Pagina 1 van 2

ET phone home?

Geplaatst: 13.11.2007 - 20:17
door jeroenburen
Sinds afgelopen weekeinde rijd ik in een mooie V70 uit 2001. Welliswaar derdehands maar toch een V70. Het enige minpuntje (naast de haperende wisselaar voor de navigatie) zijn de velgen. Een schamele 16".

Ik ga die velgen gebruiken voor winterbanden en wil dan voor de zomer nieuwe velgen en banden. En eigenlijk wil ik weer een maatje groter dan bij mijn vorige auto, namelijk 18".

In veel berichten heb ik iets gelezen over de ET waarde van velgen en ik krijg het gevoel dat de "standaardwaarde" 46 is. Nu heb ik al op vele velgensites gezocht maar eigenlijk zie ik nergens velgen met ET 46. In ieder geval niet de velgen die ik mooi vindt.

Tot hoever kan ik gaan met een andere ET waarde? Als ik het goed begrijp is een verschil van bijvoorbeeld 20 (ET26 i.p.v ET46) een verschil van 20 mm meer naar buiten. Klopt dat? Dan zou een velg met ET43 dus maar 3 mm meer naar buiten vallen. Dat is toch niet zo erg? Of wel?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen zodat ik in het voorjaar mooie nieuwe velgen kan laten monteren.

Geplaatst: 14.11.2007 - 22:42
door Rogier64
Hoi Jeroen, welkom hier op het Volvo forum. Voor je cd-wisselaar bestaat bij de dealer een mogelijkheid tot omruilen voor een gereviseerd exemplaar. Net zoals dat het geval is bij startmotoren en dynamo's. Ook radio's van Volvo hebben zo'n ruilprogramma. Dan de velgen. Ik weet niet of je lichtmetaal hebt met je 16"? Als er 205 banden opliggen heb je waarschijnlijk 6,5J/ET43 of bij 215 banden 7J/ET49, althans dat is origineel. ET46 is dus niet standaard voor een V70. De J maat is de velgbreedte in inch. Het klopt dat een lagere ET waarde de velg meer naar buiten brengt. Teveel naar binnen laat de banden snel aanlopen in de wielkast, teveel naar buiten beinvloed de rijeigenschappen zeer nadelig en kan tot gevolg hebben dat de band buiten de wielkast uitkomt. Da's niet toegestaan en reden voor APK afkeur. De velgbreedte is dus zeker van invloed op de juiste ET waarde. Verder geldt hoe groter de velgdiameter, hoe lager de bandhoogte. Afrolomtrek van de band moet immers gelijk blijven. Een lagere bandhoogte geeft weer minder comfort. Voorkeur is 17" daarbij is nog sprake van goede comfort. Bij 18" en 19" is niet iedereen over te spreken, wel qua uitstraling, maar niet qua comfort. Laat je goed voorlichten wat mogelijk is door een specialist. Eventueel de dealer.

Geplaatst: 14.11.2007 - 23:22
door ceesvol
Hey,

Wat is er mis met je wisselaar
In Druten zit een specialist in Volvo-onderdelen
Veeeeel goedkoper dan een dealer
Ik dacht www.autorima.nl maar is zeker op het forum te vinden

Gr.
Cees

Mods Edit
Even de juiste link gemaakt.

Geplaatst: 15.11.2007 - 09:17
door V480-S60
Ik kan zeker beamen wat Rogier64 aangeeft.
Het is afhankelijk van je velgbreedte welke ET waarde voor de V70 is gehomologeerd.
En 18" is vaak vele malen oncomfortabeler.

Maar suc6.

Geplaatst: 15.11.2007 - 09:57
door Qinx
V480-S60 schreef:Ik kan zeker beamen wat Rogier64 aangeeft.
Het is afhankelijk van je velgbreedte welke ET waarde voor de V70 is gehomologeerd.
Is dat zo? Voor zover ik weet is de ET waarde vastgesteld voor ieder type auto, met bepaalde marges. En dat is onafhankelijk van de velgbreedte (daarom wordt de ET ook vanaf het midden van een velg gemeten, zie http://www.allevelgenvan.nl/maat.php) De velgbreedte hangt eigenlijk alleen af van de ruimte in je wielkast.

Geplaatst: 15.11.2007 - 10:07
door V480-S60
Qinx schreef:
V480-S60 schreef:Ik kan zeker beamen wat Rogier64 aangeeft.
Het is afhankelijk van je velgbreedte welke ET waarde voor de V70 is gehomologeerd.
Is dat zo? Voor zover ik weet is de ET waarde vastgesteld voor ieder type auto, met bepaalde marges. En dat is onafhankelijk van de velgbreedte (daarom wordt de ET ook vanaf het midden van een velg gemeten, zie http://www.allevelgenvan.nl/maat.php) De velgbreedte hangt eigenlijk alleen af van de ruimte in je wielkast.
Ja dat is zo. In ieder geval op de door Volvo zelf geleverde velgen.
Volvo homologeert zijn auto's met een X-aantal velgen. bij de V70 en S60 zijn dat 15, 16, 17 en 18 inch velgen.
De 16" 6,5J hebben een ET van 43 De gehomologeerde 7J 17" hebben een ET van 49.
Zodra je deze velgen hebt voldoe je dus aan je homologatie eisen. Zeker voor Belgiƫ is dit van heel groot belang. Afwijking is afkeur.
In Nederland wordt er niet echt op gelet maar kijk zelf maar na wat Volvo zelf aanbied. Dit is door Volvo en voor sommige landen bij wet de enige maatstaf.

Geplaatst: 15.11.2007 - 19:04
door Rogier64
ceesvol schreef:Hey,

Wat is er mis met je wisselaar
In Druten zit een specialist in Volvo-onderdelen
Veeeeel goedkoper dan een dealer
Ik dacht www.autorima.nl maar is zeker op het forum te vinden

Gr.
Cees

Mods Edit
Even de juiste link gemaakt.
Een ruilwisselaar van de bekende demontagebedrijven zijn niet gereviseerd, kunnen dus dezelfde problemen hebben of krijgen. Van de dealer zijn wel gereviseerd en komen met garantie. Maar dit topic hoort hier niet thuis.

Geplaatst: 16.11.2007 - 16:09
door jeroenburen
Dus als ik het goed begrijp is er een homologatielijst voor velg maten. Weet iemand misschien waar ik die tabel kan vinden?

Qua comfort denk ik dat dat wel mee zal valen. Ik had een Golf V met sportonderstel en 17" en dat was goed te doen. Zelf denk ik dat de vering van de V70 soepeler is dan die van een Golf V. Maar goed dat zal ik moeten uitvinden.

Maar om op mijn vraag terug te komen. Wie van jullie rijdt op 18" en welke velgmaat is dat dan qua ET en velgdikte?

Geplaatst: 16.11.2007 - 20:39
door blastaway
ik ga ook voor 18 inch. 8j et43.
Ik zal posten als ik ze heb.

Geplaatst: 17.11.2007 - 22:50
door jeroenburen
Ben erg benieuwd... Heb je je keuze gemaakt op een bepaalde websites?

Geplaatst: 27.11.2007 - 13:20
door V70 Black Saffier
Hallo Volvoriders,

Ik rijd een V70 Black Sapphire Edition 2 Automaat, en heb hier de 18 inch
V 70 R met Michelin Pilot 235/60/18 onder gezet. ( PS wel de orginele versie dus geen immitatie ). Het staat de V70 erg goed en heb er ook geen problemen mee. Dat het comfort iets achteruitging wist ik. Maar ja het oog wil ook wat. Het enige wat er met 235 maat banden gebeurt is als men het stuur tegen de aanslag draait, de wielen langs de binnenschermen die tegen het motorblok zitten schaaft. Nu heb ik mij laten vertellen dat er afstandhouders in de handel zijn om dit tegen te gaan. Verder kan men zonder problemen gerust 18 inch onder een V70 zetten, maar ik heb allen ervaring met de orginele Volvo velgen en weet niet hoe het met de imitatieversie gaat.

Vr. Gr. HM

Geplaatst: 27.11.2007 - 15:51
door Fulaks
Wel even opletten met de draaicirkel met die afstandshouders en 18". De draaicirkel van een V70 is al niet van de kleinste...

Geplaatst: 28.11.2007 - 09:28
door Qinx
Afstandhouders zijn APK afkeur.

Geplaatst: 28.11.2007 - 18:24
door jeroenburen
V70 Black Saffier schreef:Hallo Volvoriders,

Ik rijd een V70 Black Sapphire Edition 2 Automaat, en heb hier de 18 inch
V 70 R met Michelin Pilot 235/60/18 onder gezet. ( PS wel de orginele versie dus geen immitatie ).

Vr. Gr. HM
Mag ik vragen wat je voor de velgen (met banden) hebt betaald?

Geplaatst: 28.11.2007 - 21:48
door Sam
en mag ik vragen waarom je zo een hoog profiel van band genomen hebt? wil je je kilometerteller trage rlaten lopen of zo ;)

Geplaatst: 28.11.2007 - 22:29
door V70 Black Saffier
Hallo Volvofreaks,

Sorry !! de maatvoering van de Michelin banden moet zijn 235/40 R18.( Foutje ) De stuurslag afstandhouders zijn geen APK afkeur. Het zijn nl. geen afstandhouders die de wielen iets naar buiten zetten. ( Dan klopt je sporing niet meer ) Het zijn orginele Volvo afstandhouders die je draaicirkel iets verkleinen, zodat de wielen die binnenspatschermen niet meer raken en de kunstof binnenbeschermkap niet beschadigd raakt. Dus inderdaad de draaicircel van een Volvo V70 is al niet echt klein te noemen, en vergroot je die met deze oplossing ook nog iets. De set wielen zoals ik ze heb kosten incl. band 800 Euro per stuk. (Alleen de Michelin band per stuk was al 320 Euro per stuk). Maar ik heb ze tweedehans gekocht voor 1000 Euro. Af en toe kom je wel tegen op bijvoorbeeld Marktplaats.nl of 2dehands.nl. Een imitatie R-velg zou een leuke optie kunnen zijn, die kosten veel minder, maar je moet dan wel goed opletten wat je koopt in verband met de juiste sporing. (Wiel teveel naar binnen of naar buiten )

Geplaatst: 28.11.2007 - 22:37
door V70 Black Saffier
Sorry,

De foto van de 18 inch R-velg is niet van de beste kwaliteit. Ik zal zo spoedig mogelijk nieuwe foto`s van de Volvo en de 18 inch wielen maken. Ze zitten er namelijk nu niet meer onder in verband met de orginele( winter )velgen.

Vr. Gr. HM

Geplaatst: 29.11.2007 - 00:24
door Auk
@ Jeroenburen: Ik weet niet of dit de originele R-velgen zijn, of imitaties.. daar moet ik de foto's eens voor gaan vergelijken, maar ik weet wel dat je imi's hebt in 19" voor 900euro.. ex. banden.

Alleen vind ik de banden van Black Saffier niet echt op 18" lijken, nijgt mij meer de richting van 17" op... je hebt nog erg veel ruimte over in je wielkasten, + het feit dat je flinke wangdikte van de band hebt..

Wel mooie combi op die kleur! Wees er maar voorzichtig op :)

Geplaatst: 29.11.2007 - 20:56
door V70 Black Saffier
Het zijn toch echt de orginele 18 inch Volvo-R velgen. Als de wielen onder de auto zitten en er dus gewicht op komt, rij ik toch bijna met de velgen op straat ( Grof gezegt ). Je moet wel heel erg uitkijken met stoeprandjes, maar dat moet je met elke velg.

Vr, Gr, HM

Hier een foto met de wintervelgen.

Geplaatst: 29.11.2007 - 20:59
door V70 Black Saffier
Het zijn toch echt de orginele 18 inch Volvo-R velgen. Als de wielen onder de auto zitten en er dus gewicht op komt, rij ik toch bijna met de velgen op straat ( Grof gezegt ). Je moet wel heel erg uitkijken met stoeprandjes, maar dat moet je met elke velg.

Vr, Gr, HM

Hier een foto met de wintervelgen.