Pagina 1 van 1

Onderhoudsbeurt S40

Geplaatst: 27.11.2007 - 14:52
door cgraaf
Hallo,

Vandaag wordt mijn S40 uit september 1999 (benzine, nog net phase I maar al wel met o.a. heldere koplampen) weer eens heerlijk vertroeteld wegens het bereiken van de 170.000 km grens. Er kwamen enkele zaken aan het licht:
- de normale servicebeurt kost me ca. 250 Euro.
- er moeten twee banden worden vervangen, deze kosten 130 Euro per stuk + 35 Euro per stuk voor montage en balanceren.
- Ik heb een probleem met het overmatig resoneren van de voorpijp van de uitlaat. Ik begreep van de dealer dat deze auto's daar destijds voor teruggehaald zijn, om er een speciale extra bevestigingsset op te zetten, waardoor het probleem verholpen zou zijn. Aan mijn auto kon hij zien dat dit bij dit exemplaar niet gebeurd is, maar alsnog best handig zou kunnen zijn. Een prijs voor deze set wist hij nog niet, daar gaat hij achteraan, met als opmerking dat het nog wel eens de vraag zou zijn of de set überhaupt nog te leveren is.

Mijn vragen:
- zijn de genoemde prijzen een beetje normaal?
- klinkt het verhaal van de extra bevestigingsset bekend?

Geplaatst: 27.11.2007 - 15:00
door S80 Executive
Ik kan alleen maar zeggen dat je de banden beter niet bij je dealer kunt laten wisselen. Ga naar een banden specialist, deze zijn vaak veel voordeliger.

S80

Geplaatst: 27.11.2007 - 15:16
door OracleDBA
De prijs van de beurt is vastgesteld en in mijn ogen niet hoog. De banden zijn bij de dealer altijd duurer omdat ze alleen "de beste" monteren. Mijn ervaring is dat er wel over de prijs valt te onderhandelen maar echt goedkoop wordt het nooit. Overigens heb ik weleens willen besparen op de kosten van banden, maar dat was eens en nooit meer. Goede banden kunnen het verschil maken als je een (bijna) aanrijding meemaakt...
Ik reserveer jaarlijks ongeveer 400 Euro voor de beurt en kom daar gemiddeld wel mee uit.
Het verhaal van de extra bevestigingsset is mij niet bekend.

Geplaatst: 27.11.2007 - 16:42
door V480-S60
OracleDBA schreef:De prijs van de beurt is vastgesteld en in mijn ogen niet hoog.
Eens !
OracleDBA schreef:De banden zijn bij de dealer altijd duurer omdat ze alleen "de beste" monteren. Mijn ervaring is dat er wel over de prijs valt te onderhandelen maar echt goedkoop wordt het nooit. Overigens heb ik weleens willen besparen op de kosten van banden, maar dat was eens en nooit meer. Goede banden kunnen het verschil maken als je een (bijna) aanrijding meemaakt...
Nee banden zijn duurder omdat ze te weinig doorzet hebben. Bij de goede bandenboer heb je dezelfde "beste" voor vele malen minder.

Verder "besparen" op banden is inderdaad not done. Voor een S/V 40 is de Michelin Premacy tot op heden nog altijd de beste keus qua koersvastheid en veiligheid.