Airco start niet bij kou buiten

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

Het is natuurlijk raar om je airco te gebruiken met de eerste vorst nu maar om de airco eens in de week even te laten draaien schijntgoed te zijn. Echter nu is het zo dat de airco niet aanslaat bij de kou van de laatste dagen. Nu denk ik zelf dat dit normaal is maar klopt dit gegeven wel?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Geen paniek! Volkomen normaal!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20780
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zoals Oceanracer al zegt.
Vokomen normaal. De airco werkt niet beneden de 4 graden celcius.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

Ok, bedankt voor voor info jongens!
Gebruikersavatar
Headlong
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.05.2007 - 20:34

Is een airco juist niet handig in de winter, i.v.m. snelle ontwaseming?
Voormalig eigenaar van: 440 GLT '92
Huidig vervoer:
Volvo 440 Turbo Automaat
Renault 11 TXE Electronic (project)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dit heeft Volvo gedaan om te voorkomen dat bij te lage buiten temp. het koude middel bevriest in de verdamper. Daardoor kan de compressor in de soep draaien. Is dus eigenlijk een beveiliging. Ik heb het nog eens nagekeken in het handleidingsboekje, maar daar kan ik het niet in terug vinden. Wel staat erin dat de airco de eerste 10sec. na het starten niet werkt, dit om de motor minder te belasten. Waar ik dit dan wel heb gelezen zou ik niet weten!
Gebruikersavatar
Headlong
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.05.2007 - 20:34

Hmm, zijn de andere merken zo nalatig dan of is de airco-techniek over de jaren zoveel verbeterd?
Voormalig eigenaar van: 440 GLT '92
Huidig vervoer:
Volvo 440 Turbo Automaat
Renault 11 TXE Electronic (project)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bij andere merken natuurlijk net zo.

Een nadeel is inderdaad dat je de beslagen ramen bij een hagelbui slecht schoon krijgt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

De audi van mijn vriendin heeft climate control en die werkt zelfs bij -10 graden. Het ontwasemen werkt prima. Ik denk dat de wat oudere volvo's gewoon een slechte en simpele airco hebben ( ja beetje zelfkritiek mag he ;-) Hoe het zit met de nieuwe airco's van volvo zal het wel beter zijn maar toch blijf ik airco problemen meestal horen van volvo rijders, zowel nieuwe als oude bakkies.
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Ik hou het daarom lekker bij ARKO :wink:

Maar zoals Iroll al zegt, het werkt niet onder de 4graden celcius, ik meen dit ooit een keer gelezen te hebben op de 480europeclub site..

De airco van de Scenic van mijn ma doet het overigens wel gewoon bij 0- celcius.. voor het ontwasemen erg fijn!

Stond 2weken geleden met -3 hier in Limburg rond een uur of 4 ook ff warm te draaien... dan zou voorruitverwarming ook een heel groot voordeel geweest zijn... moest de temperatuur eerst hoog zetten om het ijs van mijn voorruit te krijgen (krabben had weinig zin..) en daarna van de sauna weer een leefbare ruimte maken :P

poepweer.. :roll:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

glitz schreef:De audi van mijn vriendin heeft climate control en die werkt zelfs bij -10 graden. Het ontwasemen werkt prima. Ik denk dat de wat oudere volvo's gewoon een slechte en simpele airco hebben ( ja beetje zelfkritiek mag he ;-) Hoe het zit met de nieuwe airco's van volvo zal het wel beter zijn maar toch blijf ik airco problemen meestal horen van volvo rijders, zowel nieuwe als oude bakkies.
Ook alle compressoren van VAG-wagens houden er rond het vriespunt mee op. Bij -10 worden de ramen gewoon ontwasemd door de droge lucht van buiten (bij vorst altijd erg lage relatieve luchtvochtigheid) en de verwarming van de auto zelf.

De "problemen" die er zijn bij de Volvo-airco hebben niets met de kwaliteit te maken maar met het toegepaste systeem. Bij een Volvo slaat de compressor om de 4 -10 seconden aan en weer uit. Bij veel andere merken (o.a. VAG) slaat de compressor slechts 1 keer aan en werkt deze modulerend. Vandaar dat je bij Volvo de aircopomp vaak hoort en voelt inschakelen.
Verder geeft de verdamper van de "classic's" na verloop van tijd de geest. Constructiefout. Is met de nieuwe modellen "opgelost" met een nablaasfunctie. Ik noem het meer symptoombestrijding.

En nee, ik ben zeker niet vies van zelfkritiek. ;)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
The Real Master
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
Locatie: Salland

glitz schreef:De audi van mijn vriendin heeft climate control en die werkt zelfs bij -10 graden. Het ontwasemen werkt prima. Ik denk dat de wat oudere volvo's gewoon een slechte en simpele airco hebben ( ja beetje zelfkritiek mag he ;-) Hoe het zit met de nieuwe airco's van volvo zal het wel beter zijn maar toch blijf ik airco problemen meestal horen van volvo rijders, zowel nieuwe als oude bakkies.
Er moet toch ff iemand ingrijpen over het slechte wat over de 4serie word gezegd hier :D
De airco van de 4 serie start zoals eerder gelezen niet boven de 4 maar 6 graden.
Wat betreft de slechte en simpele airco van de oudere volvo, hier heb je volkomen ongelijk want zelfs de monteurs zeggen dat de airco van de 4 serie toch wel een van de betrouwbaarsten zijn bij de volvo.
En tja zoals het hoort heb ik het niet over andere merken dit is een volvo forum.

Gr.TRM
Needy
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 23.10.2006 - 14:42
Contacteer:

De airco van de 4 serie is juist zo goed omdat er eigenlijk geen software voor temperatuurregeling achterhangt. je bent dus zelf de thermostaat.
En inderdaad slaat deze onder de 6 graden niet aan dus geen reden voor paniek :eeeeek:

Wat natuurlijk ook nog een beetje kan helpen tegen het vocht in je auto is het bijna eeuwenoude bekende trucje om je deurrubbers eens met vaseline in te smeren. :8:
Iedereen heeft behoefte's ook als je er geen behoefte aan hebt.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik heb het artikel gevonden over de airco. Die werkt dus pas bij temperaturen boven de 10C.
Met dank aan het 480europe forum:
The airconditioning unit of the Volvo 480 does not work when the outside temperature drops below 10 degrees celcius. This is not a malfunction of the airco, but a safety-feature installed by Volvo for the entire 400-series. It would even be dangerous to use the airco at lower temperatures!

The reason for this feature is as follows :
The coolant used by the airco (R12 or R134) will not evaporate at low temperatures and stay liquid. Because liquid is much harder to compress than a gas the compressor will have a very hard time performing the compression and could easily break down.
So don't worry, your airco will work fine again when outside temperatures increase
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”