wie heeft de d5 gechipt?

De grotere Volvo's
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Gerard van Hoeven schreef:Volgens mij heb ik alleen geschreven: uit hetzelfde blok.
Boringxslag, compressie, etc
Een B-motor van 1965 is ook in grote lijnen ook gelijk aan eentje van 1993, toch waren er minor details die het verschil maakten
Gerard van Hoeven
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 29.09.2007 - 10:34

OK, maar waar het mij om gaat is de vraag of het technisch verantwoord is een D5/163 op te waarderen naar 185/190 pk en 400Nm.
Ofwel wat heeft de fabrieks D5 dan voor modificaties?
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

@gerard van Hoeven:

Er is wel het e.e.a. verandert, lees het volgende citaat:

De Volvo-technici lepelen een lijst met vernieuwingen op die volgens de Zweden lang genoeg is om te spreken van een geheel nieuwe krachtbron. Dat gaat misschien wat ver, maar de vijfcilinderdiesel is inderdaad ingrijpend onder handen genomen. Verbeterde verstuivers, met zeven in plaats van vijf openingen zorgen voor een fijner brandstofmengsel en meer efficiëntie. De turbocompressor beschikt over een groter compressorwiel en waterkoeling, de gasklep wordt elektronisch bestuurd, en de luchtin- in en uitlaatkanalen zijn gladder gemaakt. Al die maatregelen zorgen ervoor dat het vermogen van de 2,4-liter D5-motor steeg van 163 naar 185 pk. Indrukwekkender is de toename in koppel, van 340 naar 400 Nm bij 2.000-2.750 tpm. Overigens kun je de S60 en V70 nog steeds met een 163 pk en 340 Nm leverende vijfcilinderdiesel bestellen. Het is dezelfde 2,4-liter vijfcilinder als voorheen, die voortaan als 2.4 D door het leven gaat. De instapper (voorheen de 2.4 D) levert 126 pk en 300 Nm. Da’s de tamme versie van de D5-motor, die als S60 of V70 D door het leven gaat. De nieuwe technologie leidde niet alleen tot meer vermogen en koppel voor de krachtigste versie, een nieuwe EGR-klep voor de uitlaatgasrecirculatie en een roetfilter maken Volvo’s vijfcilinder ook schoner. Vooral dat filter doet een hoop en haalt ongeveer 95 procent van de schadelijke roetdeeltjes uit de uitlaatgassen.

De 'oude' d5 is dus niet gelijk en kan ook nooit op hetzelfde niveau gebracht worden.
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Goedkoop=duurkoop,

Wel is stil gestaan wat het verschil is tussen een goede tuning en een goedkope...?

de goedkope zijn echt geen maatwerk... die tuners kijken echt je auto technisch niet na voordat dat ze hem tunen. Een goede tuner verkoopt ook nee.... Ik snap het echt niet hoor... ze zitten wel aan het "hart" van de auto... als die niet meer werkt heb je nietveel meer aan je auto... dan vind ik 300 of 400 euri meer betalen (ik noem maar wat) het wel waard..

Mijn advies... doe het goed of niet... en de goede ervaringen vind je wel op dit forum.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Oja... als je dan korting wilt... Hartog geeft forumleden korting :wink:
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

gevanje schreef:@gerard van Hoeven:

Er is wel het e.e.a. verandert, lees het volgende citaat:

Overigens kun je de S60 en V70 nog steeds met een 163 pk en 340 Nm leverende vijfcilinderdiesel bestellen. Het is dezelfde 2,4-liter vijfcilinder als voorheen, die voortaan als 2.4 D door het leven gaat. De instapper (voorheen de 2.4 D) levert 126 pk en 300 Nm.

De 'oude' d5 is dus niet gelijk en kan ook nooit op hetzelfde niveau gebracht worden.
Hier klopt volgens mij iets niet. Volgens de tuners kunnen de nieuwe blokken allemaal op hetzelfde nivo gebracht worden: 226 pk. Dat betekent ook dat de "internals" (ook turbo!) gelijk zijn! Dit berichtje doet vermoeden dat de tammere versies gelijk zijn aan de oude D5, of lees ik dat niet goed?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Kijk even op de site van hartog.nl, dat verduidelijkt veel...
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

I'm confused..... Ik sta op het punt een V70 Editions Sports te bestellen. De LBP R gaat idd weg.... ::( Ik kan namelijk goed inruilen en de nieuwe wordt een lease. Ik kies voor de Edition Sport omdat ie in de bijtelling nogal wat goedkoper is dan een nieuw model.

Nu heb ik weinig keuze meer. Er staan nog een paar 2.4D's en één D5. Die laatste is inmiddels gereserveerd. De kleur is echter niet helemaal de mijne dus dacht ik; laat ik een 2.4D nemen en die chiptunen. De 'nieuwe' 2.4D is immers de D5 met ander motormanagement. Dit blijkt volgens mij ook uit de tuningtabellen van o.a. Heico. Nu lees ik hier weer dat de 2.4D eigenlijk de 'oude' D5 is, dus met andere turbo etc.

Wie heeft het verlossende antwoord, bijtellingstechnisch is namelijk de 2.4D ook weer een klein beetje interessanter...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Er zijn geen modeljaar 2008 V70/285 D5-en geleverd, alleen maar 2.4D's dat verklaart waarom er daar meer van over zijn dan van de D5, het verschil in bijtelling zou € 1.000,-- bruto zijn, netto in het 52% tarief is dat € 10,-- in de maand, zou me daar niet echt zorgen over gaan maken.
Chippen brengt de fabrieksgarantie in gevaar, er zijn voldoende leasemaatschappijen die het daardoor niet accepteren.
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Ik heb inmiddels de D5 al besteld. Barents Blue met Light Sand moet ik even aan wennen maar de auto is lekker 'vol', eigenlijk vind ik 'm mooier dan de V70 MY2008 en hij is bijna 150 euries in de maand voordeliger. Ik zal er vast wel aan wennen...
Gebruikersavatar
S80Taxi
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 09.10.2007 - 19:52
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

- V70 D5 Geartronic
- Volvo Darage De Limeek (zitten in Eindhoven, doen Rica)
- Verbruik in principe beter, ik ben er harder door gaan rijden, dus hetzelfde
- 200.000 KM (nu bijna 220.000)
- Heb nu volgens mij 198PK..
2001 S80 Mobility Line 2.5D - 520.000KM gelopen - privé auto
2004 S80 Executive D5 - 300.000KM gelopen, taxi van vriendinnetje
2005 V70 Edition II D5 - 212.000KM gelopen, mijn taxi
Gebruikersavatar
YGS
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 19.01.2008 - 21:59
Contacteer:

Heb het weekend S80 D5 Geartronic (2008) getuned. Vrijdag besteld bij VolvoTech. Zaterdag opgehaald. Helaas 2 dagen wachten ivm server outage, maar net nieuwe software naar auto geladen. Gaat snel, soepel. Auto gaat als de brandweer. Uhhhh sneller dan de brandweer want die ging ik op de rijksweg voorbij.....
A.S. vrijdag naar Portugal ermee. Ben benieuwd.

Bob, goede service!!
volvowerner
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 10.07.2008 - 12:13

mijn volvo ge daan bij www.digicar.nl echt een top bedrijf
hadden ook mijn opel-vviaro gedaan deze is nu weg rij nu in een volvo v 70
grt volvowerner
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”