Pagina 1 van 1
Volvo 440 Centrale Vergrendeling functioneert niet
Geplaatst: 18.11.2007 - 18:15
door mverhagen
Sinds afgelopen woensdag in het bezit van een 440 automaat 1995. Alleen de CV doet niks. Zekering is niet doorgebrand. Zowel binnen als buiten reageert de CV nergens op. Hoor ook geen relais tikken.
Waar kan ik het relais vinden? Volgens de schemas zit ie niet onder de motorkap. En binnen kan ik geen enkel relais vinden.
Wat kan het nog meer zijn? Storing in de CV regelunit?
Geplaatst: 19.11.2007 - 15:53
door mverhagen
Zo'n ingewikkelde vraag is het toch niet waar het CV relais zit?
Geplaatst: 19.11.2007 - 19:53
door wpee
Normaal onder het dashboard, dacht links bij zekeringen ergens
Wim
Geplaatst: 19.11.2007 - 20:00
door SchoutenCC
Een relais heeft de CV dacht ik niet, maar dat kan ik mishebben. Wat je misschien wel kunt vinden is de sturingseenheid. Als het een 'officiƫle' CV is, ik meen ooit in een oude montagehandleiding te hebben gezien dat monteurs werd geadviseerd om deze bijvoorbeeld te monteren achter het dashboardkastje of het afdekpaneel daaronder. Is het echter een aftermarket, dan kan het overal zitten; bijv. in de bestuurdersdeur of achter de zekeringkast oid.
Misschien is het handig te vermelden of hij het wel heeft gedaan, hoe je test, afstandsbediening of niet etc. etc.
Geplaatst: 19.11.2007 - 21:35
door mverhagen
Na ff zoeken. Hij zit achter het kapje van de motorkap hendel.
Het is een originele CV. In mijn bezit heeft ie niet gewerkt. Maar ik heb het relais is opengemaakt en die zag er alsvolgt uit:
Dus niet zo gek dat die het niet meer doet. Nieuw schijnt ie 55 euro te kosten. Dus maar ff van de sloop vissen.
Zo te zien is CV principe erg simpel. Het relais zit wat electronica in wat ongetwijfeld de rest van de deuren aanstuurd.
Geplaatst: 19.11.2007 - 21:57
door SchoutenCC
Misschien een tip: voordat je blij een nieuwe installeert en die mogelijk dezelfde toestand tegemoet doet komen, kijk even of je niet bijv. ergens kortsluiting maakt waardoor de oude unit er zo uit is komen te zien. Scheelt je een nodeloze tweede ritje

Geplaatst: 19.11.2007 - 22:13
door mverhagen
Zark3 schreef:Misschien een tip: voordat je blij een nieuwe installeert en die mogelijk dezelfde toestand tegemoet doet komen, kijk even of je niet bijv. ergens kortsluiting maakt waardoor de oude unit er zo uit is komen te zien. Scheelt je een nodeloze tweede ritje

Dit is oxidatie. Heeft niks met kortsluiting te maken. Is gewoon vocht wat op al die soldeerpunten is gaan oxideren. En gaan roesten. Zekering zat er ook nog gewoon in. En je hoorde heel soms nog een klikje uit het relais komen. Maar de electronica erop is ongetwijfeld stuk.
Geplaatst: 20.11.2007 - 20:13
door MV
Best kans dat alle motortjes in de deuren doorgefikt zijn, heb ik nl ook. Na het vervangen het relais (zag er net zo uit als op de foto) en de gever in de deur werkte het zaakje nog steeds niet. Het relais klikte wel. De spanning in de deuren werd netjes +12 en -12 volt.
Ik laat het maar zo, heb niet zoveel zin om weer alle deurbekleding er nogmaals af te halen. Twas wel de ideale gelegenheid alle deuren netjes te tectyleren!
Geplaatst: 22.11.2007 - 10:08
door mverhagen
Hmm. Dat zou balle zijn. Ik kan de motortjes toch makkelijk testen? Gewoon die stekker losklikken dat bij het relais ligt. 2 draden. Een groene en een bruine.
Als ik daar ff 12volt en een - opzet zou het motortje moeten reageren toch? Doet ie dat niet zal die wel stuk zijn.
Geplaatst: 22.11.2007 - 20:22
door mverhagen
AARGH. Ik heb net die rubberen draaddoorvoerboom losgehaald aan de bijrijderskant. 4draden zaten erin. 2 witte. Voor de speakers. En een gele en een groene.
Dat zou dan de CV motor moeten zijn. Adaptertje gepakt. 12Volt DC. + en - op de draad van de CV... Gebeurd er NIETS. Omgedraaid. Weer niets!
Oftewel het lijkt er inderdaad op dat dat relais alle deurmotoren door heeft laten fikken. Wel een achterlijke contructie dat zoiets kan gebeuren. :-x
Geplaatst: 23.11.2007 - 19:52
door MV
is idd. vervelend! Oorzaak bij mijn auto was aanvankelijk het relais dat zomaar uit eigen intiatief de deuren open en dicht deed, ook tijdens het rijden maar ook als ik naast de auto stond. Daarna stopte het, net als de radio. Nadat ik de zekering heb vervangen heeft de centrale vergrendeling het nooit meer gedaan.
Op de sloop motortjes halen is een hoop werk/tijd en je weet niet wat je er aan hebt. tis een heel gepriegel om alle motortjes uit te wisselen. Misschien hebben ze bij auto RIMA in Druten wel geteste mototjes liggen. Die hebben alleen maar VOLVO onderdelen.
Succes!
Geplaatst: 24.06.2008 - 02:17
door evanmandos2
Misschien wat laat, maar voor de toekomstigen met dit probleem:
Als je CV gratis zichzelf bedient, of het niet doet(motortjes wel), dan kun je er haast donder op zeggen dat het de bekabeling aan de bestuurderszijde is. deze bekabeling ligt erg dicht bij je linkervoet, en komt makkelijk onder het kunstof afdekdeel weg(kabels+vloermat+voeten is ook nie goe). Ook is deze bekabeling voorzien van wat stekers, en stekers betekenen meestal problemen
Ik ben met mijn eigen 440 nu zover dat de CV nog maar heel sporadisch flipt, hij deed het eerst niet, na de eerste steker vervangen te hebben door een ouderwetse soldeerverbinding werkte die wel maar flipte constant.
Heb nu de 2e steker verwijderd en gaat nu nog maar heel enkel gratis open of dicht, vermoed dat dit in het sleepcontact(?) zit wat de slotpen van het bestuurdersportier detecteert om de rest aan te sturen. Zal zeker vervolg posten als ik het helemaal oplos !