Pagina 1 van 1

Problemen D5 niet bij de 2.4D ?

Geplaatst: 07.12.2007 - 10:52
door M'n eerste Volvo
Ik lees regelmatig dat er bij de D5 "bekende" problemen kunnen optreden na geruime tijd, zoals lekkende injectoren en turboslangen, die scheuren. Nooit wordt dit gemeld door / voor een 2.4D. Nou kan dit twee dingen betekenen:
1) Er zijn veel minder 2.4D's verkocht en dus komt het minder vaak voor;
2) Dankzij de downtuning van het vermogen heeft de 2.4D hier geen last van.

Ik heb zelf een 2.4D en heb nog nergens last van, maar vraag me soms af of mij ook die problemen nog te wachten staan. Hoe zien jullie dit ?

Geplaatst: 07.12.2007 - 10:56
door euerw
waarschijnlijk zijn het wat oudere auto`s die uit de begin fase zijn, is mij namelijk ook vaker op gevallen, en zijn de meeste problemen vanaf `04 opgelost

Geplaatst: 07.12.2007 - 12:17
door Fredhead
Ik heb een S60 D5 modeljaar 2004 en kan nergens ook maar iets terug vinden van de "bekende" problemen.
Je zou indd kunnen zeggen dat de problemen vanaf 2004 op zijn gelost.

Geplaatst: 07.12.2007 - 13:10
door M'n eerste Volvo
Als dat zo is, dan kom ik er ook goed vanaf. Hopelijk heeft Volvo inderdaad deze "mankementen" verholpen in de latere productiejaren.

Geplaatst: 14.12.2007 - 07:17
door dci725_s60
De 2.4D heeft ind. dezelfde "kinderziektes" als de D5, het betreft dan ook dezelfde auto.
Lekkende injectoren zouden (volgens fabricant bosch) te wijten zijn aan een te hoog kwikgehalte in de dieselbrandstof.
Zou te verhelpen zijn door telkens na het tanken een extra smeermiddel bij te voegen, zo zou je (volgens zelfde fabricant) de levensduur kunnen verhogen tot 400 000km.
Maar net als bij de turboslangen en de intercooler (deze scheurt vaak af aan de 2e of 3e lamel) ondervind je deze ziektes normaal pas na de 180 000km.
Ik heb net nieuwe injectoren en intercooler in mijn 2.4D steken en weet opnieuw waar dit jaar mijn eindejaarspremie voor moet dienen.

Geplaatst: 14.12.2007 - 10:13
door M'n eerste Volvo
En welk modeljaar c.q. bouwjaar heb jij ?

Geplaatst: 16.12.2007 - 11:48
door dci725_s60
ik ben sins 2 jaar de trotse eigenaar van een s60uit 2002 met nu 180 000km op de tellen.
Een 2.4D maar na aankoop opgepept naar 200pk op krukas (originele sturing van volvo uit).
Zeer tevreden van de wagen ook na deze ietwat zware kosten die ik nu heb gehad, maar als ik nu de volgende 180 000km gespaart kan blijven van dergelijke ziektes zou ik nog meer tevreden zijn hè

Geplaatst: 16.12.2007 - 12:44
door bart simpson
dci725_s60 schreef:ik ben sins 2 jaar de trotse eigenaar van een s60uit 2002 met nu 180 000km op de tellen.
Een 2.4D maar na aankoop opgepept naar 200pk op krukas (originele sturing van volvo uit).
Dat misverstand is ongelofelijk hardnekkig.

Geplaatst: 16.12.2007 - 13:40
door NielsPHEV
Bart heeft gelijk de 163 pk D5 is NIET mechanische gelijk aan de 130 pk 2.4 D het voornaamste verschil is de turbo. Komt bij da VOLVO GEEN chiptuning doet.

De D5 163 pk is geintroduceerd in de S60 later kwam pas de 130 pk 2.4 d wellicht dta in da leter versies meteen al aangepast verstuivers zijn geplaatst....

Geplaatst: 16.12.2007 - 13:49
door BlackSapphire
NielsS60 schreef:Bart heeft gelijk de 163 pk D5 is NIET mechanische gelijk aan de 130 pk 2.4 D het voornaamste verschil is de turbo.
De 2.4 heeft toch een turbo? Is de turbo van een ander type, minder kracht of zo dan?

Geplaatst: 16.12.2007 - 14:28
door IkeV70
NielsS60 schreef:Bart heeft gelijk de 163 pk D5 is NIET mechanische gelijk aan de 130 pk 2.4 D het voornaamste verschil is de turbo. Komt bij da VOLVO GEEN chiptuning doet.

De D5 163 pk is geintroduceerd in de S60 later kwam pas de 130 pk 2.4 d wellicht dta in da leter versies meteen al aangepast verstuivers zijn geplaatst....
Er is hier al meer over gezegd en geschreven. Tot nu toe heb ik nog niemand, ook Bart Simpson niet, horen vertellen wat dan precies het mechanische verschil is tussen de 2.4D en de D5.

Het lijkt dat er in het eerste jaar, dus in 2001, inderdaad verschillende turbo's gemonteerd werden. Maar volgens mij was dat later niet meer het geval.

Dus, wie weet nu concreet op te noemen wat het verschil is tussen 2.4D en D5 ?

Geplaatst: 17.12.2007 - 15:12
door euerw
bart simpson schreef:
dci725_s60 schreef:ik ben sins 2 jaar de trotse eigenaar van een s60uit 2002 met nu 180 000km op de tellen.
Een 2.4D maar na aankoop opgepept naar 200pk op krukas (originele sturing van volvo uit).
Dat misverstand is ongelofelijk hardnekkig.
je moet het anders zien, ze gunnen jou je input :propellerhead:

is niet het enige merk die aan dit soort verkoop geintjes doet, en trouwens is niets mis mee, jaren geleden toen i ik er zelf werkte was het echt list en bedrog!
2.0 voor 2.3 verkopen, nu zet je de knop om en het beest gaat los en de eigenaar is gelukkig, toch? :D

Geplaatst: 17.12.2007 - 15:14
door euerw
verder als behalve de remmen is hij gelijk alleen zal Bart dit nooit zeggen, ik denk dat het beroeps geheim is

Geplaatst: 18.12.2007 - 07:22
door dci725_s60
Naar mijn stelling zou de wagen technisch hetzelfde moeten zijn,
wat de tuning betreft, is dit weldegelijk mogelijk bij uw volvo dealer.
Ze wijzigen dan uw stuuring van de 2.4D 130pk naar die van een D5 180pk, met nog enkele wijzigingen heb je dan 200pk. En met deze nieuwe sturing vervalt je garantie op de wagen niet, en dit is ook niet onbelangerijk. Kostprijs hiervoor in belgië: 550€.

Geplaatst: 18.12.2007 - 09:42
door M'n eerste Volvo
Het was niet mijn bedoeling om hier een tuning-topic van te maken, die zijn er op dit forum al genoeg, inclusief bijbehorende discussies :wink:

Mij ging het om de vraag, of ik met mijn 2.4D ook die problemen met de verstuivers en klappende slangen kon verwachten. En naar ik mag opmaken uit de reacties, zou dat zo ongeveer vanaf mijn MY verholpen moeten zijn en heb ik dus geluk. Maar die conclusie zie ik graag nog onderbouwd door de technische mannen hier op het forum, die dagelijks met Volvo's te maken hebben.

Geplaatst: 18.12.2007 - 10:35
door edraket
NielsS60 schreef:Bart heeft gelijk de 163 pk D5 is NIET mechanische gelijk aan de 130 pk 2.4 D het voornaamste verschil is de turbo. Komt bij da VOLVO GEEN chiptuning doet.

De D5 163 pk is geintroduceerd in de S60 later kwam pas de 130 pk 2.4 d wellicht dta in da leter versies meteen al aangepast verstuivers zijn geplaatst....
Waar haal jij dat vandaan? De turbo's van de D en D5 verschilen niet! Voor 2001 is er een turbo toegepast zonder wastegate op beide modellen, daarna een met wastegate, maar de turbo's zijn hetzelfde (Garret GT2052V). Deze is overigens ook nog op andere motoren toegepast, BMW, VW enz

Geplaatst: 18.12.2007 - 19:20
door euerw
M'n eerste Volvo schreef:Het was niet mijn bedoeling om hier een tuning-topic van te maken, die zijn er op dit forum al genoeg, inclusief bijbehorende discussies :wink:
Mij ging het om de vraag, of ik met mijn 2.4D ook die problemen met de verstuivers en klappende slangen kon verwachten. En naar ik mag opmaken uit de reacties, zou dat zo ongeveer vanaf mijn MY verholpen moeten zijn en heb ik dus geluk. Maar die conclusie zie ik graag nog onderbouwd door de technische mannen hier op het forum, die dagelijks met Volvo's te maken hebben.
en dat doet Edraket dus en ik heb het ook van div Volvo spec. die waarschijnlijk meer ervaring hebben op dit gebied dus vandaar, en kijk eens naar de VW 1.9tdi, 1 motor en tal van div pk`s te krijgen, het zelfde verhaal

Re: Problemen D5 niet bij de 2.4D ?

Geplaatst: 29.09.2014 - 02:30
door avandaele
heb ook een v70, eerste ingebruikname 2003, maar ik denk dat het model 04 is..? na 180.000 km begon de motor te brommen, te blazen bij het afleveren van vermogen. meestal ging dit gepaard met een anti-skid control melding, en nam het vermogen af. en remde de auto zeer slecht. blijkbaar was er een probleem met de ecm module. na het vervangen van de turboslang, geen foutmelding meer. maar wel nog slecht remmen en het gebrom is nog steeds hoorbaar.

heb de auto 2ehands gekocht bij een dealer, maar een kleine maand geleden, merkte ik op dat het kleppendeksel eral van is geweest. en dat op 3 injectoren het serienummer aan de bovenkan,onder elkaar bijna gelijk is maar in vgl met de andere 2 de nummers toch wel redelijk verschillen van elkaar. kan ik er dan ook van uitgaan dat deze al vervangen zijn, en dat eral problemen zijn geweest met het injectiesysteem enof de auto een joint de caulasse heeft gehad,..

mvg