Pagina 1 van 1
topsnelheid 144
Geplaatst: 16.11.2007 - 09:30
door biadman
wat is de top van een 144 met een b20 motor? lopend op gas
heb hem eiegenlijk nog nooit boven de 125 uit gekregen, en vroeg me af of dit normaal is...
Geplaatst: 16.11.2007 - 09:42
door v700r
Volgens mij moet dat makkelijk 150 lopen.
Geplaatst: 16.11.2007 - 09:52
door volvo rob
Voor een 2cv is dit normaal, voor een 144 niet lijkt mij
Volgens
Motorbase ligt de top op 92 Mph = 148 km/h
Geplaatst: 16.11.2007 - 14:08
door biadman
hmmm. hoe krijg ik mijn top dan omhoog?
of kan dit aan het feit liggen dat ie alleen op gas rijd?
Geplaatst: 16.11.2007 - 14:12
door volvo rob
kan dit aan het feit liggen dat ie alleen op gas rijd
nee, ik rijd ook in een B20 op lpg (wel een 122S, maar blok is hetzelfde) en ik rijd makkelijk 150+ (en de rest...)
Ik heb geen flauw idee hoe je de top omhoog krijgt.
naschrift: dat zeg ik nou wel, dat het blok hetzelfde is, maar er zijn natuurlijk meerdere smaken in een B20 blok.
Kijk onder "Motorcodering" op de volgende link.
Klllliiiik
Hier staat een stukje over de De geschiedenis van de 140 en 160 serie, waarin wordt genoemd dat de 144 met B18A (1800cc, 85PK) ong max. 145 rijdt.
Dan moet jij met je B20 toch wel 150 kunnen halen.
==> Ook leuk om te lezen
..
Hier
VOLVO 140 Information Center 1967 - 1974 kun je wel achterhalen welk type B20 je nu in je 144 hebt liggen.
Volgens mij heb je 1 van de laatsten (een '74-er als ik mij niet vergis), dus moet er een B20B of B20F blok in liggen
'74 B20B => dual carburetors with 97hp
'74 B20F => fuel injection with 109hp
(Tenminste, als alles nog origineel is........)
..
..
Geplaatst: 16.11.2007 - 16:42
door biadman
hehehe origineel is ie dan sowieso niet... heb maar een carb!
maar ik zal als ik tijd heb (ben nu op m'n werk) eff kijken wat het is maar ik gok dat het ligt aan het ontbreken van de 2e carb... :S
Geplaatst: 16.11.2007 - 21:14
door dopdedouwer
Ik heb een simpele b20a maar die komt zeker wel boven de 120 uit.
In werkelijke km's zal het allemaal wel mee vallen, maar het wijzertje is de 160 wel eens gepasseerd. Je zit niet echt op je gemakt (zonder OD), maar toch leuk om al billenknijpend, nochalant proberen te kijken als je een dikke audi of mercedes inhaalt.
Geplaatst: 16.11.2007 - 23:18
door biadman
morgen effe checken...
maar qua zonder overdrive zo hard rijden, dat gevoel ken ik

Geplaatst: 17.11.2007 - 15:02
door whitehorsekart
Mijn 144 op LPG loopt op de teller bijna 155, en dat is ongeveer 145 echt. Op benzine zou hij nog iets harder moeten kunnen lopen.
Normale B20A motor.
Dit is niet mijn eerste 140 en ze liepen allemaal ongeveer even hard.
Ik rijdt kruissnelheid 130-140 op de teller.
De S zou nog 10 kilometer harder moeten kunnen.
Ik zou zeggen: compressie meten, verdeler goed controleren(ook voor- na-onsteking), lpg afstellen etc.!
In een S motor met 1 carburateur is een andere nokkenas - compressie gecombineerd met slechtere "ademhaling". Misschien dat iemand hier nog iets over kan zeggen?
Verder:
Is de versnellingsbak wel goed? Ik heb eens een 242 meegemaakt die niet harder dan 100 wilde, en bij controle blekk dat de bak zo zwaar draaide dat je hem met de hand niet rondkreeg!
Geplaatst: 17.11.2007 - 21:24
door kreftie
Als je auto niet harder loopt, houdt ie dan verder in bij hogere toeren?
Naast een zware bak misschien een ontstekingsprobleem.
Ach....afstellen is een makkie .
Geplaatst: 18.11.2007 - 21:15
door oudegroen
Waarom zou je überhaubt harder dan 100 willen rijden met zo'n auto?
Geplaatst: 19.11.2007 - 21:39
door dopdedouwer
Anders komen die vrachtwagens zo dichtbij

Geplaatst: 22.11.2007 - 14:46
door Volf
dopdedouwer schreef:Anders komen die vrachtwagens zo dichtbij

haha die mogen anders maar 80 hoor, ze rijden meestal wel 85-90 maar als jij rond de 100 zit blijf je ze toch net voor?!
Gr. Davey
Die geen idee heeft hoe hard zijne gaat

Geplaatst: 22.11.2007 - 22:37
door biadman
moet nog steeds kijken trouwens...
heb overgens wel een eventuele set carbs op het oog... alleen zonder spruitstuk... is daar moeilijk aan te komen?
Geplaatst: 23.11.2007 - 18:21
door Volf
biadman schreef:moet nog steeds kijken trouwens...
heb overgens wel een eventuele set carbs op het oog... alleen zonder spruitstuk... is daar moeilijk aan te komen?
Dubbele carb`s of enkele carb ? Denk dat ik wel wat heb liggen ergens..
Gr. Davey
Geplaatst: 24.11.2007 - 01:38
door biadman
voor dubbel... maar weet nog niet zeker of ik eraan kan komen/of ik het uberhaupt ga doen...
Geplaatst: 24.11.2007 - 12:28
door Volf
biadman schreef:voor dubbel... maar weet nog niet zeker of ik eraan kan komen/of ik het uberhaupt ga doen...
Laat als het doorgaat het maar weten,kijk ik dan even voor je !
Gr. Davey
Geplaatst: 28.11.2007 - 13:32
door biadman
motor nr is echt niet goed te lezen..., veel vuil en kom er slecht bij...
tevens staan de nr's niet op de volgorde zoals in de link bescheven... maarja, 't is wat t is
