Pagina 1 van 2

pingelende automaat

Geplaatst: 26.11.2007 - 18:07
door paQ
Ik zit met een probleempje en ik kan er mijn vinger niet opleggen.
de afgelopen 2 dagen lijkt het toenemen.

Auto: S60 D5 AUT, 2003, 202000km

de omschrijving van het probleem:
Bij het rijden op de provinciale weg, met een gangetje van 75 per uur (slak voor je) lijkt 'de auto' soms niet helemaal meer te weten wat hij aan de automaat moet doorgeven (of andersom). Het toerental pingelt wat, soms lijkt de bak te ontkoppelen, soms lijkt de uitlaat te smoren. Soms is het net alsof hij een verzet terug wil, soms lijkt ie te vroeg op te schakelen.

ander voorbeeld
gisteravond op de snelweg. 110 per uur, redelijk scherpe bocht in het vooruitzicht, gas los en de toerenteller raakte wat versuft van slag. eerst een paar honderd toeren omlaag, toen ontkoppelen (nog steeds met een gang van 107 oid) maar meteen weer koppelen en remmen op de motor. (niet in een andere versnelling geweest)

enkele voetnoten:
187.000 retro roetfilter Volvo
196.000 nokkenassensor kapot en vervangen bij Volvo
bakolie nooit ververst
198.000 luchtfilter vervangen

al met al reageert alles wat traagjes.

Dus...
heb ik een nokkenassensor met nukken?
begint de prut uit de carterontluchting in mijn luchttoevoer parten te spelen?
misschien toch de bakolie?
een dwarsliggend roetfilter?
of een andere sensor?

help :cry:

Geplaatst: 26.11.2007 - 22:29
door theboz
Lees of laat de foutcodes uit te lezen
recet de automaat (ingeleerde waarde)
update tcm computer
als dit niet help olie flus toe voegen als na een week niet helpt advies bak vervangen

Geplaatst: 26.11.2007 - 22:50
door Gast
theboz schreef:olie flus toe voegen
Hoop info in een paar regels.
Maar wat is flus? en waar aan toevoegen?

Geplaatst: 26.11.2007 - 23:09
door Cereal
Denk dat hij het flushen van de bakolie bedoelt. Dus de olie eruit laten lopen, nieuwe olie door de bak laten lopen totdat de olie die eruit loopt weer helder is. En dan vullen met nieuwe olie.

Geplaatst: 27.11.2007 - 17:49
door Gast
Cereal schreef:Denk dat hij het flushen van de bakolie bedoelt. Dus de olie eruit laten lopen, nieuwe olie door de bak laten lopen totdat de olie die eruit loopt weer helder is. En dan vullen met nieuwe olie.
Zou kunnen, maar zegt hij niet.
En dan direct bak vervangen als "het" niet helpt? Beetje van het ene naar het andere uiterste! :?

Geplaatst: 27.11.2007 - 18:30
door paQ
OK even wat up to date info, aangezien het vanavond irritante en soms gevaarlijke vormen begon aan te nemen:

normaliter gaat het zo:
in de drive, rijden, bij gas los valt het toerental terug naar een 850 / 900 toeren.

Nu gaat het zo: (niet altijd, maar wel vaak)
in de drive, rijden, gas los, en dan blijven de toeren vaak enkele seconden hangen, wat inhoudt dat de wagen dus gewoon blijft doorrijden en soms pas na 4 seconden ontkoppelt en dus daadwerkelijk vaart vermindert.
Ook met remmen maakt het niets uit en blijft soms 'duwen' tijdens het remmen. Dit vind ik nou niet echt veilig te noemen.
Met berg af rijden resulteert dit overigens in een snelheid toename!
Twee keer meegemaakt dat ik tijdens het accelereren (gewoon rustig) het gas losliet, het toerental blijft hangen, en ik pas na 2 seconden de turbo hoorde afslaan, en vlak daarna de bak pas ontkoppelde.


terug naar een oplossing...
kan er niet een of andere sensor van streek zijn? is er een sensor die het 'gas' regelt?

ik heb vanochtend eerst een plaatselijke dealer gebeld (nog vóór deze verergering) en de situatie uitgelegd.
Hij wilde eerst software gaan updaten, en afhankelijk van de huidige software, kon het in het duurste geval 117 euro gaan kosten.
Ik heb zoiets van: OK, maar de auto reed al 4 jaar prima op 'oude' software. het kan toch niet zo zijn dat de software ineens spontaan verloopt? het is toch geen slijtage onderdeel???

ik vroeg naar een optie om de bakolie te wisselen danwel te spoelen.
(niet geheel onverwacht) Hij legde uit dat je bij dergelijke ingrepen nooit de uitkomst kon weten. het kon op zich geen kwaad, maar hield zeker niet in dat het de boel zou verhelpen.
echter: als de olie verbrand ruikt, of zwart is, dan is een wissel zeker verstandig.

Ik: hoe kom je daar achter?

hij: de peilstok van de bak trekken...

ik: is die er dan>? ik heb hem nooit ergens gezien...

volgens hem zit ie ietwat verstopt achter het blok.


klopt dat?
is er echt een bakolie peilstok en heb ik daar nooit van geweten???



alle verdere feedback is welkom, want deze dealer had pas over dik een week tijd en ik begin me onprettig en onveilig te voelen. Achterliggers beginnen het veelvuldige gerem van mij volgens mij ook wat zat te raken.


edit:
bij fors accelereren bemerk ik vooralsnog geen problemen

Geplaatst: 27.11.2007 - 18:39
door NOS
Die bakoliepeilstok is er iig. Ik weet alleen niet waar.

Geplaatst: 27.11.2007 - 18:46
door paQ
ik vind dit net
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... t=peilstok

zal zo eens even met zaklamp onder de kap duiken

Geplaatst: 27.11.2007 - 19:21
door paQ
peilstokje gevonden :)

het is dat gele dopje helemaal vooraan onderin.
ik dacht altijd dat dat het vuldopje was :P (een geen peilstok)

de motor staat nu anderhalf uur stil (buiten)
uiteraard nog wat warm.

Afbeelding
(foto is ge witbalanst)

links de ATF olie, rechts motorolie.

de ATF is nog wat warm, maar het ruikt naar gesmolten plastic. soort viltstiftlucht. Ik moet wel zeggen dat het moeilijk is een objectieve geuromschrijving te vinden bij iets waarvan je weet hoe het uitziet.
het ziet eruit als gebruikt oliebollenvet. Doe daar een kilo plastic in, en dan krijg je deze geur :P

good? bad?

Geplaatst: 27.11.2007 - 19:33
door steven460
Automaat olie ruikt naar mijn weten niet bijzonder naar kunstof.

Is het niet de ETM, of de sensor van het gaspedaal?

Als je de auto in zn vrij zet, en dan gaat klieren met het gaspedaal, luisterd de motor goed op het positie van het gaspedaal?

Geplaatst: 27.11.2007 - 19:50
door paQ
in zijn vrij en stationair doet de wagen precies wat ik wil
en loopt ie als een zonnetje

etm?

Geplaatst: 27.11.2007 - 19:59
door steven460
in z'n vrij en gas geven of bedoelde je dat met in z'n vrij?


ETM = electronische gas klep huis.

Geplaatst: 27.11.2007 - 20:01
door NOS
etm zit niet op een diesel!

Geplaatst: 27.11.2007 - 20:10
door steven460
Oeps :(

Sorry

Geplaatst: 27.11.2007 - 20:15
door paQ
dan weten we in elk geval dat het de ETM niet is hahahah


volgens de dealer die ik sprak heeft het geen zin de auto uit te lezen als er geen melding in het display is geweest. klopt dit?
of moet ik toch laten uitlezen?

Geplaatst: 27.11.2007 - 20:16
door paQ
die bruinige olie
is dat nog goed te noemen?
of had ie echt roder moeten zijn?

Geplaatst: 27.11.2007 - 20:16
door NOS
Er worden altijd meldingen in de bc opgeslagen. Als de auto niet start wordt dat ook gemeld door de bc, maar de melding wordt wel opgeslagen.

Geplaatst: 27.11.2007 - 23:15
door Gast
paQ schreef:links de ATF olie, rechts motorolie.
Qua kleur lijkt het nog niet zo raar.
Kan je niet een paar druppels op doorzichtig of wit plastic fotograferen?

paQ schreef:de ATF is nog wat warm, maar het ruikt naar gesmolten plastic. soort viltstiftlucht.
Ik denk dat je geur omschrijving nog niet zo raar is.
Maar ruik eens aan nieuwe ATF olie, weet je ook gelijk de kleur. :P

Kan het zijn dat de nieuwe update beter de slijtage in de bak opvangt?
Ofwel minder snel raar reageren op mechanische veranderingen in de bak!
Dit is ook ook toegepast op de software van de ETM.
De parameters wat ruimer gezet.

Geplaatst: 27.11.2007 - 23:19
door Gast
paQ schreef:volgens de dealer die ik sprak heeft het geen zin de auto uit te lezen als er geen melding in het display is geweest. klopt dit?
of moet ik toch laten uitlezen?
Fijne dealer.
Zeker niet alle storings-meldingen worden weergeven aan je display.
Kan heel goed zijn dat er wel storingen zichtbaar worden aan de computerkast
Of dit ook zo is voor jouw bak probleem, durf ik niet te zeggen.

Geplaatst: 28.11.2007 - 20:10
door paQ
ik heb mijn uiterste best gedaan kwa kleurechtheid.

Afbeelding

in werkelijkheid zit er niet echt een rode tint in de olie, maar is het echt transparant bruin, zeker wanneer ik het uit een rechtreekse lichtbron weghaal. het halogeen licht geeft een ietwat vertekend beeld dus.

Wanneer ik deze druppel een richting op laat lopen, dan is het dikke deel van de druppel nog amper doorzichtig en donker bruin van kleur.

ook deze druppel ruikt nog steeds naar... sja... 'olie' met een apart randje...