Pagina 1 van 1

Volvo 142 1971

Geplaatst: 30.11.2007 - 20:56
door hesened
hallo,

Ik sta op het punt een mooie donkerblauwe Volvo 142 uit 1971 aan teschaffen..

Heeft een van jullie nog tips? Wat zijn de zwakke punten van deze auto en waar moet ik op letten??

Graag zsm antwoord omdat morgen al ga kijken..

Groet, Edgar

Geplaatst: 30.11.2007 - 21:37
door biadman
wielkasten achter in ieder geval, kijken of het blok mooi droog is! ga altijd kijken bij daglicht, dan zie je alles veel beter, droog de auto ook enigzins af als hij nat is, dan zie je deukjes ed veel beter! en ben niet te beroerd o eventueel effe op de grond te gaan liggen om de bodem ed af te tikken

hoeken van de voorschermen! boven in de knik, en beneden bij de aansluiting naar het voorfront!

is de motor koud als je hem start of niet, indien warm kan dat duiden op slecht starten met kou.

rookt hij met starten en vol gas geven...

let op rateltjes en piepjes, weet niet of je zelf handig bent of niet...

remt hij recht (hard rijden en vol remmen met het stuur losjes in de handen) indien hij naar een kant trekt functioneert een (of 2 van de remmen aan dezelfde kant niet meer zo lekker

vraag rekeningen ter inzage

succes morgen!

gr. joost

Geplaatst: 30.11.2007 - 21:40
door biadman
nog vergeten, zit er een apk op, zoja voor hoelang nog, en waren er aandachtspunten?

let er tevens op dat de auto droog is van binnen voel de vloer goed na!

Geplaatst: 01.12.2007 - 19:58
door Volf
Zoals hierboven al gezegt wordt, voornamelijk roest.

Voorschermen, dorpels, wielranden, reservewielbakken.
Maar ook op minder snel zichtbare plekken:

-Binnenschermen waar motorkapscharnier op geschroefd zit (zie foto)
-Binnenschermen achterste wielkuipen, en dan waar je bank ongeveer zit binnen.
-Binnen, bij voetenruimtje, en dan aan zijkant, achter zwarte stukje bkleding, waar voorscherm vast zit. Als je kans hebt, even losmaken, zijn 2 schoefjes kruiskop.
-Deuren willen ook vaak wegrotten.

Verder technische even laten lopen, mee rijden. Kijk wat ie doet. Kijk even of er geen sludge aan oliepijp stok op olievuldop zit. En is ie inderdaad warm of koud.

Hier foto van punt waar motorkapscharnier op zit(met voorscherm eraf, maar met lamp kun je het ook zien als je even op schijnt als je je kop in het scherm doet)

Geplaatst: 02.12.2007 - 11:38
door hesened
Het is een feit hoor!! Ik ben er zakelijk en technisch heen gegaan. Het bleek een mooie harde auto te zijn met niet al te veel werk.
Er is wel aan gelast maar netjes gedaan. Motor mooi droog, slangen en snaren nieuw, waterpomp nieuw, remleidingen recent vervangen. Starten, lopen en rijd lekker. Wat een nostalgie!

Ik ben (toen ik wist dat het een goede 142 was) verliefd geworden.

Ik heb wel een paar vraagjes voor jullie..
Ik tank nu super 98. Kan dit zonder loodvervanger?? Euro95 is geen optie zeker he? En is het veel werk en een dure klus om er gas in te bouwen? Moet er nog aanpassingen gedaan worden in de motor? Er ligt een rode B20 in.

Verder zit er in het dashboard een rechthoekig gat met aan weerskanten een rond gat. Wat voor een radio kan ik daar in doe??

groet, Edgar
een trotse bezitter van een 142 deluxe

Geplaatst: 02.12.2007 - 23:21
door biadman
hmmm, plaats eens wat foto's van het gat!

qua 95/98 tanken, geen idee die van mij rijd momenteel alleen op gas...

ben erg benieuwd maar je nieuwe aanwinst!

Geplaatst: 03.12.2007 - 19:02
door hesened
Het was effe klooien om de foto's op het forum te krijgen maar bij deze...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 03.12.2007 - 20:18
door biadman
ziet er goed uit!

gefeliciteerd!

enneuh, vraagje waarom staat de teller op 140 km/u?

Geplaatst: 04.12.2007 - 00:24
door hesened
harder ga ik niet :lol: hahaha.. :lol:
Ik weet niet eens waar voor hij dient.. Het is toch puur voor de rijder?? Je kunt hem schuiven in een gewenste stand. Het heeft verder toch geen functie?

Nu ik hier toch ben.. Rubbers. Voor de kofferbak klep en de portieren. Zijn die gewoon verkrijgbaar bij de volvogarage?

Geplaatst: 04.12.2007 - 14:08
door biadman
qua rubbers weet ik niet, maar denk het wel!
en dat je dat kan schuiven wist ik ook niet...

heb een nieuwere teller in die van mij zitten!

Geplaatst: 04.12.2007 - 16:34
door showroomstaat
Een nieuw achterruitrubber heb ik wel eens gehaald bij Berlé Volvoparts in Amsterdam. Misschien heeft hij ze voor koffer en portier ook wel op voorraad.

Geplaatst: 05.12.2007 - 13:35
door Iroll
Wat 95 of 98 RON betreft, dat ligt eraan welke motor erin zit. Een B20A (enkele carb.) gebruikt 95RON. Een B20B (dubbele carb.) en E(injectie)moete 98 ron hebben. Een B20F, Amerikaanse injectie uitvoering) gebruikt 95. Dit alles heeft te maken met hoge of lage compressie verhouding, vanaf 1:9,5 moet je RON98 tanken, anders gaat ie pingelen. En loodvervanger is zonde van je geld. Het beste is een kop met harde uitlaatklepzetels, dan heb je zeker geen last van inslaande uitlaatkleppen. Zonder harde klepzetels kan je nog 1000enkm rijden, zolang je maar geen lange snelwegritten rijd met hoge (4000+)toeren. Doe je dat wel dan kan het snel gaan met de kleppen. Een gereviseerde kop kost rond de €400.
Er kan prima gas worden ingebouwd, prijs vanaf zo'n €1000.

Geplaatst: 05.12.2007 - 20:24
door Volf
Iroll schreef:Wat 95 of 98 RON betreft, dat ligt eraan welke motor erin zit. Een B20A (enkele carb.) gebruikt 95RON. Een B20B (dubbele carb.) en E(injectie)moete 98 ron hebben. Een B20F, Amerikaanse injectie uitvoering) gebruikt 95. Dit alles heeft te maken met hoge of lage compressie verhouding, vanaf 1:9,5 moet je RON98 tanken, anders gaat ie pingelen. En loodvervanger is zonde van je geld. Het beste is een kop met harde uitlaatklepzetels, dan heb je zeker geen last van inslaande uitlaatkleppen. Zonder harde klepzetels kan je nog 1000enkm rijden, zolang je maar geen lange snelwegritten rijd met hoge (4000+)toeren. Doe je dat wel dan kan het snel gaan met de kleppen. Een gereviseerde kop kost rond de €400.
Er kan prima gas worden ingebouwd, prijs vanaf zo'n €1000.
Ik heb een `71 144, b20a, enkele carb. ik kan dus 95 tanken ? Dealer hier zei dat 98 moest, en in mn instruktie boekje staat vanaf RON 97..

Ik heb liever ook 95, scheelt me weer iets aan kosten zo zonder gas..


Gr. Davey

Geplaatst: 05.12.2007 - 21:41
door Iroll
Ja, gewoon 95 tanken. In je instructieboekje uit de 70er jaren hanteren ze nog de oude RON norm. Die kan je niet meer vergelijken met wat er nu uit de pomp komt. Als je maar zorgt dat de ontsteking goed op tijd staat!

Geplaatst: 05.12.2007 - 21:42
door Belg
Ik zou vlug overgaan naar een gasinstallatie. Je zal versteld staan hoe vlug je dat terugverdiend met de huidige benzineprijzen


Groeten, Koen

Geplaatst: 05.12.2007 - 22:57
door hesened
Iroll schreef:Wat 95 of 98 RON betreft, dat ligt eraan welke motor erin zit. Een B20A (enkele carb.) gebruikt 95RON. Een B20B (dubbele carb.) en E(injectie)moete 98 ron hebben. Een B20F, Amerikaanse injectie uitvoering) gebruikt 95.
Op mijn motorblok staat alleen maar B20. Geen verdere aanduiding. Het is een rood blok. Ik heb inmiddels 95 getankt en ik merk geen groot verschil met de 98 brandstof. Ik rij zo'n 40 km per dag, (20km heen, 20km terug). Geen grote snelweg stukken. Voor 90% rijd ik niet boven de 80km/h.
Ik denk dat het wel goed gaat zo.