Pagina 1 van 2
V70 schakelt slecht
Geplaatst: 11.11.2007 - 13:41
door JanP
Hallo allemaal, ik heb sins vorige week een Volvo V70 bj 1999 gekocht.
Nu vind ik dat deze auto slecht in zijn 1 gaat en in zijn achteruit.
hij doet het alleen als de motor koud is,wat zou er aan de hand zijn.
groeten JanPieter
mods edit
titel verduidelijkt
Geplaatst: 11.11.2007 - 13:54
door Fredhead
Kan zijn dat je auto slecht schakeld als de motor koud is omdat de versnellingsbakolie ook nog koud is.
Is dan een "dikke" brei in plaats van als de olie en motor een beetje warm zijn dat je dan de normale dunne olie hebt.
Je zou kunnen proberen om je bakolie te kunnen vervangen en kijken of dat helpt.
Geplaatst: 11.11.2007 - 14:03
door Ramon&Ramon
lijkt er meer op dat de koppeling niet goed vrij komt
bij inschakelen naar zijn 1 of achteruit heeft niets met dikke of dunne olie te maken.
dat komt wel vaker voor dat de koppeling in koude toestand niet goed vrij komt.
Geplaatst: 11.11.2007 - 14:09
door JanP
Ik geloof ook eerder dat het het niet vrij komen is van de koppeling,ik vind ook dat je het druklager goed kunt horen , de auto gaat dinsdag terug naar de garage ik heb drie maand garantie dan hoop ik dat ze het goed voor elkaar maken .
Geplaatst: 11.11.2007 - 19:25
door Oceanracer
Toch zijn er hier meerderen die klagen over het lastig inschakelen van de achteruit bij koude motor. Eerst even in 2 schakelen en daarna in de achteruit is meestal voldoende.
Geplaatst: 11.11.2007 - 20:53
door Marc O.
Ik heb min of meer hetzelfde. Als ik bij koude motor/bak de achteruit inschakel doe ik dat via de 2e, dan de 4e versnelling en dan pas achteruit.
Geplaatst: 11.11.2007 - 21:29
door Quota
Marc O. schreef:Ik heb min of meer hetzelfde. Als ik bij koude motor/bak de achteruit inschakel doe ik dat via de 2e, dan de 4e versnelling en dan pas achteruit.
Terwijl in de manual duidelijk staat dat het slecht is voor de versnellingsbak om de versnellingen niet in de juiste volgorde te gebruiken (altijd eerst naar 1 voor je naar achteruit gaat). Overslaan van versnellingen veroorzaakt onnodige slijtage??? :roll:
Geplaatst: 11.11.2007 - 23:18
door Marc O.
Quota schreef:Marc O. schreef:Ik heb min of meer hetzelfde. Als ik bij koude motor/bak de achteruit inschakel doe ik dat via de 2e, dan de 4e versnelling en dan pas achteruit.
Terwijl in de manual duidelijk staat dat het slecht is voor de versnellingsbak om de versnellingen niet in de juiste volgorde te gebruiken (altijd eerst naar 1 voor je naar achteruit gaat). Overslaan van versnellingen veroorzaakt onnodige slijtage??? :roll:
Maar de versnellingsbak een versnelling (1 of R) in forceren lijkt me ook niet echt goed voor de mechaniek

Geplaatst: 12.11.2007 - 08:17
door Garfield
Quota schreef:Terwijl in de manual duidelijk staat dat het slecht is voor de versnellingsbak om de versnellingen niet in de juiste volgorde te gebruiken (altijd eerst naar 1 voor je naar achteruit gaat). Overslaan van versnellingen veroorzaakt onnodige slijtage??? :roll:
Ik ken de handleiding niet (heb er (nog) geen van de mijne), maar ik kan me niet voorstellen dat dat geldt voor het doorlopen van de versnellingen bij stilstand. Ik denk dat de handleiding doelt op het overslaan van versnellingen bij het rijden. De redenering dat dat extra slijtage oplevert is dan denk ik dat je niet in het optimale toerentalbereik uitkomt bij het schakelen. Bijv. van 2 naar 4 zonder 3 zou je dan wat laag in de toeren kunnen uitkomen, wat extra last oplevert voor de motor èn de versnellingsbak. Dat bedoelt de handleiding denk ik. Dus niet het bij draaiende motor maar stilstaande auto even een paar versnellingen doorlopen om 'm vervolgens makkelijker in z'n achteruit te krijgen.
Geplaatst: 12.11.2007 - 09:15
door Paul
We hebben dat destijds in 2001 met onze 99 V70 ook wel eens gehad en ik heb het ook wel eens met mijn 206. Maar dan ga ik naar de garage doen ze er wat olie in (denk ik) en dan draait het weer als een dolle!
Geplaatst: 12.11.2007 - 13:03
door Oceanracer
Er zijn ook toevoegingen voor de bakolie die het schakelen vergemakkelijken. Verder ga ik mee met het verhaal van Garfield. Een bak slijt echt niet van onbelast schakelen.
En de titel is aangepast. Paul (denk ik?) bedankt!
Geplaatst: 12.11.2007 - 16:18
door Marc Lenssen
Ik heb altijd begrepen dat dit de symptomen zijn van een versleten koppeling; het slecht schakelen naar 1 en achteruit.
Marc
Geplaatst: 12.11.2007 - 18:23
door dennis850estate
De symptomen die beschreven worden zijn dé klachten die ontstaan als de koppeling aan vervanging toe is. De plaat verslijt bijna nooit, maar het druklager en de drukgroep wel. Dit zijn dan ook de zwakke plekken van de koppeling. Ik hoor vaak allerlei verhalen van bedrijven die volhouden dat er niets aan de hand is omdat er niets slipt. Klopt, ze gaan ook nooit slippen!! Wat er gebeurt is dat het lager kapot gaat of zo ver op de drukgroep inloopt dat de drukvingers afbreken. Je krijgt dan bij garantie te horen dat hij toch gewoon koppelt terwijl je bijgeluiden hoort, hij zwaar bedient en je trillingen hebt. Ik hoop dat het je lukt om voor garantie te claimen, lukt dit niet en willen ze je een fors deel laten betalen, schrijf maar een PB
Groet, Dennis
Geplaatst: 13.11.2007 - 07:36
door Oceanracer
Versleten koppelingsplaten die nooit gaan slippen? Weer wat nieuws!

Geplaatst: 13.11.2007 - 07:58
door dennis850estate
Ik zal duidelijker zijn, de voering van de platen zijn bijna nooit op. De drukgroep en druklager geven het eerder op. Het zijn ook geen koppelingsplaten maar 1 koppelingsplaat met aan twee kanten een voering.
Geplaatst: 13.11.2007 - 13:03
door Oceanracer
...al dan niet uitgevoerd met dual massa vliegwiel...
Geplaatst: 13.11.2007 - 14:15
door MichelV70
Olie verversen. Mijn bak schakelde redelijk maar na oliewissel schakelt ie weer als nieuw. Ze kunnen zo kijken of je olie vervuilt is, zo ja leeg laten lopen en nieuwe erin.
Geplaatst: 20.11.2007 - 12:54
door rkr
Even over al of niet versleten koppeling: mijn superde luxe (dealer)onderhouden S70 van 97 moest voor de 150.000 beurt. Nu hoor ik bij het optrekken, als je héél goed luistert, heel even een ‘schurend’ geluidje, ook niet altijd. Na een proefrit kreeg ik van de dealer te horen dat wellicht de koppeling op z'n einde loopt. Begrijp ik niets van: koppelt goed, komt goed vrij en slipt nog helemaal niet. En dan bij 150.000??? Vind ik niet Volvo-waardig.
Geplaatst: 20.11.2007 - 16:07
door edraket
Dat schurend geluidje is de ABS zelftest, en is alleen na het starten bij passeren van de 30 km/h. Heeft dus niets met de koppeling te maken. Is dus gewoon Volvo waardig.
Geplaatst: 20.11.2007 - 18:03
door rkr
edraket schreef:Dat schurend geluidje is de ABS zelftest, en is alleen na het starten bij passeren van de 30 km/h. Heeft dus niets met de koppeling te maken. Is dus gewoon Volvo waardig.
Neen, ik denk niet dat dat het is: ik hoor het vrij vaak bij het optrekken vanuit stilstand bij lage toeren (kruising bv.)