Pagina 1 van 1

Katalysator-Vervanger + Lambdasonde

Geplaatst: 07.11.2007 - 15:35
door seb8iaan
Ik ben van plan een kat-vervanger te monteren als afwerking op mn volledig nieuwe uitlaat. Maar gaat dit wel samen met een lambdasonde?
Iemand ervaringen en/of mogelijke problemen?

Geplaatst: 11.11.2007 - 00:17
door Fat Rat
je lambda meet toch voor de kat?
dan zou het volgens mij geen probleem zijn om er een katvervanger onder te hangen ipv een kat

Geplaatst: 11.11.2007 - 01:59
door Gast
Komt dit dan wel goed bij de APK?

Geplaatst: 11.11.2007 - 02:20
door VolvoC70T5
bij APK zul je waarschijnlijk weer je katvervanger eronderuit moeten halen en dan je originele kat eronder zetten wil je de keuring doorkomen, maargoed..paar boutjes..

Geplaatst: 11.11.2007 - 12:09
door hollander
Zelf heb ik bij mijn oude 940 op gas altijd zonder kat gereden.
Bij de keuring gaf dit geen probleem t.a.v. de emissie eisen.
Peter

Geplaatst: 11.11.2007 - 14:16
door joostb
Ik heb ooit in een amazone een B230FT gebouwd (turbo)
ik heb toen ook zelf de uitlaat gemaakt(RVS) en hierbij de kat. gewoon weg gelaten, de lamda zonde zat er natuurlijk wel in.
Liep als de brandweer en nooit ergens problemen mee!

Geplaatst: 11.11.2007 - 14:25
door Fredhead
Moet je niet gewoon een bepaalde uitstoot halen?

Ik heb onder mijn Peugeot ook geen kat hangen en hoef met de apk alleen maar een bepaalde CO2 uitstoot te halen.

Weet alleen niet hoe dit is bij een moderne auto, heb ook al ergens gelezen dat de kat visueel aanwezig moet zijn.

Geplaatst: 12.11.2007 - 16:08
door hollander
Of de katalysator visueel aanwezig moet zijn weet ik niet.
Bij mijn 940 had ik alleen het binnenwerk (dus het keramische gedeelte) eruit gehaald.En de pot gewoon laten zitten.
Peter.

Geplaatst: 13.11.2007 - 12:44
door Iroll
Tot en met bouwjaar '92 hoeft er geen katalysator onder voor de APK.
Viergasmeting:
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.
(gekopieerd van de RDW site)

Geplaatst: 13.11.2007 - 13:12
door Qinx
Klopt niet helemaal. Als er in je kenteken de aantekening "U9" staat (er is ook een variant met een K, geloof ik), betekent dat de auto is goedgekeurd voor gebruik op de Nederlandse weg mèt katalysator. Als jij em dus weghaalt, voldoet je auto in principe niet meer aan de type goedkeuring, en kan ie dus officieel niet door de APK komen - los van de uitstoot van de auto.

Dat wil niet zeggen dat er geen keurmeesters zijn die - zonder de intentie te hebben om de boel te belazeren - de auto tòch goedkeuren.

Geplaatst: 13.11.2007 - 13:14
door seb8iaan
Dan kan ik hem er dus niet vanaf halen. Heb u9 in mn kenteken staan.
Bedankt!

Geplaatst: 13.11.2007 - 14:25
door Qinx
Nou ja, niet zo snel... het kàn dus wel, maar dan moet je voor de APK steeds even onder de auto kruipen :p Dat is tenminste wat de meesten doen bij mijn vorige autoclub. Of ze halen een katalysator leeg, en schroeven alleen de pot er onder (zoals "hollander" al voorstelde). Aangezien bij de oudere auto's geen gasmeting nodig is, is de enige controle bij de APK visueel.

Als je auto te nieuw zou zijn, is er overigens nog steeds geen man overboord: als je met een leeggehaalde kat de viergasmeting doorstaat, is er waarschijnlijk nog steeds niets aan de hand en passeer je de APK dus alsnog.

Geplaatst: 19.11.2007 - 21:42
door 460_turbo
Juist Qinx, Als je een katvervanger onder hebt zitten, die lijkt op een katelysator en geen rechte pijp is en je haalt ermee de gasmeting is het geen probleem hoor. Denk je echt dat ze in de garage je katvervanger eronderuit gaan halen om te kijken of het wel een kat is. Ik denk het niet.
Als je de meting er gewoon mee door komt is het geen probleem. Zelfs zonder kat zijn je gassen nog schoon genoeg, omdat de computer het wel regeld. Ik denk dat als je echt een oud type motor hebt met dat het dan wel misschien niet lukt. Maar je kunt het altijd proberen.

Ik zelf heb wel een probleem. Ik heb een rechte pijp, dus ik kom de meting denk ik wel door, maar ze zien dat ik geen kat heb.

Geplaatst: 20.11.2007 - 09:13
door Fredhead
Ik heb ook U9 op mijn papieren staan en de kat is er ook compleet onder van gehaald.
Zowel bij mij als de vorige eigenaresse is het nooit een probleem geweest dat er visueel ook geen kat aanwezig is.
Alleen voor de meting hangt er een andere computer het blok, omdat de uitstoot anders "lichtelijk" wordt overschreden.

Geplaatst: 20.11.2007 - 09:17
door seb8iaan
fredhead schreef:Ik heb ook U9 op mijn papieren staan en de kat is er ook compleet onder van gehaald.
Zowel bij mij als de vorige eigenaresse is het nooit een probleem geweest dat er visueel ook geen kat aanwezig is.
Alleen voor de meting hangt er een andere computer het blok, omdat de uitstoot anders "lichtelijk" wordt overschreden.
Uit welk jaar komt je auto?
Want bij mij (1990) is een meting niet nodig, dus dan zou ik de kat kunnen verwijderen.

Geplaatst: 20.11.2007 - 09:47
door D.M
Dit zegt het APK boek erover,

Het overzicht viergasmeting van artikel 5.2.11 en 5.3.11 in combinatie met artikel 2.3.9 van de Regeling Permanente Eisen (afdeling 4 van de Regelgeving APK) geeft het volgende weer:

A. Personenauto"s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31-12-1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto"s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31-12-1997.

B. Personenauto"s met brandstofcode B op het kentekenbewijs, in gebruik genomen na 31-12-1992 doch voor 1-1-1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd. Dit kan onder andere blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.

C. Personenauto"s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31-12-1992 doch voor 1-1-1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.

D. Bedrijfsauto"s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die zijn voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en die in gebruik zijn genomen na 31-12-1997, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.

E. Bedrijfsauto"s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg en met
een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31-12-1994
doch vóór 1-1-1998, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem
dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde indien deze van fabriekswege zijn
gemonteerd. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.

Gr. Dennis

Geplaatst: 20.11.2007 - 16:02
door Fredhead
seb8iaan schreef:
fredhead schreef:Ik heb ook U9 op mijn papieren staan en de kat is er ook compleet onder van gehaald.
Zowel bij mij als de vorige eigenaresse is het nooit een probleem geweest dat er visueel ook geen kat aanwezig is.
Alleen voor de meting hangt er een andere computer het blok, omdat de uitstoot anders "lichtelijk" wordt overschreden.
Uit welk jaar komt je auto?
Want bij mij (1990) is een meting niet nodig, dus dan zou ik de kat kunnen verwijderen.
Mijn Peugeot waar ik het hier over heb komt ook uit 1990.