Pagina 1 van 1
Ervaringen gevraagd 2.0T op LPG
Geplaatst: 19.11.2007 - 11:30
door Ripley
Ik neem mijn leaseauto over na de looptijd. Het gaat om een V40 2.0T uit 2004 met een B4204T3 motor en 120 dkm op de teller.
Omdat ik er nog vele km's mee wil rijden, overweeg ik LPG in te bouwen. Heb van alles gelezen op dit forum over dit onderwerp, maar ik kan geen echte ervaringen van 2.0T-op-LPG rijders vinden.
Daarom een oproep om ervaringen:
Productiedatum auto?
Welke installatie?
Wel of geen flash lube installatie?
Wel of geen aangepaste kop?
Bij hoeveel km ingebouwd?
Hoeveel km sindsdien gereden?
Hoe rijdt het?
Extra slijtage of onderhoud (kleppen stellen)?
Nogmaals: het gaat me om de 2.0T. Ik ga ervan uit dat kleppenslijtage specifiek is voor een type en dat goede/slechte ervaringen met een 1.8 of 2.0 weinig zeggen over een 2.0T.
Geplaatst: 19.11.2007 - 12:33
door Okke
Ik kan wel alvast een aantal antwoorden geven.
-Je hebt mogelijk geen aangepaste kop, deze is alleen gemaakt voor de 1.8 (voor gebruik in de bi-fuel). Ik heb wel eens begrepen dat juist de t-kop zelfde is als de bi-fuel kop (op de kop zitten mogelijkheden op de turbo te monteren), maar de dealer weet dat zeker!
-Phase 2 (ook MY2004) heeft alleen nog "vaste" kleppen, lpg brengt met zich mee dat deze mogelijk na verloop van tijd gesteld moeten worden.
-Het kan zelfde rijden als benzine (bij mij wel, ik heb gewoon een 1.8 )
-Flashlube: ik heb het niet maar er zijn hier behoorlijk wat mensen met positieve ervaringen.
-Kilometerstand is wel wat aan de hoge kant, er zijn bedrijven die niet boven de 50.000 willen inbouwen.
-Zoek een goede inbouwer (zoekfunctie forum, ik dacht Mesman in Son en Breugel) die je van eerlijk advies voorziet. Goedkoop kan duurkoop zijn en veel irritatie.
Ludo heeft vast nog wel een paar tips
Succes, verder een mooie auto (foto's!)
Geplaatst: 21.11.2007 - 09:52
door Ripley
Okke schreef:-Je hebt mogelijk geen aangepaste kop, deze is alleen gemaakt voor de 1.8 (voor gebruik in de bi-fuel). Ik heb wel eens begrepen dat juist de t-kop zelfde is als de bi-fuel kop (op de kop zitten mogelijkheden op de turbo te monteren), maar de dealer weet dat zeker!
Mijn dealer wist het niet zeker, maar dacht dat het een andere kop was dan de bifuel.
Okke schreef:-Phase 2 (ook MY2004) heeft alleen nog "vaste" kleppen, lpg brengt met zich mee dat deze mogelijk na verloop van tijd gesteld moeten worden.
Snap ik, maar dat de hydraulische stoters niet hoeven te worden gesteld, betekent volgens mij niet dat de zittingen niet of minder verslijten. Scheelt natuurlijk wel in de onderhoudskosten.
Okke schreef:-Zoek een goede inbouwer (zoekfunctie forum, ik dacht Mesman in Son en Breugel) die je van eerlijk advies voorziet. Goedkoop kan duurkoop zijn en veel irritatie.
Gesproken met dhr. Mesman. Zeer prettig gesprek, maar helaas kon hij geen uitsluitsel geven, omdat hij geen ervaring heeft met deze motor. Hij verwacht dat het prima gaat, maar er bestaat een risico dat je bij 100-150 dkm de kleppen moet vervangen (duur geintje, 1.500 euro?). Geen horror stories over versleten kleppen bij 30 dkm. Maar ook geen garantie op slijtage.
Geplaatst: 21.11.2007 - 10:05
door Okke
Kleppen stellen is al niet echt goedkoop (Ruim 600 Euro bij de dealer), dat moet je dus er bij rekenen. Wanneer kan ik je uit eigen ervaring niet vertellen. Bij mij (bi-fuel) laten controleren en stellen bij 180.000 Km, ik moest dan over ongeveer 60.000 Km de klepspeling weer laten controleren. Vriend van mij rijdt al 230.000 Km, stellen was niet nodig.
Ik zou als ik jouw was er goed over nadenken hoeveel KM je nog met deze auto wilt rijden. Kosten baten plaatje maken. Ik denk namelijk dat je echt goed veel moet rijden voordat je het bep behaalt!
Geplaatst: 21.11.2007 - 10:19
door Ripley
Heb ik al gedaan. Rijd momenteel zo'n 30.000 per jaar. Begin in februari wel een nieuwe job en het aantal km's kan daarom wat gaan veranderen. Als ik nog 5 jaar met deze wagen rijd, loopt 'ie richting de 300.000 km en bespaar ik zo'n 6.000 euro. Dan houd ik rekening met 1.000 euro meerwaarde door lpg-installatie en 1.000 euro extra onderhoud. Een leuk bedrag om in je handen gedrukt te krijgen, maar over 5 jaar ook weer niet iets om van wakker te liggen. Vandaar dat ik het nog overweeg.
Veel leuker is natuurlijk om het geld voor de G3 in een T4-turbo, downpipe, catback en remap te steken :redhotevil:
Geplaatst: 21.11.2007 - 10:47
door Okke
Haha tjah!
Ik denk niet echt dat je nog 1000 euro meerwaarde moet calculeren voor een auto met 300.000 op lpg.
Wat wel realistisch is, is om minimaal de 1000 euro aan extra onderhoud te rekenen.
Vergeet ook niet je investering (3000,-?) Ik denk dat het voordeel dan allemaal wel mee valt. En mocht je 'm eerder inruilen, dan heb je niet echt veel voordeel denk ik. Begrijp mij goed, ik vind lpg een prima brandstof, maar zoals we hier op het forum wel eens gecalculeerd hebben ontlopen de totaalkosten van benzine/diesel/lpg elkaar vreemd genoeg niet zo heel veel. Als de lpg instalatie er al in had gezeten, en dus de eerste afschrijving al is geweest, is een voordeel wel sneller mogelijk (maar vaak hogere kilometerstanden en dus...). Moeilijk hoor, het is een prachtige auto.
Wat ook zo is: nu kan je er waarschijnlijk een mooie prijs voor krijgen. Wat zijn de alternatieven?
Geplaatst: 21.11.2007 - 11:05
door Ripley
Installatie heb ik meegerekend (opgave van 2.275 voor LPI bij Mesman). Je hebt een punt dat de wagen dan geen 1.000 euro extra waard is. Het is een beetje koffiedik kijken wat een auto met 270.000 op de teller opbrengt. Overigens is hij wel hardstikke goed nu. Ik heb een paar kleine schades nog laten repareren onder het leasecontract en mechanisch is hij probleemloos. Daarom wil ik graag deze wagen overnemen, dan weet ik tenminste wat ik koop.
Alternatieven? Niet lachen: kijk met een half oog naar een Audi S8 uit 99--02. Daar
moet dan wel G3 in, want 30.000 met 16l per 100km is niet leuk meer. Ander prijsplaatje, maar dat probeer ik aan mezelf te verkopen onder het kopje 'hobbies kosten geld'. Ik ben nog niet overtuigd

Geplaatst: 21.11.2007 - 13:17
door Okke
Een goede vriend van mij heeft een tijdje een A6 gereden (2.9 V6 dacht ik...) van ruim 6 jaar oud. Hij rijdt nu een Fabia combi op LPG

. Het werd wel een erg dure hobby (met name het onderhoud). Jaja, fris en fruitig tussen de 1 op 6 of 1 op 10 rijden met de A6 op benzine. Reed wel super...
Dan zou ik 'm gewoon lekker zo doorrijden. Zeker als je ruim onder de 2 ton blijft, zijn er genoeg gegadigden denk ik. Succes met het besluit!