Pagina 1 van 1
Xenon: korte storing dimlicht linksvoor
Geplaatst: 04.12.2007 - 09:21
door Frumpy
Gisteren tijdens het rijden kreeg ik een melding in de display en het oranje waarschuwingsdriehoekje: Storing dimlicht!
Buiten zag ik dat het Xenon dimlicht linksvoor niet meer aan was. Na het draaien aan de lichtschakelaar van de 0-stand naar de 1-stand (stadslicht) en terug deed hij het weer, en de melding was verdwenen.
Iemand een idee hoe dat kan? Heb de auto nu bijna 8 maanden, en het is nog niet eerder voorgekomen.
Nukje van de electronica in de moderne auto's, waar gelukkig niet alleen Volvo last van heeft?
Geplaatst: 06.01.2008 - 06:44
door Frumpy
Xenon dimlicht linksvoor valt nu soms heel even uit (slechts 1 seconde) en floept dan weer aan.
Doorgaans komt het dagen niet voor, maar gisteren op een rit van zo'n 3 uren gebeurde het weer 2 keer.
Herkent iemand dit probleem, en wat is daar aan te doen?
Geplaatst: 06.01.2008 - 08:15
door asta
Wellicht een los contact?
Geplaatst: 06.01.2008 - 10:29
door Paul
Ik denk gewoon dat het een kapotte lamp is. Als de auto 8 maanden oud is, zou ik daar gewoon maar even mee naar je dealer gaan.
Geplaatst: 06.01.2008 - 11:04
door asta
Als de auto 8 maanden is moet je dat zeker even doen, maar ik blijf gokken op een los contact.
Juist een xenon lamp is niet gevoelig voor schokken, wel is de anode/catode kant van de lamp bovenin meestal met soldeer vastgezet wat bij de hoge opstartspaning wel eens op den duur los kan laten.
Ben benieuwd !
Geplaatst: 06.01.2008 - 21:01
door ufovolvo
Gezien de gemiddelde levensduur van een xenon-lamp (ongeveer gelijk aan de auto, eigenlijk hoef je ze nooit te vervangen) lijkt 't mij een garantieprobleem. Ze horen (kunnen) eigenlijk niet uit te kunnen vallen als ze eenmaal branden, anders dan dat de werkspanning daadwerkelijk wegvalt, het lampje zelf is mechanisch erg sterk. Een los soldeercontact zal kunnen, al was bij mijn vorige wagen een massakabeltje gewoon losgeschoten, met ongeveer hetzelfde resultaat.
Geplaatst: 07.01.2008 - 12:35
door Frumpy
@all: Bedankt, de contacten was ik al langsgelopen, maar voor alle zekerheid zal ik alle stekkers maar eens loshalen en de massa-aansluiting controleren.
Misschien is het wel een vochtprobleem, ik denk persoonlijk niet dat het aan de xenonlamp zelf ligt.
Re: Xenon: korte storing dimlicht linksvoor
Geplaatst: 08.09.2008 - 10:56
door Frumpy
Frumpy schreef:Gisteren tijdens het rijden kreeg ik een melding in de display en het oranje waarschuwingsdriehoekje: Storing dimlicht!
Buiten zag ik dat het Xenon dimlicht linksvoor niet meer aan was. Na het draaien aan de lichtschakelaar van de 0-stand naar de 1-stand (stadslicht) en terug deed hij het weer, en de melding was verdwenen.
Iemand een idee hoe dat kan?
Het probleem heb ik nog steeds niet kunnen oplossen. De uitval van de linker xenon lamp is nu ook veel frequenter.
Iemand een idee?
Geplaatst: 08.09.2008 - 13:03
door Paul
Heb je inmiddels al een nieuwe lamp geprobeerd?
Geplaatst: 09.09.2008 - 00:40
door ChrisD.
Ik heb in mn werk veel te maken met "gaslampen".
Als de lamp extreem wit of donker uitslag heeft dan is die waarschijnlijk stuk.
Maar in 99% van spontaan uitvallen bij gaslampen is het de ballast/schakeling waar iets aan mankeerd,ik zou het iig in die hoek zoeken.
Ik weet niet of dit een los en open te maken onderdeel is.
De levensduur van deze lampen ligt grotendeels aan het aantal keren "striken"(starten)van de lamp.
Moet je nou elke keer als de lamp uitvalt hem zelf starten of doet hij dit vanzelf? Als het steeds handmatig moet dan is waarschijnlijk het "Hot restrike"circuit kapot,als hij vanzelf weer start is het een aanvoer probleem.
Hoe dan ook ,dit wordt waarschijnlijk iets voor de dealer.Aangezien alle onderdelen aan dit systeem te prijzig zijn om mee te experimenteren.
Succes ermee, ben benieuwd wat het gaat zijn.
groeten Chris
Geplaatst: 09.09.2008 - 10:26
door Frumpy
@Paul en ChrisD.
Bedankt voor de reactie.
Paul schreef:Heb je inmiddels al een nieuwe lamp geprobeerd?
:oops:
Nee, nog niet. Was wel een tijdje terug bij de dealer langsgereden en het kon volgens hun van alles zijn, en alleen d.m.v. het vervangen van diverse delen vastgesteld worden, zoals ChrisD. hierboven al heeft vastgesteld. :shock:
Zal in ieder geval om te beginnen nu maar eens de lampen vervangen.
Bij VW, Audi, BMW e.d. gaat het net zo makkelijk als het verwisselen van een Halogeen, maar wat ik bij de S80 zie zitten stemt mij niet vrolijk.
Heeft iemand een montagehandleiding en een mooi tekeningetje uit Vadis, waarop te lezen en te zien is wat er precies los moet?
Geplaatst: 06.04.2009 - 22:32
door ajansa
Frumpy
Hoe is dit uiteindelijk opgelost?
Heb een zelfde probleem en ook mijn dealer weet hier geen raad mee.
Geplaatst: 10.09.2009 - 13:52
door Frumpy
Sorry, beetje late reactie.
Bij mij lag het aan de spanningsreglaar achterop het koplamphuis, geintje van rond de 300 Euro, wel zelf monteren. Beetje aan de gepeperde kant voor die Franse meuk van Valeo.
Geplaatst: 10.09.2009 - 18:40
door DrRossi
Lullig man.
Ik heb nog een complete rechter koplamp liggen voor dat geld.
Geplaatst: 10.09.2009 - 20:35
door Frumpy
Ach, het is een paar maandjes geleden, ben al weer over de ergste schrik heen.
Maar misschien heb ik toch nog wel interesse in de koplamp die je hebt liggen. Voor welk M.Y., alles origineel Volvo, compleet met Xenon lamp, spanningsregelaar, en de hele mikmak eraan, misschien ook nog z.g.a.n.?
Geplaatst: 11.09.2009 - 07:07
door DrRossi
Kabel niet te vergeten!! en ja z.g.a.n.
Die lampen zijn maar in 1 soort gemaakt geloof ik.
Ik heb er nu een 7 in handen gehad die allen het zelfde zijn.
Groet Alain
Geplaatst: 11.09.2009 - 11:04
door DrRossi
Oeps is een linker !! :crazyeyes: