Pagina 1 van 1

Zelf een cruise control inbouwen

Geplaatst: 13.07.2005 - 20:02
door Turbodesk
Hallo allemaal,
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Marcel, 30 jaar en in het bezit van een Volvo V40 1.8 (1997).
Nu heb ik een lastige vraag die ik nog steeds niet goed beantwoord krijg. Ik heb dit hele forum en internet afgezocht maar een duidelijk antwoord heb ik nog niet gekregen.

Ik wil graag een originele cruisecontrol, dus niet van dat andere merk die hier vaak wordt genoemd. Ik kan aan een originele richtingaanwijzer komen met cruisecontrol. Nu is de vraag of ik daar genoeg aan heb of dat er nog meer onderdelen gekocht moeten worden. Is het een kwestie van die schakelaar inbouwen, zekering plaatsen en relais (waarschijnlijk) of moet er nog meer gedaan worden.

Ik hoop dat er iemand is van Volvo zelf of dat er iemand is die het zelf al een keer gedaan heeft.

Alvast bedankt.

Geplaatst: 13.07.2005 - 23:28
door turbo
lijkt mij dat er dan nog wel wat meer moet gebeuren.

Iets moet toch de motor blijven aansturen/op toeren houden zonder dat jij aan de gas zit. En als je de rem intrapt de cruise control eraf schiet. Er zal nog wel ergens een regeleenheid zitten of ergens in een computer geprogrammeerd.

maar het fijne weet ik er ook niet van. vraag het eens je dealer!

Geplaatst: 14.07.2005 - 10:27
door ICEFOX
Hier komt inderdaad nog wel ff meer bij kijken. Dit was mijn plan nl ook. Kon uit een slopertje, ook een 1.9 TD, zo veel slopen als ik wilde. Dus leek mij de cruisecontrol wel erg makkelijk samen met de cv met ab.

Hier kwam ik al gauw van terug. Je mist nogal wat kabels, onder andere die voor de vacuumpomp rechtsachter in de motorruimte. De ontkoppelsensor van je koppeling, de extra sensor op je rem, om nog maar niet te beginnen over de kabelboom naar je cruisecontrolcomputer.

Ondanks dat ik er dus echt alles uit kon slopen ben ik hier maar niet aan begonnen. De gehele kabelboom moet dan worden omgezet! En met alleen de schakelarm ben je er echt niet! Tevens heeft de cruisecontrolcomputer ook verbinding met de centrale computer dus met een beetje pech moest ik die ook nog eens om zetten met alle gevolgen van dien!

Op mijn auto zat ook geen cv met ab, maar alleen cv. Ook dit grapje heb ik laten varen, weer een hele kabelboom nl. Omdat wanneer je cv met ab hebt ook de "deadth lock" functie hebt. Dat zijn een heleboel draden meer. Plus dat ik ook het bedieningsmotortje aan de bestuurderskant miste.
Hiervoor zelf maar ff flink aan het klussen geweest met een universele set, en het werkt als een zonnetje!

mvrgr ICEFOX

Geplaatst: 14.07.2005 - 21:33
door Turbodesk
Kijk hier heb ik wat aan!!!

Bedankt Icefox!

Hier begin ik dus echt niet aan, dit wordt veel te ingewikkeld.

Bedankt.

Geplaatst: 15.07.2005 - 00:51
door ps-amazon
als je een simpele auto hebt met een stangenstelsel aan de carburateur en een kabel om de snelheidsmeter aan te drijven is het nog wel zelf te doen

Geplaatst: 15.07.2005 - 09:13
door ICEFOX
Met een universele wel jah! Dan kun je er ook nog wel een nemen met een elektrische servo, dan red je het zeker wel.
Maar de standaard cruisecontrol die op de S/V40 zit, zit wel aardig complex in elkaar, getuige het wiringdiagram. En TurboDesk wilde nu juist die cruisecontrol inbouwen!

mvrgr Icefox

Geplaatst: 28.09.2005 - 19:29
door menjo
Ik zit ook te denken om cruisecontrol in te bouwen, maar het liefst wel met standaard Volvo onderdelen. Als ik het goed zie valt het allemaal redelijk mee, alleen het systeem maakt gebruik van een sensor op de versnellingsbak ("transmission gear shift position sensor"). Zit deze sensor er standaard op of is die specifiek voor de cruise control? Dat lijkt me het enige lastige om te installeren.

Geplaatst: 28.09.2005 - 21:16
door menjo
Die schakelaar zit alleen op de automaat

Geplaatst: 28.09.2005 - 21:33
door menjo
Dank je :lol:

Geplaatst: 29.09.2005 - 23:13
door BoyLovesGirl
nu valt mijn project #004 ook al in het water. cc plaatsen zit aan de andere kant van de lijn voor mij..

iemand een idee hoeveel het kost om een volvo origineel cc te laten plaatsen of een ander merk cc? thanks, BLG

Geplaatst: 29.09.2005 - 23:54
door ps-amazon
was een paar jaar geleden zo'n 600 € kwijt voor een goed systeem mbv originele bediening inkl montage (was in een opel, maar zal voor een volvo niet veel anders zijn)

Geplaatst: 30.09.2005 - 09:54
door menjo
Er is een kit van Volvo met nummer 30862250, wat ie precies kost weet ik niet, maar zou ik wel eens willen weten. Als optie was het ooit (1997) 408 euro, maar achteraf inbouwen zal wel wat duurder zijn om dat dat meer tijd kost. Tenzij je het zelf inbouwt natuurlijk.

Geplaatst: 04.10.2005 - 15:29
door menjo
Heb het even nagevraagd, die kit kost 239,57, inbouwsetje 90,97, samen dus 330,54. Exclusief BTW en exclusief montage.

Geplaatst: 04.10.2005 - 21:29
door BoyLovesGirl
thanks menjo! das niet eens zo veel. blijft over het avontuur van inbouwen... iemand ervaring mee in een s40, hoeveel tijd ben je kwijt... ik heb men auto namelijk elke dag nodig ...BLG men eerst volgende project wordt denk ik toch dual headlight en lichte pinkers plaatsen.....

Geplaatst: 05.10.2005 - 19:37
door v40pokemon
ooit samen met mn broer ingebouwd in een 740TIC(tevens ECC ingebouwd). Hels karwei, iets wat IK in ieder geval nooit meer doe. Simpel op te lossen: andere auto kopen=> alleen nog maar met cruise control en ECC...

Geplaatst: 05.10.2005 - 19:54
door menjo
Het is bij een S/V40 redelijk voorbereid, ik heb het zelf nog niet gedaan maar zoals ik het in Vadis zie:
Wat onderdelen vast zetten met in totaal 6 bouten, een vacuumslang van de pomp naar de servo, een kabelboom, controlunit aansluiten en nieuwe schakelaar er in zetten. De vraag is dus hoe makkelijk je bij de pedalen (er boven dus) komt om daar alles aan vast te schroeven.

Geplaatst: 14.10.2005 - 00:15
door seije017
ik kan dus voor 90 euro een set kopen compleet.
heb er ook een alarm ingezet daar de draden er ook al voor klaar lagen lijkt het me hier ook voor de hand te liggen dat de cruise control er ook in te bouwen is.
zal wel een hoop tijd in beslag nemen maar ik denk dat ik het toch maar doe.