Pagina 1 van 2
LPG /G3
Geplaatst: 11.11.2007 - 10:07
door jan weemering
Beste Forummers,
er is al veel over geschreven, maar ik wil mijn volvo 960 3.0 ltr bj 97 met 230000 km op de teller misschien nog wel laten ombouwen naar lpg.
ik wil graag wat adviezen.
ik rijd nu 12000 met deze auto per jaar, omdat ik meerdere auto's heb, dus als deze op lpg zou staan dan wordt het waarschijnlijk meer.
wie weet in de regio rotterdam een goede inbouwer?
kan deze auto op een G3 installatie rijden?
wat is de prijs ongeveer van een installatie?
en wanneer komt met deze benzine prijzen het voordeel?
en wie raad het af en waarom, behalve dan dat men zegt dat gas is om op te koken.
ik heb vroeger veel op lpg gereden, maar de ervaringen waren niet altijd even best, behalve de prijs van het tanken dan.
ik moet zeggen dat mijn lpg kennis een beetje in het slob is geraakt.
dus graag informatie van een ieder.
Geplaatst: 11.11.2007 - 11:16
door Ludo
Geplaatst: 11.11.2007 - 11:33
door jan weemering
volgens mij zat deze inderdaad in hoogvliet ooit, maar moest daar weg (milieu)
in ieder geval een bedrijf met veel ervaring volgens mij.
ik was hem even kwijt bedankt!
Geplaatst: 11.11.2007 - 12:51
door Fat Rat
er wordt op de volvo 700 vereniging altijd geroepen dat je of een goede dampgas of een lpi installatie moet nemen, omdat de conventionele installaties met een ringmixer vragen om problemen is. Deze claim kan ik voor de rest niet onderbouwen dus pin me er niet op vast, maar dit lijkt vooral voort te komen uit gebruikers ervaringen.
Geplaatst: 11.11.2007 - 14:16
door jan weemering
Fat Rat schreef:er wordt op de volvo 700 vereniging altijd geroepen dat je of een goede dampgas of een lpi installatie moet nemen, omdat de conventionele installaties met een ringmixer vragen om problemen is. Deze claim kan ik voor de rest niet onderbouwen dus pin me er niet op vast, maar dit lijkt vooral voort te komen uit gebruikers ervaringen.
dank je voor het antwoordt.
maar weet iemand dan ook wat een goede installatie is.
de verkoper zal altijd roepen dat zijn installatie de beste is.
vandaar
Geplaatst: 11.11.2007 - 14:24
door Ludo
Vialle LPi.
Geplaatst: 11.11.2007 - 14:32
door jan weemering
Ludo schreef:Vialle LPi.
dank je !!
Geplaatst: 08.01.2008 - 20:34
door Flash
Prijs is ongeveer 2100 euro. Dit is incl. alles en uiteraard G3 installatie.
Of het het waard is.... Zeker weten, rijd fantastisch. Je motor is zelfs een stuk stiller bij stationair. Omdat de benzine injectoren uitgeschakeld zijn waarneer er op gas gereden word. Het geluid wat overblijft ........ ....?
Waarom deze motor wel goed op gas loopt zonder problemen als kleppenstellen enz. enz. De 960 heeft hydraulische klepstoters welke nagenoeg onderhoudsvrij zijn ook bij rijden op LPG. Verder natuurlijk de naam achter deze motor. Ze lopen en lopen en lopen.
Vialle heeft de voorkeur......
Wel opletten dat bij een G3 met de gaspomp in de tank je de tank niet leeg moet rijden, dit beschadigd de pomp. Hier is Vialle gevoelig voor. Hoewel de meeste installaties erg goed zijn zit het verschil vooral in de manier van inbouwen, hier zou ik zeker op letten. Vulopenening plaats enz. Afwerking laat soms de wensen over.....
Succes!
Geplaatst: 08.01.2008 - 20:41
door jan weemering
Ik heb de mijne laten inbouwen bij allround in spijkenisse.
was wel 2400 euri met een olie druppelaar.
ik rijdt wel niet op hoge toeren maar voor die 50 euro die de instalatie meer koste was dus 2350 worden wel m'n kleppen zachtje gesmeerd.
en inderdaad werd mij gezegd dat ik moest uitkijken voor de pomp.
dat is wel weer jammer, want na een vulling van 80% en een marge voor die je erin moet laten voor de pomp blijft er natuurlijk steeds minder gas over om te rijden.
maar het rijdt voortreffelijk.
Geplaatst: 08.01.2008 - 20:44
door Flash
Eensgelijk aan deze kant.
Geplaatst: 08.01.2008 - 20:49
door Fat Rat
Wat betreft verschillen.
Vialle is de enige die vloeibaar gas injecteert.
Dan heb je nog verschillende merken als Prins, Landi en Omvl o.a. die gasinjectie systemen leveren.
Dan zijn er nog vele verschillende ringmixer systemen, maar deze zijn naar wat ik er van gehoord heb zeer af te raden. Veel problemen met slecht lopen en backfires.
Groot nadeel van Vialle vind ik dus dat de gaspomp nogal kwetsbaar is, deze kan zowiezo niet tegen volledig leeg rijden. Ook schijnen ze iedere paar ton gewoon op te zijn en dan kan je weer 500-1000 euro uit je portomonee schudden om de boel te vervangen...
Ik zou zelf een prins/landi/omvl of iets dergelijks kiezen. Maar dus uitdrukkelijk wel een injectie systeem
Geplaatst: 08.01.2008 - 20:52
door Ludo
Flash schreef:Omdat de benzine injectoren uitgeschakeld zijn waarneer er op gas gereden word.
daar zou ik niet zomaar van uit gaan!.
het benzinesysteem maakt zowieso amper geluid.
Geplaatst: 08.01.2008 - 21:09
door jan weemering
Fat Rat schreef:Wat betreft verschillen.
Vialle is de enige die vloeibaar gas injecteert.
Dan heb je nog verschillende merken als Prins, Landi en Omvl o.a. die gasinjectie systemen leveren.
Dan zijn er nog vele verschillende ringmixer systemen, maar deze zijn naar wat ik er van gehoord heb zeer af te raden. Veel problemen met slecht lopen en backfires.
Groot nadeel van Vialle vind ik dus dat de gaspomp nogal kwetsbaar is, deze kan zowiezo niet tegen volledig leeg rijden. Ook schijnen ze iedere paar ton gewoon op te zijn en dan kan je weer 500-1000 euro uit je portomonee schudden om de boel te vervangen...
Ik zou zelf een prins/landi/omvl of iets dergelijks kiezen. Maar dus uitdrukkelijk wel een injectie systeem
het blijft altijd wikken en wegen, maar als je praat dat de pomp een paar ton meegaat, hoe vaak moet je dan een pomp vervangen, ook als je weet dat volvo motoren lang meegaan
Geplaatst: 08.01.2008 - 21:37
door Fat Rat
tsja dat gebeurt gemiddeld genomen geloof ik ergens tussen de 2 en 3 ton, maar er zijn uitschieters naar 3.5 en zelfs zowat 4...
Ik weet niet hoe het overigens zit bij de 6 cillinders maar de 4 cillenders hebben ook nog al eens last van loszittende injectoren bij Vialle systemen, wat betreft andere merken zou ik er overigens geen zinnig woord over kunnen zeggen. Je hoort het namelijk veel minder vaak omdat LPi toch het meeste voorkomt bij onze tanks, Volvo leverde dat namelijk als gasinstallatie...
Voor de rest heb ik niet specifiek iets tegen Vialle, mijn vialle installatie uit het mooie jaar '86 doet het altijd perfect... ooit 1X een probleempje meegehad, na bijna 4.5 ton en 21 jaar was de verdamper versleten.
Geplaatst: 08.01.2008 - 21:43
door jan weemering
Fat Rat schreef:tsja dat gebeurt gemiddeld genomen geloof ik ergens tussen de 2 en 3 ton, maar er zijn uitschieters naar 3.5 en zelfs zowat 4...
Ik weet niet hoe het overigens zit bij de 6 cillinders maar de 4 cillenders hebben ook nog al eens last van loszittende injectoren bij Vialle systemen, wat betreft andere merken zou ik er overigens geen zinnig woord over kunnen zeggen. Je hoort het namelijk veel minder vaak omdat LPi toch het meeste voorkomt bij onze tanks, Volvo leverde dat namelijk als gasinstallatie...
Voor de rest heb ik niet specifiek iets tegen Vialle, mijn vialle installatie uit het mooie jaar '86 doet het altijd perfect... ooit 1X een probleempje meegehad, na bijna 4.5 ton en 21 jaar was de verdamper versleten.
mooie getallen allemaal
Geplaatst: 08.01.2008 - 21:56
door Ludo
Fat Rat schreef:omdat LPi toch het meeste voorkomt bij onze tanks, Volvo leverde dat namelijk als gasinstallatie...
nee hoor, dat is puur een keuze die de dealer maakt(e).
Geplaatst: 08.01.2008 - 23:18
door Fat Rat
nou nee, in de brochure van bijvoorbeeld de 940 polar MY'97 staat duidelijk dat er een LPi installatie geplaatst zal worden indien men lpg kiest. Nou is Vialle nou net de enige die een LPi installatie heeft..... ook in brochures van de 960 wordt gesteld dat er gebruik wordt gemaakt van een LPi installatie.
Geplaatst: 08.01.2008 - 23:34
door Ludo
ahzo.
wel vreemd, ik dacht dat Volvo in '96 de overeenkomst verbroken had met Vialle.
daarna zijn ze met Necam verdergegaan voor de 850 BiFuel.
Geplaatst: 09.01.2008 - 18:24
door Fat Rat
Tsja dat weet ik dan ook niet...
Maar het klopt dat er in de V70 bifuel een necam instal zat, dat heb ik vaker gehoord...
Maar wat natuurlijk ook kan zijn dat voor de bifuel's op europees/wereld niveau werdt gekozen en dat afspraken voor LPi installaties in 900 series Volvo's door de importeur werden gemaakt.
Geplaatst: 09.01.2008 - 20:41
door Ludo
Fat Rat schreef:Maar wat natuurlijk ook kan zijn dat voor de bifuel's op europees/wereld niveau werdt gekozen en dat afspraken voor LPi installaties in 900 series Volvo's door de importeur werden gemaakt.
ja dat is denk ik wel een feit.
de BiFuel is(was) af fabriek, LPi werd bij de dealers of een externe installateur geplaatst.