Pagina 1 van 5
2.4 D van 126 pk naar 226 pk?
Geplaatst: 18.07.2005 - 21:40
door Denktank
In september dan komt ie dus, mijn nieuwe V70 met 126pk / 300Nm diesel. Als Nederbelg koop je dus de meest tamme dieseluitvoering in Belgie want dat scheelt ongeveer 1.500 euro BIV (eerste ingebruiksstelling).
Nu is die voor 922 inc BTW via RICA te tunen naar 226 pk /460 Nm (zie hun website
www.rica.nl).
Dit klinkt zeer aantrekkelijk aangezien naast de lagere BIV het prijsverschil tussen een D5 185pk en een 2.4D 126pk ook nog eens EUR 5.400 bedraagt.
Maar ik ben dus a-technisch en heb geen idee of er dan nog technische modificaties dienen te worden aangebracht. Met andere woorden. Kan mijn V70 die oorspronkelijk met de basis-diesel is afgeleverd zomaar zonder problemen worden opgekieteld naar 226 pk.
Ik hoop dat er een paar technisch goed ingewijde mensen op dit forum mij verder kunnen helpen met deze vraag.
Denktank
Geplaatst: 18.07.2005 - 21:53
door Marinus
Het enige wat ze bij rica doen is je software upgraden. Technisch zijn de 2.4d en D5 vrijwel hetzelfde, dus ik zoe me niet teveel zorgen maken over het vermogen. (Let op! Ik zei VRIJWEL......ik vermoed dat er iemand gaat vertellen wat de exacte verschillen zijn....)
Waar ik wel even bij stil zou staan is hoe de verzekering reageert als je met een gechipt blok een ongeluk veroorzaakt....dat plan je vast niet, maar de wetgeving is in elk geval anders dan in Nederland. Zou'k ff nakijken.
Geplaatst: 18.07.2005 - 21:57
door bart simpson
Ik zeg niks, als je met alle geweld een nieuwe motor naar de kloten wilt helpen "be my guest"
Geplaatst: 18.07.2005 - 21:59
door Denktank
Dat het dezelfde motor is geloof ik ook wel, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is of er verschillen bestaan tussen bandentype, remschijven, aandrijflijn, versnellingsbak.
Ik zou me kunnen voorstellen dat dergelijke zaken bij een 185pk D5 van zwaarder kaliber zijn, nietwaar?
Denktank
Geplaatst: 18.07.2005 - 22:02
door Marinus
Geloof dat maar niet. De 2.0T en de T4 hebben ook dezelfde bak, remmen, onderstel, aandrijfassen, etc. En daar zit een vergelijkbaar verschil in power in als tussen de 2.4d en D5.
Voor wat befreft de reactie van Bart Simpson, die is tegen elke vorm van chippen. En iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening.
Geplaatst: 18.07.2005 - 22:22
door Denktank
Chiptunen is in Belgie de normaalste zaak van de wereld. Iedere dealer wil het voor je regelen met behoud van garantie. 136, 150 en 163 pk zijn kritische grenzen wat betreft de hoogte van de BIV-taks, vandaar dat Volvo nog altijd de oude 163 pk uitvoering in het gamma heeft.
Een 126 pk versie valt eigenlijk 3 klassen maar vanwege relatief hoge cil.inhoud 2 klassen lager uit dan een D5 185pk. Ofwel BIV is EUR 867 in plaats van EUR 2.478. En dan heb ik het nog niet gehad over de meerprijs van de auto zelf.
Helaas werkt het bij de verkeerbelasting alleen op cilinderinhoud. Kritisch grenzen 1951 cc, 2151 cc en 2351 cc. Dan is het weer jammer dat Volvo geen 2.150 cc diesel heeft.
Geplaatst: 18.07.2005 - 22:50
door bart simpson
Marinus schreef:Geloof dat maar niet. De 2.0T en de T4 hebben ook dezelfde bak, remmen, onderstel, aandrijfassen, etc. En daar zit een vergelijkbaar verschil in power in als tussen de 2.4d en D5.
In dit geval ook gebaseert op feiten? of neem je weer eens wat aan?
Marinus schreef:Voor wat befreft de reactie van Bart Simpson, die is tegen elke vorm van chippen. En iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening.
IK ben tegen chippen als je de gevolgschade neerlegt bij een autofabrikant die deze aanpassing (om voor hem moverende redenen maar waarschijnlijk uit duurzaamheidsoverwegingen) niet zelf heeft uit aangebracht, de "chippers" wijzen gevolgschades doorgaans af,
ook het door jou zo vereerde Rica, en als de importeur/fabrikant deze dan ook nog eens afwijst daar sta je met je garantieclaim.
Er was ooit een set beschikbaar voor de oude 2.5D (met std 140pk) die het vermogen terugbracht naar 115pk bij 2750 t/min, er rijden vele taxi's mee rond en meer dan 500.000km is vrijwel standaard bij die conversie.
Ik geloof gebaseerd op iets ervaring dat chippen het leven van een motor nadelig beinvloed.
Geplaatst: 18.07.2005 - 23:50
door Ludo
Denktank schreef:Chiptunen is in Belgie de normaalste zaak van de wereld. Iedere dealer wil het voor je regelen met behoud van garantie.
dat kan wel zo zijn, maar heb je ook al eens navraag gedaan bij je verzekering?.
Geplaatst: 20.07.2005 - 17:46
door juweeltje
ikzelf heb mij in jan 2005 ook een 2.4D gekocht omwille van de BIV.
Ik zal deze dan ook weldra laten chippen naar een ,laat ons zeggen 400Nm.
op rica.nl zie ik wel niets over 226 pk/460Nm hoor!?
de grens van 460 vind ik persoonlijk wat van het goeie teveel. Na veel opzoekwerk en vragen op diverse forums heb ik me laten wijsmaken dat de 2.4en d5 IDENTIEK zijn maar omwille van de biv terug geschoefd worden naar 130pk (in uw geval , de nieuwe 126pk)
Ik geloof het ook dat de motoren en de meeste componenten gelijk zijn, want dat drukt de kosten.
ik heb ook gehoord dat de bakken uitgerekend waren tot 380Nm ,maar in de meeste gevallen de grens overschreden worden naar en iets boven de 400Nm.
de 460Nm, nee dank U,nie voor mijn geval.
hoedanook, ik doe het.....maar dan wel bij mijn garagist (die mij het trouwens zelf aanraade een 2.4D tekopen) hij zei zelf dat 99% van de 2.4D gechipt zijn, zo zijn wij he BELGEN
ik laat het doen bij mijn garagist, waarschijnlijk door
http://www.mw-motorsport.be/
succes in ieder geval
Geplaatst: 20.07.2005 - 19:38
door Denktank
Geplaatst: 21.07.2005 - 01:05
door turbo
klopt maar wat de bakken betreft. de 126 pk versie heeft nog steeds de oude 5 bak terwijl de 163 en 185 dieselmotoren zijn voorzien van een 6-bak. Met de krachten zal dit ook wel iets te maken hebben neem ik aan.
Geplaatst: 21.07.2005 - 12:59
door juweeltje
klopt misschien wel door die 5 bak/6bak...
maar hoe dan ook het gaat hier over de 126pk versie, een 5 bak dus !
deze zou ik absoluut niet tot 460Nm trekken hoor....niet verstandig denk ik....
ik heb een afspraak gemaakt met mijn garagist die een 2.4D staan heeft met 198pk.....efffe gaan rijden.....
laat jullie wel iets weten,
groeten
Geplaatst: 25.07.2005 - 10:13
door fluz
Mijn Belgische collega heeft ruim een jaar geleden ook een 2.4 D gekocht en deze bij de dealer laten chippen. Hij kreeg het advies om niet verder te chippen dan 165 pk. Ondertussen heeft hij al zeer tevreden met deze motor ± 60.000 km gereden. 100 pk extra met een chipje komt toch echt over als een beetje teveel van het goede.
Fluz
P.S. ik rij zelf een D5 met 165 pk en de auto met dit vermogen is echt geen stakkertje. Je kan best wel met het modale verkeer meekomen. :booty:
Geplaatst: 25.07.2005 - 18:45
door Denktank
Ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar het enorme verschil van 100 PK.
Feitelijk is de 2401 cc diesel van Volvo ooit ontworpen als 163pk motor.
De 130 pk variant was niets anders dan een gedowntunede versie.
Nu komt Volvo zelf met een sterkere variant van 185pk en een aangepaste zwakkere varianrt van 126pk op basis van een gemodificeerde 163pk. (De 130pk en 163pk van de eerste generatie, herkenbaar aan compressieverhouding 18.0:1 ipv de huidige 17,3:1, worden overigens nog steeds geleverd in combinatie met geartronic.)
Eigenlijk dien je 226pk af te zetten tegen 163 pk en dat is een winst van 38,7 %. Dit is heus niet ongebruikelijk in turbodieselland.
Een 2.4 met 126pk versie heeft gewoon erg grote reserves als het gaat om belastbaarheid. 51,5pk per liter stelt nu eenmaal geen fluit voor. Een 226pk komt op 94,1 pk per liter. Een BMW 535D bijvoorbeeld komt tegenwoordig toch ook al op 90,9 pk per liter (272 pk uit een 2993cc motor).
Dus ik geloof er wel in...
Denktank
Geplaatst: 25.07.2005 - 19:31
door bart simpson
Denktank schreef:Dus ik geloof er wel in...
De garantieafdeling van Volvo niet.
Maar.... zoals je het ons voorrekend kun je het hen natuurlijk ook voorrekenen.....
Geplaatst: 25.07.2005 - 20:01
door menjo
Er zijn toch dealers zat die gewoon garantie geven bij chiptuning? Moet je alleen wel van te voren even goed regelen natuurlijk.
Geplaatst: 25.07.2005 - 20:04
door bart simpson
menjo schreef:Er zijn toch dealers zat die gewoon garantie geven bij chiptuning? Moet je alleen wel van te voren even goed regelen natuurlijk.
Dealers zijn geen producenten, zij moeten iets gaan claimen bij de fabrikant en als de 5 bak van jouw 126pk Diesel gesneuveld is door 460Nm koppel kun je het echt vergeten (de dealer ook)
Degene die de aanpassing maakt en zegt dat het allemaal wel kan zou de claim moeten honoreren.
Geplaatst: 25.07.2005 - 20:10
door menjo
Je hebt alleen te maken met de partij waarvan je koopt, niet met de producent. Dus als de dealer zegt dat ie garantie geeft, dan heb je het ook. Als die dealer vervolgens niets kan claimen bij de fabriek dan is dat zijn probleem. Maar dat zeg je in feite zelf ook al

Geplaatst: 25.07.2005 - 20:20
door bart simpson
menjo schreef:Je hebt alleen te maken met de partij waarvan je koopt, niet met de producent. Dus als de dealer zegt dat ie garantie geeft, dan heb je het ook. Als die dealer vervolgens niets kan claimen bij de fabriek dan is dat zijn probleem. Maar dat zeg je in feite zelf ook al

Een verstandige dealer doet het dan ook niet.
Geplaatst: 25.07.2005 - 20:55
door menjo
Inderdaad, maar er hoeft er maar 1 onverstandig te zijn.