Pagina 1 van 2

Roet bij volgas en roetfilters!!

Geplaatst: 09.11.2007 - 00:11
door Speakeasy
Ik heb een V70 2.5 diesel uit 1999 265k. Prima auto, maar.... als ik wat meer gas geef dan begint-ie behoorlijk te walmen en als ik even volgas ga dan is er een complete zwarte rookwolk achter de auto te zien. Niet echt leuk voor de achterop komers. Voelt ook niet echt lekker zoveel rotzooi de lucht in.
Is hier een probleem of is dit normaal? Wat kan je er aan doen en wat kost dat? Heel apart overigens dat een V70 vanaf 2002 gratis van een roetfilter wordt voorzien maar dat Volvo (of wie dan ook) voor eerdere modellen er niet eens kan leveren!!

Wie heeft een advies?

Geplaatst: 09.11.2007 - 08:08
door MichelV70
Roeten hoort gewoon bij de tdi/2.5d, geen zorgen om maken.
Die van mij roet het minste met BP diesel, maar ja de Shell Express is goedkoper.
Een ritje Autobahn helpt meestal ook wel tijdelijk.
Brandstofpomp afstellen wil ook nog wel eens een beetje helpen.

Roetfilters zijn in de maak:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

Groeten.

Geplaatst: 09.11.2007 - 09:47
door Marc O.
Het overmatig roeten is inderdaad een normaal verschijnsel voor die TDI/2.5D motor. Niks om je zorgen om te maken. Wil je er tóch vanaf dan zou je de EGR klep kunnen afdoppen. Op www.volvo850forum.nl is er meer over geschreven.

Geplaatst: 09.11.2007 - 10:19
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 09.11.2007 - 10:22
door Marc O.
VolvoXC70 schreef:Wat volgens mijn dealer ook tegen de rookpluimen werkt is dit: http://www.cyclonenederland.nl/

Ik gebruik het zelf niet en heb geen waardeoordeel....
Ik zou er niet aan beginnen:
1) Als dit echt zou werken dan was het al lang toegepast door de autofabrikanten.
2) Het vormt een obstakel in het inlaattraject. De doorvoer van lucht wordt dus bemoeilijkt.
3) Als er iets van dat ding afbreekt en in je motor terechtkomt heb je écht een probleem.

Geplaatst: 09.11.2007 - 20:33
door Garfield
Mijn auto wipt, zuipt en rookt ? :-)

Geplaatst: 09.11.2007 - 21:59
door volvo felipe
Ik zou zeggen rij uw motor even lekke warm en rij even in uw 4 tegen een snelheid van 120 a 130 per uur en dan zal je zien dat deze nadien niet meer zal roken, of je moest er een diesel flush indoen

Groetjes en succes

Geplaatst: 09.11.2007 - 23:51
door Keesjan36
Al die 2.5D's roken. Dat hoort erbij en is absoluut niks om je zorgen over te maken.

Geplaatst: 10.11.2007 - 12:12
door Speakeasy
Een roetfilter voor de 850 D en de V70 D t/m my 2000 kost bij onze oosterburen dus wel even 950 euro. Ga maar vast sparen, want het komt er aan en over een poosje vast en zeker verplicht. Nu (nog) niet leverbaar in Nederland.

Geplaatst: 10.11.2007 - 12:39
door IkeV70
Speakeasy schreef:Een roetfilter voor de 850 D en de V70 D t/m my 2000 kost bij onze oosterburen dus wel even 950 euro. Ga maar vast sparen, want het komt er aan en over een poosje vast en zeker verplicht. Nu (nog) niet leverbaar in Nederland.
In A'dam binnenkort (?) al geen toegang meer tot de binnenstad zonder roetfilter (niet dat ik daar zo vaak kom, maar toch). Die TDI filters zijn natuurlijk veel duurder vanwege het extra grote roet-reservoir.

Geplaatst: 02.12.2007 - 12:43
door LeoII
Misschien heb je hier

http://www.twintec.de/index.php?area=we ... amm#select

wat aan? In duitsland moet iedereen in de komende tijd zijn diesel van partikelfilter laten voorzien. En de Volvo 2.5 D of TDI zijn dezelfde als VW en Audi en daar rijden er in Duitsland heel heel veel van rond.
Kost wel zo'n 1000 euri's......

Geplaatst: 21.02.2010 - 17:04
door OVA
Inmiddels is het 3 jaar na het laatste bericht, ik ben sinds 3 maanden in het bezit van zoon lekkere roker. Volvo Nederland pronkt al een tijdje met de titel "for Life" en daarom betalen zij ook de kosten van een roetfilter tegen inning van het subsidiebedrag. Nu ben ik toch benieuwd, omwille van het milie, of die filtertjes al gemaakt worden....

Wie biedt er uitkomst?

Geplaatst: 21.02.2010 - 17:25
door Hans oet Twent
OVA;
Als die van jou niet meer rookt, dan zou ik me ernstig zorgen gaan maken...

Geplaatst: 21.02.2010 - 18:43
door bart simpson
het voordeel van het roet dat de 2.5D uitstoot is dat de "roetbrokken" relatief nog zo groot zijn dat je ze uit kunt hoesten, dat is met een nieuwere diesel niet zo

Geplaatst: 21.02.2010 - 21:58
door den toerist
Van tijd geef ik eens goed 'gas' zodat er een donkere wolk achterblijft. Maar mij er echt aan storen dat hij wat rookt doe ik eigenlijk niet.
Per slot van rekening is het wel een wagen die al een hele tijd meedraaid, dus kan je hem ( of haar ) niet meer vergelijken met de huidige diesel generatie.

Geplaatst: 22.02.2010 - 16:18
door LeoII
Flesje Diesel additief helpen een beetje, maar zeker als je een tijdje alleen stad hebt gereden, braakt ie flinke wolken uit bij gasgeven.
En als ik de kick-down eens intrap, o la la !! De Xenonlampen van iedere bumperklever gaan gewoon uit!

Er is geen commercieel roetfilter voor deze wagens, jammer van zo'n fijne auto want in Duitsland (woon ik) heeft de V70 TDI en 2.5D een Rote Plakette, dus per 1 Jan 2011 mag je er niet het centrum van de meeste steden mee in. Dit geldt ook voor bezoekers! Dus de Kerstmarkt in Dusseldorf bezoeken in je TDI of 2.5D, kan je vergeten. (Hoe groot de pakkans is, is nog de vraag, maar mijn ervaring leert me dat duitsers het erg fijn vinden de politie of het Ordnungsamt in te schakelen als ze vermoeden dat er iets niet volgens de regeltjes verloopt.)

Ik zie dus maar twee oplossingen:
1. In de Schredder
2. Verkopen aan de handel, gaat ie naar Polen of Rusland
3. Op Marktplaats zetten (heeft pas 220 dkm gelopen)

Weet er echt niemand een geschikt roetfilter voor de TDI?

Geplaatst: 22.02.2010 - 16:54
door Msuidgeest
Ik heb begrepen dat roet ontstaat bij een onvolledige verbranding. Dan is er blijkbaar meer brandstof dan lucht tijdens de arbeidsslag.
Om nu een schonere verbranding te krijgen is het zaak om voldoende lucht in je motor te turbo-en. Of minder brandstof bij gelijkblijvende luchthoeveelheid.
Dan denk ik aan een nieuw luchtfilter als eerste stap. Controle van je injectoren kan helpen maar ook de pomp-opbrengst verlagen hoort tot de mogelijkheden. Misschien een vuile en/of slecht werkende turbo? Als deze niet voldoende druk opbouwt maar wel de normale hoeveelheid brandstof krijgt, ontstaat er ook een onvolledige verbranding (= roetvorming).

Regelmatig flink gas geven is ook goed: zo brandt alles een beetje schoon van binnen. Maar dan wel met warme motor anders moet je die optie van de schredder toch gaan gebruiken.

Geplaatst: 23.02.2010 - 12:55
door OVA
Hans oet Twent schreef:OVA;
Als die van jou niet meer rookt, dan zou ik me ernstig zorgen gaan maken...
Als eerste dank voor de reacties, ik kom er alleen niet verder mee.

Die van mij rookt overigens nog prima hoor, rijden doet het wagentje prima, hele mooie nieuwe filtertjes overal, maar het is niet het roken wat ik per se minder zou willen hebben. Wel dat ik door een roetfilter dan iets minder vervuilend kan worden...

VOLVO biedt aan om gratis een roetfilter te installeren dan is dat alleen maar ietsje beter voor het milieu, dus waarom dan niet.

Heeft iemand daar specifiek iets voor gevonden, in Nederland? Volgende stap is de importeur in Beesd maar eens lastig vallen. Volvo Svala en Furness leveren het in ieder geval niet.

Geplaatst: 23.02.2010 - 13:12
door bart simpson
Volvo NL leverde hem ook niet, in Duitsland was een adres dat ook niet meer levert, Audi heeft hem niet en VW heeft hem ook al niet...

Geplaatst: 23.02.2010 - 13:52
door OVA
Jammer! Ik hou de sites maar in de gaten!

Bedankt Bart!