Pagina 1 van 1

motornummer

Geplaatst: 11.11.2007 - 11:46
door Rin
Hallo
Op mijn import 245 staat recht op het motorblok het nummer 1000398. Kan ik hiermee achterhalen wat voor type motor het is? En wat betekent de rode driecijferige code op de beschermkap van de distributieriem?

Groet,

Rin.

Geplaatst: 11.11.2007 - 14:54
door volvorider
Motorcode staan in je VIN code.

Geplaatst: 11.11.2007 - 19:09
door Rin
Hallo

Ja ik had via www.vlvworld.com al de betekenis van de VIN code op de wielkast gevonden, maar dan kan het toch nog zijn dat iemand tussentijds een andere motor in de auto heeft gedaan. Overigens staat op de papieren van mijn auto dat deze van 81 een is maar volgens de VIN code is ie een jaar ouder.....

Probleem is dat ik mijn auto niet goed krijg afgesteld. Zit er bijv. een B21A i.p.v. B23A motor in (die er overigens volgens de VIN code in zou moeten zitten) dan zit ik de motor verkeerd te "tunen". De ontsteking dient dan bijv. 7 graden anders te staan.
Vandaar dat ik graag de code die op de motor staat zou willen ontrafelen, maar hoe dat moet weet ik niet te vinden. Is die ook na te trekken?

Groet.

Geplaatst: 12.11.2007 - 07:54
door volvo rob
Dit nummer is het type cylinderkop.

Wat info van turbobricks:
Ok, there are 5 (well, 6 if you count the 1000631) different 8 valve heads for the volvo redblock engine. They are as follows:

1000160: the oldest head. Usually with big coolant passages, some have been made with small coolant passages. So called "little" head. Used with early b21 engines. The older type of cam cover fits to this, the newer does not.

1000398: Very similar to 1000160. Usually with big coolant passages, some have been made with small coolant passages. Also so called "little" head. Used with b19, b21 and b23 engines. The older type of cam cover fits to this, the newer does not.

1000530: Very similar exhaust and intake passages as on the -160 and -398 heads. Always with small coolant passages. This too is a so called "little" head. The newer type of cam cover fits to this, the older does not. The head mounted spark distributor can be used with this head. Used on b200 and b230 engines.

1000405: This is a so called "big" head. Has usually big coolant passages, but some are made with small coolant passages. Usually comes with k-jet injector holes, but some are without. The older type of cam cover fits to this, the newer does not. Used with some b23 engines. In euro version the H cam was used with this head on the volvo 242 GT with the b23e engine.

1000531: This too is a so called "big" head. Always with small coolant passages. The newer type of cam cover fits to this, the older does not. The head mounted spark distributor can be used with this head. Used on some b230 engines. This is considered to be the best std. 8v head. This head never has the k-jet holes as standard. They can be made to this head though.

The 405 and 531 flow pretty much the same. Both flow more than the 160, 398 or the 530. Small coolant passages are desirable, because with them the chance of blowing your head gasket is reduced signifanctly. Also the heads with small coolant passages are less prone to cracking.

The 160, 398 and 530 flow pretty much the same. They all can come with or without k-jet injector holes.

All heads, 1000160, 1000398, 1000530, 1000405 and 1000531, come with 44mm intake valve and a 35mm exhaust valve.

Then there is the heron head head, which i believe is 1000631. It is completeally different from any of the above. It has no combustion chamber.

Geplaatst: 12.11.2007 - 09:08
door Rin
Thank you!
How one knows?
I guess I am writing to an English speaking person, so I write back in that language.
The motor of my car has the number 1000398
As you said it is used with b19, b21 and b23 engines. Is it possible to check out if it’s a 21 or 23 engine?
For other people also reading this message; I have a heron head with good valves waiting for an new owner.

Rin.

Geplaatst: 12.11.2007 - 09:30
door volvo rob
Je mag in het engels terugschrijven hoor, maar het hoeft niet (zie locatie).
Ik kwam wat info tegen op Turbo-bricks vandaar de engelse text.

(Daarbij hebben wij al eens ge-PB't ivm opvulklossen voor je 240).

Anyway, hier nog wat extra info omtrent je Cylinderkop
(Jij schrijft dat je motor het nr: 1000398 heeft; niet helemaal correct, dat is je kop).

Info van de K-Jet-site:
1000398 Head

Description

Found in:
USA: 1983-84 240 non-turbo - B23F
USA: 1983-85 some 240 Turbos - B21FT
USA: 1984 760 Turbo - B23FT

Info:
Big coolant passages (BCP) on "early" 398 heads
Small coolant passages (SCP) on "late" 398 heads
Can have K-Jet injector holes if from 240 Turbo
Valves: 44 - 35mm
Valve seat inserts: 46 - 38mm
Combustion chamber:
Diameter: 92.5mm
Height: 12mm
Volume: 51.7cc
Hoe je dan te weten komt wat voor type onderblok je hebt? Pfff, weet ik nie.
Stel je vraag ook eens op www.volvolvo.nl
daar zitten heel veel technische 240-lui.

Geplaatst: 12.11.2007 - 09:37
door Rin
Ha Rob

Ohww ja. ik had ff beter moeten kijken.
Dus dat nummer is van de de kop. Waar vind ik dan het nummer staan van het blok zelf. Heb mijn kop al helemaal rond de motor gedraaid maar vind maar niets.

Groet,

Rin.

Geplaatst: 12.11.2007 - 10:04
door Rin
Je antwoord staat al helemaal onderaan zie ik nu.

Bedankt.

Geplaatst: 12.11.2007 - 10:54
door volvo rob
Ik weet niet beter dan dat het in het VIN-nummer staat en op het afdekplaatje van je distibutieriem.
(Maar daar was je zelf ook al achter..........)