Pagina 1 van 1
Prestaties gechipte S60 D5??
Geplaatst: 15.11.2007 - 15:01
door saab9-3
Hallo allemaal!
Ik overweeg om een S60 D5 aan te schaffen. Nu heb ik laatst proefgereden en vond 'm op zich best snel, maar op de snelweg mag de acceleratie wel wat forser. Komt waarschijnlijk omdat ik nu in een zwaar gechipte Saab 9-3 (benzine) rijd met ca. 265 pk en 370 Nm.
De S60 zal dus ook een krachtkuurtje moeten krijgen. Nu zal ik wel nooit de prestaties krijgen die ik momenteel gewend ben, maar ik vind het moeilijk in te schatten welke prestaties je wel krijgt. Ik rijd veel snelweg en ben dus vooral op zoek naar een goede acceleratie van 80-120 km/h in 5e versnelling. Het gaat vooral om de 5e versnelling, omdat ik in praktijk niet zal terugschakelen bij het inhalen van een vrachtwagen.
Wie heeft zijn acceleratie van 80-120 km/h wel eens gemeten in de 5e versnelling? Gechipt/ongechipt??
Verder rijd ik nu automaat en als het even kan, wil ik weer een automaat. Wie weet de acceleratie van 80-120 km/h voor een automaat (met/zonder kickdown)? Gechipt/ongechipt?
Ik ben erg benieuwd naar de reacties !
Groeten,
Peter
Geplaatst: 16.11.2007 - 07:54
door V480-S60
Welkom Peter,
Je hebt het juiste subforum gevonden.
Ga daar eens lekker in lezen.
Er lopen hier heel wat mensen rond die hun D5 gechipped hebben.
Maar of ze de tijd ogenomen hebben geloof ik niet zo. Doet ons ook meestal niet echt boeien.
Waar het om gaat is de beleving van de extra duw in de rug.
Daar komt bij dat hier op het forum ook een paar tuners rondlopen. Deze zijn zeer genegen jouw een offerte op maat te geven. Precies zoals jij dat wenst.
Ga overigens van de ongechipte tijden uit van de fabrieksgegevens. Die kloppen wel een beetje.
De gechipte cijfers. Voor een D5 met Geartronic. Ben heeft dit voor zijn XC70 in zijn topic over Hartog tuning neergezet.
Ben schreef:
Daar komen ze:
Accelleratie van 0-100 was 10,57 sec en is nu 8,51 sec.
Accelleratie van 80-120 was 7,85 sec en is nu 6,06 sec.
dat zijn toch aardige verschillen. Op papier.... en hoe is dat dan in de praktijk?
Dat is een goed gevoel! Big smile gedurende de hele terugweg
Het zijn op papier maar een paar seconden en soms minder dan dat, maar in het verkeer maakt het een wereld van verschil. Even invoegen is geen probleem meer, je weet zeker dat er onmiddellijk een reactie uit het vooronder komt. Het geeft zoveel meer zekerheid dat er gebeurt wat je verwacht. Een geruststellende gedachte.
Bedenk wel:
Een diesel is geen benzine auto. Dat kan je absoluut niet met elkaar vergelijken. Zeker niet als de benzine-auto ook nog eens gechipped is.
De diesel zal wel een veel relaxtere rijder van je maken. Het vermogen en met name het koppel komt veel gemakkelijker vrij.
Geplaatst: 16.11.2007 - 16:59
door gertsan
Ben ik toch blij dat ik een automaat heb, dat is ook een optie als je hem toch nog niet hebt. Ik geef gas en hij bepaalt zelf of hij wil terugschakelen of niet. Dus houdt dat even in je achterhoofd als je echt gaat kijken! Het rijdt echt lekkerder (ook in de file) maar ja er zullen wel andere met een andere mening zijn, maar denk er aan dat de meeste nog niet in een geartronic gereden hebben. Die past zich aan aan je rijstijl!!
Geplaatst: 17.11.2007 - 17:31
door Jaco
Laat mijn S80 D5 ook tunen bij Rica. Weet iemand welke acceleratievoordelen dit oplevert. Heb alleen gehoord dat vermogen toeneemt naar 225 pk en 460 nm.

Geplaatst: 18.11.2007 - 18:28
door saab9-3
Op het forum staat inderdaad veel info over chiptunen. Over het algemeen is iedereen erg tevreden en spreekt men over behoorlijke verschillen in trekkracht. Soms wordt het verkregen vermogen en trekkracht vermeld. Veel meer gaat het om enkel kwalitatieve vermeldingen ("rijdt echt een stuk beter"). Prima, maar moeilijk in te schatten welke prestaties hier nu bij horen. Uiteindelijk ben ik benieuwd hoe de prestaties zich verhouden tot andere auto's. Met andere woorden: wie is sneller?? Hiervoor moet je objectief kunnen vergelijken. Dit kan volgens mij het beste met standaard acceleratiemetingen.
Ik heb trouwens afgelopen weekend gereden in een V50 2.0D. Ook een lekkere motor. Weet iemand wat deze doet na chiptunen (acceleraties)? De auto was voorzien van retrofit roetfilter. Maakt dit nog uit?
Groeten,
Peter
Geplaatst: 18.11.2007 - 19:29
door Lambert
Ik overweeg om een S60 D5 aan te schaffen. Nu heb ik laatst proefgereden en vond 'm op zich best snel, maar op de snelweg mag de acceleratie wel wat forser. Komt waarschijnlijk omdat ik nu in een zwaar gechipte Saab 9-3 (benzine) rijd met ca. 265 pk en 370 Nm.
De S60 zal dus ook een krachtkuurtje moeten krijgen. Nu zal ik wel nooit de prestaties krijgen die ik momenteel gewend ben, maar ik vind het moeilijk in te schatten welke prestaties je wel krijgt. Ik rijd veel snelweg en ben dus vooral op zoek naar een goede acceleratie van 80-120 km/h in 5e versnelling. Het gaat vooral om de 5e versnelling, omdat ik in praktijk niet zal terugschakelen bij het inhalen van een vrachtwagen.
Wie heeft zijn acceleratie van 80-120 km/h wel eens gemeten in de 5e versnelling? Gechipt/ongechipt??
Je spreekt over een 5e versnelling, een nieuwe D5 heeft een 6-bak, tevens is het vermogen standaard 185 pk. Ik heb die van mij laten chippen en levert nu 226 pk. Tevens is het koppel nu 460 nM. Zelfs in de 6 kun je van 80 doortrekken, geen probleem. Ik zal van de week eens even timen. Wel denk ik dat de tijden een stukje sneller zijn als die van Ben, want een S60 is wel lichter dan een XC70 volgens mij...
Geplaatst: 18.11.2007 - 20:48
door Ben
Weet je Peter, het zal me een rotzorg zijn hoe snel hij is.
Zolang ik 'm prettig vind rijden interesseren me de cijfers niet.
De getallen die ik eerder in het verlsag van de tuning heb gezet was meer voor anderen dan voor mijzelf.

Geplaatst: 19.11.2007 - 10:58
door saab9-3
Ik zal van de week eens even timen.
Graag, ik ben erg benieuwd!
Groeten,
Peter
Geplaatst: 19.11.2007 - 19:43
door Edgar
Ik ben het wel met Ben eens, zo bekijk ik het ook!
Mijn auto is getuned om normaal mee te komen in het verkeer, als ik het gas intrap gaat hij als de brandweer maar als ik het gas normaal intrap is het géén nerveuze auto... Maar bij mij is het verschil met de standaard sprint wel aanmerkelijk verbeterd. Zie mijn topic hierover...
Heb je foto's van je 9-3? Ik heb zelf in 2004 een 9-3 2.2 TiD in Vector trim gehad. Vind het nog steeds mooie auto's