Pagina 1 van 1

Katalysator vervangen

Geplaatst: 18.07.2005 - 18:40
door npj
Mijn katalysator heeft de geest gegeven, heeft er iemand een idee of er al gemaakt worden voor de nieuwere types die goedkoper zijn dan de originele. De auto is fantastisch, maar de prijzen passen niet helemaal bij de portomonnee zeg maar. In mijn geval gaat het om een V40 1.8 benzine/LPG van 2001. Van oudere modellen is er wel e.e.a. te vinden, maar heb nog niets kunnen ontdekken voor de 2000+ modellen met voorpijp of dubbele ingang katalysator.

Re: Katalysator vervangen

Geplaatst: 22.07.2005 - 10:34
door gelebanaan
npj schreef:Mijn katalysator heeft de geest gegeven, heeft er iemand een idee of er al gemaakt worden voor de nieuwere types die goedkoper zijn dan de originele. De auto is fantastisch, maar de prijzen passen niet helemaal bij de portomonnee zeg maar. In mijn geval gaat het om een V40 1.8 benzine/LPG van 2001. Van oudere modellen is er wel e.e.a. te vinden, maar heb nog niets kunnen ontdekken voor de 2000+ modellen met voorpijp of dubbele ingang katalysator.

Ik zou graag jouw oude kapote katalysator overnemen.

Geplaatst: 22.07.2005 - 12:09
door turbo
haha, dat zie je niet vaak.

Geplaatst: 24.07.2005 - 19:24
door Oz-740
Gebruikt het motor-management de katalisator om het een en ander (af) te regelen ?

Indien dit niet het geval is - oude kat. demonteren, leeghalen en weer terug zetten :shock: en verder je mond houden

Ik rij al een jaar of 10 met lege kat.'s .... maar aangezien m'n Volvo er geen een heeft weet ik niet of dat zonder problemen kan - zeer waarschijnlijk wel ... want de zg sportkats zijn ook 'gewoon' leeg :roll:

Geplaatst: 25.07.2005 - 08:17
door Michel740Turbo
Maar in die sportkat is wel een pijpgelast. Die sportkat is er zeg maar om het idee te wekken dat er een kat onderzit bij een een apk of ander technische keuring :P

daarom zoek ik nu een rotte kat voor mijn 440 om mijn eigen kat te behouden als hij naar Zweden wordt geimporteerd :D ivm keuring :?

Geplaatst: 25.07.2005 - 16:13
door gelebanaan
Oz-740 schreef:Gebruikt het motor-management de katalisator om het een en ander (af) te regelen ?

Indien dit niet het geval is - oude kat. demonteren, leeghalen en weer terug zetten :shock: en verder je mond houden

Ik rij al een jaar of 10 met lege kat.'s .... maar aangezien m'n Volvo er geen een heeft weet ik niet of dat zonder problemen kan - zeer waarschijnlijk wel ... want de zg sportkats zijn ook 'gewoon' leeg :roll:
persoonlijk vindt ik wel dat je een buis door je kat moet doen alleen leeg kloppen heeft zo'n vreemd geluid bij je de meeste auto's

Geplaatst: 26.07.2005 - 15:07
door Guestuser
Ik heb zo te zien enorme mazzel gehad. Afgelopen zondag is een bobine van mij V40 1.8i doorgebrand op een paar kilometer van huis. Er zijn er 2: 1 per 2 cilinders. Ik kon nog net met heel weinig vermogen op 2 cilinders thuis komen en het begon op het laatst heel erg te stinken. Die stank kwam van de katalysator die gloeiend heet was geworden door de onverbrande benzine die kennelijk naverbrandde o.i.d (heb me e.e.a. laten uitleggen door de Wegenwacht die door Volvo Assistance werd gestuurd). Als ik bijv. een afstand van 10 km had gereden, zou de katalysator zijn dichtgesmolten, werd mij verteld.

Nu kom ik er redelijk genadig van af, anders had ik ook een nieuwe katalysator moeten hebben. Overigens was de mazzel om nog een reden groot: de dag daarvoor zijn we uit Frankrijk terug gereden. Ik had er niet aan moeten denken om met vrouw en baby ergens op een vluchtstrook te staan. Zo zie je maar.