Pagina 1 van 2
temperatuur thermostaat
Geplaatst: 09.12.2007 - 23:50
door jan_apeldoorn
Gister na een km of 40 rijden kijk ik op mijn temperatuur meter en zie dat deze maar een stukje omhoog staat (ongeveer tussen normaal en koud, misschien nog iets lager), de lucht uit de kachel is nog wel warm maar niet meer zo heet (of het lijkt zo, is natuurlijk gevoelsmatig). Je zou dan zeggen het is de thermostaat.
Maar vandaag na een km of 2 komt er al warme lucht uit de kachel en staat de temperatuur meter al op dat zelfde lage punt.
laat ik de auto een tijdje stationair draaien dan komt de temperatuur meter wel op het juiste niveau (kachel lijkt nu veel heter).
Ga ik er dan mee rijden dan zakt hij de temperatuur meter bijna direct weer naar dat lage niveau.
Volgens mij kan het zijn dat de termostaat nog gedeeltelijk werkt en dat hij niet helemaal meer dicht gaat.
Als dat zo is dan vind ik het nog wel vreemd dat als hij niet meer helemaal dicht gaat dat de kachel na een km of 2 toch al warm is/wordt. dan had ik dat niet meer zo snel verwacht.
Weet iemand meer of kan iemand mij vertellen of het de thermostaat is of toch iets anders?
Groeten Jan
Geplaatst: 09.12.2007 - 23:58
door jan_apeldoorn
Oh Ja het is een 440 1.8 uit 1995.
Tevens de volgende vraag.
Als het de termostaat is en ik heb hem vervangen, dan zou je na/tijdens het vullen van het koelsysteem de ontluchtings nippel open moeten draaien, zodat het systeem ontlucht wordt. Ik heb gekeken maar ik kan geen ontluchtings nippel vinden. Zit die op alle modellen? of soms niet meer op de laaste modellen??
Geplaatst: 10.12.2007 - 10:05
door wpee
Dat lijkt wel heel veel op de thermostaat defect.
Ik heb hetzelfde gehad, zie hier
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 86b7c2b00a
Thermostaat vervangen, langzaam weer vullen met koelvloeistof en inderdaad ontluchten bij de nippels als je dit hebt, dat zijn rode dopjes (sterwieltjes) in de slangen. Als je deze niet hebt dan kan het natuurlijk niet.
Ga motor warm rijden, vuldop voorzichtig losmaken (heet heet heet!) en weer bijvullen. Hou daarna na de eerste ritten het nivo in de gaten want er kan nog lucht inzitten. Controleer dit met koude motor, want met afkoelen heb ik de ervaring borrelt de lucht het gemakkelijkste eruit. Zonodig bijvullen dan.
Thermostaat vervangen is makkelijk, vergeet de pakking ring niet.
Gr Wim
Geplaatst: 10.12.2007 - 21:03
door 460_turbo
Ik ben benieuwd of het vervangen van je thermostaat resultaat bij jou gaat opbrengen.
Ik had/heb precies hetzelfde. Thermostaat vervangen. Deed het daarna even goed. Ik heb de temperatuur meter nog nooit zo goed zien staan. Maar dit duurde niet lang. Hij begon weer te schommelen. Nu geeft hij de ene keer wel temperatuur aan, nog redelijk laag volgens mij, en de andere keer blijft hij laag.
De kachel vol openzetten had in het begin even zin. Toen zat er nog een luchtbelletje in het systeem volgens mij, maar nu heeft dat geen zin meer.
Ik denk zelf dat de temperatuursensor niet meer geweldig is, maar ik hoorde dat het ook aan een regelblokje achter de meter zelf kan liggen.
Maarja wie weet kom ik er nog een keer uit. De temperatuur van de motor is in iedergeval wel goed met de nieuwe thermostaat. Hoef ik me daar geen zorgen om te maken.
Geplaatst: 10.12.2007 - 21:34
door wpee
Je binnenkachel wordt toch wel weer heet hoop ik?
Hoe dan ook , de motor moet voldoende warm worden, maakt niet uit hoe heet je de binnentemp zet of hoe hard de blower aan staat.
Zoniet, dan is de thermostaat van de motor grote kans kapot
Wim
Geplaatst: 15.12.2007 - 03:23
door jan_apeldoorn
Na het vervangen van de thermostaat is alles weer in orde.
dat hij al wel warm werd na een paar km komt omdat de thermostaat wel op de juiste themperatuur open ging +/- 92 graden. alleen daarna ging hij een beetje te enthousiast te ver open waardoor hij niet op de juiste temperatuur kwam.
En voor 460_turbo, je meter kun je controleren door het stekkertje van de temperatuur censor los te halen en deze aan massa te hangen. Als je dan je auto op contact zet moet de meter helemaal boven in komen te staan (rode vlak).
groeten Jan
Geplaatst: 15.12.2007 - 03:24
door jan_apeldoorn
460_turbo,
En voor 460_turbo, je meter kun je controleren door het stekkertje van de temperatuur censor los te halen en deze aan massa te hangen. Als je dan je auto op contact zet moet de meter helemaal boven in komen te staan (rode vlak).
groeten Jan
Geplaatst: 15.12.2007 - 10:29
door Volvo_1.6
@jan_apeldoorn,
Ik weet bijna zeker waar de thermostaat zit, maar zou je aan kunnen geven ( op een foto ) waar hij nou daadwerkelijk zit?
Heb jij alle koelvloeistof er uit laten lopen en nieuwe erin gedaan?
alvast bedankt,
Mvg,
Michael
plaats van de thermostaat
Geplaatst: 15.12.2007 - 17:35
door jan_apeldoorn
Michael,
de thermostaat zit net onder de verdelerkap.
de dikke waterslang is daar op de behuizing van de thermostaat aangesloten en die behuizing zit met 3 bouten vast aan het blok.
Ik heb niet alle vloeistof eruit laten lopen, maar ongeveer 2 liter. Na het verwijderen van de slang en de 3 bouten liep er nog iets koelvloeistof weg, maar dat was te verwaarlozen.
Ik er geen nieuwe in gedaan, ik heb wel eens gelezen dat je het zo wie zo eigenlijk om de 2 jaar moet vervangen, maar daar doe ik stiekum niet aan.
Ik had het ook niet vervangen als ik geen probleem had gehad met de thermostaat.
Groeten Jan
Geplaatst: 16.12.2007 - 00:04
door wpee
Ja, dat was bij mij ook...........
Na 10 jaar de koppakking moeten vervangen.
Dat de koelvloeitstof niet vervangen is zal niet positief habben bijgedragen denk ik. Er zaten "vreetsporen" in de pakking. Ik denk dat de koelvloeistof op den duur zuur wordt en pakkingen gaat aantasten.
Wim
Geplaatst: 16.12.2007 - 10:32
door Iroll
Geen koelvloeistof/antivries vervangen is de levensduur van je motor en waterpomp flink bekorten. Valse zuinigheid en/of domme luiheid. In de koelvloeistof en antivries zitten corrossie beschermers. De werking loopt na 2 jaar flink terug, resultaat roestdeeltjes in je koelwater. Daardoor gaan koelkanalen op den duur dichtzitten. Kijk maar eens wat voor troep eruit een motor komt als je er een doorspoelt waar jaren oude koelvloeistof in heeft gezeten! Ook word het vriespunt steeds hoger, waardoor je na een nacht flinke nachtvorst een bevroren blok kan aantreffen de volgende ochtend. Geen fijn idee...Overigens altijd de antivries bijvullen met doorgekookt water, dan kook je de kalk eruit en kan dit niet neerslaan in je motor.
Geplaatst: 16.12.2007 - 17:45
door jan_apeldoorn
Het is maar de vraag hoe je er tegen aan kijkt. Je kunt een hele boel doen om een auto langer mee te laten gaan, goed onderhoud is er 1 van, maar dat betekent meer dan alleen elke 2 jaar de koelvloeistof vernieuwen. De auto is over een paar maanden 13 jaar oud en het is geen klassieker die je op en top onderhoud.
Het is dus maar net wat je er aan wilt doen of er voor over hebt, voor mij is het gewoon een oude auto, die ik tot op zekere hoogte onderhoud.
Overigens werkt de koel vloeistof voor de lagere temperaturen nog prima, dat kun je meten.
Geplaatst: 17.12.2007 - 00:16
door Volvo_1.6
Ik dacht al dat hij onder de verdelerkap zou zitten.
laatst is bij mij de distributie en waterpomp vervangen dus er is sowieso gelijk nieuwe koelvloeistof ingegooit, ik zal mijn thermostaat is vervangen want hetzelfde probleem geldt bij mij, de temperatuurmeter loopt niet ver genoeg op ( hij blijft alst ware tussen beneden en half staan op de snelweg )
jullie horen nog van mij

Geplaatst: 17.12.2007 - 00:40
door SchoutenCC
Vraagje eigenlijk, kan dit nou echt kwaad? Ik heb namelijk precies hetzelfde: langzaam tot niet oplopende meter, kachel wordt wel warm maar alleen in de file echt stijging in motortemp.
Nu heb ik een maand of twee geleden de koelvloeistof vervangen dus oud is die niet. Kan het nu dus eigenlijk kwaad om dit zo te laten? Of is het echt zaak dit te vervangen en zo ja, beter nu (voor de ergste koude) of net zo lief nĂ¡ de winter? Ik ga met oud&nieuw naar frankrijk, zal ik toch vantevoren vervangen of juist niet het risico lopen dat ik het verkloot?
Geplaatst: 17.12.2007 - 07:45
door Volvo_1.6
@Zark3,
Ik weet wel dat het niet goed is voor het blok. Het schijnt dat hierdoor je motortemp. niet op bedrijfstemp. komt omdat bijv. je thermostaat open blijft staan. Hierdoor wordt je motorolie ook niet goed warm en dit kan dan weer gevolgen hebben ......... ( zo is het mij geleerd )
Gr. Michael
Geplaatst: 17.12.2007 - 10:10
door Iroll
Als je motor niet op bedrijfstemp. komt dan slijt die veel harder en verbruikt ook meer brandstof. Waarom niet gewoon vervangen, is in een half uurtje gedaan en kost maar een paar centen. Bespaar je zo weer door lager brandstof gebruik en je hebt weer een lekker warme kachel! Als het een keer echt koud wordt heb je misschien een groot probleem, een rit Frankrijk zonder goede verwarming is dan echt geen pretje.
Geplaatst: 17.12.2007 - 10:41
door SchoutenCC
Ik ga het in de komende dagen dan maar doen, mocht iemand trouwens een plaatje nodig hebben:
Geplaatst: 17.12.2007 - 12:56
door Volvo_1.6
@Zark3,
heb je die ook voor een 1.6I. blok?
Geplaatst: 17.12.2007 - 13:02
door Iroll
Vergeet niet om tijdens het warmdraaien na het vullen de kachelkraan op heet te zetten. Dan kan de kachelradiateur ook zijn lucht kwijt.
Geplaatst: 17.12.2007 - 19:13
door wpee
Kachelradiator kan altijd de lucht kwijt er zit nl geen kraan tussen, dus altijd volle flow van je koelvloiestof. De temperatuur regel je luchtzijdig, dwz wel of niet de lucht door de radiator laten gaan, dat betekend dus wel of geen warme lucht.
En ja, vervang NU je thermostaat als het nodig is, dan heb je er ook voordeel mee met ontdooien van je ruiten en je vullingen blijven zitten omdat je niet zit te klappertanden.
Gewoon koelvloeistof aftappen in emmertje, daarna gewoon weer gebruiken.
Gr Wim