Pagina 1 van 3
EGR afsluiten
Geplaatst: 09.11.2007 - 09:38
door B@ssie
Had volgend probleem.
Auto ging niet goed over de 2200tr/m ...serieus inhouden op dit toerental. Dus niet vlot rijden.
Niet stotteren maar gewoon minder kracht eens daarboven was hij weer vertrokken.
Dus naar dealer geweest en daar was alles oké volgens hen,ze vonden geen fouten aan monitor dus was alles oké.
Ze hebben er ook een ritje mee gedaan maar technieker voelde niets.
Ik vertrok van bij de dealer en voelde het direct weer.
Dus heb ik maar besloten om zelf beginnen te experimenteren met EGR.
Eerst heb ik van het zwarte potje (zie hier onder op de foto's ) de fiche er af gedaan.
En mijn probleem is plots verdwenen, motor houd niet meer in, rijdt vlot over de 2200tr/m.
Dus heb ik besloten om de klep volledig af te dichten.
Maar nu is de vraag waar ik ze best afsluit.
Ik denk dat het beste is aan het zwarte potje waar de chroom buis vertrekt naar de inlaatspruitstuk.
Of waar de chroombuis in de collector gaat????????????? zie foto's
Hebben jullie er ervaring mee of tips voor afsluiten EGR.

Geplaatst: 09.11.2007 - 10:43
door edraket
Het beste kun je de EGR afsluiten voor de EGR klep zelf. Zo blijft ook deze schoon, en bespaar je een melding als deze tzt verstopt raakt.
Maar bedoel je met fiche een stekker? Fiches zijn in Nederland namelijk de muntjes waarmee je in het casino betaalt.
Geplaatst: 09.11.2007 - 10:54
door B@ssie
inderdaad is het een stekker. En lichtgrijse stekker die op het zwarte potje zit.
zo'n 2.5 cm breed is deze stekker spijtig is ze bij de foto naar beneden gedaan.
Geplaatst: 09.11.2007 - 15:17
door Schoentje
Geweldige actie dit! Die egr kleppen geven gewoon veel te veel problemen, en niet alleen bij Volvo.
Een andere optie is de klep softwarematig te laten uitschakelen. Dat heeft de dealer bij mij ooit gedaan omdat ze nog geen klep op voorraad hadden.
Geplaatst: 09.11.2007 - 15:22
door IkeV70
Schoentje schreef:
Een andere optie is de klep softwarematig te laten uitschakelen. Dat heeft de dealer bij mij ooit gedaan omdat ze nog geen klep op voorraad hadden.
En toen ben je zeker nooit meer teruggegaan om die nieuwe klep alsnog te laten installeren?

Geplaatst: 09.11.2007 - 15:30
door Schoentje
Ja toch wel, en sindsdien geen problemen meer gehad. De reden is waarschijnlijk dat ik relatief weinig in de file sta; kennelijk vervuilt de klep dan het snelst. Dus ook hier lijkt 'regelmatig even goed gassen' de juiste remedie te zijn.
Geplaatst: 09.11.2007 - 15:35
door IkeV70
Aha, ik zou die softwarematige afsluiting gehouden hebben.
Geplaatst: 10.11.2007 - 10:13
door B@ssie
Je kan ze softwarematig laten afsluiten maar dan ben je nog niet 100% zeker dat ze volledig sluit.
Er kan al wat roet en teer tussen de klep zitten zodat ze niet volledig afsluit.
Het is daardoor dat een auto begint te stotteren of in te houden.
Niemand daar een handleiding van of waar ik deze kan vinden.
Zodat ik perfect weet waar ik mijn plaatje moet steken??
Geplaatst: 10.11.2007 - 13:49
door Frederik Welvaert
onlangs kreeg ik bij mn garage de tip (maar ik moest em stil houden eigenlijk, maar kom) om de klep zelf dicht te lassen...
Dus klep ervantussen, 2 kleine laspuntjes, motortje blokkeren met een schroef en voila

Geplaatst: 10.11.2007 - 18:18
door B@ssie
ppFreddy schreef: 2 kleine laspuntjes, motortje blokkeren met een schroef en voila

Dit versta ik even niet. 2 laspuntjes en motor blokkeren???
Als je de klep er van tussen doet moet je toch niets meer blokkeren.
En welk motortje????? waar zit dat op de kep of zo.
En wat doe je dan met de stekker.
Toch alvast bedankt voor de tip

Geplaatst: 13.11.2007 - 17:34
door jpbeeke
Rijdt ie ook harder zonder EGR?
Geplaatst: 13.11.2007 - 17:39
door pieter007
dat denk ik niet

Geplaatst: 13.11.2007 - 17:48
door jpbeeke
Geweldig dit forum, weet nu eindelijk wat dat inhouden is om de zoveel kilometer als ik met 200 kms over de Autobahn stuiter 8-[
Geplaatst: 13.11.2007 - 19:05
door B@ssie
jpbeeke schreef:om de zoveel kilometer als ik met 200 kms over de Autobahn stuiter 8-[
wat bedoel je daarmee :?: :?: :?:
Geplaatst: 13.11.2007 - 22:58
door jpbeeke
Voor mijn werk zit ik veel in duitsland en rij op Stuttgart, Munchen en Aalen. Ik doe op sommige dagen 700 a 800 kms zonder al te lange stops, meestal 1 a 2 om te tanken, met 200 Km/hr doe je soms 1 tank op 350 km en doe daar ongeveer 2 1/2 tot 3 hr over. Op zulke stukken lijkt het net of hij soms inhoud en dan weer doorgaat, net of je zachtjes de rem aantikt. Meestal 1 maal op zo'n trip.
Geplaatst: 13.11.2007 - 23:34
door sanco
Even een vraag, heeft jouw wagen al een roetfilter? Ik denk namelijk dat het regenereren daarvan eerder een dergelijk kortstondig inhouden zou kunnen verklaren dan een EGR klep. Of.... de motorsoftware regelt het vermogen tijdelijk terug omdat je door dat langdurig snel rijden tegen de grenzen aanzit waardoor evt oververhitten oid wordt voorkomen, maar dan zou het wat langer moeten duren.
In elk geval is het genoemde stotteren meer een probleem van deellast en lagere toerentallen. Bij (bijna) volgas zit de klep volgens mij gewoon dicht.
Geplaatst: 14.11.2007 - 00:34
door Volvospecialist
Er zijn ondertussen nieuwe verbeterde EGR-kleppen leverbaar waar wel speciale software bij hoort (speciaal voor deze EGR-klep).
De beste oplossing is:
1e Nieuwe EGR klep laten monteren
2e Speciale EGR-software downloaden
3e Total software-upgrade-CAN downloaden

Geplaatst: 14.11.2007 - 15:34
door B@ssie
Vandaag eens een foto getrokken van het inlaatspruitstuk.
Wat en EGR kan aanrichten van smurrie.
Als je met je vinger eens ingaat hangt deze vol met teer en roet.
Dringend eens werk van maken om die rotzooi op te kuisen...

Geplaatst: 14.11.2007 - 17:59
door pieter007
B@ssie schreef:Vandaag eens een foto getrokken van het inlaatspruitstuk.
Wat en EGR kan aanrichten van smurrie.
Als je met je vinger eens ingaat hangt deze vol met teer en roet.
Dringend eens werk van maken om die rotzooi op te kuisen...

hoeveel km's heb je al ?
Geplaatst: 14.11.2007 - 18:09
door B@ssie
138000 km's