Pagina 1 van 1

onluchting koevloeistof S60 D5

Geplaatst: 12.11.2007 - 20:55
door trax
heb een vermoeden dat er een luchtbel in mijn koelvloeistof systeem zit, heb nog geen vadis, wie kan mij vertellen waar de ontluchting van het koelsysteem zit vij een D5 ?
ook locatie van ontluchting van kachel svp


mvg Trax

Geplaatst: 13.11.2007 - 19:20
door C 30 T5
Door circulatie (draaiende moter) gaat er de lucht vanzelf uit, ook van de kachel.
Als de auto niet warm wordt ligt de oorzaak ergens anders thermostaat, of de bijverwarming, evt verstopte kachelradiateur ( brandstof of electries afh van bouwjaar )

Geplaatst: 13.11.2007 - 23:56
door trax
als er toch een luchtbel zit gaat deze er niet automatisch uit mijn inziens, hoogste punt dient vaak ontlucht te kunnen worden.

maar ik kan het mis hebben

Geplaatst: 14.11.2007 - 20:34
door steven460
Paar jaar terug heb ik zelf een aantal water gekoelde PC's gemaakt.
Daarvoor heb ik met diverse pompjes en slangen ge-experimenteerd.

Een observatie was:
Als de snelheid van het vloeistof in de leidingen maar hoog genoeg is, dan worden uiteindelijk alle luchtbelletjes een keer langs de vul-opening gebracht. Het resultaat dat het reservoir niveau zakt tijdens het eerste uur, en de bellen uit het systeem verdwijnen.

Dit heb ik waargenomen op een systeem met slangen niet groter dan een diameter van 15mm die 1300 liter/h mochten rond pompen. Het motorblok is een enorm grote slang waar de snelheid van het vloeistof (waarschijnlijk) velen malen lager licht dan in een slang van 15mm.


Als iemand weet wat het aantal liters per uur is van de auto waterpomp kan dit idee bevestigd worden. 5 a 15k liter/uur @ 3000rpm kan ik mij voorstellen bij een auto.


PS: Wat ik niet weet is hoeveel er werkelijk door een auto kachel gaat.

Geplaatst: 15.11.2007 - 00:28
door trax
leuke test.

maar er zijn auto's genoeg die een ontluchtings mogelijkheden kennen, als er een te grote luchtbel zit gaat jouw verhaal niet op.

en als de lucht belhoger dan het reservoir zit ook niet.

maar ja ik kan me vergissen, ik heb ervaringen met niet volvo's welke wel van deze ontluchtings punten kennen.
wat staat er in de vadis ? (ik heb hem nog niet)

gr

Geplaatst: 15.11.2007 - 08:53
door edraket
Gewoon met koude motor starten met d edop van het reservoir af, en dan slangen knijpen. Is de lucht er zo uit.

Geplaatst: 15.11.2007 - 13:26
door trax
zal ik doen

Geplaatst: 15.11.2007 - 14:00
door trompetje
Waarom denk je dat er een bel in het koelsysteem zit?

Geplaatst: 15.11.2007 - 16:46
door ICEFOX
VADIS zegt het volgende na werkzaamheden waarbij de koelvloeistof is afgetapt:

Finishing
Remove the hose clip.
Fill with coolant.
Install the cap on the expansion tank.


Function test
Run the engine at fast idle speed until the thermostat opens.
Ensure that the heater control in the passenger compartment is at the maximum position. Top up the coolant if necessary.
Install the engine cover.


Het systeem zou zichzelf dus moeten kunnen ontluchten!

Geplaatst: 15.11.2007 - 22:28
door steven460
Rondvoersnelheid van het water zal dus hoog genoeg zijn? :D
Dat vermoeden had ik al.

-aiai, mijn temperatuur meter kwam niet verder dan 2/5e vandaag,, volgens mij ben ik de volgende met een nieuwe thermostaat :(

Geplaatst: 16.11.2007 - 11:16
door trax
ICEFOX schreef:VADIS zegt het volgende na werkzaamheden waarbij de koelvloeistof is afgetapt:

Finishing
Remove the hose clip.
Fill with coolant.
Install the cap on the expansion tank.


Function test
Run the engine at fast idle speed until the thermostat opens.
Ensure that the heater control in the passenger compartment is at the maximum position. Top up the coolant if necessary.
Install the engine cover.


Het systeem zou zichzelf dus moeten kunnen ontluchten!
kijk daar heb ik wat aan ................feiten.
bedankt voor het opzoeken.