Pagina 1 van 2
Inbouwen Xenon mogelijk?, zinnig?
Geplaatst: 28.11.2007 - 08:32
door Quota
Hallo allemaal,
Ik roffel nu al weer een tijdje naar alle tevredenheid rond, maar ik zit toch te denken aan het inbouwen van Xenon verlichting in de auto. Ik rij veel op provinciale wegen,en nu het donker is als ik daar rijd, dan zou ik wel wat beter licht op de auto willen hebben.
Mijn vraag is of dit kan (auto is al uitgerust met nivomats & wiswas installatie op de koplampen). Zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben en hun ervaringen willen delen?
Geplaatst: 28.11.2007 - 11:04
door Garfield
Geplaatst: 28.11.2007 - 18:57
door gevanje
Toch maar even kort. Ja het kan. Het mag ook zonder reinigingsinstallatie en automatische hoogteregeling tot en met het bouwjaar 2006.
Je hebt al een reinigingsinstallatie, niet nodig wel mooi. De nivomats zijn in dit verband in zoverre nutteloos dat dit iets anders is dan aut. hoogteregeling. Zoals gezegd heb je dit niet nodig. Je hebt m.i. zelfs geen can-bus systeem nodig.
Geplaatst: 28.11.2007 - 20:38
door Volvospecialist
Ik zou zelf gaan voor de "normale" philips X-Treme Power lampen !!

Geplaatst: 28.11.2007 - 22:35
door gevanje
Volvospecialist schreef:Ik zou zelf gaan voor de "normale" philips X-Treme Power lampen !!

Waarom? Je betaalt je er scheel aan en het licht is minder. Op zich is de lamp die je noemt wel o.k. maar xenon is echt beter.
Geplaatst: 29.11.2007 - 10:20
door Garfield
Quota: als je het doet, hoor ik graag je ervaringen.
Zoals je wellicht kon opmaken uit het gemaak waarmee ik de threads hierover naarboven haalde, volg ik dit onderwerp met grote interesse. Ik overweeg het namelijk zelf ook

Geplaatst: 29.11.2007 - 10:32
door Walter
persoonlijk vind ik veel van die achteraf xenon helemaal <nuts>. Het verblindingseffect is veel groter dan bij fabrieksxenon, volgens mij omdat de lens er niet op aangepast is. Veel hebben geen goed lichtbeeld. Zie regelmatig niets meer doordat er zo'n <Noors mythisch bosbewonertje> achter me zit en me via twee buitenspiegels en de binnenspiegels volledig verblind. Zou ook kunnen doordat het vaak zelf niet goed gemonteerd wordt maar ik erger me eraan.
Ben ik nou uniek hierin?
Geplaatst: 29.11.2007 - 11:13
door +++t blijft behelpen+++
nee hoor, daar ben je niet uniek in.
Goede xenon is al vervelend genoeg, maar dat is in iedergeval nog goed afgesteld.
Maar ik erger me echt dood aan mensen die dit hebben.
Het is echt A-sociaal te noemen om mensen te verblinden met zo'n zelfknutsel xenon voor petjesvolk.
Laatst had ik ook weer zo'n randd***** achter me.
Doe het niet. het is vervelend, irritant en overbodig.
Kom ik je tegen dan krijg je van mij groot licht, als je vlakbij bent.
Tegen de tijd dat jij je groot licht gevonden hebt ben ik alweer voorbij.
Geplaatst: 29.11.2007 - 12:56
door MichelV70
Tjonge, wat een getut om een xenon setje.
Gewoon inbouwen en daarna goed af laten stellen dan heb je zelf veel meer licht en anderen hebben er geen last van.
Geplaatst: 29.11.2007 - 13:07
door Quota
Verdraagzaam volkje hier........
Heb ook een tijdje in een polo met een kapotte binnenkap rondgereden, waardoor het licht te hoog afgesteld stond, levertijd is twee weken, dan maar twee weken thuis blijven?
Ja het is irritant als men licht heeft wat verblindend is voor tegenliggers. Nog irritanter is het echter als men lampen heeft die het niet doen (of die men gewoon niet aandoet)! Mijn vraag is wat je aan moet passen en of het zinvol is. Ik roep dus met namen mensen op die hier ervaring mee hebben als gebruiker....
Mijn overwegingn berust niet op de zogenaamde "cool" aspecten, meer op veiligheidsaspecten (zowel voor mijzelf, maar meer nog voor de scholieren die ik in het donker op de fiets niet zie.
Geplaatst: 29.11.2007 - 13:52
door Oceanracer
Er rijden hier in de buurt ook een aantal classic's rond met Xenon. Je kunt ze op grote afstand al herkennen. Het is dus zeker niet alleen het "petjesvolk". Ik ga graag van het positieve uit in de mens, dus reken ik er op dat deze bestuurders ook hun uiterste best hebben gedaan een goede set Xenon te plaatsen, zodat ze er zelf veel profijt van hebben en anderen niet tot last zijn. Eigenlijk dus het zelfde idee als jij. Het is bij hen echter niet gelukt.
Je oproep als "gebruiker" begrijp ik zeer goed. Je wilt graag weten van anderen of het hen goed bevalt. Maar ik vind dat je ook moet bedenken, hoe goed ook bedoeld, dat je er altijd anderen mee zult verblinden. Je koplampen zijn er gewoon niet voor geschikt.
Geplaatst: 29.11.2007 - 13:57
door Quota
Oceanracer schreef:...Je oproep als "gebruiker" begrijp ik zeer goed. Je wilt graag weten van anderen of het hen goed bevalt. Maar ik vind dat je ook moet bedenken, hoe goed ook bedoeld, dat je er altijd anderen mee zult verblinden. Je koplampen zijn er gewoon niet voor geschikt.
Kijk, dat is nu een inhoudelijke reactie waar ik wat mee kan.
Zou het omschakelen naar heldere koplampglazen hierbij wat verbeteren?
Ik moet overigens wel melden dat ik het wat minder ernstig vind als ik een collega automobilist hinder, dan dat ik een scholier op de motorkap heb, of van de weg rij. Straks rijden mijn kinderen daar ook....
Geplaatst: 29.11.2007 - 14:04
door Oceanracer
Heldere koplampen is voor Xenon echt een uitkomst, zoniet een must. Door de ribbels in je huidige koplampen wordt het glas van onder tot boven fel verlicht. Je lichtbundel vertroebelt als het ware.
Op een provinciale weg waar ook fietsers op de rijbaan (kunnen en mogen) fietsen, kun je jezelf ook afvragen of het verstandig is daar de snelheid op te voeren naar de toegestane 80 km/u. Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier niet belerend over komen, maar je moet altijd proberen je snelheid aan te passen aan het zicht. Met Xenon kun je het niet omdraaien, als je begrijpt wat ik bedoel. Verder is bij duisternis buiten de bebouwde kom het gebruik van grootlicht ook toegestaan.
Je moet er overigens ook niet aan denken dat jouw tegenligger wordt verblind door jouw Xenon licht en hij hierdoor achter op een fietser rijdt.
Geplaatst: 29.11.2007 - 15:30
door Quota
Hmmm begint een beetje een lood om oud ijzer discussie te worden zo...
Op zijn tijd kan dat wel leuk zijn dus gooi ik er nog een keer een onderbouwing tegenaan. Het gaat niet zozeer om fietsers die op de rijbaan rijden, maar fietsers die oversteken. Xenon verlichting zorgt er voor dat reflectieranden op de banden eerder zichtbaar zijn dan bij gewoon licht, zonder dat ik daarbij groot licht hoef te voeren.
Maar om van het gedonder af te zijn zal ik gewoon met de dealer contact opnemen of deze op verantwoorde wijze Xenon verlichting in kan bouwen of niet.
Geplaatst: 29.11.2007 - 17:22
door Kilometervreter
Hallo,
in mijn 855tdi '96 heb 2 maanden geleden Xenon in laten bouwen in bij mijn Volvodealer.
Ik wil niets anders meer, veel licht, goed afgesteld en zeker niet schadelijk voor andere weggebruikers.
Groeten
Geplaatst: 29.11.2007 - 19:05
door Oceanracer
Kilometervreter schreef:... en zeker niet schadelijk voor andere weggebruikers...
Is niet schadelijk bij jou het zelfde als niet hinderlijk?
Zelf zat ik er ook aan te denken, maar ik heb besloten het niet te laten doen. Als groot voordeel telt natuurlijk de veel grotere lichtopbrengst. Als ik het echter goed wil doen (ik houd niet van half werk) moeten de koplampen worden vervangen (ik heb dus nog geen heldere koplampen) en deze zijn voorzien van kunststof kappen. En die beschadigen dan weer van mijn koplampwissers. Die ik natuurlijk weer kan laten verwijderen, maar dan heb ik 2 grote gaten in m'n bumper. Die bumper kan ik dan natuurlijk ook weer laten vervangen of laten herstellen, maar dan wordt de Xenon wel heel erg duur betaald.
Geplaatst: 29.11.2007 - 19:41
door gevanje
Naar mijn mening is het mits goed afgesteld wel zinvol. Ga alleen niet voor die mickey mouse fel blauwe kleuren, neem 4300 of 4500 K. Het overgrote deel van het achteraf xenon heeft een hogere k waarde hetgeen gevoelsmatig eerder verblindt. Bij heldere koplampen verblindt het zeker niet meer dan origineel omdat de heldere koplampen zowel in de xenon als de niet xenon versie hetzelfde zijn qua reflector etc. Voor de V70 classic zijn overigens ook heldere koplampen met lenzen op de markt. Hier is het effect van verblinden nog minder. Ook hier geldt niet te hoog afstellen.
Geplaatst: 29.11.2007 - 22:40
door +++t blijft behelpen+++
Quota schreef:
Heb ook een tijdje in een polo met een kapotte binnenkap rondgereden, waardoor het licht te hoog afgesteld stond, levertijd is twee weken, dan maar twee weken thuis blijven?
eeh ja?
want je mag er niet eens mee rijden. je krijgt er een bekeuring voor.
maar het kan DUS ik mag iedereen een schele koppijn bezorgen..
lekker verdraagzaam ben jij ..
Geplaatst: 30.11.2007 - 00:41
door hvdmountain
Ik wil niets zeggen of je het wel of niet moet doen. Wat me wel opvalt is het volgende. Het lichtbeeld bij auto's met koplampen gebaseerd op spiegel techniek en met name zonder helder glas niet ideaal is. Auto's die koplampen met projectietechniek hebben, hebben een stuk beter lichtbeeld.
Geplaatst: 30.11.2007 - 11:47
door Garfield
+++t blijft behelpen+++ schreef:Kom ik je tegen dan krijg je van mij groot licht, als je vlakbij bent. Tegen de tijd dat jij je groot licht gevonden hebt ben ik alweer voorbij.
Wat gij niet wil dat u geschiedt ...