Pagina 1 van 1

aandachtspunten S60 2.4D geartronic bj 2005

Geplaatst: 24.11.2007 - 19:41
door Lex
Beste forumvrienden. Ik overweeg de aanschaf van de S60 2.4D met geartronic. Het betreft hier de 130 pk versie van 2005. Zijn er specifieke punten waar ik op moet letten? En zijn er wellicht wat ervaringsdeskundigen die iets over de auto willen/kunnen vertellen? Ik heb de 16 pagina's van dit forum onderdeel reeds uitgeplozen en het is mij opgevallen dat de meeste topics over de 163 pk D5 versie gaan. Graag dus zinnige info ( of een verwijzing naar de link indien ik toch iets heb gemist ) over de "tamme" 130 pk versie. Alvast dank!

Geplaatst: 25.11.2007 - 01:08
door euerw
zoals je misschien al hebt kunnen lezen heb ik ook een 130pk+Gt, ik denk dat het voordeel zeker is dat bij een 163pk de mogelijkheid meer aanwezig is dat ie flink getrapt is, en met een 130pk juist minder, daarnaast is het feit dat de 130pk een gedowntuned versie is van de 163pk dus bij tuning meer rendement voor je geld want ze kunnen max en veilig naar 198pk...euh max in het veilige dan bedoel ik, verder die gt tov de gewone autom. helemaal geweldig!!! gewoon lekker zonder probleem en zeer luxe rijden. mocht het een strakke auto zijn en tech. netjes... gewoon doen!!! suc6

Geplaatst: 25.11.2007 - 20:48
door Harko
euerw schreef:zoals je misschien al hebt kunnen lezen heb ik ook een 130pk+Gt, ik denk dat het voordeel zeker is dat bij een 163pk de mogelijkheid meer aanwezig is dat ie flink getrapt is, en met een 130pk juist minder, daarnaast is het feit dat de 130pk een gedowntuned versie is van de 163pk dus bij tuning meer rendement voor je geld want ze kunnen max en veilig naar 198pk...euh max in het veilige dan bedoel ik, verder die gt tov de gewone autom. helemaal geweldig!!! gewoon lekker zonder probleem en zeer luxe rijden. mocht het een strakke auto zijn en tech. netjes... gewoon doen!!! suc6
Volgens mij is het verhaal over de 130 of 163 pk. niet helemaal juist....
Een 2.4D met 130 pk is meer belast dan de een D5 met 163 pk. Immers, je wil toch een beetje doorrijden met zo'n geknepen diesel, en daardoor wordt de 130 pk versie vaak tot onverantwoord hoge toerentallen doorgetrokken. En als een diesel ergens van te lijden heeft is het wel van hoge toerentallen. De D5 variant heeft vermogen, en belangrijker nog, koppel te over waardoor er motorisch gezien rustiger mee wordt gereden.

Ter aanvulling; voor industriele dieselmotoren (tractoren, shovels etc.) worden de draaiuren @1000 rpm bijgehouden. Dit geeft een indicatie van de slijtage. Een uur bij 3000 rpm telt dus drie keer zo zwaar als een uur bij 1000 rpm.

Maar verder; als het olieverbruik normaal is, en hij zn beurten tijdig heeft gehad zie ik geen enkele reden om het niet te doen. Wel meteen ff naar Fasttech oid, want een auto van 1600 kg met 130 pk en nog geen 300Nm is echt een schande voor het merk :D

Geplaatst: 26.11.2007 - 09:49
door V480-S60
Harko schreef: Wel meteen ff naar Fasttech oid, want een auto van 1600 kg met 130 pk en nog geen 300Nm is echt een schande voor het merk :D
Vreemde opmerking.
De 130 pk D5 doet net zo goed zijn werk in de S60 als de 144 pk Audi motor in de 850 en zijn opvolgers. Zelfs in de S80 voldeed die "oude" motor nog.
130 pk bij een 1520 kg zware wagen is niet gek hoor.

BTW: de 136 pk 4 cylinder komt zelfs in de V70. Lijkt behoorlijk goed te rijden.

Geplaatst: 26.11.2007 - 09:56
door robertslaat
Zeg maar 5 cylinder!!!

Geplaatst: 26.11.2007 - 10:30
door euerw
Harko, ben het niet helemaal eens met je hoor.

toen ik de auto net had (org.130PK) zijn we ermee naar luxemburg geweest en dan kijk je toch raar wat een vermogen die dan toch heeft en hoe makkelijk hij mee komt met het verkeer(klimmen), was voor mij al aardig wat, nu na het nadat hij de tuning heeft gehad is het alleen maar prettiger geworden, dat verhaal met doortrekken gaat niet op met een GT lijkt mij

Geplaatst: 26.11.2007 - 12:02
door Bart
He Lex, ben je de V50 alweer zat?

Geplaatst: 26.11.2007 - 13:32
door Fulaks
Ik rij sinds 2002 met een V70 2.4D van 130 PK en heb nooit het gevoel gehad dat hij tekort kwam. Hoog in de toeren gaan heeft geen zin, vanaf 3500 à 4000 kom je sneller vooruit door op te schakelen (handgeschakeld).

Met zo'n 130 PK is echt niets mis hoor, de auto voelt zeker niet ondergemotoriseerd aan. En chippen kan altijd nog. Ik heb het lang overwogen, maar vond het uiteindelijk overbodig. Ik ken mezelf : als ik die power dan heb wil ik die ook gebruiken, en dat zal de boete-rekening niet ten goede komen, vrees ik.

Geplaatst: 26.11.2007 - 13:40
door euerw
Fulaks schreef:Ik rij sinds 2002 met een V70 2.4D van 130 PK en heb nooit het gevoel gehad dat hij tekort kwam. Hoog in de toeren gaan heeft geen zin, vanaf 3500 à 4000 kom je sneller vooruit door op te schakelen (handgeschakeld).

Met zo'n 130 PK is echt niets mis hoor, de auto voelt zeker niet ondergemotoriseerd aan. En chippen kan altijd nog. Ik heb het lang overwogen, maar vond het uiteindelijk overbodig. Ik ken mezelf : als ik die power dan heb wil ik die ook gebruiken, en dat zal de boete-rekening niet ten goede komen, vrees ik.
dat bedoel ik en zou ik me zeker met die autom zelf minder vlot moeten voelen, heb dat gevoel ook nooit gehad

Geplaatst: 26.11.2007 - 13:44
door V480-S60
robertslaat schreef:Zeg maar 5 cylinder!!!
Hoe bedoelt u?

De D5 130pk gaat niet meer geleverd worden in de V70.
Die wordt vervangen door de 136 pk 2.0 liter die ook in de 30, 40 en 50 zitten.

Geplaatst: 26.11.2007 - 14:13
door euerw
V480-S60 schreef:
robertslaat schreef:Zeg maar 5 cylinder!!!
Hoe bedoelt u?

De D5 130pk gaat niet meer geleverd worden in de V70.
Die wordt vervangen door de 136 pk 2.0 liter die ook in de 30, 40 en 50 zitten.
maar das dus geen 5cil meer maar een 4cil ford fiesta motor :?

Geplaatst: 26.11.2007 - 14:30
door V480-S60
Ja maar dat had ik toch al gezegd? 8)

Geplaatst: 26.11.2007 - 15:33
door Lex
Koots schreef:He Lex, ben je de V50 alweer zat?
Zat is een groot woord. Laat ik zeggen dat hij niet helemaal aan de verwachtingen voldoet.

Alle andere reageerders: bedankt voor uw bijdrage!

Hoe mee info hoe liever. Ik ben overigens niet op zoek naar expliciet meer power. Ik ben er zeker van dat de 130 pk versie voor mij snel genoeg zal zijn.

Nog even een domme vraag ( ik heb gegoogled maar kom niet tot een antwoord ): wat is het verschil tussen een normale automaat en de door Volvo geleverde geartronic?

Geplaatst: 26.11.2007 - 16:59
door Bart
Geartronic heeft een zelfschakel-mogelijkheid, die heeft de gewone automaat niet. Staat ook een mooie bij mijn dealer, in Drivers Edition met RTI...

Maareh, aan welke verwachtingen voldoet de V50 niet?

Geplaatst: 27.11.2007 - 08:57
door V480-S60
Naast dat je een zelfschakel mogelijkheid hebt is de geartronic ook beter "zelflerend" dan de normale automaat.

Geplaatst: 28.11.2007 - 13:03
door Lex
Allen bedankt voor de reacties. Ik ga nu eerst maar eens proefrijden.