Pagina 1 van 3

Nieuwe V70 uit 2007 al 22000 afgeschreven??

Geplaatst: 02.12.2007 - 21:27
door sijn
Wegens lease auto, heb ik gekeken wat ik voor mijn volvo V70 D5 sport uit 2007 nog terug krijg van de ingelegde 61000 euro. Tot mijn schrik is dit maar 38000!!!!De afschrijving is dus wel gruwelijk veel: 23000 voor 11 maanden en 21000 kilometer. Het is een prive auto; BTW kan de koper niet terug krijgen. Ik zit dus aan prive personen vast als kopers.

Suggesties??

Geplaatst: 02.12.2007 - 21:34
door Paul
Ik zou hem houden denk ik!

Maar de meerprijs waar je destijds AWD voor hebt genomen vindt je inderdaad niet terug in de tweedehands prijs.

Geplaatst: 02.12.2007 - 21:41
door PJR
Ik zou hem voorlopig inderdaad houden en dan uiteraard geen privékilometers met de leaseauto rijden, maar misschien is dit niet aan de orde.

Over 1 (en misschien wel 2) jaar zijn er veel meer particulieren die een Diesel met weinig kilometers kunnen waarderen en betalen. Je afschrijving in het komende jaar is hoogstwaarschijnlijk gelijk of zelfs lager dan de bijtelling van een behoorlijke leasewagen.

Natuurlijk zijn de vaste kosten heel behoorlijk voor een D5, maar deze leiden niet tot dergelijke verrassingen.

Re: Nieuwe V70 uit 2007 al 22000 afgeschreven??

Geplaatst: 02.12.2007 - 21:43
door bart simpson
sijn schreef:Wegens lease auto, heb ik gekeken wat ik voor mijn volvo V70 D5 sport uit 2007 nog terug krijg van de ingelegde 61000 euro. Tot mijn schrik is dit maar 38000!!!!De afschrijving is dus wel gruwelijk veel: 23000 voor 11 maanden en 21000 kilometer. Het is een prive auto; BTW kan de koper niet terug krijgen. Ik zit dus aan prive personen vast als kopers.

Suggesties??
Een margeauto is mogelijk zelfs interessanter voor zakelijke kopers, ze mogen immers afschrijven over de brutoinvestering (en de btw is op zo'n jonge auto toch verwaarloosbaar) en hoeven aan het eind bij de verkoop geen btw meer af te dragen.
Het is natuurlijk wel zo dat het eerste jaar een erg duur jaar is, de investering (minus de niet relevante acessoires/opties) min 30%.
Zou hem lekker houden en een kilometeradministratie bijhouden, geen bijtelling over de zakelijke auto en een knappe auto om zelf te hebben.

Geplaatst: 02.12.2007 - 21:58
door V70ORD5
Ik wil er wel €1000 meer voor geven hoor.
En dan ruil ik de mijne niet eens bij je in......

Dit is te gek voor woorden.
Maar ik hou me van harte aanbevolen.

Geplaatst: 02.12.2007 - 22:07
door Johan s60
45000 zou die toch zeker op moeten kunnen brengen, en er zit nog ruim een jaar garantie op, of is dit te ruim ingeschat :doubt:

Geplaatst: 02.12.2007 - 22:12
door bart simpson
Johan s60 schreef:45000 zou die toch zeker op moeten kunnen brengen, en er zit nog ruim een jaar garantie op, of is dit te ruim ingeschat :doubt:
ligt bij jou een inkoopsprijs op het verkoopsprijsnivo?

Geplaatst: 02.12.2007 - 22:16
door Carfreak
Hallo zeg! Of je een emmer leeggooit!!!

Geplaatst: 02.12.2007 - 22:18
door Johan s60
Zou die bij de dealer dan niet meer moeten opbrengen dan 45000, die fabrieks garantie is toch ook een voordeel, en weing km

Maarja een jonge auto verkopen is nooit voordelig

Geplaatst: 02.12.2007 - 22:31
door Carfreak
Een vriend van me had ooit een A6 t.w.v. 120.000 gulden. Toen hij zijn auto 10 mnd later wou inruilen kreeg hij er nog 80.000 gulden voor. Daar stond ik toen ook wel even van te kijken. Elke garage gaf de reactie dat hij de auto veel te snel van de hand deed.

Geplaatst: 02.12.2007 - 23:31
door Gast
De garage zit helemaal niet te wachten op die auto. Prijstechnisch niet interessant.
Uit Duitsland, Frankrijk, Italie, enz..... zijn ze nu eenmaal goedkoper verkrijgbaar. Zeker uit de verhuur markt.
Probeer bij de garage, waar je de leaseauto van "krijgt" de V70 in te ruilen, want dat kan wel interessant zijn voor jou.

Geplaatst: 02.12.2007 - 23:42
door sijn
Bedankt voor alle tips: dit was overigens de volvo dealer waar de auto gekocht is en waar eventueel de lease V70 ook vandaan moet gaan komen.
De inruilprijs valt nog lager uit als ik de nieuwe (V70) ergens anders haal!
Ik zit dus aan Volvo vast, maar dat is natuurlijk geen probleem (zeker niet vergeleken met de 23.000 verdampte Euro's.

Geplaatst: 03.12.2007 - 00:42
door IkeV70
Zoals iemand onlangs al opmerkte op dit forum; Auto's kopen is eigenlijk gewoon kapitaalvernietiging.

Wat kost een lease V70 eigenlijk per maand ?

Geplaatst: 03.12.2007 - 08:54
door VolvoRob
Als je de V70 maar lang genoeg houdt, wordt het vanzelf een old timer.

Nee, zonder gekheid: ik zou de auto houden en km-admin doen. Kun je wellicht nog iets van die 22k EURO terug verdienen.

Leg het anders voor aan je werkgever, wellicht is die flexibel?

Suc6

Geplaatst: 03.12.2007 - 10:07
door JJDD
Helaas is het een bekend gezegde dat als je met een splinternieuwe auto over de drempel van de garage rijdt, deze auto per direct x-% in waarde daalt. (weet het % ff niet meer)

Kan deze auto niet als lease-auto worden gekocht en gebruikt? Is misschien niet heel gebruikelijk, maar met ons bedrijfkochten we zelf altijd oudere auto's die als zakenauto's werden gebruikt. Stuk goedkoper als nieuwe auto's overigens. Je kan vaak ook jong gebruikte auto's leasen. Misschien ff met garage overleggen?

Geplaatst: 03.12.2007 - 10:31
door PJR
@ JJD: ook dan zal het afschrijvingspercentage om en na bij de 2,5% per maand liggen en schiet Sijn er nog weinig mee op. Voordat alles dan geregeld is ben je al in 2008 bezig en is de auto minimaal een jaar oud. Dus 12mnd *2,5%=30 % 30%* 60.000,- = 18.000,-. De contractuele (en evt. financierings-) kosten komen er dan ook nog bij en dan heeft hij vervolgens weer een procentuele bijtelling over de nieuwwaarde.

Geplaatst: 03.12.2007 - 11:17
door bart simpson
PJR schreef:@ JJD: ook dan zal het afschrijvingspercentage om en na bij de 2,5% per maand liggen en schiet Sijn er nog weinig mee op. Voordat alles dan geregeld is ben je al in 2008 bezig en is de auto minimaal een jaar oud. Dus 12mnd *2,5%=30 % 30%* 60.000,- = 18.000,-. De contractuele (en evt. financierings-) kosten komen er dan ook nog bij en dan heeft hij vervolgens weer een procentuele bijtelling over de nieuwwaarde.
De auto kan natuurlijk gewoon aangekocht worden voor € 45.000,-- of meer, alleen zijn leasemaatschappijen (ten onrechte) niet happig op margeauto's,
Die bijtelling moet je niet over zeuren, die heb je als zakelijk berijder nu eenmaal, zit je in het 52% tarief ben je netto "slechts" € 650,-- p/mnd kwijt, dat is toch wat anders dan € 18.000,-- : 11 = € 1.636,-- p/mnd (zonder verzekering, brandstof, mrb en onderhoud)

Geplaatst: 03.12.2007 - 11:34
door bartv70
Hoi,

Mogelijk een construtie bedenken, want dit is te zot voor woorden.
Verkoop de auto aan je lease maatschappij en lease hem vervolgens terug,
of probeer het bedrag dat je werkgever aan lease moet betalen aan jou te laten uitbetalen(verkapt loon) ipv aan de lease maatchappij en blijf in je eigen auto rijden.
Of dit belastingtechnisch mogelijk weet ik niet
BartV70

Geplaatst: 03.12.2007 - 12:36
door PJR
« PJR » :@ JJD: ook dan zal het afschrijvingspercentage om en na bij de 2,5% per maand liggen en schiet Sijn er nog weinig mee op. Voordat alles dan geregeld is ben je al in 2008 bezig en is de auto minimaal een jaar oud. Dus 12mnd *2,5%=30 % 30%* 60.000,- = 18.000,-. De contractuele (en evt. financierings-) kosten komen er dan ook nog bij en dan heeft hij vervolgens weer een procentuele bijtelling over de nieuwwaarde.
De auto kan natuurlijk gewoon aangekocht worden voor € 45.000,-- of meer, alleen zijn leasemaatschappijen (ten onrechte) niet happig op margeauto's,
Die bijtelling moet je niet over zeuren, die heb je als zakelijk berijder nu eenmaal, zit je in het 52% tarief ben je netto "slechts" € 650,-- p/mnd kwijt, dat is toch wat anders dan € 18.000,-- : 11 = € 1.636,-- p/mnd (zonder verzekering, brandstof, mrb en onderhoud)
Als een leasemaatschappij of het bedrijf de auto koopt voor € 45.000,- betaalt de baas het verschil toch gedurende de looptijd. Dit zou een heel vriendelijk gebaar zijn om Sjin tegemoet te komen.
Anders schiet hij er weinig mee op en is de bijtelling voor de vergelijking wel relevant.
Leasemaatschappij zijn inderdaad ten onrechte niet happig op margeauto's, want ze kunnen de kosten gewoon doorberekenen en dus betaalt de baas die kosten = verminderde waarde. Voorlopig even zelf houden is dus echt een interessant alternatief, behalve als de baas het verschil voor zijn rekening neemt.

Die € 18.000 is hij in het tweede jaar ook kwijt aan afschrijving. Je mag immers het afschrijvingspercentage niet zomaar wijzigen. De auto zal het tweede jaar niet nog eens € 18.000,- in waarde verminderen en daardoor zijn de maandelijkse afschrijvingskosten voor een privérijder in het tweede jaar altijd aanmerkelijk lager.

Geplaatst: 03.12.2007 - 16:33
door T!M
Al onderzocht wat je terugkrijgt met een sale & lease back constructie?