Pagina 1 van 6

Verbruik D5

Geplaatst: 04.12.2007 - 21:08
door johannieuwerth
Ben benieuwd of er al mensen ervaringen hebben met het brandstof verbruik van de D5 met Geartronic in de nieuwe V70. Heb in totaal nu 9.000 KM op de teller staan, en de afgelopen 1.000 KM kostten gemiddeld volgens de boordcomputer 8,1 liter / 100 KM.

Het valt mij wat tegen; echt heel vlot heb ik er nog niet mee gereden (veel cruisecontrol op 130 bijvoorbeeld). Dan had ik eigenlijk rond de 7,0 liter verwacht uit te komen.

Zijn er mensen met ervaringen op dit gebied? Hoeveel verandert zoiets bijvoorbeeld nog in de eerste tienduizend(en) kilometers?

Geplaatst: 06.12.2007 - 09:18
door KOENTJES
Mijn dealer zei dat het verbruik na 10 000 km nog gevoelig zou teruglopen.

Zelf heb ik nu 9900 km en het verbruik is nog nooit onder de 8 liter uitgekomen. Nu zit ik aan 9 liter voor de laatste tank, maar daar zat wel heel veel stadsverkeer in.

De boordcomputer lijkt wel heel dicht bij de waarheid, hoogstens 5% afwijking, één keer zelfs 2% en één keer heel precies.

Bij mijn vorige V70 II was de afwijking eerder 15 tot 20%. Op het eind verbruikte hij volgens BC 7,1 liter , wat dus eigenlijk ook 8,5 was.

Wanneer ik vaststel dat de wagen veel zwaarder is, een automaat is (de vorige ook), een grotere aerodynamisch frontvlak heeft kan het eigenlijk niet dat hij veel minder zou verbruiken.

Mijn dealer beweert weliswaar dat met Rica tuning 226 PK het verbruik gevoelig daalt (tot 1L/100 km). Ervaringsdeskundigen welkom.

Geplaatst: 06.12.2007 - 09:24
door BlackSapphire
Ik heb geen geartronic en mijn verbruik is 7,06l/100km. Lange afstanden en stadsgebruik wisselen zich bij mij af. Dan gebruik die automaat dus 1l/100km. Dat lijkt me niet overdreven veel of wel?

Geplaatst: 06.12.2007 - 09:26
door IkeV70
KOENTJES schreef: Mijn dealer beweert weliswaar dat met Rica tuning 226 PK het verbruik gevoelig daalt (tot 1L/100 km).
1 liter per 100 kilometer. Dan heb je de kosten van het chippen snel terugverdiend.

Lijkt me wel wat, 7000 kilometer op een tank, eens per kwartaal tanken.

Geplaatst: 06.12.2007 - 10:34
door KOENTJES
Voor de Nederlanders onder ons :

"tot 1 liter/100 km" kan in het Nederlands ook betekenen :
"tot maximaal 1 liter/100 km"

Geplaatst: 06.12.2007 - 11:20
door Summum
Voor de taalpuristen:

Ik denk dat je niet bedoelt dat het verbruik daalt TOT 1 liter/100 km, maar daalt MET (maximaal) 1 liter/100 km.

Geplaatst: 06.12.2007 - 12:25
door BlackSapphire
Gunst, zou dát bedoeld zijn? ;)

Geplaatst: 06.12.2007 - 13:13
door Dimi
Het is nu nog vroeg om tezeggen dat hij een hoog verbruik heeft, de motor bevind zich nog in de inrij periode, zo verbruikt hij wat meer, en zal hij ook wat olie verbruiken.

Nu na 10.000 of 15.000km (afhankelijk van hoe hij ingereden word) zal je duidelijk merken dat het verbruik zal dalen.
Ook word er wel gezegt dat de manier waarop er ingereden is en hoe ermee omgesprongen is het verbruik bepaald, alhoewel ik niet echt veel van dat laatste geloof, ook al heb ik extreme verschillen gezien bij zelfde type's motor, bv corrado 1.8 16v, de 1 had genoeg met 9L/100km en de andere had 13/100km nodig, terwijl het de zelfde bestuurder was, zelfde traject, zelfde rij gedrag.

Geplaatst: 06.12.2007 - 16:16
door xc-men
Ja het verbruik valt mijn ook een beetje tegen, we hebben nu 2500Km op de teller en nog steeds 10.5L / 100Km ( XC70 nieuwe model GT D5 185pk).
Onze oude XC70 stond altijd rond de 7.8L (XC70 GT D5 163pk).
Je zou toch verwachten dat als een groot merk als Volvo een nieuw model op de markt brengt het brandstof verbruik lager ligt. Dat is wel zo bij BMW en Audi.

Geplaatst: 06.12.2007 - 23:08
door mindbrother
In mijn nieuwe S80 (oké, iets anders gestroomlijnde auto) is het verbruik na 9000 km circa 7,2-7,3 liter/100 km met de 2.4D diesel (handgeschakeld). Ik hoop dat dit nog wel gaat dalen, in de brochure wordt tenslotte een gemiddeld verbruik van circa 6.3 l/100 km beloofd.

In algemene zin heb ik ook begrepen dat het verbruik zal dalen naarmate er meer km's gereden zijn (10.000-20.000 km). En dat het diesel roetfilter ook een licht negatief effect heeft op de verbruikscijfers.

Geplaatst: 07.12.2007 - 09:24
door KOENTJES
Voor de XC70 rijder :

een verbruik van 7,8 liter met je vorige wagen (XC70II) zal alleen maar volgens je boordcomputer mogelijk zijn geweest en daar zat dus een enorme afwijking op.

Heb zelf al heel wat km's met een XC70 II GT afgereden en daar geraak je nooit mee onder de reële 8 liter/100 km (gewicht - slechtere aerodynamiek dan V70 - vierwielaandrijving).

Als je niet constant autoweg afmaalt aan redelijke snelheden, maar ook heel wat stads en voorstadsverkeer hebt zal je dichter bij de 10 liter geraken dan bij de 8 l/100 km (met een geartronic)

Een nieuwe XC70 III handgeschakeld zou toch onder de 9l moeten geraken, maar veel beter verwacht ik niet.

Tussen een V70 en een XC 70 ligt toch wel een litertje/100 km.

Een vriendin die twee jaar geleden overschakelde van een V70 D5 GT naar een XC 70 D5 GT schrok zich een aap van het verbruik, dat zelfs 1,5 liter hoger ligt dan voorheen (ongeveer 9,5/100 km)

Geplaatst: 07.12.2007 - 11:06
door Fulaks
Ik heb gisteren als vervangwagen een nieuwe V70 2.4D Geartronic gehad met 5200 km op de teller. Gemiddeld verbruik stond op 9,2 l/100km. De auto wordt natuurlijk ook gebruikt voor proefritten, dus ik vermoed dat daar wel eens wat harder mee wordt doorgetrokken dan normaal, beetje de kickdown uittesten en zo.

Met mijn huidige V70 2.4D 130 PK handgeschakeld zit ik aan 6,1 l/100 km, ik hoop met de nieuwe in dezelfde buurt uit te komen, maar ik vrees dat het iets meer zal zijn (bredere banden, dakrails, auto is iets hoger, auto is zwaarder, dieselpartikelfilter, meer opties).

Geplaatst: 07.12.2007 - 11:58
door Dimi
De pk'tjes moeten natuurlijk ook genoeg voedsel krijgen he.

Maar zelf trek ik mij niet zoveel aan van het verbruik, als ik vergelijk met mijn hobby auto... Laatste jaar scholier, elke dag met de corrado naar school en terug, moest elke 3 (soms 4) dagen de tank gaan vullen (70L) en dan werd er niet gek/sportief gereden, maar zeer rustig.

En ik denk niet dat er echt veel mensen gaan zijn die hun auto opzij gaan zetten omdat hij veel verbruikt.

En nogmaals, iedere nieuwe auto verbruikt meer, fabrieks waarden/gegevens wijken enorm af omdat die berekend/gemeten worden op een testbank= minder weerstand= minder verbruik en een echte continue snelheid/toerental. Dat is gewoon niet vergelijkbaar.

En ookal heb je zoveel rij ervaring, stap je in een andere wagen, moet je deze ook opnieuw leren aanvoelen en dat gaat niet snel. Als het dan nog eens een nieuwe wagen is= in rijden en de zelfde tijd aanvoelen gaat eigenlijk niet, omdat de auto na 10000 a 20000km echt anders gaat rijden, en de koppeling enz... wat naar je hand staat, pas dan kan je eigenlijk maar echt de auto beginnen aanvoelen, en beginnen kijken naar het verbruik.

Geplaatst: 07.12.2007 - 13:06
door Fulaks
Ik ben nu aan 't twijfelen over tuning met het systeem van BSR. De twijfel gaat erover of ik dit meteen doe, of wacht tot de auto een kilometer of 5000 op de teller heeft. Als je daar een half litertje minder door verbruikt dan is de investering snel terugverdiend.

Geplaatst: 07.12.2007 - 14:12
door Dimi
Persoonlijk lijkt mij het verstandigst om eerst het blok in te rijden en dan te tunen. Zo heeft het blok rustig de tijd om netjes zich aan tepassen, terwijl als er meer vermogen beschikbaar is dit ook zal aangesproken worden, en dit in de in rij periode lijkt me niet bepaald verstandig, alhoewel ik enkele mensen ken die het wel gedaan hebben als ze hun wagen kochten.

Geplaatst: 16.12.2007 - 14:12
door D.M
Via mijn werkgever hebben we nu als demo een nieuwe Volvo V70 D5 momentum geartronic 185 Pk.
Auto rijd erg goed moet ik zeggen alleen het verbuik is nogal fors vergeleken met mijn eigen S60 D5 (handgeschakeld)
Heb nu ongeveer 650 km gereden met de V70 en kom gemiddelt uit op 9.1 liter op 100 km.
Het is echt een mooie/sjieke auto vooral de achteruitrij camera icm parkeersensoren zijn handig.
Ook lekker decadent is het elektrische kofferdeksel.


Gr. Dennis

Geplaatst: 16.12.2007 - 18:26
door Fulaks
D.M schreef:Ook lekker decadent is het elektrische kofferdeksel.
Het is inderdaad een gimmick, maar heb toch al ondervonden dat het handig kan zijn als je je handen vol hebt, maar de sleutel wel in aanslag. Je hoeft je spullen niet eerst neer te zetten. Niet levensnoodzakelijk, maar toch leuk.

Geplaatst: 16.12.2007 - 18:49
door D.M
Het is inderdaad een gimmick, maar heb toch al ondervonden dat het handig kan zijn als je je handen vol hebt, maar de sleutel wel in aanslag. Je hoeft je spullen niet eerst neer te zetten. Niet levensnoodzakelijk, maar toch leuk.[/quote]

Het is ook zeker handig alleen trekt het nogal bekijks op de parkeerplaats van de supermarkt. :lol:
Kende deze optie alleen nog maar van Mercedes.
Het is gewoon een goed rijdende/mooie auto,dit een demo dus een erg volle auto zwart van buiten en rood leder van binnen!
Wat ook mooi en functioneel is is de Bleutooth carkit en het RTI.
En er zit een goed geluid in de high perfomance audio.
Wat alleen ontbreekt is de xenon verlichting dat zou ik op zo'n auto zeker nemen.
Kortom zou hem graag ruilen tegen mijn S60!
Bij onze nieuwe volvo neem ik zeker de geartronic automaat in overweging.

Gr. Dennis

Re: Verbruik D5

Geplaatst: 29.05.2008 - 10:12
door cobra10
johannieuwerth schreef:Ben benieuwd of er al mensen ervaringen hebben met het brandstof verbruik van de D5 met Geartronic in de nieuwe V70. Heb in totaal nu 9.000 KM op de teller staan, en de afgelopen 1.000 KM kostten gemiddeld volgens de boordcomputer 8,1 liter / 100 KM.

Het valt mij wat tegen; echt heel vlot heb ik er nog niet mee gereden (veel cruisecontrol op 130 bijvoorbeeld). Dan had ik eigenlijk rond de 7,0 liter verwacht uit te komen.

Zijn er mensen met ervaringen op dit gebied? Hoeveel verandert zoiets


bijvoorbeeld nog in de eerste tienduizend(en) kilometers?



Verbruik D5 2,4d

Dat de nieuwe V70 163 PK veel verbruikt is zeker.
Het vorige model was zuinig(reed ik 1 op 15,5 mee)bij het nieuwe model
is het verbruik 1 op 10.

Dealer ingesckakeld ook allerlei beloftes.
Toen volvo Nederland gebeld en deze weer kontakt met dealer en alles is doorgemeten.Toen opdracht gekregen tank vol en 100 km rijden dan weer voltanken.
Verbruik 1 op 10.
Rapporten opgesteld en opgestuurd naar volvo nerderland.tijdlang 4 wk niks gehoord,zelf gebeld en als antwoord ze zijn er mee bezig en wachten of er meer auto,s zijn met dit probleem.

Dus ga klagen want volgens mij deugt het motor manegment niet.

gr Sipke

Geplaatst: 01.06.2008 - 21:45
door Belgianmac
Mijn 2,4D GT heeft na 18.000km 8,28l/100km gemiddeld verbruikt.
Niet echt zuinig aangezien ik 90% snelweg rijd en me meestal aan de wettelijke snelheden houd, dwz 126 km/u op de CC.