de 460. Wat sportievere uiterlijk en voor mij gevoel praktischer (fiets achterin, tv of stoeltje achterin).

Ik heb een 440 Turbo op LPI. Rijdt eigenlijk probleemloos. Verbruikt een halve liter olie per 10000km, maar dat deed deze ook al toen ik hem kocht (met 100kkm op de teller). Ik heb zoveel vertrouwen in de auto en LPI installaties dat ik in een 15 jaar oude 440 met Turbo nog LPG erin durfde te gooien. Kleppen zijn 25kkm voor de eerste keer afgesteld bij deze auto (dat zei de Volvo monteur tegen mij, er zaten in ieder geval geen stelplaatjes tussen). Stonden eigenlijk allemaal niet verkeerd. Een 5 tal zijn iets ruimer gezet (wegens de LPG installatie). Een maand geleden zijn alle kleppen voor de eerste keer gecontroleerd na 25kkm op LPG. Eén (1) klep moest bijgesteld worden. Andere stonden nog goed voor nogeens 1,5 jaar rijplezier! Onderhoud wordt wel ieder jaar trouw gedaan! Preventief onderdelen vervangen. Ik ben niet bang dat deze auto geen 300kkm rijdt met LPG!! Ringtankje onder de vloer en iedere keer lachen met het tanken!!!

Maar een diesel kan ook erg goed zijn. Ik rijd graag in een diesel, veel koppel (al doet deze niet veel beter dan mijn Turbo) en wat meer rust met het rijden. Langer rijden op een tank. Af en toe een flesje koolzaad olie erin ;-) ....

Geplaatst: 09.11.2007 - 18:13
door V480-S60
rjwiegant schreef:Volstrekte lariekoek,

Ik heb een 440 op lpg g3, na 270.000 moest de kop pas vervangen worden, verder is het echt probleemloos kachelen geblazen op lpg. Volvo's kunnen over het algemeen heel goed tegen gas.

Laat je niet uit het veld slaan door mensen die zelf nog nooit op gas hebben gereden en dus alleen maar de indianen verhalen en de bekende vooroordelen er op nahouden.
HOoooooo, Niets lariekoek. Eigen ervaring!!!!!!

Ik kocht een 440 op LPG. altijd dealer onderhouden. (Navraagbaar) maar had op dat moment 210.000 km gelopen.
Bij 235.000 km moest er een beurtje gedaan worden. Bleek de kop uitgesteld te zijn!!!. Dus nieuwe kop.

Ik ken meerdere verhalen van mensen die dat rondom die km-stand is gebeurt.

En daarbij nog iets. Het is een waarschuwing. Hou er rekening Mee!!! Het hoeft niet te gebeuren.

BTW bij jou is het bij 274.000 km gebeurt. Bij mijn diesels die ik heb gehad zijn ze allemaal zonder problemen over de 300.000 km gekomen. Dus ook geen nieuwe kop.
(En een nieuwe kop, als het moet gebeuren kost je zo gauw 1500 Euro)

Daarnaast: Lariekoek gebruiken we als nette mensen niet! op een forum.

Geplaatst: 09.11.2007 - 18:22
door V480-S60
Oh ja, en nog iets.
Bij een 440 op LPG als de tank achter de achterbank is geplaatst (dus dwars) is het meenemen van een fiets wel mogelijk maar moet het met beleid gedaan worden. Dat gaat niet zo één twee drie erin.

Geplaatst: 10.11.2007 - 11:21
door De Nachtkoerier
Ik rijd zelf een 440 uit '95 op LPG (geen G3), zelfde kleur als de door jou genoemde auto overigens. Bij mij was de kop voor aanschaf al eens vervangen, maarja het beestje heeft inmiddels ook alweer 228.000 km op de teller staan. Toch blijf ik het een betrouwbare betaalbare kilometervreter vinden.

Geplaatst: 10.11.2007 - 15:34
door YannickvanRooyen
Vergeet niet dat een diesel 440 twee maal of meer zo duur is in de wegenbelasting, en evenveel kost per kilometer!. Op jaarbasis spaar je dus met G3 rijden (let wel, G3, niet LPG, dat is duurder!) die koprevisie die je misschien na een kilometer of 100.000 eens moet doen volledig al gefinancieerd heb.

Ik heb het geluk een volledig gereviseerd blok met gaskop te hebben, samen met een fabrieks-af g3 installatie rijdt het als een droom.

Versnellingsbak is alleen dood, schijnen ze nog wel eens te doen rond de 270.000 oid..

Geplaatst: 10.11.2007 - 16:57
door Ramon&Ramon
Schuur vol met koppen.:)

Geplaatst: 15.11.2007 - 17:59
door Erikl
bedankt voor alle reacties :)
Van koprevisies weet ik alles (kwa prijs dan), momenteel heb ik een amerikaan die er een nodig heeft (of liever gezegd 2, want je hebt er nou eenmaal 2 met een v8 :( )

als het lukt ga ik van het weekend eens kijken naar die 460 uit mijn eerste post, wellicht is de kop al eens vervangen.

Hoe het nou eigenlijk met het verschil tussen de 440 en 460, ik had het idee dat de 460 groter was en dat je de banken er van kon neerklappen (vond ik bij verschillende advertenties), daardoor had ik dus het idee dat een 460 praktischer zou zijn.

Ik heb even het verschil tussen lpg, lpg g3, diesel en benzine in een grafiekje gezet:

Afbeelding
Links staat het aantal euro's (inclusies wegenbelasting en verzekering) en onderaan staat het aantal KM.

LPG g3 is het interessants, maar daar zijn er meteen ook het minste van te vinden. Onderhoud kan wel duurder zijn bij g3, als de pomp in je tank kappot gaat ben je zo 1000 euro kwijt (heb ik mij laten vertellen)

Geplaatst: 16.11.2007 - 07:42
door V480-S60
Een 440 en 460 zijn gewoon dezelfde auto's (niet helemaal waar maar maar voor het gemak 8))
De 440 heeft een 5e deur, of hatchbak achterklep.
De 460 heeft vanaf de achterdeur een wat grotere achteroverhang en een normale kofferbak.
De functionaliteiten van het passagierscompartiment (inclusief neerklapbare achterbank) zijn gelijk. Alleen bij de 460 was een neerklapbare achterbank een extra optie.
Doordat een 460 een normale vaste achterruit heeft en een gewone kofferklep is het wat moeilijker grotere en wat hogere stukken mee te nemen.

Zo heel kort even het verschil tussen een 440 en 460 neergepend.8)

Geplaatst: 17.11.2007 - 10:41
door Erikl
Bedankt voor de uitleg V480-S60, als ik het zo lees kan ik toch beter voor een 440 gaan dan voor een 460, wil ik makkelijk een fiets kunnen vervoeren.

Ik ben gisteren wezen kijken voor de 460 op g3 die ik in mijn startpost noemde, maar die bleek net verkocht te zijn.

Geplaatst: 23.11.2007 - 20:27
door MV
Voordeel van diesel is dat je geen gedonder heb met stappenmotoren, onstekingsproblemen, drie keer vaker dan normaal (35000 i.p.v. 90000 km) kleppen stellen, bougies vervangen/afbrekende bougies/slechte draad, lambda sondes, instabiele elektronica als de auto wat ouder is ( dit omdat lpg ook weer een extra computer meeneemt.

Ik had een 1.8i op gas, een drama
Ik ben dus heel blij met mijn TD!

Nog een tip voor als de kop stuk is: Zet er gewoon een sloopmotor in met weining km. qua werk scheelt het niet veel, heb meteen je meteen een vers onderblok. Compleet benzineblok vanaf 200 euro met garantie, 110.000 km gedraaid, moet je wel handig zijn!

Geplaatst: 23.11.2007 - 20:28
door MV
dan heb ik de verdamper nog niet eens genoemd!