Aftermarket Xenon en een S60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

gjburg, ik had het gaatje geboord in de 2e regel (vanaf de pinnetjes gezien), net zoals op dit forum staat.
Ik wacht een evt. reactie van Lee Electronics af, heb nog geen antwoord op mijn mail gekregen.
Ik zou het toch wel redelijk vinden als ze mij tegemoet willen komen ( inruil oude set), aangezien op hun site geen melding wordt gemaakt van storingen bij de Volvo met hun goedkope set.
Maar ik wacht wel af.
Enne, ik heb toch goed begrepen dat als ik de iets duurdere set met ballasts gebruik ik geen gaatje in de shunt meer hoef te boren om storingsmeldingen te voorkomen ?
turbo
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 25.05.2005 - 10:05

Ik werd er door gjburg ook al op geattendeerd dat dit niet de meest juiste methode is.

Zie hier een draadje van sayhello waarin het een en ander nogmaals beschreven staat.
Gebruikersavatar
gjburg
2nd Gear member
Berichten: 206
Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
Locatie: Baarn
Contacteer:

Lee reagert after sales wat minder goed op e-mail bij bellen zijn ze heel makkelijk maar het setje wat ik retour stuurde was ook nog niet ingebouwd geweest. Ik heb voor mijn vader daar ook het setje vandaan.

Ook de duurdere zogenaamde canbus proof veroorzaken geen storingen op het lichtnet. Je hoort wel eens dat lampen niet aan gaan, knipperen, storen op radio en andere elektronica ect. Maar ik heb nog niet gelezen dat een canbus proof setje bij iemand niet de melding geeft bij een Volvo. Alleen bij hele dure sets met virtuele ballasts zoals ze die noemen of met extra weerstand blokken ben je van de dimlicht melding af.

Je kan de Dimlicht meting op verschillende manieren omzeilen. Inderdaad in het bericht van sayhello staat beschreven dat je beter kan boren in de metalen strip aan de bovenkant ik heb het niet na gemeten maar ik geloof het direct. Want zoals de meeste artikelen voorschrijven boor je net boven de middelste pin. Hierdoor veranderd de weerstand maar blijft er ook minder metaal over om 15A doorheen te laten gaan. Dit levert hitte op en brand mogelijk door.

De bovenste strip is enkel voor de dimlicht meting en er gaat een paar milli ampere door heen. Meet na het boren even met een multimeter tussen de 2e en 5e pin of er inderdaad geen verbinding meer tussen zit, ik moest het iets ruimer boren (je kon goed zien dat het niet helemaal door was).

Ik vermoed zelfs dat je het rechtse pinnetje ook af kan knippen ipv boren in de shunt. Wanneer je een reserve shunt hebt kan je dit ook proberen ik weet niet wat zo'n ding kost..

p.s. bekijk ook eerdere bladzijden van dit topic, het sayhello artikel heb ik hier al eerder gemeld en ook hoe je een inschakel vertraging kan maken.
WimS60 schreef: Enne, ik heb toch goed begrepen dat als ik de iets duurdere set met ballasts gebruik ik geen gaatje in de shunt meer hoef te boren om storingsmeldingen te voorkomen ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002


PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Tsja, dat blijkt dus inderdaad helemaal waar. Ik heb op de defecte shunt de weerstand tussen pin 2 en 3 gemeten en die is 6000 Ohm. Terwijl die oorspronkelijk 0 Ohm is (en een beetje meer na het verkeerde gaatje boren).
Vandaar dat er nu te weinig stroom naar de lampen gaat.
Ik ga bij de dealer een nieuwe shunt bestellen (kost maar een paar Euries) en zodra deze binnen is ga ik de modificatie van sayhello toepassen.
En dan maar weer de Xenon-set monteren en het een tijdje aankijken.
Beste medeforummers heel erg bedankt voor de info.
Geweldig dit forum, heeft me al met meerdere problemen geholpen.
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

gjburg schreef:........Alleen bij hele dure sets met virtuele ballasts zoals ze die noemen of met extra weerstand blokken ben je van de dimlicht melding af.
Nou, zo duur hoeft zo'n set helemaal niet te zijn :D Mijn Bosch-setje kostte incl. speciale weerstandskabel (dus met de weerstanden) 200 euro.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Rob, waar heb je die set dan gekocht ?
Want ik heb op marktplaats gekeken en er wordt zoveel aangeboden dat ik niet weet welke jij hebt.
Gebruikersavatar
gjburg
2nd Gear member
Berichten: 206
Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
Locatie: Baarn
Contacteer:

Tsja dat is achteraf en ben met mijn setje tevreden. Vooral met de kleine ballasts. Maar toen ik xenon wilde en zocht zag ik deze nog niet maar ze staan nu gewoon op marktplaats, ff zoeken op bosch xenon, en kosten de anti storingskabels 15 euro.

Daar ik overigens mijn twijfels heb over de echtheid van het Bosch merk, ik heb nog nooit A merken gezien die hun naam aan aftermarket xenon verbinden. Ondanks dat marktplaats anders doet vermoeden denk ik dat dit ook immitatie is. Google je op BSH 212-L300 wat op de ballasts staat (foto marktplaats) kom je enkel wat japanse sites tegen over aftermarket. Ook zijn deze ballasts qua uiterlijk exact gelijk (op de sticker na) aan het eerste goedkopere setje dat ik ontvangen heb bij een andere leverancier.

Bosch is toch echt Duits en op hun website is niets over HID setjes te vinden. Tevens heeft de aanbieder niet eens een website lijkt op zolderkamer handel.

Rob dit is niet tegen jouw bedoeld maar is mijn persoonlijke mening! Ik hoop dat je blij bent met je setje en het allemaal goed werkt.

Maar terug komend op de storing, wil je niet in de shunt boren zou je ook deze weerstandskabels kunnen bestellen. Ik denk dat je deze kabels gewoon achteraf op je huidige set kan bevestigen de stekkers lijken allemaal gelijk. Bestel de kabels via marktplaats kost het maar 15 euro.
Je lampen zullen dan gewoon weer 55watt vragen ipv 35watt en je storing is weg.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002


PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

WimS60 schreef:Rob, waar heb je die set dan gekocht ?
Want ik heb op marktplaats gekeken en er wordt zoveel aangeboden dat ik niet weet welke jij hebt.
Wim,

Zoek op: Bosch Xenon Volvo, en je vind de set die ik ook heb. Wel even aangeven dat je er ook de weerstandskabel bij wilt hebben.

@Gert-Jan: of dit nu wel echt van Bosch is zal altijd wel een vraag blijven. Mij komt het in ieder geval over als een verzorgde en degelijke set waar ook garantie op gegeven wordt. Daarbij is de aanbieder een "natuurlijke persoon" die een adres en een telefoonnummer heeft. En dat de aanbieder geen webshop zou hebben? Kijk hier maar eens: http://shop.kapaza.be/exclusive-parts/

En natuurlijk het belangrijkste: de set werkt prima!! Wel even denken om de juiste aansluiting van de stekkers; het heeft mij "even" tijd gekost om te ontdekken hoe dit precies moest.......

Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
gjburg
2nd Gear member
Berichten: 206
Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
Locatie: Baarn
Contacteer:

Ja dat is toch ook het belangrijkste. Als het degelijk uit ziet en goed werkt!

Ben ik wel benieuwd hoe en waar je deze weerstandskabels aansluit.
Worden deze parallel op de aanvoer en voor de ballast geplaatst. Of komt dit in serie tussen één van de huidige kabels?

En heb je al eens gekeken of de kabel of blokje erg warm wordt als de lamp een tijdje brand?
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002


PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
hkl073
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:43

kijk eens even op www.ffcarsystems.nl of http://www.ffcarsystems.nl/page15.html daar heb ik het zaakje laten inbouwen. Pilot setje 4300k voor niet te duur. Alles netjes weggewerkt en tot op vandaag nog zeeeer tevreden.
S80, 2.5 TDI (1999), Xenon 4300K, chiptuning
S80, D5 summum (2005) chiptuning
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ook geen foutmelding of iets dergelijks?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Ik ga deze weerstandskabel bestellen en hoop dat deze ook op mijn Xenon-set past. Ik laat het wel weten als alles werkt.
En ik ben ook nog aan het denken om de verlichting vertraagd te laten inschakelen.
Ik heb het schema eens bekeken en er loopt een rood-witte voedingsdraad vanaf de dynamo naar de CEM. Deze draad loopt via een stekker in de zekeringenkast in de motorruimte.
Als ik dan de voeding van deze draad aftak en hiermee een relais schakel voorzien van 2 maakkontakten, kan ik de verlichting zo schakelen dat deze pas gaat branden als de motor loopt (want pas dan komt er voeding op de rood-witte draad te staan, denk ik).
Waarom 2 maakkontakten:
In de zekeringkast in de motorruimte zitten 2 zekeringen 10 A, welke de linker en rechter koplamp beveiligen. Als ik hier nu de bedrading vanaf de zekeringen naar beide koplampen onderbreek en via de 2 maakkontakten laat lopen komt er pas spanning op de koplampen te staan als de motor loopt.
Ik moet een en ander nog even controleren en zien of er een beetje bij te komen is. Hopelijk is het komend weekend een beetje goed weer (moet buiten sleutelen) dan zal ik eens kijken.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32852
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zag vandaag weer een S60 rijden met blauwelampen, dacht even dat het Politie was, toen dacht ik dat het een oud golfje was.
Schets mijn verbazing een mooie S60 met matte koplampen en xenon 8000k erin.

Dus let op dat het niet te sjonnie wordt dit alles!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

gjburg schreef: Ben ik wel benieuwd hoe en waar je deze weerstandskabels aansluit.
Worden deze parallel op de aanvoer en voor de ballast geplaatst. Of komt dit in serie tussen één van de huidige kabels?
Nee, dat gaat toch iets anders. De conventionele bekabeling sluit je uitsluitend tussen de bestaande kabels naar de koplampen aan. Maar de weerstandskabel werkt met een aparte voeding direct vanaf de accu, een relais en hiervandaan naar de koplampen. Alles past wel gewoon standaard op alle stekkers!
gjburg schreef: En heb je al eens gekeken of de kabel of blokje erg warm wordt als de lamp een tijdje brand?
Jazeker, hiervoor wordt ook "gewaarschuwd" in de handleiding. Je moet de weerstanden dus ook direct op het metaal plaatsen óf met de bijgeleverde metalen beugels óf gewoon met ty-raps. Ik heb het laatste gedaan en dat werkt prima. Wel de nodige zorg besteedt aan de montage en de bedrading.

Rob.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
WimS60
3rd Gear member
Berichten: 257
Lid geworden op: 29.07.2007 - 20:10

Ik heb vanmorgen de weerstandskabel besteld en ga zien of deze past op mijn setje van Lee Electronics.
Heb van Lee Electronics overigens geen enkele reactie gekregen, valt me erg van ze tegen.
Ik laat het weten of alles past zodra ik de kabel binnen heb.
sjappi
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 18.04.2006 - 18:37

gjburg schreef:Mooi, de switches zijn idd belangrijk ze moeten niet gelijk staan. Dus de ene naar links en andere rechts. Als je de twee torx schroeven los draait kan je het autorelais er zo uit halen. Maar in de garage kan het natuurlijk ook.

Zoals je het nu hebt en het ledje blijft branden dan wordt het relais juist aangetrokken en moet je denk ik niet het contact met O hebben maar contact S om te schakelen. Beide oplossingen zijn mogelijk.

Ik heb het toevallig van het weekend in de V70 van mijn vader gezet maar die krijgt vreemd genoeg 4 sec lang toch de dimlicht storing ondanks dat ik het gaatje in de bovenste rij heb geboord en dacht dat de dimlicht detectie helemaal uit was. Hij vind het geen probleem en ga ik hier na de wintersport nog even mee verder. Dit moet ook te verhelpen zijn.

p.s. Draad van de dynamo heb ik nog niet door gemeten.

Ik heb zelf ook de conrad schakeling ingebouwd en heb ook het probleem van de melding. Al enig idee hoe dit opgelost kan worden?
Treedt de melding op omdat er geen 12V op het relais staat van zodra het contact opkomt?
hansk
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 11.12.2006 - 16:31

Hallo Sjappi en medeforumleden , je krijgt de melding omdat de computer
vondt dat de lampen aan moeten zijn op het moment van starten. Een mogelijkheid is om het gaatje in de bovenste richel van de shunt te boren ,
beschrijving in een van de vorige pagina 's . Nadeel , je krijgt geen melding meer als er een dimlicht ( dus een van de xenonlampen ) het niet meer doet .
S 'avonds zie je gelijk of een van de lampen defect is . Dus of gedurende de delay een melding , die gelijk weg gaat als de lampen aangaan , of helemaal geen melding van de dimlichten.Wellicht komt er nog een mooiere oplossing .
Groeten Hans
Volvo S60 2.4 T automaat met alle opties (2002)alleen standaard geen Xenon , nu wel.
sjappi
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 18.04.2006 - 18:37

hansk schreef:Hallo Sjappi en medeforumleden , je krijgt de melding omdat de computer
vondt dat de lampen aan moeten zijn op het moment van starten. Een mogelijkheid is om het gaatje in de bovenste richel van de shunt te boren ,
beschrijving in een van de vorige pagina 's . Nadeel , je krijgt geen melding meer als er een dimlicht ( dus een van de xenonlampen ) het niet meer doet .
S 'avonds zie je gelijk of een van de lampen defect is . Dus of gedurende de delay een melding , die gelijk weg gaat als de lampen aangaan , of helemaal geen melding van de dimlichten.Wellicht komt er nog een mooiere oplossing .
Groeten Hans
Volvo S60 2.4 T automaat met alle opties (2002)alleen standaard geen Xenon , nu wel.
Toen ik de xenons geinstalleerd heb kreeg ik een foutmelding die ik verholpen door de shunt te doorboren. Volgens jou moet datzelfde gat er dan voor zorgen dat ik ook nu geen meldingen krijg? Enig idee waarom dit niet het geval is bij mij? Het gat nog groter maken?
Gebruikersavatar
gjburg
2nd Gear member
Berichten: 206
Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
Locatie: Baarn
Contacteer:

Nee niet groter maken ik denk dat je het in het midden hebt geboord net boven de middelste pin zoals de meeste artikelen voorschrijven. Je veranderd hiermee de weerstand van de shunt en deze zal doorbranden op als je het gat groter maakt. Zie een aantal berichten hiervoor van Sayhello hoe het anders kan.

Misschien heb je het gaatje wel in de bovenste strip. Dit gaat nu bij mij tot nu toe bij 2 volvo's goed en bij één volvo alsnog fout. Er zijn blijkbaar volvo's waar anders wordt gemeten. Ik heb zelf een 2002 versie maar bij de 2001 volvo van mijn pa geeft hij ook de storing voor dat de lampen inschakelen. Omdat zijn auto toch verwacht dat de lampen al moeten branden. Verder boren helpt niet omdat de CEM weet dat het relais stroom krijgt en geeft dan de melding omdat de lampen niet branden. Het is wel op te lossen denk ik maar ik zal hiermee verder gaan als ik een keer meer tijd heb en een reserve shunt heb. En hij vind het niet zo erg dat het even brand.

Als je het zelf wil proberen met een extra shunt. Dan kan je proberen de twee smalle (of eerst alleen de buitenste) van de shunt af te knippen. De CEM kan dan helemaal niet meer meten en heb je tijdens het starten waarschijnlijk ook geen melding. Maar zie je inderdaad overdag niet als er een lamp defect is.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002


PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
Gebruikersavatar
gjburg
2nd Gear member
Berichten: 206
Lid geworden op: 05.10.2007 - 20:09
Locatie: Baarn
Contacteer:

Ik hoop niet dat ik hiermee de xenon vragen weer doe aanwakkeren. Onderstaand is ook enkel ter info en denk ook niet dat de 'Bosch' setjes langer te vinden zullen zijn op marktplaats

Maar aangezien ik op pagina 6 van dit topic mijn bedenkingen had over de Bosch Xenon via marktplaats zag ik vandaag toevallig in Tros Opgelicht dat ze deze reseller erop aangesproken hebben dat Bosch niets met deze xenon te maken heeft en het merk vervalsing is. Hij beweerde in eerste instantie het direct bij Bosch in te kopen maar werd daarna geconfronteerd met de feiten dat het niet echt is en iedereen met problemen met zo'n setje zijn of haar geld terug krijgen. Volgens de woordvoerder van Bosch is het setje zelfs brandgevaarlijk maar dit zal wel mee vallen gezien de ballast er op de foto exact gelijk uit ziet als vele andere ballasts.

Bosch vertelde opzoek te zijn naar de Bron in Azie om het definitief aan te pakken.

Item Tros Opgelicht

Bij uitzending gemist is het mogelijk helemaal te bekijken.

Rob2u schreef:Zoek op: Bosch Xenon Volvo, en je vind de set die ik ook heb. Wel even aangeven dat je er ook de weerstandskabel bij wilt hebben.

@Gert-Jan: of dit nu wel echt van Bosch is zal altijd wel een vraag blijven. Mij komt het in ieder geval over als een verzorgde en degelijke set waar ook garantie op gegeven wordt. Daarbij is de aanbieder een "natuurlijke persoon" die een adres en een telefoonnummer heeft. En dat de aanbieder geen webshop zou hebben? Kijk hier maar eens: http://shop.kapaza.be/exclusive-parts/

En natuurlijk het belangrijkste: de set werkt prima!! Wel even denken om de juiste aansluiting van de stekkers; het heeft mij "even" tijd gekost om te ontdekken hoe dit precies moest.......

Rob.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002


PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”