Pagina 1 van 2

Montagebeschrijving Powerflex draagarm rubbers

Geplaatst: 25.11.2007 - 13:38
door edraket
Hier een verslag van de montage van Powerflex draagarm rubbers. De reden dat ik deze wil vervangen is omdat de D5’s nogal trekken naar één kant (meestal rechts) en de stuurprecisie wel wat beter kan. Deze beschrijving geldt ook voor de V70N.

Het best even een werkje, ik ben er samen met het vervangen van mijn voorveren 3,5 uur mee bezig geweest, maar met deze handleiding en zonder de voorveren moet het binnen twee uurtjes lukken.

Hier de foto van de ingebouwde draagarm met het originele rubber nog ingebouwd:

Afbeelding

De draagarm is uit te bouwen zonder de aandrijfas te demonteren.
Zet de auto voor op bokken en demonteer de voorwielen. Maak de onderplaat los met de bouten aan de voorkant en in het midden. Ik heb de plaat achteraan vast laten zitten, dat is makkelijker met montage.
Bouw de veerpoot uit (weet niet of het lukt met ingebouwde veerpoot, maar moest deze zowiezo uitbouwen). Ik denk dat als de veerpoot op zijn plek blijft zitten dat de fusee beter onder controle is te houden. Met uitgebouwde veerpoot moet je deze ondersteunen met een krik.
Maak de fuseekogel los. Je hebt hiervoor geen trekker nodig, het is een konische as met schroefdraad op het eind. Door de bout te lossen kun je hem er zo afschuiven. Let er goed op dat het fusee niet te ver naar buiten wordt getrokken, de homokineet kan dan losschieten.
Vervolgens kan de draagarm aan de voorkant los worden gemaakt door de twee bouten aan de binnenkant van het subframe los te draaien. Als laatste de grote bout van het achterste rubber lossen. De draagarm kan er nu schuin naar achteren uitgedraaid worden.

Hier een foto van de draagarm met origineel rubber.

Afbeelding

Het rubber was nog wel goed, maar wel wat soepel. Dit is denk ik mede de reden van de hoge bandenslijtage en naar rechts trekken van de D5. Vervolgens kan het rubber gedemonteerd worden wat het lastigste klusje is. De rubbers zijn oliegevuld, draag dus een bril tegen het oliespatten. Het makkelijkste is om de rubbers rondom in te boren zodat het rubber zwak wordt.

Afbeelding

Nu kan de pen eruit gedraaid worden door deze vast te zetten in de bankschroef, en aan de draagarm te draaien. Zo scheurt het rubber los van de pen en kan deze eruit gehaald worden. Probeer nu zoveel mogelijk rubber van de pen te verwijderen met een mes:

Afbeelding

Nu moet met een brander het overige rubber van de pen afgebrand worden. Dat is wel even werk, aangezien het erg taai en onbrandbaar rubber is. Steeds na een poosje branden kan er een laagje rubber afgeschraapt worden, waarna het kale metaal overblijft:

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet de draagarm nog schoongemaakt worden, maar dat is zo gepiept. Er zit nu nog een rubber bus in met een metalen frame. Door het metalen frame met een schroevendraaier open te slaan krijg je ruimte in de bus en kun je hem er zo uit tikken. Let op: in de draagarm zit ook nog een hele dunne, ronde bus van een millimeter om het frame heen. Deze moet absoluut blijven zitten. Als je met een schroevedraaien in de bus tikt met een hamer voel je de metalen rand van binnen zitten. Hierachter moet je de schroevedraaien krijgen, waardoor het frame opengewerkt wordt. Je kun dat ook aan de andere kant doen, waardoor je twee punten hebt om het frame met rubber eruit te tikken. Je kunt hier ook goed zien wat een prut er uit het rubber komt:

Afbeelding

Nu kan de nieuwe bus gemonteerd worden. Ik heb twee stukjes pijp genomen (twee voor extra draagkracht). Je kunt nu eerste de as in het rubber zetten. Gebruik daarvoor het bijgeleverde kopervet. Dit punt moet namelijk een klein beetje kunnen scharnieren.

Afbeelding

Nu kan het rubber met pen in de draagarm geperst worden. Dit is lastig als je geen goede bankschroef hebt. De mijn heeft een bekopening van 15 cm, en dat is net voldoende. Zonder deze bankschroef of pers is dit klusje kansloos. Het is even mikken, en vet het rubber aan de buitenkant goed in. Vaak wil het rubber er eerst aan één kant in. Als de bus dan nog recht op de arm zit kun je met een schroevedraaien proberen de rand in de bus te krijgen. Vaak floept hij er dan wel in.

Afbeelding

Afbeelding


Zo ziet het er dan uiteindelijk uit:

Afbeelding

Vervolgens weer inbouwen en dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

Ik weet nog niet wat het resultaat is, want heb nog niet met de auto kunnen rijden. Wacht nog op een paar andere onderdelen. Zodra ik het gevoel heb opgedaan zal ik dat hier natuurlijk even posten.

Geplaatst: 25.11.2007 - 15:07
door jds
Knap verslag.

Hoe zit het eigenlijk met de wettelijke gevolgen van deze installatie. Je maakt zelf je eigen bus die niet EC Tuv ofzo gekeurd is. Ik heb deze bussen ook nog liggen maar heb ze om wettelijke redenen niet geinstalleerd.
Het stuurgevoel kan je met andere veren te steken samen met Koni's reeds goed verbeteren hoor.
Ben benieuwd naar de verbeteringen van deze installetie.

Mvg

Johan DS

Geplaatst: 25.11.2007 - 17:11
door edraket
Ik zou niet weten waarom dit TUV oid gekeurd moet zijn. Je kunt toch ook een aftermarket lookalike originele bus monteren. Daar zit ook geen Tuv oid op. Bovendien wordt daar in Nederland niet zo streng naar gekeken als in Duitsland of Belgie.

Geplaatst: 25.11.2007 - 17:34
door hollander
Zo te zien wel een heel werkje, maar met zelf doen bespaar je een hoop €€€ tjes.
Ben benieuwd of je ook van je klachten af bent.
Peter

Geplaatst: 25.11.2007 - 18:37
door sjappi
edraket schreef:Ik zou niet weten waarom dit TUV oid gekeurd moet zijn. Je kunt toch ook een aftermarket lookalike originele bus monteren. Daar zit ook geen Tuv oid op. Bovendien wordt daar in Nederland niet zo streng naar gekeken als in Duitsland of Belgie.
In Belgie wordt daar voor zover ik weet ook niet zo streng naar gekeken hoor.

Geplaatst: 27.11.2007 - 21:10
door edraket
De rijervaring is er. De auto trekt nog steeds wat in het stuur bij spoorvorming of aflopende weg. Is blijkbaar gewoon een eigenschap van de auto. De kleine richeltjes komen ietsjes, nauwelijks merkbaar, harder door. Wel is het insturen iets scherper geworden. Vroeger had ik het idee soms wat te moeten corrigeren bij wat harder genomen bochten, en dat gevoel is nu weg.

Al met al is het verschil wat kleiner dan ik had gehoopt, maar wel voelbaar. Ik vind het de upgrade niet waard als je kijkt naar winst in stuurgedrag. Als je echter de bussen moet vervangen omdat ze toch stuk zijn is het wel interresant. Het kost niets meer dan immitatie "origineel" rubber, maar verslijt je de rest van je leven niet meer, en spaart je dus een dure reparatie uit voor de toekomst. Ik heb de indruk dat de meeste voorste draagarmrubbers tussen de 100.000 en 200.000 km meegaan.

Geplaatst: 28.11.2007 - 20:41
door TTT242
edraket schreef: De auto trekt nog steeds wat in het stuur bij spoorvorming of aflopende weg. Is blijkbaar gewoon een eigenschap van de auto.
Heb ik na 4 maanden met m'n V70N ook opgemerkt. Daarvoor had ik een V70 classic van 1998, maar die had dat niet zo erg. Vooral bij spoorvorming is het soms oppassen. Ik weet niet waardoor het komt, maar deels vermoedelijk een eigenschap van de wagen.

Geplaatst: 28.11.2007 - 21:27
door sbv
Ik heb er nu met de 17"(225/45-17) winterbanden veel minder last van. De 18"(225/40-18 ) zijn er erg gevoelig voor en geven een lichte trek naar rechts ondanks dat de auto meerdere malen uitgelijnd is.

Geplaatst: 29.11.2007 - 01:51
door Volvospecialist
Die draagarmbussen zijn bij Volvo te koop in twee uitvoeringen, de standaard uitvoering en de iets stevigere "politie"-uitvoering !! :D :D

Geplaatst: 29.11.2007 - 09:29
door edraket
Daar wist ik van, maar ook die politieuitvoering gaat op den duur weer stuk, en een Powerflex niet.

Geplaatst: 29.11.2007 - 09:31
door edraket
TTT242 schreef: Heb ik na 4 maanden met m'n V70N ook opgemerkt. Daarvoor had ik een V70 classic van 1998, maar die had dat niet zo erg. Vooral bij spoorvorming is het soms oppassen. Ik weet niet waardoor het komt, maar deels vermoedelijk een eigenschap van de wagen.
sbv schreef:Ik heb er nu met de 17"(225/45-17) winterbanden veel minder last van. De 18"(225/40-18 ) zijn er erg gevoelig voor en geven een lichte trek naar rechts ondanks dat de auto meerdere malen uitgelijnd is.
Banden doen inderdaad soms veel, maar mijn ervaring is hoe breder de velg is, des te meer last je ervan hebt. Is ook logisch natuurlijk. Je hebt een groter draaimoment vanaf de weg op de stuurinrichting. V70 classic heeft er ook enigszins last van, maar wel minder. Ik denk dat dit de keerzijde is van een scherper stuurkarakter.

Geplaatst: 29.11.2007 - 21:04
door Gast
edraket schreef:Daar wist ik van, maar ook die politieuitvoering gaat op den duur weer stuk, en een Powerflex niet.
Knap werk trouwens!
Je bent heel overtuigend :P , maar volgens mij gaat alles waar krachten op komen en/of draaien op den duur stuk.
Een Powerflex ook!? Maar misschien kan je me overtuigen. :wink:

Geplaatst: 29.11.2007 - 21:21
door menjo
AlexV70 schreef:
edraket schreef:Daar wist ik van, maar ook die politieuitvoering gaat op den duur weer stuk, en een Powerflex niet.
Knap werk trouwens!
Je bent heel overtuigend :P , maar volgens mij gaat alles waar krachten op komen en/of draaien op den duur stuk.
Een Powerflex ook!? Maar misschien kan je me overtuigen. :wink:
Slijt wel, maar veel langzamer (ze gaan over het algemeen in elk geval langer mee dan de auto). Minder slijtage hier geeft trouwens weer meer risico op meer slijtage ergens anders, de krachten worden gewoon verder gedragen, maar denk dat dat in dit geval ook wel mee valt. Mijn vader heeft bij een van z'n auto's alle rubbers vervangen door powerflex (een Triumph Dolomite sprint trouwens (top gear gezien?), daar wil je nu helemaal niet meer mee over zo'n keienweggetje rijden) en het bevalt erg goed.

Geplaatst: 30.11.2007 - 13:56
door tommytommy
Het is een goede instructie maar wil nog wel even de downside melden.


-Powerflex verkopers zijn een pain-in-the-ass, duurt altijd lang voordat je de spulletjes binnen hebt. Als je geluk hebt sturen ze niet de verkeerde maat of type. Ga je direct met de fabriek in de UK handelen..is het lastig om te betalen.

-Niet altijd krijg je die oude draagarm rubber eruit zonder schade..meestal zitten ze te vast.

-In mijn geval zijn tijdens het loshalen van de draagarmen de aandrijf assen stuk gegaan. Koste 800e aan nieuwe Volvo assen. Dit was puur ongeluk..maar je zal het maar hebben.

- Het is een helse klus...vergis je er niet in. Zonder goede spullen gaat dit niet makkelijk worden…je moet idd een lange bankschroef hebben..en wat andere spul

- Je hebt wel iets meer trillingen in je auto met deze rubbers, wat ik soms merk op een slecht wegdek.


Ik persoonlijk trap deze dingen er binnenkort uit en zet gewoon nieuwe draagarmen erin…zo zie je maar goedkoop is duurkoop. Dacht klaar te zijn met rubbers van 40e…

bussen

Geplaatst: 30.11.2007 - 14:02
door Ramon&Ramon
Volvospecialist schreef: Die draagarmbussen zijn bij Volvo te koop in twee uitvoeringen, de standaard uitvoering en de iets stevigere "politie"-uitvoering !! :D :D
en met het juiste gereedschap is het monteren een fluitje van een euro..

Geplaatst: 30.11.2007 - 14:03
door Ramon&Ramon
anderhalf uur voor twee kanten.:)

Geplaatst: 30.11.2007 - 20:57
door edraket
Hoe worden de oude originele bussen er bij de dealer uitgeperst? Is daar een speciale hydraulische pers voor? En worden de oude bussen dan eerst stukgemaakt en de stalen pen eruit gehaald, of wordt alles er in een keer uitgeperst?

Geplaatst: 30.11.2007 - 21:03
door edraket
AlexV70 schreef:
edraket schreef:Daar wist ik van, maar ook die politieuitvoering gaat op den duur weer stuk, en een Powerflex niet.
Knap werk trouwens!
Je bent heel overtuigend :P , maar volgens mij gaat alles waar krachten op komen en/of draaien op den duur stuk.
Een Powerflex ook!? Maar misschien kan je me overtuigen. :wink:
Alex,

De originele rubbers zijn oliegevuld, en zullen slijten. Doordat het rubber na verloop van tijd harder wordt (de weekmakers in het rubber vervliegen waardoor het uitdroogt) zal de bus op een goed moment lek gaan en de olie eruit lopen.
De Powerflex bussen zijn van Polyurethaan, wat nauwelijks veroudert. Deze bussen gaan waarschijnlijk een levenlang mee. Ook zal de stand van de wielen na verloop van tijd veranderen met de standaard bussen, omdat het rubber een iets andere stand aanneemt door vermoeiing. Ook is dat bij de Powerflex bussen niet het geval. Daarnaast stuurt de auto merkbaar preciezer.
Uiteraard heeft dit ook een keerzijde. Je voelt kleine hobbeltjes iets meer, vooral met 18 inch. Ik vermoed dat je met 17 of 16 inch geen verschil voelt omdat de band zelf een veel groter dempend vermogen heeft.
Op de lange termijn verdient het zichzelf dus wel terug.

Overtuigd?

Geplaatst: 30.11.2007 - 22:50
door Gast
Je komt aardig in de buurt. :wink:
Maar omdat @tommytommy ze er weer onderweg haalt, net geen 100%. :P

Bij Volvo worden ze waarschijnlijk compleet met centrale pen geleverd.
En daar hebben ze waarschijnlijk een speciale bus om de oude er uit en de nieuwe er in te persen (onder de pers).

Wat kosten trouwens de politie uitvoering draagarmbussen?

Geplaatst: 30.11.2007 - 23:52
door Ramon&Ramon
er is een speciale pers voor om ze erin te zetten en er uit te trekken,dit alles kan onder de auto eventueel,maar je kunt ze natuurlijk ook demonteren,dat is alleen een kwestie van de fuseekogel los halen als extra.dit gaat makkelijker.