Pagina 1 van 5
Xenon Target Ultravision.
Geplaatst: 05.12.2007 - 18:56
door asta
Ik had beloofd om er een apart topic voor te openen en zo iedereen duidelijk te laten zien hoe een dergelijke set ingebouwd wordt.
Dit ondersteund door een sessie foto's!
Als eerste heb ik een aantal foto's gemaakt van een tweetal onderdelen en de aanpassingen die ik daaraan gedaan heb.
Foto1 is de virtual ballast zoals Target automotive deze noemt en is voor een aantal functies bedoelt.
- Deze draagt zorg dat de computer van de auto denkt dat er een 55 watt lamp inzit i.p.v. de nu nieuw geplaatste 35 watt Xenon lampjes.
- Tevens lopen er vanuit de ingegoten elektronica 2 draden die op de accu aangesloten dienen te worden zodat de Xenon de stroom direct van de accu haalt en deze niet via de schakelaar laat lopen.
- Er is een vertraging ingebouwd van een seconde of 6 zodat de lampen niet direct starten op het moment dat de sleutel omgedraaid wordt, dit heeft als voordeel dat de levensduur vergroot wordt en er niet onnodig storingen optreden in de verlichting bij het starten van de auto.
Ik heb aan deze Virtual ballasten elk een zekeringhouder gesoldeert als ook een oogje zoals je kunt zien, dit is nodig om de bedrading aan de accu te koppelen.
Omdat ik het niet netjes vind om de draden los te laten lopen en dit gevaar kan opleveren heb ik een kabelhoes erbij waar de draad van de virtual ballast doorheen zal lopen.
Deze kabelhoes staat afgebeeld op foto 2
Het koppelen van de zekeringhouder en de bedrading van de virtual ballast heb ik weer doormiddel van een stukje krimpkous afgeschermd zodat er geen sluiting kan optreden.
Geplaatst: 05.12.2007 - 19:00
door asta
Ik ga hier weer even verder en kan iedereen nu melden dat het in de S40 van mrt 2006 werkt!
Geen storingen in de computer of meldingen van een kapotte lamp.
Hierboven stonden al twee foto's van voorbereidend werk, hieronder staan enkele foto's van toen het op zijn plek zat.
Geplaatst: 14.12.2007 - 15:21
door asta
Ik heb nog geen foto gemaakt in het donker, dit zal ik vanavond doen voor degene die nog nooit Xenon verlichting gezien hebben.
Nogmaals de webshops waar ik het geheel gekocht heb voor een schappelijke prijs vond ik.
Xenon set is het goedkoopst te krijgen bij
www.carkit.nl (incl verzenden) € 303,-
De virtual ballasts zijn te krijgen bij
www.kew.nl voor (excl. verzenden) € 119,-
Ik had begrepen dat ook carkit (onderdeel van telpoint b.v.) de virtual ballasten leveren, wist dit pas later en heb daarom bij een ander besteld.
Mochten jullie nog vragen hebben dan zie ik dit wel, ik hoop dat dit een beetje duidelijkheid schept voor de mede volvo rijders die ook alsnog Xenon willen.
Geplaatst: 14.12.2007 - 17:45
door asta
En de foto in het donker zoals beloofd.

Geplaatst: 14.12.2007 - 17:47
door asta
Wat ik vergeten te zeggen was is dat mij opviel dat de lichtkleur die Target gebruikt 5000K ook echt wit/geel licht is en niet blauw.
Bij het ontbranden schrok ik even maar als ze eenmaal vol branden dan zijn ze echt wit. (xenonlampen komen langzaam op temperatuur namenlijk).
Geplaatst: 14.12.2007 - 21:42
door Paul
Dat ziet er erg goed uit, zijn wel je orginele koplampunits he
Geplaatst: 14.12.2007 - 21:47
door asta
Dit zijn orginele ja, omdat als ik hier de xenon units had gebruikt ik de bedrading had moeten omzetten.
Wat ik nog zou kunnen doen maar dat zal weinig effect hebben is de lenzen omruilen.
Omdat de ontladingsboog op dezelfde plek zit als de gloeispiraal van de halogeenlamp heb je een gelijk lichtbeeld. (uitzonderingen daargelaten, zit wel eens een "rotte" lamp bij).
Zou dit verschillen dan heb je weer wel wat aan de lenzen.
Maar misschien test ik dat nog wel of daar een verschil in zit.
Geplaatst: 14.12.2007 - 22:35
door Rob2u
Misschien nog even melden voor de volledigheid:
de zg. "virtuele ballasten" zijn eigenlijk gewoon dikke weerstanden die ca. 20W vermogen dissiperen zodat dit samen met de Xenonlamp (35W) totaal dus 55W opleverd. Op deze manier is het voor de boardcomputer dus alsof er nog gewoon de standaardlamp van 55W in zit.
Wat voor de montage nog wel erg belangrijk is aangezien de weerstanden erg warm worden, monteer ze direct tegen een metalen vlak aan zodat de warmte goed afgevoerd kan worden. Let ook op dat er geen bedrading tegen de weerstanden aan komt, de mantel zou dan kunnen smelten met alle gevolgen van dien!
Rob.
Geplaatst: 15.12.2007 - 07:19
door asta
Rob2u schreef:Misschien nog even melden voor de volledigheid:
de zg. "virtuele ballasten" zijn eigenlijk gewoon dikke weerstanden die ca. 20W vermogen dissiperen zodat dit samen met de Xenonlamp (35W) totaal dus 55W opleverd. Op deze manier is het voor de boardcomputer dus alsof er nog gewoon de standaardlamp van 55W in zit.
Wat voor de montage nog wel erg belangrijk is aangezien de weerstanden erg warm worden, monteer ze direct tegen een metalen vlak aan zodat de warmte goed afgevoerd kan worden. Let ook op dat er geen bedrading tegen de weerstanden aan komt, de mantel zou dan kunnen smelten met alle gevolgen van dien!
Rob.
Rob, dit zijn dus geen dikke weerstanden.
Deze weerstanden waar je het over hebt leveren zij ook maar aangezien deze erg warm worden wil ik een andere oplossing en dat is in deze de virtual ballast geworden.
Na ruim een uur gereden te hebben zijn ze dan ook niet of nauwelijks warm, wat wel het geval zou zijn bij weerstanden.
Geplaatst: 15.12.2007 - 11:21
door gevanje
asta schreef:Rob2u schreef:Misschien nog even melden voor de volledigheid:
de zg. "virtuele ballasten" zijn eigenlijk gewoon dikke weerstanden die ca. 20W vermogen dissiperen zodat dit samen met de Xenonlamp (35W) totaal dus 55W opleverd. Op deze manier is het voor de boardcomputer dus alsof er nog gewoon de standaardlamp van 55W in zit.
Wat voor de montage nog wel erg belangrijk is aangezien de weerstanden erg warm worden, monteer ze direct tegen een metalen vlak aan zodat de warmte goed afgevoerd kan worden. Let ook op dat er geen bedrading tegen de weerstanden aan komt, de mantel zou dan kunnen smelten met alle gevolgen van dien!
Rob.
Rob, dit zijn dus geen dikke weerstanden.
Deze weerstanden waar je het over hebt leveren zij ook maar aangezien deze erg warm worden wil ik een andere oplossing en dat is in deze de virtual ballast geworden.
Na ruim een uur gereden te hebben zijn ze dan ook niet of nauwelijks warm, wat wel het geval zou zijn bij weerstanden.
Bovendien schakelen deze de lampen vertraagd in begrijp ik. Das ook een voordeel. Goede lichtkleur trouwens. Zelf heb ik 4300 K. Ik blijf het alleen nog steeds een vleugje blauw vinden.
Kan dit type virtual ballast ook bij andere merken xenon worden toegepast? Of zijn de verbingen anders?
Geplaatst: 15.12.2007 - 12:03
door Rob2u
asta schreef:
Rob, dit zijn dus geen dikke weerstanden.
Deze weerstanden waar je het over hebt leveren zij ook maar aangezien deze erg warm worden wil ik een andere oplossing en dat is in deze de virtual ballast geworden.
Na ruim een uur gereden te hebben zijn ze dan ook niet of nauwelijks warm, wat wel het geval zou zijn bij weerstanden.
Bart, dat wist ik niet dat er ook nog een elektronische oplossing is! Ik heb zelf de uitvoering met de weerstanden en die werken prima. Op zich wellicht niet zo elegant maar het is simpel en niet storingsgevoelig. Alleen moet je bij de inbouw even goed zoeken naar een geschikte plek in de motorruimte.
Dat vertraagd inschakelen werkt toch met een vaste vertragingstijd? Lijkt me soms niet handig bv. bij een D5 in de winter met een langere voorgloeitijd. Ik heb het automatisch aanschakelen laten uitzetten door de dealer. Ik kan het dus maximaal zelf regelen, wel zo praktisch.
Rob.
Geplaatst: 15.12.2007 - 13:28
door asta
@Ron2u
Ja ze hebben een weerstanden oplossing en de virtual ballast oplossing, waarbij je bij de laatste ook de vertraging erbij hebt.
De weerstanden moet je dus op een plek plaatsen waar deze zijn warmte kwijt kan anders dan heb je problemen zoals je al aangaf.
@gevanje
Ja ik had dit ook al gezegd dat een D5 niet zoveel aan deze oplossing heeft omdat de tijd dat je erover doet om te starten wellicht langer is dan de 6 seconden.
Vandaar dat ik al aangaf dat er wellicht iemand is die kan vragen of deze op aanvraag verlengd kan worden?
Anders is het een kwestie van starten met stadslichten en dan de dim(xenon) inschakelen als je gestart bent.
De lichtkleur is 5000K, in mijn geval zitten daar lenzen voor dus ja ook deze zullen op afstand een lichte blauwe gloed tonen daar kan je niet omheen.
Echter zie je hier onder het rijden niets van.
Geplaatst: 15.12.2007 - 18:53
door asta
gevanje schreef:asta schreef:Rob2u schreef:Misschien nog even melden voor de volledigheid:
de zg. "virtuele ballasten" zijn eigenlijk gewoon dikke weerstanden die ca. 20W vermogen dissiperen zodat dit samen met de Xenonlamp (35W) totaal dus 55W opleverd. Op deze manier is het voor de boardcomputer dus alsof er nog gewoon de standaardlamp van 55W in zit.
Wat voor de montage nog wel erg belangrijk is aangezien de weerstanden erg warm worden, monteer ze direct tegen een metalen vlak aan zodat de warmte goed afgevoerd kan worden. Let ook op dat er geen bedrading tegen de weerstanden aan komt, de mantel zou dan kunnen smelten met alle gevolgen van dien!
Rob.
Rob, dit zijn dus geen dikke weerstanden.
Deze weerstanden waar je het over hebt leveren zij ook maar aangezien deze erg warm worden wil ik een andere oplossing en dat is in deze de virtual ballast geworden.
Na ruim een uur gereden te hebben zijn ze dan ook niet of nauwelijks warm, wat wel het geval zou zijn bij weerstanden.
Bovendien schakelen deze de lampen vertraagd in begrijp ik. Das ook een voordeel. Goede lichtkleur trouwens. Zelf heb ik 4300 K. Ik blijf het alleen nog steeds een vleugje blauw vinden.
Kan dit type virtual ballast ook bij andere merken xenon worden toegepast? Of zijn de verbingen anders?
Ik durf je niet te zeggen dat ze ook op een andere set passen.
In feite als ik zo kijk dan zouden deze wel moeten werken, ze zitten tenslotte in het gedeelte voor je ballasten en starters van je xenon en leveren de spanning aan de ballasten zodra jij je licht inschakeld (maar dan 6 sec. later).
Had er even een foto van moeten maken denk ik, zal eens kijken of ik nog aan zo'n foto kan komen.
Geplaatst: 30.12.2007 - 19:32
door sbv
Werkt het ook bij latere versies ? MY2007 en MY2008 ?
Geplaatst: 31.12.2007 - 18:00
door asta
Er rijdt intussen al een C30 rond met deze st zonder de virtual ballast, dus ja ook deze werken.
Geplaatst: 31.12.2007 - 18:06
door sbv
Hoe moet ik dat zien. Met een gelijke setup ? Officeieel mag je het niet meer gebruiken na 1 jan 2007 op een nieuw auto.
Ik heb vandaag eens gevraagd bij de garage of men dit wel eens gedaan had. Hmm erg duur was het antwoord.
Andere koplampunits, hoogteregeling en hogedruk installatie.
Kan je trouwens niet de handmatige hoogteverstelling blijven gebruiken ? Ik heb dat nu met mijn S60. Deze is voorzien van originele heldere Xenon koplampunits.
Hoge druk installatie aanleggen lijkt me het probleem niet, wat onderdelen kopen en monteren
Geplaatst: 31.12.2007 - 19:31
door asta
Op een S40/V50 is dat niet mogelijk.
1 simpele rede is dat volvo de losse software voor het aansturen van de xenon verlichting niet heeft.
Lampunits zijn te krijgen, en het inbouwen van de hogedruk is ook niet al te moeilijk maar het aansturen gaat een probleem worden.
De hoogteregeling in de lampunits gaan via een magneetsturing en die werkt niet op de huidige handmatige hoogteregeling.
Geplaatst: 31.12.2007 - 21:35
door sbv
Jammer, maar het is niet anders. Mocht ik aan een C30 of V50 gaan dan ga ik je verhaal aandachtig doorlezen en indien mogelijk toepassen
Geplaatst: 01.01.2008 - 01:54
door Paul
Of je bestelt hem meteen met xenon

Geplaatst: 01.01.2008 - 09:39
door sbv
Klopt, maar als je een gebruikte ziet heb je niet altijd te kiezen. Bij nieuw is het wat makkelijker.