Pagina 1 van 1

Mogelijke aanschaf 244/245

Geplaatst: 22.11.2007 - 22:17
door Dhoeksema
Beste medeforumleden,

Ik zal mij even voorstellen . . .
Ik ben Dane Hoeksema, 22 jaar jong, en nogal 'automobiel-verslingerd'.
Eigenlijk hoor ik (nog) niet thuis op dit forum . . .
1 - Ik rijd nog niet zo lang rond en
2 - Door omstandigheden heb ik nog niet de financiele middelen gehad om een eigen auto te rijden, laat staan een volvo. Helaas :-( (Heel heel heleboel 'helaas-jes')
Mijn bedoeling is om mij op dit forum voldoende te laten informeren om wellicht een 240 te kunnen aanschaffen.

Een vraagje over deze auto . Ik ben niet zo heel technisch, dus ik zal eventuele reparaties moeten laten doen. Weet iemand met welke kosten ik dan ongeveer rekening moet houden? (Mocht ik tot aanschaf overgaan?)

Met vriendelijke groet, Dane

Mods edit
Even die verschrikkelijk lange link verborgen. Gebruik voor dit soort linken linkje

Geplaatst: 22.11.2007 - 22:40
door biadman
ziet er netjes uit, maar als je niet handig bent (tenzij je een goed gevulde bankrekening hebt) zou ik toch voor een ander kijken...

Geplaatst: 23.11.2007 - 07:35
door V480-S60
Dit is zo te zien wel een plaatje.
Die D6 blokken zijn op zich heel sterk. Maar er kunnen, zoals in dit geval, ook grote problemen mee zijn.
Ga ook eens informeren bij www.volvolvo.nl Daar zit Erik265 die heeft uiteindelijk zijn blok laten reviseren. (Is wel zeker nodig hierbij zo te lezen)

3000 Euro is in dat kader wel te veel. Inclusief motorrevisie mag je op 5000 Euro uitkomen.

Geplaatst: 23.11.2007 - 17:14
door Belg
Hallo,

Ik heb jaren met een 240 diesel rondgereden en der zijn toch wel enkele nadelen aan. De wagen is ronduit traag, zeker als je moet optrekken of hernemen. Wat mij ook opviel was het olieverbruik. Dat zou een ziekte zijn bij deze wagens. Bergop moest je de vrachtwagen constant voorlaten en als je in Belgie woont en naar het zuiden trekt heb je van die heuveltjes. Echt zuinig voor een diesel is hij niet. Je moet toch rekenen op een 9 liter op 100 km. Als je echt een 240 wil rijden opteer dan voor eentje op LPG, als je dat omrekent ben je dan veel zuiniger uit. En je rijdt dan nog met een echte volvo motor. De dieselversie is een vw motor.

Geplaatst: 24.11.2007 - 17:59
door Dhoeksema
@Belg . . . En dat motorgeluid dan . . . :P

Geplaatst: 24.11.2007 - 21:37
door volvorider
Kijk eens op mijn web-log.

Geplaatst: 24.11.2007 - 23:48
door Fat Rat
Tsja die D6 blokken zijn niet de Red Blocks kwa kilometers die je er mee kan doen en kwa degelijkheid.
Persoonlijk zou ik niet voor een diesel gaan, zeker niet voor een ongeblazen. Ze zijn traag, niet zo degelijk als een benzine/lpg variant, duur als ze stuk gaan.

Sommige mensen zijn er verslingerd aan, ik niet. Doe mij maar een red block anyday anyway. Oke het zijn ook geen racemonster, maar ze gaan en blijven gaan en als je denkt dat ze op zijn hebben ze nog een heel leven voor zich.

Mijn lpg systeem en een deel van de onsteking lag van de zomer overhoop tijdens de vakantie. Ondanks dat alles heeft mijn zweedse schone me nog een 1500-2000 kilometer door Frankrijk en Duitsland gelseept totdat ik er thuis mee aan de slag kon. Geen afdaling te heftig of klim te zwaar(mits je er de toeren inhield, lagen toeren liepen niet lekker op dat moment). We brulden samen de hellingen op met 60 in z'n 2 zonder dat ze een steek liet vallen.

Geplaatst: 29.11.2007 - 22:06
door erik265
Belg schreef:Hallo,

Ik heb jaren met een 240 diesel rondgereden en der zijn toch wel enkele nadelen aan. De wagen is ronduit traag, zeker als je moet optrekken of hernemen. Wat mij ook opviel was het olieverbruik. Dat zou een ziekte zijn bij deze wagens. Bergop moest je de vrachtwagen constant voorlaten en als je in Belgie woont en naar het zuiden trekt heb je van die heuveltjes. Echt zuinig voor een diesel is hij niet. Je moet toch rekenen op een 9 liter op 100 km. Als je echt een 240 wil rijden opteer dan voor eentje op LPG, als je dat omrekent ben je dan veel zuiniger uit. En je rijdt dan nog met een echte volvo motor. De dieselversie is een vw motor.
Hier wil ik toch graag even op reageren. Ik heb zoals vermeld een Amerikaanse diesel uit 1980. Het zijn inderdaad niet de snelste blokken, maar je kunt toch goed met het moderne verkeer meekomen. Het olieverbruik vind ik meevallen, maar dat zal ook wel van de staat van de motor en je rijstijl afhangen. Mijn brandstofverbruik ligt rond de 1 op 13, maar ik heb dan ook geen heuvels.
Probleem van deze blokken is dat er een grotere kans op oververhitting is. Goede koeling is dan ook noodzakelijk.
Het is inderdaad geen Volvo motor, maar hij heeft zichzelf na 28 jaar wel bewezen, volgens mij :D

De auto op Marktplaats is ondertussen verkocht, maar 3000 euro vind ik erg veel. Voor een complete motorrevisie moet je rond de 4000 euro rekenen. Mocht je een diesel aanschaffen, let dan goed op de staat van de motor (rook?). Laat als het even kan de compressie meten.

Veel succes ermee!