Pagina 1 van 3

Spinnende wielen

Geplaatst: 13.11.2007 - 19:02
door Carfreak
Ik maakte er in een ander topic al een opmerking over. Mijn voorwielen spinnen erg snel door bij optrekken. Zelfs met DSTC ingeschakeld.

Vraagjes: hebben jullie dat ook? Is DSTC niet juist bedoeld om dit tegen te gaan. Slijten de voorbanden niet bovenmatig snel op een V70?

Geplaatst: 13.11.2007 - 19:30
door C 30 T5
Het systeem blijft wat gering wielspin toestaan het reduceerd niet 100% terug, als het niet zou werken zou het nog erger of meer zijn.
Regelmatig optrekken tegen de slipgrens kost rubber is meer een kwestie van rijstyle.

Geplaatst: 13.11.2007 - 20:06
door steven460
probeer eens met stationair koppel weg te rijden.
Koppel bij stationair lukt het niet om met spinnende wielen weg te rijden.

Met 2000 toeren is het een koud kunstje :)

Geplaatst: 13.11.2007 - 20:08
door Carfreak
Stationiar wegrijden? Ga ik proberen!

Geplaatst: 13.11.2007 - 21:42
door Dimi
Denk dat elke volvo wel last heeft van wheelspin, hangt gewoon af van je rechtervoet.

Mijn D5 Heeft er op een bepaalde manier ongelooflijk veel last van :silly: .

Moet wel zeggen bij droog wegdek valt het zeer goed mee, enkel durft ze nog eens streepjes trekken in 2de versnelling (heb ik vooral als ik gewoon normaal vertrek en in 2de snel wil optrekken dat ze nog ffe slippen)

Bij nat wegdek (bv met dit dagelijkse belgische regenweer) kan het gebeuren dat ze in 3versnelling nog begint te slippen.

Dieselpower :D

Dit is nog ongetuned, denk na nieuwjaar chip laten plaatsen of management laten aanpassen.

En banden tja, zal blij zijn als de michelin's er van onder zijn, terug mijn vertrouwde banden eronder (scheelt een enorm pak in wheelspin ook)

Geplaatst: 13.11.2007 - 23:59
door Gast
Zit in het merk en type banden!

Geplaatst: 14.11.2007 - 08:49
door Garfield
Ach, niet alleen Volvo hoor.
Met mijn Audi (140pk / 320Nm) kost het in dit natte seizoen t/m de 3e versnelling geen moeite om de banden door te laten slaan (zowel zomer- als winterbanden). Bij het pittig wegrijden is het af en toe een beetje lastig, hij heeft een hele korte 1e versnelling. Kwestie van iets minder lomp zijn en de bandjes houden hun grip :-)

Geplaatst: 14.11.2007 - 09:18
door BlackSapphire
Tja, het is eigenlijk al gezegd: je kunt je banden heel gauw laten slijten. Je rechtervoet is daar toch vooral debet aan. Ik ben eerlijk gezegd zelf niet zo'n type die dagelijks de 5000 rpm wil halen (diesel), dus ik heb nauwelijks ervaring met doorslaande wielen. :king: Toch vind ik het wel apart dat het gebeuren kan met DSTC aan.

Geplaatst: 14.11.2007 - 09:30
door gertsan
Ik heb dan wel een automaat, geartronic, maar wel wat meer PKs maar ik moet toch bij droog weer echt helemaal doortrappen en dan hoor ik wel dat hij spint maar grijpt de DSTC in. Ook bij nat weer moet ik toch echt doortrappen, bij gewoon tot pittig rijden spint hij echt niet. ik heb wel 235 mm er op liggen. Maar ik zou het toch eens bij de garage navragen!

Geplaatst: 14.11.2007 - 13:53
door Carfreak
AlexV70 schreef:Zit in het merk en type banden!
Wat monteert Volvo af fabriek dan?
Ik heb Pirelli P6000's.

Geplaatst: 14.11.2007 - 16:33
door Battlecruiser
Het ligt ook aan het wegdek: als de weg licht stijgend is, komt er nóg meer druk op de achterwielen, waardoor voorwielspin heel snel optreedt.

Geplaatst: 14.11.2007 - 17:03
door exhonda
AlexV70 schreef:Zit in het merk en type banden!
Michelin Premacy monteren :D

Geplaatst: 14.11.2007 - 17:18
door Battlecruiser
Die heb ik ook, maar dan doet het zich net zo goed voor.

Het is gewoon een standaardprobleem voor een voorwielaangedreven auto met veel pk's.
Bij een stoplichtsprintje moet je telkens met weinig gas de auto laten optrekken; rijdt ie eenmaal dan kan het gas erop om de "tegenstander" finaal in verwarring te brengen.

Maar die ene keer dat je dat vergeet, spint ie, zeker met een hellend of nat wegdek.

Geplaatst: 14.11.2007 - 17:33
door exhonda
Battlecruiser S80 schreef:Die heb ik ook, maar dan doet het zich net zo goed voor.

Het is gewoon een standaardprobleem voor een voorwielaangedreven auto met veel pk's.
Bij een stoplichtsprintje moet je telkens met weinig gas de auto laten optrekken; rijdt ie eenmaal dan kan het gas erop om de "tegenstander" finaal in verwarring te brengen.

Maar die ene keer dat je dat vergeet, spint ie, zeker met een hellend of nat wegdek.
Ik heb met de Dunlop winterbanden meer last van spinnen dan met de premacy :roll:

Maar dat kan ook komen dat de Michelin zomer banden 225 45 17 zijn en de Dunlop winter banden 205 55 16 :wink:

Geplaatst: 14.11.2007 - 18:58
door Oceanracer
Ik zal wel weer als een bejaarde wegrijden of zo, maar ik heb sinds ik de wagen heb, nu ruim 2 jaar, nog NOOIT gehad dat de wielen doorslipten. Geloof het of niet. Zelfs niet met de caravan er achter! Ik ga dan ook met Ton mee dat de juiste dosering gas en het gebruik van de koppeling (vliegwiel dus ook zijn werk laten doen, zit er niet voor niets in) problemen met doorslaan kunnen voorkomen. Behalve de al genoemde Michelin Premay, heb ik er nu Pilot Sport onder zitten.

Geplaatst: 14.11.2007 - 19:02
door bardos
Maar dat kan ook komen dat de Michelin zomer banden 225 45 17 zijn en de Dunlop winter banden 205 55 16
_________________
Zou eigenlijk niet kunnen omdat je meer druk per vierkante cm hebt met je Dunlops.
't Zal dus ook met het profiel samenhangen.
Toen ik de V70 kreeg lagen er voor nieuwe Flamigo's onder, die bij de verkeerslichten aardig konden slippen. Later met Turanza's voor kwam het nog nauwelijks voor. Sinds vandaag liggen er Primacy Alpins onder; kan hier dus nog niets over zeggen!

Geplaatst: 14.11.2007 - 19:07
door bardos
Ik zal wel weer als een bejaarde wegrijden of zo,
Nee Erwin, wij in het Noorden hebben gewoon minder haast.......

Geplaatst: 14.11.2007 - 19:08
door NOS
Niet dat wij ooit wielspin hebben...

Geplaatst: 14.11.2007 - 19:12
door bardos
Niet dat wij ooit wielspin hebben...
Citybike????? : =;

Geplaatst: 14.11.2007 - 19:18
door Oceanracer
Misschien nog wel even noemenswaardig: Toen ik de wagen kocht met 165.000 op de teller zaten de banden er onder die ik 2 weken terug heb laten vervangen. Met 248.000! Ik heb dus 83.000 kilometer gereden, met 1 winterseizoen op winterbanden, dus trek er voor het gemak even 13.000 km vanaf, dat is het dus mogelijk om 70.000 te rijden met een set (goede) banden. Oja, de banden waren bij aankoop van de auto niet nieuw en ik wissel geregeld de banden van de achterkant naar de voorkant en terug.