Pagina 1 van 3

Ben ik dan de enige volvo V70 die op PPO rijdt?

Geplaatst: 22.11.2007 - 23:38
door HQ
Zijn er nog meer volvo v70 2002 rijders die heppily ever after op PPO rijden?
(Insiders weten wat PPO is!)

Geplaatst: 22.11.2007 - 23:55
door joostb
nou vertel het ons ook eens , wat PPO is misschien gaan we het ook wel doen.

Geplaatst: 23.11.2007 - 00:05
door HQ
Zie mijn website...

Geplaatst: 23.11.2007 - 06:50
door bart simpson
is het wettelijk toegstaan?

Geplaatst: 23.11.2007 - 07:53
door Ben
Bij wielrenners heet dat toch EPO :-)

Geplaatst: 23.11.2007 - 08:36
door liquid_force
bart simpson schreef:is het wettelijk toegstaan?
nee, aangezien je geen accijns betaald ... stomme nederlandse regelgeving...

Geplaatst: 23.11.2007 - 08:55
door V480-S60
bart simpson schreef:is het wettelijk toegstaan?
Nee, zoals LqF stelt, en als je de PPO via de supermarkt koopt.

Ja onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan. Je moet dan echter een IBC van circa 1000 liter met pomp thuis hebben staan. Over de PPO die je daarin koopt betaal je accijns. Alle bonnen voor aankoop van PPO moet je bewaren etc. Hoop rompslomp!

Geplaatst: 23.11.2007 - 08:55
door Maarten
mooi uitgebreid verhaal op je website.
ook goed dat je ook uitgebreid ingaat op de evt nadelen/kinderziektes die je ondervindt.
krijg je alleen geen problemen met apk keuring?

Geplaatst: 23.11.2007 - 09:03
door V480-S60
@HQ
Je geeft zelf al aan dat er kinderziektes zijn. (niet zo verwonderlijk want PPO is toch wat anders dan diesel)
Maar mij is altijd verteld dat je de hele inspuiting naar z'n mallemoer helpt.
Wat doe je daar aan. Want ik kan zo gauw niet zien dat je die onderdelen vervangen hebt.

Geplaatst: 23.11.2007 - 10:03
door bart simpson
is het afkeur voor een APK?

Geplaatst: 23.11.2007 - 10:15
door HQ
Intussen heb ik nu bijna 10.000 km gereden met PPO en niet meer veranderd dan wat op de site staat dus niks aan het originele inspuitsysteem veranderd.
Ik heb vooraf technisch onderzoek gedaan naar het rijden op PPO en inderdaad veel opmerkingen over inspuiting niet goed, systeem wordt geheel ontregeld, pompen kapot, lekkage, etc.
ECHTER er was niemand te vinden die daadwerkelijk op deze manier gereden had (met dit type auto).

Dus wat rest dan?
Inderdaad "myth busting" Oftewel zelf de proef op de som nemen. Ik was namelijk tot de mening gekomen dat het namelijk wel kon mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet. (voldoende voorwarmen, juiste HD brandstofpomp (Bosch) hebben, plantaardige smeerolie gebruiken etc.)

Tot nu toe ben ik dus nog geen noemenswaardige problemen tegengekomen anders dan wat installatie problemen. Deze problemen hebben echter tot nu toe niets te maken gehad met het volvo brandstof injectie systeem.
De problemen waren allemaal terug te voeren op een aantal noodzakelijke kleine modificaties in de inbouw installatie zelf. D.w.z. alle ingebouwde onderdelen tot aan de inlaat van de hogedruk brandstofpomp.

Je kunt je afvragen of 10.000 km voldoende is om vast te stellen of het rijden op PPO schadelijk is of niet voor de motor maar voor mij is dit meer een ongoing expiriment.
Ik heb echter onlangs al een volvo gesignaleerd in duitsland die over de 50.000 km heeft gereden op PPO.
En tot nu toe valt het expiriment dus niet tegen. En dat met de steeds duurder wordende minerale olie en de steeds trager wordende overheid inzake de omschakeling naar alternatieven rest ons niets anders dan kleine burger initiatieven i.p.v te gaan zitten wachten op Harry Potter Balkende met zijn magische toverstaf....

Mijn lokale volvo subdealer is op de hoogte van mijn ombouw en volgt de ontwikkeling met interresse, binnenkort gaan we een roetgassen meting uitvoeren op zowel pure diesel als op PPO. Ik ben zelf zeer benieuwd wat de resultaten zijn. Overigens buiten de APK om want die hoeft voorlopig toch nog niet. Trouwens de hele APK is overigens geen enkel probleem. Daar de auto ook op pure diesel kan rijden. Dus bij een reguliere APK wordt hij gewoon op diesel gecheckt.

Bij een veel groter aantal km (zo rond de 50.000 km) zal ik waarschijnlijk een aantal verstuivers eruit halen om deze eens te laten testen. Verder wellicht de verbrandingskamers laten boroscopen (van binnen bekijken met een heel klein cameraatje).

Ik heb met opzet het laatste hoofdstuk met de kinderziektes toegevoegd om juist te laten zien wat er wel en niet waar is van de diverse opmerkingen in den lande. Overigens mocht de auto veel slechter gaan rijden cq. volvo gerelateerde storingen gaan vertonen dan zet ik er dat ook in. Wel zal ik dan kijken wat voor eventueel modificaties er te maken zijn. Want ik denk nog steeds dat rijden op PPO voordeliger is.

Voor de beste jongetjes in de klas en de calvinisten onder ons: een liter PPO (koolzaad met DIN norm 56156) a € 0,85 + € 0,375 accijns = € 1.225 dus het omslagpunt is er al (los van de inbouwkosten)

Geplaatst: 23.11.2007 - 10:41
door bart simpson
HQ schreef:Trouwens de hele APK is overigens geen enkel probleem. Daar de auto ook op pure diesel kan rijden. Dus bij een reguliere APK wordt hij gewoon op diesel gecheckt.
Volgens mij is dat iets te simpel, een auto met een lpg installatie kan toch ook op benzine rijden?
toch wordt hij afgekeurd voor de apk als de vermelding van het gas niet op het kenteken staat.

Geplaatst: 23.11.2007 - 10:45
door Battlecruiser
Maar dat geldt niet voor PPO.

PPO hoeft niet op kenteken gezet te worden.
En bij enige twijfel over het welslagen van de APK kan eenvoudig vóór de APK diesel getankt worden.
De PPO aanpassingen in de motorruimte zijn niet verboden en hoeven niet gekeurd te worden.

Geplaatst: 23.11.2007 - 11:00
door HQ
Precies en er zijn mij reeds velen voor gegaan die ook op PPO rijden en geen problemen hebben bij de APK.

Geplaatst: 23.11.2007 - 11:09
door V480-S60
Nog een (calvinistisch) vraagje/opmerking 8) :wink:

Momenteel tank ik nog steeds diesel voor 1,13 Euro. (max)
Jij bent (inclusief accijns) 1,225 kwijt.

Het is dus in mijn ogen niet voordeliger voor de knip.
Wat is het verbruik op PPO dan?

Geplaatst: 23.11.2007 - 11:34
door Battlecruiser
PPO-verbruik is even hoog als Dieselverbruik.
PPO kost 0,59 en diesel momenteel 1,17.

Blijkbaar maak ik de rekensommetjes toch anders dan jij.


Bovendien hoeft PPO niet op het kenteken, om de doodeenvoudige reden dat PPO geen wettelijk gedefinieerde brandstof is.
Als PPO in een autobrandstoftank wordt gestopt is het voor de wet omvervaardigd tot brandstof en daarmee (voor de wet) diesel geworden.
De moderne diesel is immers ook gewoon diesel met een beetje PPO en daar is immers geen verandering op het kentekenbewijs voor benodigd.

Het tanken van PPO in een auto is voor de wet vervaardigen van brandstof. Als het er eenmaal inzit is er geen mogelijkheid voor douane of justitie om te bewijzen dat je iets fouts (geen accijnsafdracht) hebt gedaan.
Alleen op heterdaad (betrappen op tanken van PPO) is een mogelijkheid.

Geplaatst: 23.11.2007 - 12:00
door bart simpson
Battlecruiser S80 schreef:Maar dat geldt niet voor PPO.

PPO hoeft niet op kenteken gezet te worden.
En bij enige twijfel over het welslagen van de APK kan eenvoudig vóór de APK diesel getankt worden.
De PPO aanpassingen in de motorruimte zijn niet verboden en hoeven niet gekeurd te worden.
heb je daar iets van een ondersteunende wetstekst van?
Battlecruiser S80 schreef:Bovendien hoeft PPO niet op het kenteken, om de doodeenvoudige reden dat PPO geen wettelijk gedefinieerde brandstof is.
Het valt dus niet onder "overige brandstoffen"?
Battlecruiser S80 schreef:Als PPO in een autobrandstoftank wordt gestopt is het voor de wet omvervaardigd tot brandstof en daarmee (voor de wet) diesel geworden.
Dat is rode diesel c.q. huisbrandolie dan toch ook?

Geplaatst: 23.11.2007 - 12:54
door V480-S60
Battlecruiser S80 schreef:PPO-verbruik is even hoog als Dieselverbruik.
PPO kost 0,59 en diesel momenteel 1,17.

Blijkbaar maak ik de rekensommetjes toch anders dan jij.
Ik ga uit van de prijs die IK momenteel voor diesel betaal bij mij in de omgeving. (maximum dat ik betaald heb was 1,15)
En HQ geeft zelf aan dat het hem 1,225 Euro kost (inclusief accijns.)

Geplaatst: 23.11.2007 - 12:57
door V480-S60
Battlecruiser S80 schreef: Het tanken van PPO in een auto is voor de wet vervaardigen van brandstof. Als het er eenmaal inzit is er geen mogelijkheid voor douane of justitie om te bewijzen dat je iets fouts (geen accijnsafdracht) hebt gedaan.
Alleen op heterdaad (betrappen op tanken van PPO) is een mogelijkheid.
Zodra je wordt "betrapt" op het rijden op PPO door de douane (zij nemen een monster uit jou tank) dien jij te kunnen bewijzen dat je accijns hebt afgedragen!
Jij moet dan de factuur van de IBC in jouw schuur kunnen tonen. Kan je die factuur (met accijnsbereking) niet tonen dan wordt het bloeden.
Analoog aan het rode diesel verhaal!

Geplaatst: 23.11.2007 - 13:01
door V480-S60
Als laatste:

Het rijden op PPO an sich is dus niet verboden!!! Er is inderdaad een maas in de wetgeving die niet verplicht om PPO als brandstof op het kenteken te zetten.

Het is wel verboden om op PPO te rijden waarvoor geen accijns is betaald. Dit heeft echter niets met het voertuigregelement te maken maar eerder met de belastingwetgeving. Het is een economisch delict.